Εκδόσεις «Καστανιώτης»
Μία ομάδα επιστημόνων (ανάμεσά τους ένας εστέτ Νορβηγός θαλάσσιος βιολόγος του οποίου η φυσιογνωμία παραπέμπει στο Μαξιμίλιαν Σελ), ένας ασυμφιλίωτος με το φτωχικό παρελθόν του εσκιμώος ειδικός στις φάλαινες, μία αντισυμβατική δημοσιογράφος, μία ερευνήτρια εξωγήινων μορφών ύπαρξης και άλλοι πολλοί, θα συναντηθούν στον ορεινό Καναδά και θα προσπαθήσουν να λύσουν το μυστήριο και το πρόβλημα. Την καθοδήγηση της ομάδας έχει αναλάβει η κυβέρνηση των ΗΠΑ, εκμαιεύοντας την αντίστοιχη απόφαση από τα όργανα του ΟΗΕ. Επικεφαλής τίθεται μία φιλόδοξη στρατηγός, αμερικανοκινεζικής (!) καταγωγής, η οποία θυμίζει εξαιρετικά την Κοντολίζα Ράις.
Οι επιστήμονες ανακαλύπτουν ότι οι συμφορές προέρχονται από μία συλλογική οντότητα με πρωτόγονα βιολογικά χαρακτηριστικά, αλλά υψηλής νοημοσύνης, που ζει στα βάθη της θάλασσας και που θέλει να προειδοποιήσει ή και να εκδικηθεί το ανθρώπινο γένος για την καταστροφή του περιβάλλοντος. Οι Αμερικανοί θέλουν την εξόντωση της οντότητας (των «Υρρ») πιστεύοντας ότι μία τέτοια πράξη θα εδραιώσει περαιτέρω την κυριαρχία τους στον πλανήτη. Οι επιστήμονες, αντίθετα, προωθούν τη συνεννόηση μαζί τους. Η σύγκρουση θα οδηγήσει σε γενικευμένη σφαγή μεταξύ των μεν και των δε, αλλά και στην τελική συνεννόηση με την οντότητα και στην ανακωχή του ανθρώπινου είδους μαζί της.
Μουσική: Μάνος Χατζιδάκις
Στίχοι: Νίκος Γκάτσος
Τραγουδούν: Μανώλης Μητσιάς, Δήμητρα Γαλάνη
μ' αγκάθια πλέκουν σήμερα στεφάνια
ήρθ' ο καιρός του έχε γεια
τι να την κάνεις πια την περηφάνια.
Στα δυο σου μάτια τα χρυσαφιά
σκοτάδι πέφτει και συννεφιά
ποιες μπόρες φέρνεις
και ποιες βροχές
σε κουρασμένες νεκρές ψυχές;
Παράξενη Πρωτομαγιά
ο ήλιος καίει το πέλαγο στη δύση
μα της καρδιάς την πυρκαγιά
πού θα βρεθεί ποτάμι να τη σβήσει.
Σκηνοθεσία: Στάνλεϊ Κιούμπρικ. Σενάριο: Στάνλεϊ Κιούμπρικ, Μάικλ Χερ, Γκούσταφ Χάσφορντ
Το φιλμ στην ουσία χωρίζεται σε δύο «πράξεις». Η πρώτη, εκτυλίσσεται στις ΗΠΑ και παρακολουθεί τη φάση της βασικής εκπαίδευσης των νεοσύλλεκτων. Ενας από αυτούς είναι ο στρατιώτης Τζόκερ (Μάθιου Μοντίν), το κεντρικό πρόσωπο και αφηγητής της ταινίας. Στο στρατόπεδο, εκπαιδευτής είναι ο λοχίας Χάρτμαν (Ρ. Λι Ερμι - σε έναν από τους πλέον εμβληματικούς ρόλους στην ιστορία του σινεμά), ο οποίος και αναλαμβάνει να κάνει τον βίο αβίωτο στους νεαρούς φαντάρους. Ο εκπαιδευτής μέσα από μια σειρά εξαντλητικών, σωματικά και ψυχολογικά, ασκήσεων, γυμνασίων, καψωνιών, προσβολών και ταπεινώσεων, συνθλίβει την προσωπικότητά τους, αποστερεί την ατομικότητά τους και τους μετατρέπει σε δολοφονικές πολεμικές μηχανές. Το πρώτο μέρος της ταινίας τελειώνει και οι νεοσύλλεκτοι στέλνονται στο Βιετνάμ. Ο - κινηματογραφικός - ρεαλισμός του κέντρου εκπαίδευσης δίνει τη θέση του σε μια πιο τεχνητή και εμφανώς κατασκευασμένη ατμόσφαιρα. Ο πόλεμος, οι σκηνές της μάχης, η κινηματογράφηση του θανάτου είναι σαφώς πιο λυρική σαν κινηματογραφική παρουσίαση. Ο Κιούμπρικ, όμως, κρατάει σε απόσταση τυχόν συναισθηματικές εξάρσεις, αυτό που δείχνει πρωτίστως είναι ο παραλογισμός του πολέμου και η αλλοίωση της ανθρώπινης προσωπικότητας. Η οπτική του είναι κριτική ως προς το θέμα του. Δε μας αφηγείται την «περιπέτεια» ενός φαντάρου που πήγε στον πόλεμο, αντιθέτως παρουσιάζει μια ευρύτερη ιδεολογική σύγκρουση.
Το FULL METAL JACKET, είναι ένα πολύ δυνατό και σε ορισμένες περιπτώσεις προκλητικό φιλμ που αξίζει να δει κάποιος σε συνθήκες κινηματογραφικής αίθουσας. Αισθητικά άρτιο χωρίς να γίνεται βαρύ ή πολύ «κουλτουριάρικο», προσφέρει συγκινήσεις και οπτική απόλαυση.