ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 13 Φλεβάρη 2008 - 1η έκδοση
Σελ. /24
ΕΡΓΑΤΙΚΑ
ΟΔΗΓΟΙ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΩΝ ΛΕΩΦΟΡΕΙΩΝ
Εξαντλητικά ωράρια και εντατικοποίηση

Οι άθλιες συνθήκες δουλειάς και η υπερεκμετάλλευση αποτελούν «φλέβα χρυσού» για τα μεγάλα ταξιδιωτικά γραφεία

Οι εξαντλητικές συνθήκες δουλειάς σε συνδυασμό με τα υποσυντήρητα λεωφορεία και το κακό οδικό δίκτυο είναι οι βασικές αιτίες για τα ατυχήματα στους δρόμους

Eurokinissi

Οι εξαντλητικές συνθήκες δουλειάς σε συνδυασμό με τα υποσυντήρητα λεωφορεία και το κακό οδικό δίκτυο είναι οι βασικές αιτίες για τα ατυχήματα στους δρόμους
Μπορεί να συμπληρώσουν 12, 15 ώρες, ακόμα και 20 ώρες στο τιμόνι. Για να ξεκουραστούν ξαπλώνουν μέσα στα λεωφορεία ή τις μπαγκαζιέρες. Κι όταν ακόμα διαπιστωθούν τα εξαντλητικά ωράρια τα οποία τούς επιβάλλουν, το αποτέλεσμα δεν είναι να διώκονται οι εργοδότες αλλά να τους κόβει η Τροχαία κλήση και ν' αφήνει έπειτα τα λεωφορεία να φεύγουν...

Αντιμέτωποι με την αυθαιρεσία των μεγαλοϊδιοκτητών τουριστικών γραφείων, οι οδηγοί τουριστικών λεωφορείων επιβεβαιώνουν με την καθημερινή τους πείρα ότι πίσω από τις φανταχτερές εκθέσεις, με τις οποίες οι κυβερνήσεις του κεφαλαίου διαφημίζουν τα τουριστικά «προϊόντα» της χώρας, αναζητώντας νέες αγορές και επενδυτές, κρύβονται οι άθλιες συνθήκες δουλειάς των εργαζομένων, τα ατέλειωτα ωράρια, η εντατικοποίηση.

10 ώρες στο ένα λεωφορείο και 10 στο άλλο

«Κανονικά, όταν "κλείσει" κάποιος 8 ώρες οδήγησης, πρέπει το λεωφορείο να ακινητοποιηθεί. Για διαδρομή πάνω από 8 ώρες, πρέπει να υπάρχουν μέσα 2 οδηγοί, κάτι που δεν κάνει σχεδόν κανένα γραφείο», σημειώνει στον «Ρ» ο Κώστας Σωτηρόπουλος, γενικός γραμματέας της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Οδηγών Τουριστικών Λεωφορείων και της Ενωσης νομού Αττικής. Τα εξαντλητικά ωράρια δε φαίνονται πουθενά, δε «δηλώνονται» σε κανένα βιβλίο. «Μπορεί να σε βάλει στο ένα λεωφορείο για 10 ώρες, και μετά σε άλλο, για άλλες 10 ώρες. Δε φαίνεται πουθενά αυτό...». Αποτελεί, όμως, κοινό μυστικό. Για παράδειγμα, μετά από έλεγχο που έγινε σε λεωφορείο του «ΚΥΡΙΑΚΑΚΗ TOURS» και διαπιστώθηκε παραβίαση του ωραρίου, το αποτέλεσμα ήταν ο τροχονόμος να κόψει πρόστιμο 200 ευρώ στον οδηγό και ν' αφήσει μετά το λεωφορείο να φύγει!

«Μπορεί όλο το πρωί να κάνουν εργοστάσια, σχολεία και μετά να τους πουν "πάρε το λεωφορείο και πήγαινε κόσμο από την Εργατική Εστία εκδρομή στη Θεσσαλονίκη"», προσθέτει ο Κ. Σωτηρόπουλος. Πολλές φορές οι υπερωρίες δεν καλύπτονται. Τα 786 ευρώ που προβλέπει η κλαδική σύμβαση ως κατώτατο μισθό, οι εργοδότες τα «κατεβάζουν» στα 500 και στα 600 ευρώ. Η εντατικοποίηση, το ότι οι οδηγοί πρέπει πέρα απ' τις ατέλειωτες ώρες στο τιμόνι να πλύνουν, να καθαρίσουν, να συντηρήσουν κτλ. μόνοι τους τα αυτοκίνητα, τα ανύπαρκτα μέτρα υγιεινής και ασφάλειας, εκθέτουν την υγεία των εργαζομένων σε όλο και περισσότερους κινδύνους. Η λεγόμενη «νόσος των λεγεωνάριων» (ή λεγιονέλλα, νόσος που συνδέεται με τα κλιματιστικά, για την οποία υπολογίζεται ότι στην Ευρώπη, το 13% όσων μολύνονται από το μικρόβιο πεθαίνουν) είναι μία από τις βασικές απειλές για τον κλάδο, από την οποία ο συνδικαλιστής δηλώνει ότι έχουν καταγραφεί και θάνατοι.

Οι ίδιες οι υπηρεσίες της Αστυνομίας και της Τροχαίας ομολογούν σε επιστολές τους προς το σωματείο και την Ομοσπονδία ότι πολλά τροχαία ατυχήματα με τουριστικά λεωφορεία οφείλονται στα εξουθενωτικά ωράρια των οδηγών. «Αν δεν πας με τα λεγόμενα της επιχείρησης, πας στο σπίτι σου. Σε βάζουν στη μαύρη λίστα», υπογραμμίζει ο συνδικαλιστής. Δηλαδή, μπροστά στη δίψα τους για κέρδη τα τουριστικά γραφεία όχι μόνο εκβιάζουν ωμά τους εργαζόμενους οδηγούς αλλά και γεμίζουν τους δημόσιους δρόμους με κινούμενους κινδύνους για όλον τον κόσμο. «Ή θα δουλεύεις μέχρι τελικής πτώσης, ή θα μείνεις άνεργος», είναι ουσιαστικά το μήνυμά τους. Συχνά, οι εργαζόμενοι φτάνουν στο σημείο να εύχονται να ...τους πάνε Αυτόφωρο.

Τουρισμός: Δύναμη ανάπτυξης για ποιον;

Την ίδια στιγμή, βέβαια, οι επιχειρηματίες του κλάδου θησαυρίζουν όλο και περισσότερο, διευρύνοντας τις επιχειρηματικές τους δραστηριότητες διαρκώς: Δεν είναι λίγοι αυτοί που συγκεντρώνουν στην ιδιοκτησία τους ταξιδιωτικά πρακτορεία, ξενοδοχειακά συγκροτήματα, ακτοπλοϊκές εταιρείες, οτιδήποτε αφορά στον Τουρισμό. Μια μόνο μικρή γεύση από την κερδοφορία των επιχειρήσεων του τουριστικού κλάδου δίνουν μερικά στοιχεία της Hellastat, για το 2005: 2 στις 3 ξενοδοχειακές επιχειρήσεις είχαν αυξημένα έσοδα ενώ, τα συνολικά έσοδα (μόνο) των 4 εισηγμένων στο Χρηματιστήριο Αθηνών έφτασαν τα 52,79 εκατομμύρια ευρώ, μόνο για το πρώτο εξάμηνο του 2006!

«ΛΕΒΕΝΤΗΣ ΑΕ»
Σε διαθεσιμότητα οι 43 εργαζόμενοι

Να απαλλαγεί, πληρώνοντας όσο το δυνατόν λιγότερα, από τους 43 εναπομείναντες (ήταν 70) εργαζόμενους, προσπαθεί η επιχείρηση «ΛΕΒΕΝΤΗΣ ΑΕ» (καφε - εστιατόριο στην Εθνική Οδό Αθηνών - Λαμίας στο ύψος του Αγ. Κωνσταντίνου). Πριν δυο μέρες η εργοδοσία με δικαστικό κλητήρα επέδωσε τις διαθεσιμότητες στους εργαζόμενους, γεγονός που σημαίνει ότι μέχρι να εκκαθαριστεί η επιχείρηση, οι εργαζόμενοι θα παίρνουν το 50% του μισθού τους. Αυτό βέβαια θα έχει οικονομική επίπτωση και στις αποζημιώσεις τους. Αλλωστε η εργοδοσία, που όλα τα προηγούμενα χρόνια, θησαύρισε από την επιχείρηση, στην τριμερή συνάντηση που είχε πραγματοποιηθεί στο υπουργείο Απασχόλησης είχε δηλώσει «αδυναμία» να καταβάλει τις νόμιμες αποζημιώσεις, ενώ είχε φροντίσει ασκώντας πιέσεις να απαλλαγεί από αρκετούς εργαζόμενους καταβάλλοντας τη μισή αποζημίωση. Οι εργαζόμενοι εκφράζουν το φόβο για το ενδεχόμενο να μείνουν χωρίς αποζημίωση, ταυτόχρονα όμως δηλώνουν αποφασισμένοι να αγωνιστούν για το δικαίωμα στη μόνιμη και σταθερή δουλιά με πλήρη δικαιώματα.

ΑμΕΑ
Κινητοποίηση για το δικαίωμα στη δουλειά

Συμβολικό αποκλεισμό της οδού Γαλατσίου για δυο ώρες πραγματοποιούν οι σπουδαστές του Κέντρου Επαγγελματικής Κατάρτισης ΑμΕΑ Γαλατσίου αύριο Πέμπτη στις 11 π.μ. Διεκδικούν άμεση πρόσληψη των αποφοίτων της σχολής με ευθύνη του κράτους, προστατευόμενα εργαστήρια για την απορρόφηση των αναπήρων που δεν μπορούν να ενταχθούν στην παραγωγή, μονιμοποίηση όλου του προσωπικού κ.ά. Στην κινητοποίηση συμμετέχει και η Επιτροπή Αγώνα Νέων Αναπήρων.

Σοβαρός τραυματισμός εργάτριας

Νέο εργατικό «ατύχημα» σημειώθηκε χτες το πρωί στο Γενικό Νοσοκομείο Κέρκυρας με θύμα την εργαζόμενη Ευανθία Κουλούρη, βοηθό μάγειρα, το χέρι της οποίας πιάστηκε έως τον αγκώνα σε μηχανή καθαρισμού πατάτας. Το παραπάνω περιστατικό καταδεικνύει για άλλη μια φορά τα αποτελέσματα από την εντατικοποίηση της εργασίας εξαιτίας και τις σοβαρές ελλείψεις που υπάρχουν συνολικά στο νοσοκομείο και οι οποίες αποτυπώνονται και στον τομέα της σίτισης. Είναι ενδεικτικό ότι η εργαζόμενη αποσπάστηκε προ δύο μηνών περίπου από το Ψυχιατρικό Νοσοκομείο της Κέρκυρας για να μπαλωθούν τα κενά που υπάρχουν και στους βοηθούς μαγείρους. Την κάλυψη των κενών θέσεων του νοσοκομείου Κέρκυρας με μόνιμο προσωπικό διεκδίκησαν στην προχτεσινή τους κινητοποίηση οι εργαζόμενοι του ιδρύματος. Η εργαζόμενη υποβλήθηκε αρχικά σε χειρουργική επέμβαση στο Νοσοκομείο Κέρκυρας και αναμενόταν να διακομιστεί στο Πανεπιστημιακό Νοσοκομείο Ιωαννίνων.

Πρόταξε τα αντεργατικά του στήθη...

Για μια ακόμα φορά ο νομάρχης Θεσσαλονίκης Π. Ψωμιάδης έδειξε το πραγματικό αντεργατικό του πρόσωπο. Εστειλε επιστολή προς τον υπουργό Εμπορικής Ναυτιλίας, με την οποία του ζητά «να πράξει τα δέοντα ώστε να επανέλθει η ηρεμία στο Λιμάνι της Θεσσαλονίκης». Ανησύχησε, γιατί πλήττονται τα συμφέροντα των επιχειρήσεων από τις απεργιακές κινητοποιήσεις των εργαζομένων στο λιμάνι και πρόταξε τα στήθη του - όπως κάνει κάθε φορά σε ανάλογες περιπτώσεις - ώστε να σπάσουν οι απεργιακοί αγώνες των εργαζομένων και να επανέλθει το λιμάνι σε κανονική λειτουργία, να προχωρήσει απρόσκοπτα η διαδικασία της ιδιωτικοποίησης.

Δεν το κρύβει άλλωστε, αφού γι' αυτή του την παρέμβαση επικαλείται την ανησυχία που εξέφρασαν οι βιομήχανοι της Βόρειας Ελλάδας. Με ανακοίνωσή του το ΠΑΜΕ καλεί σε ένταση της πάλης για να μην παραδοθεί το λιμάνι σε ιδιώτες, για λιμάνια αποκλειστικά δημόσια, στα χέρια του λαού. Και ξεκαθαρίζει ότι με αφορμή και αυτή την πρακτική του νομάρχη, αναδεικνύεται πως «η πάλη των εργαζομένων, συνολικά του λαϊκού κινήματος, για να είναι αποτελεσματική, πρέπει να έχει μέτωπο και απέναντι στους εκπροσώπους της Νομαρχιακής και Τοπικής Αυτοδιοίκησης που στηρίζουν την αντεργατική - αντιλαϊκή πολιτική της κυβέρνησης».



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ