Τετάρτη 13 Φλεβάρη 2008 - 1η έκδοση
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 8
ΕΡΓΑΤΙΚΑ
ΟΔΗΓΟΙ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΩΝ ΛΕΩΦΟΡΕΙΩΝ
Εξαντλητικά ωράρια και εντατικοποίηση

Οι άθλιες συνθήκες δουλειάς και η υπερεκμετάλλευση αποτελούν «φλέβα χρυσού» για τα μεγάλα ταξιδιωτικά γραφεία

Οι εξαντλητικές συνθήκες δουλειάς σε συνδυασμό με τα υποσυντήρητα λεωφορεία και το κακό οδικό δίκτυο είναι οι βασικές αιτίες για τα ατυχήματα στους δρόμους

Eurokinissi

Οι εξαντλητικές συνθήκες δουλειάς σε συνδυασμό με τα υποσυντήρητα λεωφορεία και το κακό οδικό δίκτυο είναι οι βασικές αιτίες για τα ατυχήματα στους δρόμους
Μπορεί να συμπληρώσουν 12, 15 ώρες, ακόμα και 20 ώρες στο τιμόνι. Για να ξεκουραστούν ξαπλώνουν μέσα στα λεωφορεία ή τις μπαγκαζιέρες. Κι όταν ακόμα διαπιστωθούν τα εξαντλητικά ωράρια τα οποία τούς επιβάλλουν, το αποτέλεσμα δεν είναι να διώκονται οι εργοδότες αλλά να τους κόβει η Τροχαία κλήση και ν' αφήνει έπειτα τα λεωφορεία να φεύγουν...

Αντιμέτωποι με την αυθαιρεσία των μεγαλοϊδιοκτητών τουριστικών γραφείων, οι οδηγοί τουριστικών λεωφορείων επιβεβαιώνουν με την καθημερινή τους πείρα ότι πίσω από τις φανταχτερές εκθέσεις, με τις οποίες οι κυβερνήσεις του κεφαλαίου διαφημίζουν τα τουριστικά «προϊόντα» της χώρας, αναζητώντας νέες αγορές και επενδυτές, κρύβονται οι άθλιες συνθήκες δουλειάς των εργαζομένων, τα ατέλειωτα ωράρια, η εντατικοποίηση.

10 ώρες στο ένα λεωφορείο και 10 στο άλλο

«Κανονικά, όταν "κλείσει" κάποιος 8 ώρες οδήγησης, πρέπει το λεωφορείο να ακινητοποιηθεί. Για διαδρομή πάνω από 8 ώρες, πρέπει να υπάρχουν μέσα 2 οδηγοί, κάτι που δεν κάνει σχεδόν κανένα γραφείο», σημειώνει στον «Ρ» ο Κώστας Σωτηρόπουλος, γενικός γραμματέας της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Οδηγών Τουριστικών Λεωφορείων και της Ενωσης νομού Αττικής. Τα εξαντλητικά ωράρια δε φαίνονται πουθενά, δε «δηλώνονται» σε κανένα βιβλίο. «Μπορεί να σε βάλει στο ένα λεωφορείο για 10 ώρες, και μετά σε άλλο, για άλλες 10 ώρες. Δε φαίνεται πουθενά αυτό...». Αποτελεί, όμως, κοινό μυστικό. Για παράδειγμα, μετά από έλεγχο που έγινε σε λεωφορείο του «ΚΥΡΙΑΚΑΚΗ TOURS» και διαπιστώθηκε παραβίαση του ωραρίου, το αποτέλεσμα ήταν ο τροχονόμος να κόψει πρόστιμο 200 ευρώ στον οδηγό και ν' αφήσει μετά το λεωφορείο να φύγει!

«Μπορεί όλο το πρωί να κάνουν εργοστάσια, σχολεία και μετά να τους πουν "πάρε το λεωφορείο και πήγαινε κόσμο από την Εργατική Εστία εκδρομή στη Θεσσαλονίκη"», προσθέτει ο Κ. Σωτηρόπουλος. Πολλές φορές οι υπερωρίες δεν καλύπτονται. Τα 786 ευρώ που προβλέπει η κλαδική σύμβαση ως κατώτατο μισθό, οι εργοδότες τα «κατεβάζουν» στα 500 και στα 600 ευρώ. Η εντατικοποίηση, το ότι οι οδηγοί πρέπει πέρα απ' τις ατέλειωτες ώρες στο τιμόνι να πλύνουν, να καθαρίσουν, να συντηρήσουν κτλ. μόνοι τους τα αυτοκίνητα, τα ανύπαρκτα μέτρα υγιεινής και ασφάλειας, εκθέτουν την υγεία των εργαζομένων σε όλο και περισσότερους κινδύνους. Η λεγόμενη «νόσος των λεγεωνάριων» (ή λεγιονέλλα, νόσος που συνδέεται με τα κλιματιστικά, για την οποία υπολογίζεται ότι στην Ευρώπη, το 13% όσων μολύνονται από το μικρόβιο πεθαίνουν) είναι μία από τις βασικές απειλές για τον κλάδο, από την οποία ο συνδικαλιστής δηλώνει ότι έχουν καταγραφεί και θάνατοι.

Οι ίδιες οι υπηρεσίες της Αστυνομίας και της Τροχαίας ομολογούν σε επιστολές τους προς το σωματείο και την Ομοσπονδία ότι πολλά τροχαία ατυχήματα με τουριστικά λεωφορεία οφείλονται στα εξουθενωτικά ωράρια των οδηγών. «Αν δεν πας με τα λεγόμενα της επιχείρησης, πας στο σπίτι σου. Σε βάζουν στη μαύρη λίστα», υπογραμμίζει ο συνδικαλιστής. Δηλαδή, μπροστά στη δίψα τους για κέρδη τα τουριστικά γραφεία όχι μόνο εκβιάζουν ωμά τους εργαζόμενους οδηγούς αλλά και γεμίζουν τους δημόσιους δρόμους με κινούμενους κινδύνους για όλον τον κόσμο. «Ή θα δουλεύεις μέχρι τελικής πτώσης, ή θα μείνεις άνεργος», είναι ουσιαστικά το μήνυμά τους. Συχνά, οι εργαζόμενοι φτάνουν στο σημείο να εύχονται να ...τους πάνε Αυτόφωρο.

Τουρισμός: Δύναμη ανάπτυξης για ποιον;

Την ίδια στιγμή, βέβαια, οι επιχειρηματίες του κλάδου θησαυρίζουν όλο και περισσότερο, διευρύνοντας τις επιχειρηματικές τους δραστηριότητες διαρκώς: Δεν είναι λίγοι αυτοί που συγκεντρώνουν στην ιδιοκτησία τους ταξιδιωτικά πρακτορεία, ξενοδοχειακά συγκροτήματα, ακτοπλοϊκές εταιρείες, οτιδήποτε αφορά στον Τουρισμό. Μια μόνο μικρή γεύση από την κερδοφορία των επιχειρήσεων του τουριστικού κλάδου δίνουν μερικά στοιχεία της Hellastat, για το 2005: 2 στις 3 ξενοδοχειακές επιχειρήσεις είχαν αυξημένα έσοδα ενώ, τα συνολικά έσοδα (μόνο) των 4 εισηγμένων στο Χρηματιστήριο Αθηνών έφτασαν τα 52,79 εκατομμύρια ευρώ, μόνο για το πρώτο εξάμηνο του 2006!


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ