ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 23 Απρίλη 2000
Σελ. /24
ΕΝΘΕΤΗ ΕΚΔΟΣΗ: "7 ΜΕΡΕΣ ΜΑΖΙ"
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΤΟ ΑΠΟΛΥΤΟ ΡΟΔΟ
Το χρώμα της επιθυμίας

Τι διαπερνά τη Μεγάλη Εβδομάδα; Η επιθυμία όχι μόνο για την Ανάσταση αλλά και για μια πραγματική ζωή, που θα πάρει τη θέση της επιβίωσης. Η επιβίωση είναι το φυσικό παιδί της αλλοτρίωσης, που θύμωνε το γερο-Χέγκελ, ο οποίος θεωρούσε πως η αλλοτρίωση δημιουργείται από τον αισθητό και αντικειμενικό κόσμο, καθώς το υποκείμενο δεν κατορθώνει να αναγνωρίσει αυτόν τον κόσμο ως δικό του προϊόν.

Αυτές, λοιπόν, οι μικρές βδομάδες της ζωής μας δεν κάνουν τίποτα άλλο, έτσι όπως έχουν τα πράγματα, από το να περιμένουν να δουν φως από τη Μεγάλη... Οσες φορές προσπαθούσα να βγάλω άκρη με τις Παραβολές και δε με πλάκωνε η βιβλιοθήκη, το καλύτερο για τις άγιες λεγόμενες μέρες ερχόταν σ' εμένα ή από το πεζοδρόμιο ή, τα τελευταία χρόνια, από τον Κωστή Μοσκώφ στο Χαλ ελ Χαλίλ της Αιγύπτου. Μιλούσαμε για όλα αυτά, δηλαδή αυτός μίλαγε κι εγώ άκουγα: «Δες μέσα σε όλα τα ευαγγέλια. Δε θα βρεις το "Δεύτε λάβετε φως". Ξέρεις γιατί; Γιατί έρχεται κατευθείαν από την Αρχαία Ελλάδα, από τα Ελευσίνια Μυστήρια. Οπως ο Επιτάφιος συνδέεται άμεσα με την ηρωική έξοδο του Μεσολογγίου». Αυτή την έξοδο κάνει ο κατά κόσμον νεκρός της επιβίωσης και τρέχει με μια βαθιά επιθυμία να συναντήσει την πραγματική ζωή.

Σε όλο τον κόσμο ένας είναι ο εχθρός της επιθυμίας. Η εκδίκηση, που την είχε φωτογραφήσει ο αθώος μέσα στην αμαρτία του Νίτσε, όταν παραμιλούσε πως «οι θεολόγοι αντικατέστησαν τις αληθινές αξίες με τις αξίες του θανάτου. Ετσι εκδικήθηκαν τη ζωή. Δημιούργησαν μια φοβερή μοίρα που θα γεννήσει κάποτε... ένα ποντίκι". Μπροστά σ' αυτό το ποντίκι υποχώρησαν όλα κάποτε, άλλαξε σχήμα ακόμα κι ο σταυρός, έγινε αγκυλωτός και έσβησε, έστω και προσωρινά, κάθε πείνα και δίψα για επιθυμία.

Ας αφήσουμε για την ώρα τα παγωμένα δάση με τον Φρειδερίκο και το γερο-Χέγκελ να συνεχίζουν στο διηνεκές και ας προσγειωθούμε στα καθ' ημάς. Ας δούμε, λοιπόν, σαν σε ένα παιδικό παζλ τα κομμάτια της ελληνικής κοινωνίας σε σχέση με την κατάσταση της επιθυμίας.

Ας αρχίσουμε με τον homo Πασόκους. Μία είναι η επιθυμία του. Η εξουσία για την εξουσία. Μακριά απ' αυτήν είναι νεκρός ή, καλύτερα, είναι... σχεδόν άνθρωπος!

Μου είναι δύσκολο να μιλήσω για Νέα Δημοκρατία και επιθυμία. Γιατί η ηγεσία της δε δέχεται ότι η επιθυμία έχει παρελθόν, αφού αυτό που διακηρύσσει ακαταπαύστως είναι ότι το κόμμα δεν έχει σχέση με κανένα παρελθόν. Συνεπώς θα λέγαμε ότι και η Ιστορία αρχίζει από την ημερομηνία γέννησης του αρχηγού της, του Κώστα Καραμανλή. Αρα χωρίς το παρελθόν της επιθυμίας δεν υπάρχει και το μέλλον της!

Με το Συνασπισμό η επιθυμία χάνει το χρώμα της. Προσπαθώντας να καταπιεί διαφορετικούς κόσμους, υπηρετώντας όχι έναν αλλά πολλούς κυρίους- πράγμα που ούτε ο διάβολος δε θέλει-, αντί της επιθυμίας, ο Συνασπισμός πέρασε στην κατάσταση της δυσπεψίας. Η αγωνία γεννά την επιθυμία. Αλλά οι Δυνάμεις της Αριστεράς και της Προόδου έχουν μόνο άγχη, που γεννούν ορέξεις. Αυτές τους οδηγούν.

Αυτούς που βρίσκει μπροστά της η επιθυμία είναι ο Ρόζενγκραντς κι ο Γκίλντενστερν. Τους θυμάστε; Είναι οι φίλοι του Αμλετ, η ίδια η πραγματικότητα που προσπαθεί να τον τυλίξει. Και οι δυο είναι πρώην «απ' όλα». Και προσπαθούν να κλονίσουν κάθε επιθυμία του Αμλετ, για να λάβουν μια θαυμάσια απάντηση, αυτήν που απευθύνει ο πρίγκιψ στον Γκίλντενστερν: «Θες να με παίξεις, να με κάνεις να λαλήσω. Ο,τι όργανο και να είμαι, να με κουρντίσεις γίνεται, μα όχι να με παίξεις».

Για να μη μας παίξουν και να μη λαλήσουμε, ας χτυπήσουμε με όση δύναμη έχουμε την κατάσταση που μας εμποδίζει να επιθυμούμε όχι μόνο τον άλλον, αλλά και την ίδια μας την ψυχή, την οποία με θαυμάσιο τρόπο περιγράφει ο Διονύσιος Σολωμός στο απόσπασμα από τον «Υμνο εις την ελευθερίαν»: «Μοναχή το δρόμο επήρες/ εξανάλθες μοναχή:/ δεν είν' εύκολες οι θύρες/ εάν η χρεία τες κουρταλεί».

Το χρώμα της επιθυμίας είναι το κόκκινο.


Του Γιώργου ΚΑΚΟΥΛΙΔΗ


Το μεγάλο Βαπτιστήριο της Κω

Η Δυτική όψη του Βαπτιστηρίου
Η Δυτική όψη του Βαπτιστηρίου
Εκεί που άλλοτε ήταν η λαμπρή ελληνιστική πόλη της Κω και εκεί που αναπτύχθηκε η ρωμαϊκή πόλη βρίσκεται το μεγάλο Παλαιοχριστιανικό Βαπτιστήριο του Αγίου Ιωάννη. Μόλις λίγα μέτρα από το ρωμαϊκό Decumanus, τη μεγάλη ρωμαϊκή οδό, όπου εκατέρωθεν ήταν χτισμένα μεγάλα δημόσια κτίρια. Μπορεί δύο σεισμοί, το 141 μ.Χ. και το 469 μ.Χ. να κατέστρεψαν ολοσχερώς την πόλη, όμως και στις δύο περιπτώσεις ακολουθούσαν ανοικοδομήσεις δίχως να χάνεται ούτε ο βασικός πολεοδομικός ιστός, αλλά ούτε και η αίγλη της πόλης. Δεν είναι τυχαίο που από τότε η Κως ήταν το θέρετρο της εποχής για ευκατάστατους και αυτοκράτορες.

Η Παλαιοχριστιανική Βασιλική, στην οποία ανήκει το Βαπτιστήριο είναι κτίσμα χρόνων ακμής και αυτό αποδεικνύεται από το μέγεθος και την τυπολογία των δύο μνημείων. Από τη Βασιλική δεν έχουν διασωθεί παρά ελάχιστα ίχνη, αλλά το Βαπτιστήριο, που σώζει και την ανωδομή του, αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα χριστιανικά μνημεία με αυτή τη χρήση. Ο αρχιτέκτονας της Διεύθυνσης Αναστήλωσης Βυζαντινών και Μεταβυζαντινών Μνημείων, Αρης Ποζιόπουλος που εκπονεί τη μελέτη Τεκμηρίωσης και Αποκατάστασης του μνημείου σημειώνει εκείνα στα στοιχεία που προσδίδουν στο Βαπτιστήριο εξέχουσα σημασία «πρόκειται για ένα από τα μεγαλύτερα βαπτιστήρια που σώζονται στην Ελλάδα. Στα Δωδεκάνησα, το μόνο βαπτιστήριο παρόμοιων διαστάσεων είναι αυτό της Μεγάλης Βασιλικής. Η σύνθετη και περίτεχνη μορφή του το διαχωρίζει από όλα τα άλλα που εμφανίζονται απλούστερα και λιτά. Και, τέλος, το γεγονός ότι διασώζει στο σύνολό της την ανωδομή και τη θολοδομία». Αλλά και η τυπολογία του, αν και εμφανίζει τον τυπικό κυκλικό εξωτερικά και οκταγωνικό χαρακτήρα, φέρει ιδιαίτερα και σπάνια στοιχεία όπως «το οκτάγωνο αναφέρεται μόνο νοητά με τη διάταξη των κιόνων και στον εσωτερικό χώρο δεν υπάρχει καμία ευθεία και καμία επίπεδη επιφάνεια εκτός από δάπεδο. Ο εσωτερικός χώρος σχηματίζεται από την αλληλοτομία κυλινδρικών, σφαιρικών και κωνικών επιφανειών. Στοιχεία που συνθέτουν μια ενδιαφέρουσα γεωμετρία του εσωτερικού χώρου».

Ο μελετητής βρίσκει πολλές ομοιότητες με το Βαπτιστήριο της Μιλήτου και συμπεραίνει ότι αυτό της Κω ίσως αντιγράφει το πρώτο, ενώ δύο άλλα Βαπτιστήρια του νησιού πιθανόν αποτελούν μιμήσεις του Βαπτιστηρίου του Αγίου Ιωάννη, εκείνου στη θέση Καπαμάς και το Βαπτιστήριο της Βασιλικής του Λιμένος στην πόλη της Κω. Σημειώνει, επίσης, ότι πολύ κοντά στο Βαπτιστήριο του Αγίου Ιωάννη βρίσκεται και δεύτερη μεγάλη βασιλική. Δηλαδή, ένα σύνολο μεγαλόπρεπων χριστιανικών μνημείων που μαρτυρούν μια ανθούσα και ισχυρή χριστιανική κοινότητα, που όμως μέχρι σήμερα έχει πολύ λίγο μελετηθεί η σημασία της και η θέση της στο χριστιανικό κόσμο που τότε αναπτυσσόταν.

Η Βασιλική του Αγίου Ιωάννη κατέρρευσε με το μεγάλο σεισμό του 554 μ.Χ. και μαζί ερειπώθηκε η πόλη της Κω. Αλλά το Βαπτιστήριο άντεξε. Από κει και έπειτα η Κως, αν και ανοικοδομείται, εντούτοις παρακμάζει. Το Βαπτιστήριο σύμφωνα με το μελετητή πολλούς αιώνες αργότερα δέχεται μετατροπές και χρησιμοποιείται ως κοιμητηριακός ναός, χρήση που διατηρεί ως σήμερα, αφού ακριβώς δίπλα εκτείνεται το σύγχρονο νεκροταφείο της Κω, που περιβάλλει ασφυκτικά το μνημείο. Εξ αιτίας του νεκροταφείου δεν έχουν αποκαλυφθεί λείψανα της Βασιλικής εκτός από τις ψηφίδες που βγαίνουν κατά την εκσκαφή των τάφων και φυσικά χάνονται και το μεγάλο ψηφιδωτό που αποκαλύφθηκε σε παλαιότερη ανασκαφή και τώρα βρίσκεται στο Παλάτι του Μεγάλου Μαγίστρου στη Ρόδο.

Κατά το 12αι. - 13οαι. θεωρείται βέβαιη η χρήση του Βαπτιστηρίου ως κοιμητηριακού ναού από τοιχογραφίες αυτής της περιόδου, ενώ έχουν αποκαλυφθεί και τοιχογραφίες του 14ου αι. Αλλά, τόσο για την εκτέλεση των επεμβάσεων στο μνημείο, που προβλέπει η μελέτη όσο και για την ασφαλή ιστορική- αρχαιολογική τεκμηρίωση χρειάστηκε να προηγηθεί στο μνημείο η Διεύθυνση Συντήρησης Αρχαιοτήτων. Σε αυτό το διάστημα, οι συντηρητές που δούλεψαν αποκάλυψαν νέες τοιχογραφίες που δηλώνουν ότι το Βαπτιστήριο λειτουργήθηκε ως ναός πιθανόν και παλαιότερα και προσθέτουν καινούρια στοιχείο όχι μόνο στην ιστορία, αλλά τελικά και στη βυζαντινή ζωγραφική. Το επόμενο βήμα γι' αυτό το μάλλον παραμελημένο παλαιοχριστιανικό μνημείο είναι η συνεργασία, ώστε οι στερεωτικές επεμβάσεις να συντονιστούν μεθοδολογικά με τις εργασίες για τη διατήρηση των τοιχογραφιών. Σημειώνουμε ότι στο Βαπτιστήριο εμφανίζεται έντονη ρηγμάτωση στην τοιχοποιία, ενώ παρατηρούνται καθιζήσεις, αλλά και μετατόπιση ολόκληρου του μνημείου, εξαιτίας του αργιλώδους εδάφους. Εάν δε λυθούν αυτά δεν μπορεί να αποκατασταθεί η στατική λειτουργία του οικοδομήματος.


Δήμητρα ΜΥΡΙΛΛΑ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ