ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 6 Απρίλη 2008
Σελ. /24
ΕΝΘΕΤΗ ΕΚΔΟΣΗ: "7 ΜΕΡΕΣ ΜΑΖΙ"
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
«Το άρωμα της Κρήτης»

Ζωγραφική, σχέδια και χαρακτικά περιλαμβάνει η νέα ενότητα έργων της Ρουμπίνας Σαρελάκου. Η γνωστή ζωγράφος και χαράκτρια μας μεταφέρει «Το άρωμα της Κρήτης» στην έκθεση, που φιλοξενείται στο χώρο τεχνών «Εβδομη Οψη» (Ι. Καλιτσουνάκη 16, Δικαστήρια) στα Χανιά. Μια μεγάλη ποικιλία θεμάτων συνθέτουν ένα γοητευτικό εικαστικό «πορτρέτο» της Κρήτης. Η ομορφιά του νησιού, οι άνθρωποι της Κρήτης και η τέχνη τους έδωσαν την αφορμή για την παρουσιαζόμενη δημιουργία. Πρόσωπα, τοπία, άνθρωποι, παλαιά και νεότερα μουσικά όργανα, μινωικά μοτίβα, αρχαία και νεότερα μνημεία, χορευτικές φιγούρες, χειρονομίες, ματιές και εκφράσεις... καταστάλαγμα γλυκό από όλα όσα ζήσαμε και ζούμε. Μικρές ιστορίες, όταν ο χρόνος σταματά και η ματιά ακουμπά για να ανασάνει...

Σ' ένα πρόσφατο ταξίδι γνωριμίας με την Κρήτη και τους ανθρώπους της, η ζωγράφος Ρουμπίνα Σαρελάκου συνδέθηκε φιλικά με ιδιαίτερες μορφές του νησιού, εκφραστές της τέχνης, του τραγουδιού, της μουσικής, του λόγου, της ποίησης και του χορού. Οπως λέει η ίδια χαρακτηριστικά: «Πριν δύο χρόνια, η Κρήτη ξαναχτύπησε την πόρτα της καρδιάς μου κι έφερε τα κάτω - πάνω. Αρχισα να βλέπω, να αισθάνομαι, να ξεχωρίζω το άρωμά της. Να περπατάω σε δρόμους πεντακάθαρους, μοναδικούς θα έλεγα, όπου με αγάπη, κόπο και πόνο, οι άνθρωποι σαν την Ελένη Βερναδάκη, τον Σάββα Πετράκη, τον Βασίλη Σταυρακάκη, την Κορίνα Μηλιαράκη, τον Μήτσο Σταυρακάκη, τον Γιάννη Βάρδα, τον Δημήτρη Σγουρό, τον Δημήτρη Σκουλά και τόσους άλλους, πασχίζουν να δέσουν με το τώρα. Ολοι αυτοί ξέρουν καλά ότι ο πολιτισμός δεν έχει σύνορα, αλλά όμως έχει ανάγκη από την ταυτότητα, για να την παραδώσουν στα παιδιά τους. Τούτη η μυστήρια αφοσίωση, το υπέρτατο, μα ταπεινό γι' αυτούς χρέος, ευχήθηκα να μπορέσω να καταγράψω μέσα από τη μορφή τους, μέσα από το βλέμμα τους, μέσα από τους ήχους τους, την κίνησή τους, εκεί που πηγάζει η ουσία της ζωής μας. Εκεί που ανταμώνουν η θάλασσα και ο χρόνος. Εκεί, που η λύρα, το μαντολίνο κι ο ασκός, πριν προλάβουν ν' αποχαιρετήσουν τον ήλιο, τον καλοδέχονται σα να μην πέρασε ούτε μια στιγμή».

Οπως γράφει ο σύντροφός της στη ζωή και ένας από τους σημαντικούς μας γλύπτες Κυριάκος Ρόκος «τούτος ο κύκλος είναι αφιερωμένος στην Κρήτη. Στα βαθιά βλέμματα των ανθρώπων της, στο πικρό τους χαμόγελο, μα και στις στιγμές όπου η λύρα με την ασκομπαντούρα ανοίγουν την πόρτα του εξαγνισμού τους. Και δω, η Ρουμπίνα Σαρελάκου δεν περιγράφει. Καταφέρνει σαν αεράκι ν' αγγίζει εσωτερικά τοπία και με μαγικό τρόπο ν' αποκαλύπτει την αδιάσπαστη σχέση τους, με το χώμα τους, το βράχο τους, την ελιά τους, τον τόπο τους. Αυτός είναι και ο λόγος που τη ζωγραφική της Ρουμπίνας, όπως και τη χαρακτική, δεν μπορείς να την κατατάξεις κάπου, παρά μόνο σ' αυτούς τους προσωπικούς της κύκλους. Οπως εκείνον του Παρισιού, των μηχανών, των κτιρίων, των δέντρων, των πτυχώσεων, των δρόμων της Αθήνας, των Ινδιών, του Αργεντίνικου Tango και τώρα της Κρήτης. Πώς δένουν όλα αυτά μεταξύ τους; Με τον πιο απλό τρόπο. Με αγάπη και αφοσίωση». Διάρκεια έκθεσης έως 30/4.

ΤΟ ΑΠΟΛΥΤΟ ΡΟΔΟ
Μαρία Λούκα: Σε τόνο λαϊκό

Μια σεμνή παρουσία στο χώρο του λαϊκού τραγουδιού, η Μαρία Λούκα, τραγουδοποιός και τραγουδίστρια, λειτουργεί την τέχνη της μακριά από τις σειρήνες των δημοσίων σχέσεων, με τον ηρωικό τρόπο που θυμίζει έντονα τις παλιές τραγουδίστριες.

-- Ποιο ήταν το τοπίο της παιδικής σου ηλικίας;

-- Γεννήθηκα και μεγάλωσα στο Ηράκλειο Κρήτης το 1983. Τα πρώτα μου ακούσματα στο σπίτι ήταν από το ραδιόφωνο, η λαϊκή και ελαφρολαϊκή μουσική της εποχής (Αλεξίου, Μαρινέλλα, Καζαντζίδης). Σπούδασα στο Ελληνικό Ωδείο πιάνο και θεωρητικά και συμμετείχα στη χορωδία του Δήμου Ηρακλείου, με την οποία δώσαμε συναυλίες στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Ετσι είχα και την ευκαιρία να συνεργαστώ και με τον Γιάννη Μαρκόπουλο. Μεγαλώνοντας, ανοίχτηκε και το μουσικό τοπίο και ανακάλυψα τη ροκ σκηνή όχι μόνο της Ελλάδας, την τζαζ, τα παλιά λαϊκά, τους μεγάλους Χατζιδάκι και Θεοδωράκη. Οταν ήρθα στην Αθήνα γνώρισα την εναλλακτική μουσική, ιδιαίτερα τις μικρές μπάντες που δυστυχώς κανείς δεν μπαίνει στον κόπο να προβάλει (Μόντρεκ, Λοκομόντο, Σούπερ Στέρεο...). Τα τελευταία χρόνια προσπαθώ να μάθω όσο το δυνατόν περισσότερα για την παραδοσιακή μουσική του τόπου μας αλλά και άλλων χωρών (Τουρκία, Αρμενία κτλ.).

-- Πότε άρχισες να τραγουδάς;

-- Το τραγούδι υπήρχε στη ζωή μου από τότε που θυμάμαι τον εαυτό μου, αλλά επαγγελματικά από το 2000. Αρχισα τότε να τραγουδώ σε λαϊκά πάλκα και ρεμπετάδικα διαμορφώνοντας το ρεπερτόριό μου και μαθαίνοντας πώς να διαχειρίζομαι τη λαϊκή μουσική. Βέβαια για να γίνεις μια πραγματικά λαϊκή τραγουδίστρια προϋποθέτει χρόνια τριβής και πολλά «γαλόνια»! Είχα την τύχη να συνεργαστώ με σημαντικούς καλλιτέχνες (Σαββόπουλος, Παπάζογλου, Μάλαμας, Βιτάλη, Λιδάκης, Μαμαγκάκης, Πασχαλίδης και πρόσφατα ο Στάμος Σέμσης). Το 2006 κυκλοφόρησε ο προσωπικός μου δίσκος «Καλημέρα», όπου τα περισσότερα τραγούδια τα έχω γράψει η ίδια, αλλά έφτιαξα και κάποια άλλα σε συνεργασία με δύο νέα επίσης παιδιά, τον Νίκο Ζουρνή και τον Χάρη Μανουσάκη. Το 2007 ηχογράφησα σε επανεκτέλεση τους δίσκους του Μαμαγκάκη «Κέντρο Διερχομένων» και «Στεναγμός Πολίτης». Επίσης, έχω συμμετάσχει σε δουλειές του Μάλαμα, του Δ. Παπαδόπουλου και του Πασχαλίδη.

-- Ποιες θα μπορούσες να πεις ότι είναι οι αγαπημένες σου φωνές;

-- Πολλές, θα μπορούσα να πω πολλούς καλλιτέχνες που μ' έχουν επηρεάσει όχι μόνο ως προς τη φωνή αλλά και με την προσωπικότητά τους. Ενδεικτικά αναφέρω τις Μοσχολιού, Εσκενάζυ, Νίνου, Φ. Νταντωνάκη, Αλεξίου, Βιτάλη, Φεϊρούζ, Ουμ Κασούμ, Μερσέντες Σόσα, Εντίθ Πιαφ, αλλά και τους Τομ Ουέιτς και Νικ Κέιβ.

-- Πώς βλέπεις σήμερα το λαϊκό τραγούδι;

-- Λόγω αλλαγής της εποχής και των δεδομένων, έχει αλλάξει και ο τρόπος που αντιλαμβανόμαστε το λαϊκό τραγούδι. Δηλαδή, δεν είναι απαραίτητο να υπάρχει μπουζούκι σ' ένα κομμάτι για να θεωρηθεί λαϊκό. Εξίσου λαϊκά είναι και τα τραγούδια του Μάλαμα, του Ορφέα Περίδη, του Θανάση Παπακωνσταντίνου, όπως λαϊκά θα μπορούσαμε να χαρακτηρίσουμε οτιδήποτε επηρεάζει και εκφράζει το λαϊκό αίσθημα, άσχετα με την ενορχήστρωση ή τον ήχο. Η χιπ χοπ ή η εναλλακτική ροκ σκηνή (Αγγελάκας, Παυλίδης, Ρόδες) αποτελούν εξίσου ισχυρά ερεθίσματα για τη νεολαία και απευθύνονται σε ανθρώπους που επιζητούν κάτι περισσότερο στην καθημερινότητά τους από τον μικρόκοσμό τους. Λαϊκά δεν είναι ούτε τα μπουζούκια ούτε ο απαραίτητα εύκολος στίχος. Νομίζω λοιπόν ότι η ίδια η εποχή έχει δημιουργήσει το τραγούδι που την εκφράζει. Χωρίς στομφώδεις και επιβλητικές αναφορές σε οράματα και αγώνες, χωρίς όμως και ευτελή δημιουργήματα «τύπου» λαϊκού, που ακούμε στα πλέι λιστ των ραδιοφώνων. Υπάρχουν αξιόλογοι τραγουδοποιοί και συνθέτες που γράφουν λαϊκά τραγούδια με τρόπο σημερινό και άμεσο, απευθυνόμενοι στη σημερινή νέα γενιά και τη γενιά που έρχεται, όπως και φωνές έτοιμες να μεταφέρουν αυτά τα τραγούδια στον κόσμο.


Του
Γιώργου ΚΑΚΟΥΛΙΔΗ

Επίκαιρο και αποκαλυπτικό

Ο ΕΠΟΝίτης αγωνιστής της Εθνικής Αντίστασης, εικαστικός και συγγραφέας Γιάννης Στεφανίδης, παραμένει άγρυπνος παρατηρητής της κοινωνικής πραγματικότητας, των προβλημάτων του τόπου μας, των αγωνιών και αγώνων του ανώνυμου ανθρώπου του μόχθου, αλλά και ακάματος ερμηνευτής - σχολιαστής τους, είτε με την τέχνη του λόγου, είτε με την τέχνη του σκίτσου. Απόδειξη της κοινωνικής «αγρυπνίας» του Γ. Στεφανίδη, πάντα στο πλάι του λαού, του αδικούμενου λαϊκού ανθρώπου, είναι και τούτο το επίκαιρο σκίτσο που έστειλε στο «Ρ». Σκίτσο άκρως αποκαλυπτικό των βαθύτερων και ανομολόγητων προθέσεων της κυβερνητικής ασφαλιστικής «μεταρρύθμισης», με στόχο την πλήρη απορύθμιση και προοπτικά ακύρωση των κατακτημένων, μετά από μακρόχρονους, ακόμα και ματωμένους αγώνες, ασφαλιστικών δικαιωμάτων του εργαζόμενου λαού.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ