ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 22 Απρίλη 2000
Σελ. /28
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Εικαστικά «πλουσιότερη» η Καρδίτσα

Στο Δήμο Καρδίτσας δώρισε την περιουσία και τα έργα του Δ. Γιολδάση, η θετή κόρη του

Εργο του Δ. Γιολδάση
Εργο του Δ. Γιολδάση
Εναν ανεκτίμητο «θησαυρό» τέχνης απέκτησε η Καρδίτσα, «κληρονομώντας» την περιουσία του μεγάλου λαϊκού ζωγράφου Δημήτρη Γιολδάση. Σύμφωνα με τη διαθήκη που άφησε η θετή του κόρη Στέλλα Γιολδάση, η οποία συντάχθηκε στις 28 Ιούνη 1999, (οκτώ μήνες πριν από το θάνατό της), περιέρχεται στο Δήμο Καρδίτσας η περιουσία του αξέχαστου ζωγράφου, η οποία περιλαμβάνει πάνω από 2.000 πίνακες όλων των διαστάσεων, ένα οικόπεδο με κατοικία στην οδό Δημ. Λάππα 142, εκατοντάδες σχέδια, φωτογραφικό υλικό, σλάιτς, μεταξοτυπίες κ.ά.

Γι' αυτή τη σημαντική δωρεά παραχώρησαν συνέντευξη Τύπου ο δήμαρχος Καρδίτσας, Χρήστος Τέγος και ο πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου και της Πινακοθήκης, Αποστόλης Πίτσαβος, οι οποίοι υπογράμμισαν ότι η Καρδίτσα έγινε πιο πλούσια, αφού ένας μοναδικός καλλιτεχνικός θησαυρός γίνεται κτήμα της πόλης. Ο Χρήστος Τέγος τόνισε ότι η πράξη της Στέλλας Γιολδάση «είναι γενναιόδωρη και πρέπει να βρει μιμητές» και πρόσθεσε πως η περιουσία του μεγάλου ζωγράφου, εκτός των άλλων, αποτελεί και το σημαντικότερο υλικό για την ιστορία της Καρδίτσας του αιώνα που έφυγε, αλλά και πολλών άλλων περιοχών της Ελλάδας. Πρόσθεσε, δε, ότι αποτελεί μεγάλη τιμή για το Δήμο, που η θετή κόρη του ζωγράφου του εμπιστεύτηκε αυτή την ανεκτίμητη περιουσία, επισημαίνοντας πως θα γίνει ό,τι είναι δυνατό για την αξιοποίησή της.

Τον ενθουσιασμό του για τη δωρεά της Στέλλας Γιολδάση εξέφρασε και ο Αποστόλης Πίτσαβος, ο οποίος τόνισε ότι ένας μεγάλος καλλιτεχνικός θησαυρός γίνεται κτήμα της Καρδίτσας.

200 εκ. στη Βερτμίλερ !

Ο Θ. Καρακατσάνης απορρίφθηκε από το Φεστιβάλ!
Ο Θ. Καρακατσάνης απορρίφθηκε από το Φεστιβάλ!
Το Ελληνικό Φεστιβάλ ενέκρινε τελικά την παρουσίαση της«Μενανδρέα» σε σκηνοθεσία Λ. Βερτμίλερ, αφού συμφώνησε με την παραγωγό εταιρία να της δώσει 200 εκ. δραχμές αντί των αρχικών 250 εκ. Μια ελληνική παραγωγή, πάντως, δε στοιχίζει περισσότερο από 50 εκ. Θυμίζουμε, επίσης, ότι πριν λίγο καιρό το Φεστιβάλ είχε την «ευαισθησία» να απαντήσει σε σχόλια και δημοσιεύματα που αφορούσαν στην παραπάνω παραγωγή. Δεν είχε όμως την ίδια ευαισθησία να δώσει απάντηση και για τα κριτήρια επιλογής και τους λόγους που κόπηκαν από το Φεστιβάλ καλλιτέχνες σαν τον Θύμιο Καρακατσάνη. Εναν ηθοποιό που δικαίως αγαπάει το κοινό. Ηθοποιό που και εκείνοι που τον απέκλεισαν, υποκλίνονται στο ταλέντο του. Τι έφταιξε άραγε; Δεν υποκλίθηκε εκείνος; Υποκλίθηκαν κάποιοι άλλοι; Αυτά είναι τα κριτήρια επιλογής;

Το ΔΣ του Φεστιβάλ ενέκρινε παραχωρήσεις του θεάτρου Λυκαβηττού, βάσει των αιτημάτων που έχουν υποβληθεί μέχρι σήμερα. Το τελικό πρόγραμμα διαμορφώνεται ως εξής:

Στο Ηρώδειο θα φιλοξενηθούν (Ιούνη, Ιούλη): Εθνική Λυρική Σκηνή («Ο Χρυσός του Ρήνου»), Εθνική Ορχήστρα Ισπανίας, Παιδική Χορωδία Βιέννης, Κρατική Ορχήστρα Αθηνών («Κάρμινα Μπουράνα», με διεύθυνση Λουκά Καρυτινού), «Νέα Σκηνή Τέχνης» («Εδουάρδος ο Β`» του Κρίστοφερ Μάρλοου, σε σκηνοθεσία Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου), ρεσιτάλ (Κίρι τε Κανάουα, Πλ. Ντομίγκο, Αντρέα Μποτσέλι), «Καζανόβας» σε συμπαραγωγή των «Πίκολο Τεάτρο» - «Modena Opera House», ενώ συμμετέχει και η Ορχήστρα των Χρωμάτων. Το Σεπτέμβρη στον κύκλο Ελληνικής Δημιουργίας περιλαμβάνονται: «Μουσικοί Χάρτες του Ελληνισμού», «75 χρόνια Μίκης Θεοδωράκης», Μουσικά Σύνολα της ΕΡΤ, «Συνέβη στην Αθήνα» - συναυλία του Νίκου Ξυδάκη με την Ελευθερία Αρβανιτάκη, Λύκειο Ελληνίδων, ΚΘΒΕ, ο Γιάννης Μαρκόπουλος παρουσιάζει τον «Ερωτόκριτο» και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών συμπράττει με την Κρατική Ορχήστρα Κωνσταντινούπολης.

Αλλά η Λ. Βερτμίλερ εγκρίθηκε...
Αλλά η Λ. Βερτμίλερ εγκρίθηκε...
Στην Επίδαυρο: 30, 31/7:«Μενανδρέα» σε σκηνοθεσία Λ. Βερτμίλερ,Ενρίκο Τζομπ, Μάγια Λυμπεροπούλου. «Θέατρο Τέχνης» 7, 8/7:«Πέρσες» του Αισχύλου, σκηνοθετική επιμέλεια Γ. Λαζάνη - Μ. Κουγιουμτζή. ΘΟΚ, 14,15/7: «Αχαρνής» του Αριστοφάνη, σε σκηνοθεσία Κωνσταντίνου Αρβανιτάκη. Θέατρο «Μεταξουργείο» Αννας Βαγενά - «Πολιτεία» 21,22/7: «Εκκλησιάζουσες» του Αριστοφάνη σε σκηνοθεσία Σωτήρη Χατζάκη. «Αμφι-Θέατρο» 28,29/7: «Αίας» του Σοφοκλή, σε σκηνοθεσία Σπύρου Ευαγγελάτου. Εθνικό Θέατρο 4,5/8: «Ειρήνη» του Αριστοφάνη σε σκηνοθεσία Βασίλη Νικολαΐδη και 11,12/8: «Οιδίπους Τύραννος» του Σοφοκλή σε σκηνοθεσία Βασίλη Παπαβασιλείου. ΚΘΒΕ 18,19/8:«Πλούτος» του Αριστοφάνη σε σκηνοθεσία Διαγόρα Χρονόπουλου. «Αττις» 25,26/8: «Ηρακλής Μαινόμενος» του Ευριπίδη, σε σκηνοθεσία Θ. Τερζόπουλου.

Λυκαβηττός: Ladies sings the Blues (30,31/5), Πυξ - Λαξ και Αδελφοί Κατσιμίχα (2,3/6 και 7,8,9/9), «Σώκρατες» και Alvin Lee ( 7/6), Εθνικό Μπαλέτο Γεωργίας (8,9,10,11/6), Μερσέντες Σόσα (12,13/6), Tracy Sharman (14/6) Ziggy Marley (15/6), Tango Passion (20-22/6). Συναυλία Α. Μιτζέλου (25/6), Συναυλία Μίκη Θεοδωράκη (11,12,13/7), Αφιέρωμα στο Ζαμπέτα (17/7), Φαραντούρη - Πασπαλά - Γιαννάτου (19/7), κ.ά. Ο Σεπτέμβρης περιλαμβάνει συναυλίες: Αλκ. Ιωαννίδη (4/9), Πορτοκάλογλου (6/9), Αρβανιτάκη (11,12/9), Ν.Παπάζογλου (13/9), Ορ. Περίδη (15/9), κ.ά.

Αρχαίο νεκροταφείο και άλλα τινά...

Την ανάδειξη σε επισκέψιμο χώρο μιας συστάδας κτιστών θολωτών τάφων και θηκών, ελληνιστικών χρόνων, αποφάσισε το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο, στη συνεδρίαση της Τρίτης. Το Μεσαίωνα ανοίχτηκαν στοές και ο χώρος χρησιμοποιήθηκε από τους Ιωαννίτες Ιππότες ως λατομείο για λήψη πωρόλιθου και θεωρείται ένα μοναδικό έργο μεσαιωνικής μηχανικής. Το 1940, οι Ιταλοί μετέτρεψαν το χώρο σε καταφύγιο.

Η Διεύθυνση Αναστήλωσης Αρχαίων Μνημείων παρουσίασε μελέτη, με σκοπό ο χώρος να γίνει επισκέψιμος, αφού πρώτα αντιμετωπιστούν οι ρωγμές που εμφανίζονται στην οροφή και τα προβλήματα στεγανότητας. Πάντως, αν και πρόκειται για ένα σημαντικό σύνολο μνημείων, ακριβώς δίπλα βρίσκεται μια πολυκατοικία, της οποίας τα θεμέλια έπεσαν πάνω σε στοά. Μέλος του Συμβουλίου τόνισε ότι χρειάζεται να γίνει μελέτη διαμόρφωσης του περιβάλλοντα χώρου, ώστε να απελευθερωθεί ο αρχαιολογικός χώρος.

Στην ίδια συνεδρίαση, αποφασίστηκε ο δανεισμός μιας λειψανοθήκης του 4ου αι. μ.Χ., ανεκτίμητης αρχαιολογικής αξίας, στο Βατικανό για την έκθεση «Ο Πέτρος και ο Παύλος. Ιστορία, Λατρεία και Μνήμη». Η έκθεση θα γίνει από 30/6 έως 10/12, στο πλαίσιο των εκδηλώσεων για το Ιωβηλαίο.

Η λειψανοθήκη, που βρίσκεται στο Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού στη Θεσσαλονίκη, είναι από ασήμι και φέρει παραστάσεις και στις τέσσερις πλευρές, από τις οποίες στη μία παριστάνεται ο Χριστός με τον Πέτρο και τον Παύλο. Κατά τη συζήτηση στο ΚΑΣ εκφράστηκαν αντιρρήσεις από μέλη για το δανεισμό ενός τόσο πολύτιμου αντικειμένου και ζητήθηκε να τεθεί υπό την κρίση του Συμβουλίου ο κατάλογος των αμετακίνητων αντικειμένων, προκειμένου να μπουν όρια και προϋποθέσεις. Το θέμα αναμένεται να συζητηθεί τον Ιούνιο, όταν θα είναι έτοιμες οι Εφορείες Αρχαιοτήτων, ωστόσο η λειψανοθήκη θα «μετακομίσει» προσωρινά στο Βατικανό, αφού κρίθηκε ότι η Ελλάδα δε θα έπρεπε να απουσιάζει από μια έκθεση τέτοιας εμβέλειας και επιπλέον το αντικείμενο είναι ενδεικτικό της υψηλής τέχνης της εποχής.

Τη μεταφορά θα αναλάβουν αρχαιολόγοι και συντηρητές της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας, ενώ συγκροτήθηκε εκτιμητική επιτροπή με σκοπό να οριστεί το ύψος της ασφάλειας.

  • Η Αλεξάνδρα Λαδικού, υποδυόμενη την Καλλιπάτειρα ντυμένη προπονητής να επευφημεί τη νίκη του γιου της και πίσω της πλήθη να τρέχουν στο στάδιο! Αυτό το σενάριο και τη σκηνοθεσία εμπνεύστηκε η Ευανθία Στιβανάκη, ζητώντας από το ΚΑΣ να το παρουσιάσει στην Αρχαία Ολυμπία, παραγωγή του ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας, μία ημέρα πριν την τελετή αφής της φλόγας που είναι στις 10 Μαΐου.

Κι ευτυχώς που το ΚΑΣ αρνήθηκε με τη σύμφωνη γνώμη της αρμόδιας Εφορείας Αρχαιοτήτων, διότι θα βλέπαμε ένα αμίμητο θέαμα και δεκάδες κομπάρσους από την περιοχή να τρέχουν όλη νύχτα γύρω - γύρω από τα αρχαία. Το αίτημα ήρθε από το Δήμο Αρχαίας Ολυμπίας και απορρίφθηκε με τον προβληματισμό όλων των μελών ότι, ενόψει των Ολυμπιακών Αγώνων, θα αυξάνουν και θα πληθαίνουν ανάλογα αιτήματα. Θέμα που πρέπει να αντιμετωπιστεί εκ των προτέρων, διότι είναι ουκ ολίγοι εκείνοι που θα εφαρμόσουν τις «πρωτοποριακές» τους ιδέες πάνω στους αρχαίους μύθους, ζητώντας να έχουν ως ντεκόρ τα αρχαία.

Βλάβη τοπίου και αρχαίων

Το ενδεχόμενο εγκατάστασης μονάδας συσκευασίας νωπών ψαριών από τα Ιχθυοτροφεία Σελόντα στην περιοχή Καραβρύση έχει προκαλέσει την έντονη αντίδραση των κατοίκων της Ισθμίας, δεδομένου ότι θα προκληθούν προβλήματα ρύπανσης και αλλοίωσης του περιβάλλοντος.

Πρόσφατα, το Δημοτικό Συμβούλιο Λουτρακίου Περαχώρας αρνήθηκε να χορηγήσει τη σχετική άδεια. Η θέση που προτείνεται από την εταιρία βρίσκεται 150 μέτρα από το όριο του δημοτικού διαμερίσματος Ισθμίας και 250 μέτρα από το Ιουστινιάνειο Τείχος, για τη συντήρηση του οποίου το υπουργείο Πολιτισμού έχει προβλέψει 250 εκατ. Ωστόσο, για τη βιομηχανική εγκατάσταση δεν έχει αποφασίσει το Νομαρχιακό Συμβούλιο. Την ίδια στιγμή, εφ' όσον βρίσκεται σε άμεση γειτνίαση το Ιουστινιάνειο Τείχος χρειάζεται να προηγηθεί η άδεια της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας.

Πίντερ στη Θεσσαλονίκη

Τον «Επιστάτη» του Χάρολντ Πίντερ θα παρουσιάσει στη Θεσσαλονίκη η θεατρική ομάδα «Bald Theatre», μέχρι αύριο, στο Δημοτικό Θέατρο Σταυρούπολης (ώρα έναρξης 9.30 μ.μ.). Τη σκηνοθεσία υπογράφει ο Γρηγόρης Αποστολόπουλος. Παίζουν οι: Σ. Τσακίρης, Δ. Αγγελοπούλου, Ολγα Χρυσοχόου, Κατερίνα Καραβάτου, Ελένη Πετροπούλου.

Τίμησαν την Δέσπω Διαμαντίδου

Το περιοδικό «Κινηματογράφος και Επικοινωνία», με την ευκαιρία της παρουσίασης του πρώτου του τεύχους, τίμησε, για τη συνολική προσφορά της στο θέατρο και τον κινηματογράφο, την ηθοποιό Δέσπω Διαμαντίδου. Η εκδήλωση πραγματοποιήθηκε στο Πνευματικό Κέντρο του Δήμου Αθηναίων. Στην ηθοποιό αποδόθηκε τιμητική πλακέτα.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ