ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 22 Ιούνη 2008
Σελ. /24
ΕΝΘΕΤΗ ΕΚΔΟΣΗ: "7 ΜΕΡΕΣ ΜΑΖΙ"
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
3ο ΔΙΕΘΝΕΣ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΩΝ ΔΙΑΛΟΓΩΝ «ΙΚΑΡΟΣ»
Με τα «φτερά» του πολιτισμού

Το «Πλοίο των Τρελών»
Το «Πλοίο των Τρελών»
Στην Ικαρία των μύθων αλλά και της σύγχρονης αγωνιστικής ιστορίας ξεκινά αύριο το 3ο Διεθνές Φεστιβάλ Πολιτισμικών Διαλόγων «Ικαρος», που συνδιοργανώνουν οι Δήμοι Αγίου Κηρύκου, Ευδήλου και Ραχών (θα διαρκέσει μέχρι 22/7). Κινητήρια δύναμη του Φεστιβάλ, σύμφωνα με την καλλιτεχνική του διευθύντρια Κλαούντια Ντελμέρ αποτελούν τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του νησιού και των ανθρώπων του. Μια ιδιαιτερότητα, που για την Κλ. Ντελμέρ, δεν αποκαλύπτεται μόνο μέσα από μύθους και αρχαιολογικά ευρήματα, αλλά και από τον τρόπο με τον οποίο οι Ικαριώτες αντιμετώπισαν τους εξόριστους κομμουνιστές, αγκαλιάζοντάς τους με αισθήματα αδελφότητας, αγάπης και ελευθερίας. Το Φεστιβάλ - πολιτιστική έκφραση του οράματος που γεννά η πορεία του νησιού στην ιστορία - καλωσορίζει καλλιτέχνες απ' την Ελλάδα και τον κόσμο «για να μοιραστούν εμπειρίες σε έναν διάλογο πολιτισμού, συνθέτοντας το μαγευτικό ψηφιδωτό της ανθρώπινης έκφρασης».

Τα προηγούμενα χρόνια, οι επισκέπτες του Φεστιβάλ είχαν την ευκαιρία να απολαύσουν, μεταξύ άλλων, τους «L' Ham De Foc» (Ισπανία), «Motion Trio» (Πολωνία), «Etnika» (Μάλτα), «Chicana Gypsy Band» (Ισπανία, Μεξικό, ΗΠΑ), Μίμη Πλέσσα - Κλαούντια Ντελμέρ, Lamia Bedioui (Τυνησία), «Θέρος», «Tangarto», Βασίλη Λέκκα - Γιάννη Σπάθα, Γιώργο Ψυχογιό, «Encardia».

Το φετινό φεστιβάλ είναι αφιερωμένο στο αγαπημένο μουσικό όργανο στην Ικαρία - το βιολί. Οι τρεις τελευταίες εκδηλώσεις θα προλογιστούν από τους ντόπιους καλλιτέχνες με ικαριώτικους σκοπούς, ενώ το φεστιβάλ θα κλείσει με τη συναυλία του κορυφαίου βιολιστή της Ράι μουσικής (Αλγερία), Djamel Benyelles και των «Djam and Fam».

Οπως κάθε καλοκαίρι, έτσι και φέτος, οι συναυλίες και οι παραστάσεις του Φεστιβάλ θα φιλοξενηθούν σε όλες τις περιοχές του νησιού, ενώ για πρώτη φορά οι παραστάσεις του θα συνεχιστούν και κατά τη διάρκεια του χειμώνα. Το φετινό καλοκαίρι θα γίνουν και ορισμένες προβολές ταινιών στον ανακαινισμένο θερινό κινηματογράφο του Αγίου Κηρύκου, στο διάστημα 9-12/7, παρουσία των σκηνοθετών τους.

Η αυλαία του Φεστιβάλ θ' ανοίξει με το Πλοίο των Τρελών και το θεατρικό δρώμενο «Ιάσονας - Η μαγική αναζήτηση» (παραστάσεις 23-24-25/6 Εύδηλος, 27-28/6 Αγιος Κήρυκος). Το Πλοίο των Τρελών είναι ένα ενενηντάχρονο πλοίο, που συνεχίζει τη θαυμαστή, πανάρχαιη παράδοση των πλανόδιων κωμικών μπουλουκιών. Πρόκειται για μια καλλιτεχνική οικογένεια, ανθρώπων από διαφορετικές χώρες, αφιερωμένων στην Τέχνη και τη Θάλασσα. Το πάθος τους είναι το κωμικό θέατρο. Το πλοίο έχει μεταβληθεί σε ένα παράλογο, πλεούμενο γλυπτό που λειτουργεί ως μέσο μεταφοράς, κατοικία και κουζίνα, εργαστήριο κοστουμιών και ταινιών και σαν σκηνή για τα θεάματα. Στο φόντο του λιμανιού της Ικαρίας, παρουσιάζουν τον «Ιάσονα», μια κωμωδία με έναν τόνο φαρσικό και μουσικό, που συνδυάζει κομέντια ντελ' άρτε, θέατρο αντικειμένων και σκιών, μιούζικ χολ και οπερέτα.

Θ' ακολουθήσουν οι δύο συναυλίες των Χρήστου Τσιαμούλη (ούτι, τραγούδι) και Χαλίλ Καραντουμάν (κανονάκι, τραγούδι) με τραγούδια από την κοινή παράδοση Ελλήνων και Τούρκων (2/7 Ράχες, 3/7 Εύδηλος). Συνοδευόμενοι από τρεις εξαίρετους μουσικούς, τους Σωκράτη Σινόπουλο (λύρα, λαούτο), Βασίλη Κετετζόγλου (κιθάρα) και Μανούσο Κλαπάκη (κρουστά) θα ενώσουν τις μουσικές τους διαδρομές: τραγούδια από την προσωπική τους δισκογραφία, κοινά ελληνοτουρκικά τραγούδια, χορούς της καθ' ημάς Ανατολής, πάντα σε ατμόσφαιρα αυτοσχεδιασμού.

Στις 6/7 στον Εύδηλο και στις 8/7 στις Ράχες η τραγουδοποιός Νικολέτα Αναστασίου ξεδιπλώνει τσιγγάνικα τραγούδια απ' όλη την Ευρώπη με ελληνικό στίχο. Μέσα από τραγούδια δύναμης διηγείται την ιστορία ενός μελωδικού καραβανιού θεραπευτών και τους δρόμους που παίρνουν μέσα στον κόσμο, τα φυλαχτά τραγούδια... Οι μουσικές των τραγουδιών που θ' ακουστούν είναι παραδοσιακές του κόσμου, Τσιγγάνων της Ευρώπης, αδέσποτες ελληνικές, καθώς και μία «ιαματική» μελωδία του Γ. Κιουρτσόγλου. Παίζουν οι Μελωδοί: Jaime Smith (βιολί), Κώστας Βαβίτσας (κιθάρα), Βασίλης Ζιάκας (ακορντεόν), Γιώργος Φασόλης (κρουστά), Νίκος Σουλιώτης (κρουστά).

Διαφορετικές πτυχές του τάνγκο στον 20ό αιώνα, με την εναλλαγή χορού και τραγουδιού και με την προβολή εικαστικών και κινηματογραφικών στιγμιότυπων, θα παρουσιάσει το Κουιντέτο «Novitango» με τους χορευτές Fabien Ballejos και Gina Nikolitsa στις 14/7 (Ράχες) και 16/7 (Αγιος Κήρυκος). Ενα «ταξίδι» από την πρώτη περίοδο του τάνγκο (Lorenz, Gade, Gardel, Rodriguez) μέχρι το Nuevo tango του Α.Piazzolla και τους σύγχρονούς μας Sanchez και Mederos, που δημιουργούν στο Παρίσι ενδύοντας το νέο τάνγκο με σύγχρονες τεχνικές σύνθεσης. Παίζουν: Σέρτζιο Ναστάζε (βιολί), Σταύρος Κατηρτζόγλου (κιθάρα), Γιάννης Αντωνόπουλος (πιάνο), Γιώργος Θεοδωρακάκος (κοντραμπάσο), Αναστασία Γεωργάκη (ακορντεόν, επιμέλεια). Τραγούδι: Γιούλα Μιχαήλ.

Το Φεστιβάλ θα κλείσει με τον κορυφαίο βιολιστή της Ράι μουσικής (Αλγερία) Djamel Benyelles και τους «Djam and Fam». Στις συναυλίες τους (21/7, Εύδηλος) και (22/7, Αγιος Κήρυκος) θα συμμετάσχει η Κλαούντια Ντελμέρ, με κομμάτια του σχήματος καθώς και της δισκογραφίας της σε νέα ενορχήστρωση του Djamel Benyelles. Ο Αλγερινός μουσικός, αναμειγνύοντας παραδοσιακή μουσική με καινούργια ακούσματα, έχει στο ενεργητικό του εξαιρετικές συνεργασίες με διάσημους καλλιτέχνες (πρόσφατος ο δίσκος «Arabesque» με την Jane Birkin). Στην Ικαρία θα παρουσιάσει και καινούρια του κομμάτια (ένα απ' αυτά με θέμα τον Ικαρο). Συμμετέχουν οι εκπληκτικοί Frederic Maggi (Piano), Florent Prabel (keyboard), Aziz Boularoug (Percussions-derbouka), Stephane Cretin (sound).


Ρουμπίνη ΣΟΥΛΗ


ΤΟ ΑΠΟΛΥΤΟ ΡΟΔΟ
Περί αξιοπρέπειας ο λόγος

1. Είμαστε σαν εκείνους τους αξιοθρήνητους ηθοποιούς που τρέχουν από τον ένα θίασο στον άλλο προσπαθώντας ν' αποδείξουν την αξία τους. Ατάλαντοι και μοιραίοι, εκχωρούμε το μοναδικό περιουσιακό μας στοιχείο: την αξιοπρέπειά μας.

2. Οπως ο φυλακισμένος περιμένει το επισκεπτήριο, έτσι κι εμείς περιμένουμε την αξιοπρέπειά μας. Δυστυχώς, ακόμα και τότε, άλλα μας λέει εκείνη και άλλα κάνουμε.

3. Η αξιοπρέπεια μας ζυγίζει διαρκώς, μας ζυγίζει, κι έπειτα με ευκολία μας ξεπερνά.

4. Μη βιάζεσαι να πεις πως είσαι αξιοπρεπής. Ασε τους άλλους να το πουν για σένα.

5. Αφού δεν μπορούμε να είμαστε ελεύθεροι, ας γίνουμε αξιοπρεπείς.

6. Πιασμένοι στο δόκανο της βιωτής, έχουμε ξεχάσει την παρουσία της αξιοπρέπειας. Παράξενο, γιατί κάποτε καμία δράση μας δεν άρχιζε αν δεν είχε κάνει η αξιοπρέπεια το πρώτο βήμα.

7. Η αξιοπρέπεια δε γνωρίζει υποκατάστατα: ή είσαι αξιοπρεπής ή δεν είσαι.

8. Η αξιοπρέπεια δε γνωρίζει κτητικά επίθετα.

9. Σφάλμα να λέμε: «έχασα την αξιοπρέπειά μου». Το σωστό είναι: «την έδωσα, δεν την άντεχα, την πούλησα, την άφησα ενέχυρο».

10. Στην προσπάθειά μου να υπηρετήσω πολλούς κυρίους, έβαλα σε μια γωνιά την αξιοπρέπειά μου, ελπίζοντας πως, όταν γυρίσω, θα με περιμένει στην ίδια θέση. Ετσι έγινε, εκείνη με περίμενε, εγώ όμως είχα καταποντιστεί.

11. Μεταβίβαση αξιοπρέπειας δε γίνεται.

12. Η αξιοπρέπεια είναι εχθρός της λεγόμενης ατομικής ελευθερίας.

13. Αν η αξιοπρέπεια ήταν εμπόρευμα, θα την πουλούσαν όπως τα ναρκωτικά, για να δώσει μεγαλύτερα κέρδη.

14. Δωρεάν λάβατε, δωρεάν δώστε αξιοπρέπεια. Από την ευαγγελική προτροπή εξαιρούνται οι πλούσιοι, οι σοφιστές, οι μικροαστοί και η οικογένεια Μητσοτάκη.

15. Οση σχέση έχουν ορισμένοι γιατροί με τον Ιπποκράτη, άλλη τόση έχουν και οι διανοούμενοι με την αξιοπρέπεια.

16. Ο απαγορευμένος καρπός μέσα στην παράδεισο ήταν η αξιοπρέπεια.

17. Η Βίβλος είναι το μανιφέστο κατά της αξιοπρέπειας. Ο άνθρωπος στις σελίδες της σέρνεται δεμένος σαν σκυλί από τον εκπαιδευτή θεό του. Αυτό έδωσε το δικαίωμα στον Χάξλεϊ να διακηρύξει πως δεν ντρέπεται που κατάγεται από τον πίθηκο, αλλά θα ντρεπόταν πολύ αν η καταγωγή του ήταν από τον άνθρωπο.

18. Είτε το θέλουμε, είτε όχι, η αξιοπρέπεια διαρκώς κυλάει μέσα μας. Δεν υπάρχει άνθρωπος ξέχωρα από την αξιοπρέπεια, ούτε αξιοπρέπεια ξέχωρα από τον άνθρωπο.

19. Τα καθάρματα της κυρίαρχης ιδεολογίας κατάφεραν να συνδέσουν την αξιοπρέπεια με τη δύναμη, την κοινωνική ανέλιξη, το κέρδος. Μαζί τους και οι απανταχού ρασοφόροι, που τη βάφτισαν ένοχη και την κόβουν και τη ράβουν ανάλογα με το θεό τους. Τέλος, όλοι μαζί την παντρεύουν με τον πανδαμάτορα φόβο και ησυχάζουν.

20. Κάθε αφεντικό προϋποθέτει ένα σκύλο, και κάθε σκύλος ένα αφεντικό. Λόγω αυτής της κυνικής πραγματικότητας, η αξιοπρέπεια δε θέλει να μας συναντήσει στον αιώνα τον άπαντα.

21. Για λόγους αξιοπρέπειας έγραψε ο Μάιστερ Εκχαρτ: «Οταν βρισκόμουν στην προηγούμενη κατάστασή μου, δεν είχα θεό. Αγαπούσα τον εαυτό μου και δεν αγαπούσα τίποτα άλλο. Ημουν αυτό που αγαπούσα και αγαπούσα αυτό που ήμουν, και ήμουν ελεύθερος από το θεό κι όλα τα πράγματα. Γι' αυτό ικετεύουμε το θεό να μας ελευθερώσει από τον θεό και να μας επιτρέψει να συλλάβουμε την αλήθεια, για να τη χαιρόμαστε αιώνια, εκεί όπου οι αρχάγγελοι, η μύγα και οι ψυχές δε διαφέρουν, εκεί όπου ήμουνα και όπου έψαχνα αυτό που ήμουνα και ήμουνα αυτό που αγαπούσα» (μετ. Κ. Κουντούρης, εκδ. «Εξάντας»).

22. Αξιοπρέπεια ή θάνατος. Ή, καλύτερα, θάνατος σε κάθε μέση, χλιαρή λύση.


Του
Γιώργου ΚΑΚΟΥΛΙΔΗ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ