ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 17 Απρίλη 2008
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΕΘΝΙΚΟ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ
Υπόγεια επέκταση ... για ποιον;

«Ουκ εν τω πολλώ το ευ», έλεγαν οι αρχαίοι, αλλά εκείνοι δεν είχαν μουσεία που να «ασφυκτιούν», όπως συμβαίνει με το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, το μεγαλύτερο της χώρας και το σημαντικότερο του είδους του στον κόσμο. Ούτε είχαν βέβαια και μουσειολογικά διλήμματα για τον προσανατολισμό των σύγχρονων μουσείων, δηλαδή την εμπορευματική ή μη χρήση και λειτουργία τους.

Μπορεί το ζήτημα της υπόγειας επέκτασης του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου - κάτω από την πλατεία που βρίσκεται μπροστά του και προς την Πατησίων - να ταλανίζει εδώ και τουλάχιστον δέκα χρόνια τις αρμόδιες υπηρεσίες, αλλά μόλις προχτές το Συμβούλιο Μουσείων του υπουργείου Πολιτισμού ενέκρινε τις προδιαγραφές για το κτιριολογικό πρόγραμμα αυτής της επέκτασης. Επεται διεθνής αρχιτεκτονικός διαγωνισμός, σειρά μελετών, δημοπρατήσεις και μια ολόκληρη διαδικασία που δεν αφήνει και πολλά περιθώρια αισιοδοξίας για το πόσο ακόμη χρόνο θα πάρει μέχρι την ολοκλήρωσή του.

Καταρχήν το πρόβλημα: Το σημερινό ιστορικό κτίριο του μουσείου είναι συνολικής έκτασης 16.239 τ.μ., εκ των οποίων τα 8.752 τ.μ. είναι οι εκθεσιακοί χώροι για τις μόνιμες συλλογές και άλλα 443 τ.μ. για τις περιοδικές εκθέσεις. Αν αναλογιστεί κανείς ότι αυτοί οι χώροι προσπαθούν να φιλοξενήσουν τα σπαράγματα του αρχαιοελληνικού πολιτισμού από τη νεολιθική εποχή μέχρι την ύστερη αρχαιότητα, είναι φανερό πως πρόκειται για «στρίμωγμα». Τα δε εργαστήρια συντήρησης μαζί με τις αποθήκες για συνολικά 178.000 αρχαία αντικείμενα είναι μόλις 3.900 τ.μ. Δε διαθέτει χώρους εκδηλώσεων και επαρκείς χώρους για τους εργαζόμενους.

Η πρόταση της επιτροπής που συστάθηκε γι' αυτό θέμα είναι υπόγεια επέκταση σε δύο επίπεδα. Το πρώτο, συνολικού εμβαδού 11.950 τ.μ., θα φιλοξενήσει όλη την έκθεση των προϊστορικών αρχαιοτήτων, εργαστήρια, υποδομή για το προσωπικό, αλλά και εστιατόριο και καφέ, αμφιθέατρο και χώρο για «δεξιώσεις», πολύ μεγαλύτερο πωλητήριο κ.ά. Το δεύτερο επίπεδο (12.000 τ.μ.) θα είναι πάρκινγκ.

Ολα αυτά θα ήταν μόνο εντυπωσιακά, αν επρόκειτο για υποδομή που θα είχε στο επίκεντρό της τα εκθέματα και τον παιδευτικό ρόλο τους για το λαό. Αλλά όταν το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο εκλαμβάνεται ως «ατμομηχανή που θα φέρνει λεφτά γιατί τα κοινοτικά κονδύλια τελειώνουν» («πέφτοντας» η πρόταση για μεγαλύτερο πωλητήριο), τότε τα πράγματα γίνονται επικίνδυνα. Πολύ περισσότερο που δεν πρόκειται για μεμονωμένη άποψη, αλλά για συγκεκριμένη πολιτική επιλογή (που ξεκίνησε επί ΠΑΣΟΚ και συνεχίζεται και σήμερα) για ουσιαστική παραχώρηση των μουσείων στους «χορηγούς» και τους λοιπούς «ευεργέτες». Για στρατηγική μετατροπής των μουσείων σε «επιχειρήσεις» που θα επιδίδονται σε κάθε είδους δραστηριότητες ώστε να επιβιώσουν. Και αυτό, κάθε άλλο παρά σε «σχεδιασμό για τους πολίτες» παραπέμπει...

«Ματιές» φωτογράφων

Τρεις φωτογραφικές εκθέσεις παρουσιάζονται στο Πολιτιστικό Κέντρο Θεσσαλονίκης του Μορφωτικού Ιδρύματος Εθνικής Τράπεζας (Βασ. Ολγας 108), στο πλαίσιο της «Φωτομπιενάλε Θεσσαλονίκη Ελλάδα / 20ή Φωτογραφική Συγκυρία 2008». Με κεντρικό θέμα «Ο χρόνος», φιλοξενούνται (έως 30/5) οι παρουσιάσεις «Θεσσαλονίκη / Αυτεπαγγέλτως» του Αρι Γεωργίου, «Suite Cycladiques» του Ερικ Μπανς και «Οταν το ρεύμα βγήκε από την πόλη - Ελλάδα 1962» του Γκιγιέ Εχρμάν.

Η πρώτη αποτελεί ένα «ταξίδι» στη Θεσσαλονίκη, στη διάρκεια τεσσάρων δεκαετιών. Συγκεντρώνοντας επί μια δεκαπενταετία εικόνες από τις Κυκλάδες, ο Γάλλος φωτογράφος Ερικ Μπανς σχολιάζει, μέσα από τα έργα της δεύτερης έκθεσης, την πραγματικότητα του κυκλαδίτικου τοπίου. Συνδυάζοντας ένα αρχείο περίπου 2.000 φωτογραφιών από μια περιήγηση στην Ελλάδα με ελληνικά αρχεία που είχε προσεγγίσει ο ίδιος 25 χρόνια πριν, ο Γάλλος φωτογράφος Γκιγιέ Εχρμάν αποκαλύπτει στην τρίτη έκθεση μια Ελλάδα ηλιόλουστη, χωρίς όμως να αναλώνεται σε αναπαραγωγή εικόνων της τουριστικής Μεσογείου.

Εκλογές στο ΣΕΗ

Αρχαιρεσίες για την ανάδειξη νέου διοικητικού συμβουλίου για τα επόμενα δύο χρόνια έχει τη Μ. Δευτέρα το Σωματείο Ελλήνων Ηθοποιών. Η ψηφοφορία θα γίνει στα γραφεία του ΣΕΗ στην Αθήνα (Κάνιγγος 33), στο ΚΘΒΕ στη Θεσσαλονίκη και στις έδρες όσων ΔΗΠΕΘΕ θα λειτουργούν. Η εκλογική διαδικασία θα διαρκέσει από την Ανατολή μέχρι τη Δύση του ήλιου. Απαραίτητη προϋπόθεση για να ψηφίσει κανείς είναι να προσκομίσει βιβλιάριο υγείας του ΙΚΑ (έστω κι αν δεν είναι θεωρημένο), αστυνομική ταυτότητα και την επαγγελματική ταυτότητα του ΣΕΗ.

«Κούκλα» στο «Σφενδόνη»

Το έργο «Λα πουπέ» του Βαγγέλη Χατζηγιαννίδη θα παρουσιάσει στο θέατρο «Σφενδόνη» η Αννα Κοκκίνου, το πρώτο δεκαήμερο του Μάη. Ο θεατρικός αυτός μονόλογος - μια μαύρη κωμωδία - αποτελεί αφορμή για την πρώτη συνεργασία της Α. Κοκκίνου με το συγγραφέα (βραβευμένο για το μυθιστόρημα «Οι Τέσσερις Τοίχοι», εκδόσεις «Το Ροδακιό»). Σκηνοθεσία: Αννα Κοκκίνου. Σκηνικά - κοστούμια: Νίκος Αλεξίου. Μουσική: Στέλλα Γαδέδη.

Τον προσεχή Οκτώβρη, το θέατρο «Σφενδόνη» οργανώνει αφιέρωμα στον μεγάλο Ιρλανδό συγγραφέα John Millington Synge (1871-1909). Το πρόγραμμα θα συνδυάζει παραστάσεις και προβολές, με επίκεντρο το «Δαιμόνιο του δυτικού κόσμου» (προσωρινός τίτλος, μετάφραση Τζούλιας Τσιακίρη) και τα μονόπρακτα «Στον ίσκιο του λαγκαδιού» και «Καβαλάρηδες προς τη θάλασσα» (μετάφραση Ανθής Λεούση).

«Η περιπέτεια ενός μνημείου»

Τη δεκαετία του '60 χρειάστηκε να ληφθεί μια δύσκολη απόφαση: Η εκκλησία της Κοίμησης της Παναγίας (κτίσμα του 9ου αιώνα, κοντά στο χωριό Επισκοπή της Ευρυτανίας), έμελλε να χαθεί για πάντα στο βυθό της τεχνητής λίμνης των Κρεμαστών. Με αφορμή την ιστορία αυτή και επίκεντρο το σύνολο των τοιχογραφιών που αποτοιχίστηκαν από το ναό, διασώθηκαν και εκτίθενται στο Βυζαντινό Μουσείο, το τελευταίο διοργανώνει εκπαιδευτικό πρόγραμμα για τις σύγχρονες αντιλήψεις προστασίας και διάσωσης των μνημείων.

Το πρόγραμμα αποτελεί τη συμμετοχή του Βυζαντινού Μουσείου στο φετινό γιορτασμό της Διεθνούς Ημέρας Μνημείων (18/4), που θεσπίστηκε το 1982 από το Διεθνές Συμβούλιο Μνημείων και Τοποθεσιών (ICOMOS). Θέμα του γιορτασμού είναι «Θρησκευτική κληρονομιά και ιεροί τόποι». Αφορά παιδιά 10-15 ετών, τιτλοφορείται «Η περιπέτεια ενός μνημείου» και θα πραγματοποιηθεί στις 20/4. Στις 18/4, επίσημη μέρα του γιορτασμού, η είσοδος στο Μουσείο είναι δωρεάν.

Θεατρικά έπαθλα

Απονεμήθηκαν (14/4) τα θεατρικά έπαθλα του Κέντρου Μελέτης -Ερευνας του Ελληνικού Θεάτρου - Θεατρικό Μουσείο για τη διετία 2006-2008. Συγκεκριμένα, τα έπαθλα έλαβαν: «Μ. Κοτοπούλη» - Μαρία Κεχαγιόγλου. «Αιμ. Βεάκης» - Σοφοκλής Πέππας. «Παναθήναια» - Γιάννης Ζουγανέλης. «Φ. Πολίτης» - Σταμάτης Φασουλής. «Π. Αραβαντινός» - Ελένη Μανωλοπούλου. «Δ. Μητρόπουλος» - Σταμάτης Κραουνάκης. «Κ. Πράτσικα» -Αγγελική Στελλάτου. «Κ. Βάρναλης» - Ανδρέας Στάικος.

Για την πολύχρονη προσφορά τους στο θέατρο τιμήθηκαν: Μάρθα Βούρτση, Γκέλυ Μαυροπούλου, Δάφνη Σκούρα, Γιώργος Μοσχίδης, Γιώργος Λαζαρίδης, Σταύρος Ντουφεξής, Δημήτρης Μυταράς, Γιάννης Μαρκόπουλος, Λεωνίδας Ντεπιάν και Βάλτερ Πούχνερ. Για τη θεατρική προσφορά του, μετά θάνατον, τιμήθηκε με το έπαθλο «Αιμ. Βεάκης» ο Νίκος Κούρκουλος. Τα δύο νέα έπαθλα για συγγραφή θεατρικού έργου - «Γεώργιος Χορτάτσης» και θεατρική μετάφραση - «Κ. Βάρναλης» απονεμήθηκαν στους Ιάκωβο Καμπανέλλη και Παύλο Μάτεσι, αντίστοιχα, για τη μακρόχρονη προσφορά τους.

Την εκδήλωση παρουσίασε ο Γρηγόρης Βαλτινός, ενώ θεατρικά τραγούδια ερμήνευσε η Μάγδα Πένσου, συνοδευόμενη από τον Βασίλη Δημητρίου (πιάνο).

Τέχνη και δημόσιος χώρος

Ξεκινά σήμερα στο αμφιθέατρο του «9,84» («Τεχνόπολη» Δήμου Αθηναίων, Πειραιώς 100, Γκάζι) το τετραήμερο συνέδριο του Επιμελητηρίου Εικαστικών Τεχνών Ελλάδας, «Σύγχρονη τέχνη και δημόσιος χώρος». Μία ακόμη σημαντική πρωτοβουλία του ΕΕΤΕ με στόχο «να αναδειχτούν τα κύρια ερωτήματα που θέτουν στη θεωρητική σκέψη η σύγχρονη καλλιτεχνική δημιουργικότητα και ο δημόσιος χώρος, ως τόπος και τρόπος αισθητικού βιώματος για τους πολίτες στη σύγχρονη κοινωνία». Ομιλητές θα είναι εικαστικοί, ιστορικοί της Τέχνης, αρχιτέκτονες, αρχαιολόγοι, πανεπιστημιακοί καθηγητές κ.ά. Στη σημερινή, πρώτη συνεδρίαση (4-9μ.μ.) θα μιλήσουν οι: Εμμανουήλ Μαυρομμάτης, Νίκος Χατζηνικολάου, Ελένη Τάτλα, Μιχάλης Παπαδάκης, Heinich Nathalie, Ειρήνη Μίχα, Βαγγέλης Δημητρέας, Αλκμήνη Νικολαΐδου, Ιούλη Ράπτη. Οι εργασίες θα συνεχιστούν στις 18/4 (4-9μ.μ.), 19/4 (9π.μ.-2μ.μ. και 4-9μ.μ.) και 20/4 (9π.μ.-2μ.μ.).

Ακρόαση ανδρών και γυναικών ηθοποιών - έως 35 ετών - οργανώνει στο θέατρο «Αλμα», 19/4 (10πμ), ο θίασος «Σκαραβαίοι» και ο σκηνοθέτης Κώστας Ν. Φαρμασώνης, για τη στελέχωση των παραστάσεών του στο διάστημα 2008-2009.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ