ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 13 Μάη 2008
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ
Προτάσεις στο «πνεύμα» της Λισαβόνας...

«Μεικτή οικονομία», που «συνδυάζει δημόσια ενίσχυση και ιδιωτική χρηματοδότηση», «συνέργειες με υγιείς δυνάμεις της αγοράς», «αύξηση της επιχειρηματικότητας» μέσω «κινήτρων» για «επενδύσεις» είναι το βασικό πλαίσιο του «νέου αναπτυξιακού προτύπου» για τον ελληνικό κινηματογράφο, σύμφωνα με τη νομοθετική πρόταση μέρους των κινηματογραφιστών, που παρουσιάστηκε χτες σε συνέντευξη Τύπου.

Η Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών (ΕΕΣ), οι σεναριογράφοι, οι παραγωγοί, η Ενωση Μουσικοσυνθετών, οι αιθουσάρχες και τρεις Οργανισμοί Συλλογικής Διαχείρισης δικαιωμάτων, απόντων της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Θεάματος- Ακροάματος, του σωματείου των μικρομηκάδων και άλλων φορέων, πρότειναν ουσιαστικά ένα είδος κρατικής «επικουρικότητας», με «δέσμη κινήτρων για αύξηση της επιχειρηματικότητας» στον οπτικοακουστικό τομέα. Ουσιαστικά, μια «σύμπραξη» δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, ιδεολογική βάση που αποτελεί σχεδόν «καρμπόν» της στρατηγικής του κεφαλαίου στην ΕΕ, «αντήχηση» των αντιδραστικών αναδιαρθρώσεων της κρατικής κινηματογραφικής πολιτικής την τελευταία 15ετία, που οδηγεί σε περισσότερα κέρδη του κεφαλαίου.

Από την απόπειρα «συγκερασμού» αντικρουόμενων συμφερόντων στην κινηματογραφική παραγωγή, στον καπιταλισμό (δημιουργοί, παραγωγοί, αιθουσάρχες, κλπ.) προκύπτουν πλήθος αντιφάσεων στο σύνολο των προτάσεων, αφού, ενώ από τα παραπάνω προκύπτει σαφής αγοραία αντιμετώπιση της κινηματογραφικής δημιουργίας, ταυτόχρονα ...κατακεραυνώνεται η υπαγωγή του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου στο νόμο περί ΔΕΚΟ, επειδή, όντως, η καλλιτεχνική δημιουργία θα αντιμετωπίζεται με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια, και αντιπροτείνεται η υπαγωγή του κινηματογράφου στον αναπτυξιακό νόμο (!), που λειτουργεί ακριβώς με τα ίδια κριτήρια.

Καθώς η βάση της πρότασης εγκλωβίζεται στη λογική του ...«υγιούς» καπιταλισμού, ακυρώνονται και πάγια αιτήματα του κινηματογραφικού χώρου, όπως η δημιουργία Ακαδημίας Κινηματογράφου, η εφαρμογή του νόμου για την καταβολή του 1,5% του τζίρου των καναλιών στον κινηματογράφο και η ύπαρξη κωδικού στον κρατικό προϋπολογισμό για τον κινηματογράφο.

Αλλωστε, η φράση «ο αναπτυξιακός προσανατολισμός της ελληνικής κινηματογραφίας προϋποθέτει στήριξη των επιχειρηματιών για τη δημιουργία σύγχρονων, διεθνώς ανταγωνιστικών κινηματογραφικών επιχειρήσεων» έρχεται σε ευθεία αντίθεση με την απαραίτητη προϋπόθεση για να υπάρξει κινηματογράφος στην υπηρεσία του λαού, δηλαδή δημόσιοι - κοινωνικοποιημένοι φορείς, με συλλογικά όργανα, όπου θα εκπροσωπούνται ουσιαστικά τα σωματεία του χώρου και άλλοι κοινωνικοί φορείς, και κρατική ενίσχυση της εγχώριας παραγωγής, χωρίς καμιά χρηματοδότηση των μονοπωλίων. Είναι σύμφωνη, όμως, με το «πνεύμα» του νομοσχεδίου Τατούλη, τη Στρατηγική της Λισαβόνας και τις καπιταλιστικές αναδιαρθρώσεις.

Η «Δημοκρατική Ενότητα Σκηνοθετών» σε ανακοίνωσή της τονίζει ότι η χτεσινή συνέντευξη της ΕΕΣ έγινε «χωρίς τη συμμετοχή και σύμφωνη γνώμη του εκπροσώπου της παράταξης» στο ΔΣ, Νίκου Αντωνάκου, αλλά και των Σταύρου Ιωάννου και Αλέκου Παπαηλιού (παράταξη της πλειοψηφίας). Προσθέτει ότι «οι "θέσεις" και οι "προτάσεις"» που ακούστηκαν «δεν προέρχονται από εσωτερικές της εταιρείας ΕΕΣ διεργασίες (επιτροπές, Γενικές Συνελεύσεις, κλπ.)».

Η Πατριαρχική Βιβλιοθήκη της Αλεξάνδρειας

Εικαστικό «κόσμημα» από περγαμηνή της Πατριαρχικής Βιβλιοθήκης Αλεξάνδρειας
Εικαστικό «κόσμημα» από περγαμηνή της Πατριαρχικής Βιβλιοθήκης Αλεξάνδρειας
Της απεσταλμένης μας (Αριστούλας ΕΛΛΗΝΟΥΔΗ).--

Την άλλοτε ακμάζουσα - και πνευματικά - ελληνική κοινότητα της Αλεξάνδρειας, θυμήθηκαν αρκετές εκατοντάδες ελληνικής καταγωγής σημερινοί κάτοικοι της Αλεξάνδρειας, του Καΐρου και άλλων πόλεων της Αιγύπτου, αλλά και Αλεξανδρινοί που ζουν στην Ελλάδα, οι οποίοι παραβρέθηκαν στα εγκαίνια (9/5) της Πατριαρχικής Βιβλιοθήκης Αλεξάνδρειας, που συντηρείται από το Ιστορικό - Παλαιογραφικό Αρχείο του Μορφωτικού Ιδρύματος Εθνικής Τραπέζης (με το γνωστό σύστημα των «χορηγιών») και το Πατριαρχείο Αλεξάνδρειας και πάσης Αφρικής.

Η Πατριαρχική Βιβλιοθήκη Αλεξάνδρειας είναι η πολυτιμότερη και πλουσιότερη σε χειρόγραφα κειμήλια, αλλά και πολύπαθη από καταστροφείς κατακτητές, πυρκαγιές, ανθρώπινες επεμβάσεις, κλπ. βιβλιοθήκη. Η σημαντικότερη από όλες τις πατριαρχικές βιβλιοθήκες, συγκρινόμενη με τις βιβλιοθήκες των Μονών Πάτμου, Αγίου Ορους και Μετεώρων. Η βιβλιοθήκη έχει προχριστιανικές ρίζες. Πιθανότατα ήταν «προέκταση» της αρχαίας Βιβλιοθήκης της Αλεξάνδρειας. Ισως, ήταν μια από τις τρεις μεγάλες βιβλιοθήκες της Αλεξάνδρειας στα ελληνιστικά και ρωμαϊκά χρόνια. «Ιδεατά έλκει την καταγωγή της από την περίφημη κατά την αρχαιότητα Βιβλιοθήκη της Αλεξάνδρειας», επισήμανε σε συνέντευξη Τύπου, ο επικεφαλής της δεκάχρονης, μέχρι τώρα, προσπάθειας «νοικοκυρέματος» της χαώδους κατάστασης που εμφάνιζε, καταγραφής, ταξινόμησης, μικροφωτογράφισης, ψηφιοποίησης, καθαρισμού, ανάλυσης, καταπολέμησης των μυκήτων και συντήρησης των βαριά «νοσούντων» κειμηλίων της, υπεύθυνος του Παλαιογραφικού Αρχείου του Μορφωτικού Ιδρύματος της ΕΤ και καθηγητής Φιλολογίας Παλαιογραφίας στο Πανεπιστημίου Αθηνών, Αγαμέμνων Τσελίκας.

Ως Πατριαρχική Βιβλιοθήκη χρονολογείται από τα τέλη του 4ου μ.Χ. αιώνα. Η πρώτη μεγάλη καταστροφή της έγινε από τους Αραβες κατακτητές (630). Στα 727 - 768 σώθηκαν αρκετά χειρόγραφα και κώδικες. Το 13ο αιώνα μεταφέρθηκε στο Κάιρο και αναδημιουργήθηκε. Στους επόμενους αιώνες καταστράφηκαν από τους Τούρκους κατακτητές, «χάθηκαν», εξήχθησαν και δωρήθηκαν σε Ευρωπαίους βασιλείς πολυτιμότατα αρχαία και πρωτοχριστιανικά χειρόγραφα. Το 1796 έγινε η πρώτη επίσημη καταλογογράφηση των κειμηλίων της. Το 19ο αιώνα ακολούθησαν μεταφορές της σε διάφορους χώρους, επόμενα και απώλειες. Το 1971 μεταφέρθηκε στην Τοσιτσαία Σχολή, στην Αλεξάνδρεια, όπου στεγάστηκε και το Πατριαρχείο.

Σήμερα η Βιβλιοθήκη περιέχει: 40.000 τίτλους βιβλίων, κάθε γλώσσας. 7.000 τίτλους παλαιών, σπάνιων βιβλίων, διαφόρων γλωσσών, από το 1460 έως τον 19ο αιώνα, μεταξύ των οποίων μια αριστουργηματική έκδοση, Ελλήνων τυπογράφων στη Βενετία, τον 15ο αιώνα. 650 χειρόγραφους κώδικες (περγαμηνές, βομβύκιοι, χάρτινοι) από τον 6ο - 9ο αιώνα. Λ.χ: μια δίφυλλη περγαμηνή του 6ου αιώνα, χειρόγραφες μεταγραφές των έργων του Ησιόδου, τραγωδιών του Ευριπίδη, έργων του Πλάτωνα και Αριστοτέλη και ένα σπανιότατο χειρόγραφο των Μύθων του Αισώπου. Επίσης, χειρόγραφες «εκδόσεις» σε χαρτί, έργων που έστειλε η βιβλιοθήκη για μεταγραφή σε άλλα κέντρα του ελληνισμού. Η βιβλιοθήκη αυτή είχε το πρωτότυπο χειρόγραφο της περίφημης «Γεωγραφίας» του Πτολεμαίου. Το πρωτότυπο στάλθηκε στην Κωνσταντινούπολη για αναπαραγωγή αντιγράφων, από τα οποία, παγκοσμίως, σώζονται μόνον τέσσερα. Ενα διαθέτει η Μονή Βατοπεδίου, ενώ το πρωτότυπο πιθανόν να βρίσκεται στο μουσείο του Τοπ - Καπί.

Προτάσεις «Τέχνης»

«Απόκοπος», από το θίασο «Χώρος»
«Απόκοπος», από το θίασο «Χώρος»
-- Στο θέατρο «Αμαλία» της Θεσσαλονίκης η Πειραματική Σκηνή της «Τέχνης» φιλοξενεί παραστάσεις υπό το γενικό τίτλο «Προτάσεις». Η πρώτη παράσταση με τίτλο «Φιλονικία θεατρίνων στο σαλόνι του Μαριβώ», ήταν σύνθεση με θέμα τη σχέση θεάτρου και πραγματικότητας, ηθοποιού και ρόλου, βασισμένη στα έργα του Μαριβώ «Οι καλόπιστοι θεατρίνοι» (μετάφραση Ανδρέα Στάικου) και «Η φιλονικία» (μετάφραση Κλαίρης Μιτσοτάκη). Ακολουθούν:

-- 13-14/5: «Εθνικότητά μου, το χρώμα του ανέμου» του Ματέι Βισνιέκ, μια σειρά θεατρικές εικόνες, ποιητικές, σκληρές και ταυτόχρονα αστείες, για την παράλογη πραγματικότητα που ζούμε. Θίασος «Αλεξάνδρεια», σκηνοθεσία Ερσης Βασιλικιώτη.

-- 16-18/5: «Απόκοπος» του Μπεργαδή, κρητικό ποίημα των αρχών του 16ου αιώνα, με συμμετοχή τριών ηθοποιών και πέντε μουσικών (σύνολο μεσαιωνικής και αναγεννησιακής μουσικής Codex). Θίασος «Χώρος», σκηνοθεσία Σίμου Κακάλα.

-- 20-21/5: «Το παιχνίδι του χρόνου», παράσταση χορού, με θέμα το χρόνο, Χοροθέατρο «Αδράστεια», χορογραφία Μαριάνθης Ψωματάκη.

-- 23-27/5: «Η βοσκοπούλα», ποιμενικό ειδύλλιο άγνωστου, γραμμένο στα τέλη του 16ου αιώνα στην Κρήτη, με θέμα τον έρωτα. Θίασος «Κανιγκούντα», σκηνοθεσία Γιάννη Λεοντάρη.

Πρωτοποριακός κινηματογράφος

Ξεκινά σήμερα το «5ο Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου» (είδος που ξεκίνησε στις αρχές της δεκαετίας του 1930, με εικαστικής αντίληψης και θεματολογίας ταινίες), που διοργανώνει η Ταινιοθήκη της Ελλάδας, σε συνεργασία με φορείς (Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών, Ινστιτούτο «Γκαίτε», Πανεπιστήμιο Αθηνών, Πολιτισμικός Οργανισμός Δήμου Αθηναίων, Γαλλικό Ινστιτούτο, πρεσβεία της Αυστρίας κ.ά.). Οι εκδηλώσεις περιλαμβάνουν: Εκθεση της Αυστριακής εικαστικού και κινηματογραφίστριας Βάλι Εξπορτ (14/5 - 1/6, ΑΣΚΤ). Προβολές στον κινηματογράφο «Τριανόν». Πρόκειται για ταινίες των: Β. Εξπορτ, Γκερμέν Ντουλάκ, Χέλκε Σάντερ, Λάουρα Μούλβεϊ, Ούντι Αλόνι κ.ά. Διαλέξεις προσκεκλημένων και στρογγυλή τράπεζα (20/5), με θέμα «Γέφυρες ντοκιμαντέρ στη νοτιοανατολική Ευρώπη».

Η ενότητα «Ελληνίδες δημιουργοί» περιλαμβάνει προβολές ταινιών των: Α. Δημητρίου, Β. Σκούρα, Ε. Αλεξανδράκη, Μ. Ηλιού. Το φεστιβάλ τιμά τον Κώστα Σφήκα, προβάλλοντας τις ταινίες του «Μοντέλο» (1974) και «Μεταμόρφωση» (2007).

Το Δημοτικό Ωδείο Θέρμης διοργανώνει το «4ο Φεστιβάλ Παιδικών - Νεανικών Χορωδιών», στις 18/5 (7.30μμ), με ελεύθερη είσοδο. Συμμετέχουν: - Παιδική Χορωδία Δημοτικού Ωδείου Θέρμης, Χορωδιακό Εργαστήρι Ωδείου Δήμου Εδεσσας, Παιδική Χορωδία Δημοτικού Ωδείου Καρδίτσας, Νεανική Χορωδία Δημοτικού Ωδείου Κοζάνης, Νεανική Μεικτή Χορωδία Δημοτικού Ωδείου Θέρμης.

Το«11ο Δεκαήμερο Προβολής και Διάδοσης του Βιβλίου», διοργανώνει (16- 25/5), ο Δήμος Νίκαιας, στην πλατεία Διαμάντως Κουμπάκη. Τα εγκαίνια θα πραγματοποιηθούν στις 17/5 (7.30μ.μ.). Το Δεκαήμερο περιλαμβάνει παρουσιάσεις βιβλίων, μουσικές και χορευτικές βραδιές, εικαστικές εκθέσεις. Ωρες λειτουργίας: καθημερινά από 6.30-10.30μ.μ.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ