ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 10 Ιούνη 2008
Σελ. /64
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Ζώνη αντίστασης, αγώνα, πολιτισμού

Η Αλ. Παπαρήγα στην έκθεση στη Ζώνη
Η Αλ. Παπαρήγα στην έκθεση στη Ζώνη
«Η Τέχνη προ πολλού έχει γίνει το πιο σκληρό, το πιο χρηματιστηριακό, το πιο ξεπουλημένο, κυριολεκτικά, εμπόρευμα. Αν ανοίξετε σήμερα εφημερίδες, θα δείτε - εκτός από το χρηματιστήριο, την ακρίβεια, την τιμή του πετρελαίου - και την άνοδο των τιμών "στο χρηματιστήριο της Τέχνης". Με λίγα λόγια, τι συμβαίνει στη φυλακή της αστικής τάξης όταν καταφέρνει να υποθηκεύει ταλέντα, να εξαγοράζει συνειδήσεις, να φτιάχνει τιμές και στο τέλος να κερδίζει ως είναι η ίδια της η φύση». Με αυτές τις φράσεις άνοιξε η βουλευτής του ΚΚΕ Λιάνα Κανέλλη τη συζήτηση που πραγματοποιήθηκε το βράδυ της Κυριακής στη Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη με θέμα «Η επίδραση και ο ρόλος της Τέχνης στη συνείδηση της εργατικής τάξης».

Ηταν η τελευταία μέρα των δεκαπενθήμερων πολιτιστικών εκδηλώσεων και της μεγάλης εικαστικής έκθεσης που πραγματοποιήθηκαν μέσα στη Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη με διοργανωτές τους εργατοτεχνίτες και τη συνεργασία 115 εικαστικών καλλιτεχνών και μαζικών φορέων του Περάματος. Μία εκδήλωση - απάντηση στην εμπορευματοποίηση του Πολιτισμού και στην υποκουλτούρα που προωθεί η αστική τάξη, την οποία παρακολούθησαν πολλοί εργαζόμενοι στη Ζώνη, αλλά και κάτοικοι της περιοχής.

«Οσο η Τέχνη είναι κοντά στην κοινωνία», επισήμανε στην παρέμβασή του ο εικαστικός Νίκος Χριστοφοράκης, «ο άνθρωπος καλλιεργεί την ψυχή, το πνεύμα και το σώμα του. Μαθαίνει την τέχνη να ακούει, να βλέπει, να κατανοεί, να επιλέγει και να αποφασίζει. Γι' αυτό, περισσότερη τέχνη θα βρει κανείς σε έναν μάστορα τεχνίτη που τιμά και αγαπά την τέχνη του, παρά στο χαζοκούτι που περίτεχνα θα κλέψει το χρόνο από την κοινωνική επαφή».

Στιγμιότυπο από την εκδήλωση της Κυριακής
Στιγμιότυπο από την εκδήλωση της Κυριακής
Στη συνέχεια ο Σάββας Τσιμπόγλου (πρόεδρος της ΠΕΜΕΝ) αναφέρθηκε στον αγώνα του ταξικού συνδικαλιστικού κινήματος, σημειώνοντας: «Η πρωτοβουλία των συνδικάτων της Ναυπηγοεπισκευαστικής Ζώνης σηματοδοτεί ότι οι εργάτες, η εργατική οικογένεια, έχουν ανάγκη από την Τέχνη και τον Πολιτισμό. Στο κεφαλαιοκρατικό σύστημα που ζούμε, το κεφάλαιο προσπαθεί να τα μετατρέψει όλα σε εμπόρευμα...». «Ο αγώνας της εργατικής τάξης», κατέληξε, «η ταξική πάλη για την ανατροπή αυτού του βάρβαρου εκμεταλλευτικού συστήματος, είναι και για την Τέχνη και για τον Πολιτισμό».

Σαν «το πιο αισιόδοξο γεγονός στα πολιτιστικά μας πράγματα» χαρακτήρισε στην ομιλία του τις εκδηλώσεις στη Ζώνη Περάματος ο βουλευτής του ΚΚΕ Κώστας Καζάκος. «Είναι η οργανωμένη αντίσταση απέναντι στον καπιταλισμό που βρίσκεται στην πιο ωμή, σκληρή, απάνθρωπη και καταστρεπτική του φάση. Αντιστάσεις υπάρχουν. Και ο φορέας που δυναμώνει αυτές τις αντιστάσεις, υπάρχει. Φτάνει να θελήσει κανείς να τον αναζητήσει και να παλέψει για τα πράγματα που του καταστρέφουν τη ζωή. Αυτό θέλει θάρρος. Θέλει έξοδο από την ατομικότητα, από αυτό το μικρό σπιτάκι που κλεινόμαστε και κοιτάμε να βολέψουμε την κατάστασή μας. Ολοι μαζί έχουμε τη δύναμη όχι μόνο να αντισταθούμε, αλλά και να ανατρέψουμε αυτή την κατάσταση». Την προχτεσινή βραδιά συνέχισε το μουσικό σχήμα του Φίλιππου Πλακιά. Η αυλαία έπεσε με λαϊκό γλέντι με τον Βαγγέλη Κορακάκη και τον Γιάννη Ντουνιά.

Στην εκδήλωση παραβρέθηκαν πολυμελής αντιπροσωπεία του ΚΚΕ, με επικεφαλής την ΓΓ της ΚΕ, Αλέκα Παπαρήγα, η Ελπίδα Παντελάκη, Γραμματέας της Κομματικής Οργάνωσης Πειραιά του Κόμματος, η Βέρα Νικολαΐδου, μέλος της ΚΕ, ο Νίκος Σοφιανός, μέλος της Γραμματείας της ΚΕ του ΚΚΕ, ο Γιάννης Γκιόκας, μέλος του ΚΣ της ΚΝΕ και βουλευτής, η Εύα Μελά, βουλευτής του Κόμματος. Επίσης, ο δήμαρχος Περάματος, Γιάννης Γλύκας, ο πρώην δήμαρχος Περάματος Γιάννης Πατσιλινάκος και πολλοί άλλοι.

ΣΥΜΒΑΣΙΟΥΧΟΙ ΥΠΠΟ
Σφίγγει η «μέγκενη» της «ομηρίας»

Εξαρση απολύσεων, χειροτέρευση εργασιακών σχέσεων, νέες «στρατιές» εργασιακής ομηρίας και γιγάντωση της «μαύρης», ανασφάλιστης εργασίας είναι η σημερινή εικόνα στο ΥΠΠΟ.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε χτες σε συνέντευξη Τύπου το Πανελλήνιο Σωματείο Εκτάκτων ΥΠΠΟ, τον περασμένο Νοέμβρη υπηρετούσαν 5.200 συμβασιούχοι (9.000 μόνιμοι και αορίστου), ενώ σήμερα είναι 1.800. Πάνω από 1.100 εργαζόμενοι απολύθηκαν, χάνοντας τα ασφαλιστικά μέτρα. Δεν ανανεώθηκε η σύμβαση 3.000 εργαζομένων στο τέλος του 2007.

Τα κενά σε οργανικές θέσεις υπερβαίνουν τις 3.000 (500 αρχαιολόγοι, 650 συντηρητές, κλπ.), ενώ οι πραγματικές ανάγκες αυξάνονται. Οι υπηρεσίες του ΥΠΠΟ ομολογούν ότι χρειάζονται 3.300 έκτακτους για την κάλυψη των απολύτως απαραίτητων αναγκών τους μόνο για το χειμώνα. Οι αρχαιοφύλακες εκτιμούν ότι ακόμη κι αν καλυφθούν οι 1.200 κενές οργανικές θέσεις του κλάδου τους, η ουσιαστική φύλαξη με τις υπάρχουσες συνθήκες απαιτεί 3.800 αρχαιοφύλακες (σήμερα είναι 1.850). Η Αρχαιολογική Υπηρεσία υπολειτουργεί σε όλους τους τομείς (καθαρισμοί αρχαιολογικών χώρων, σωστικές ανασκαφές, έργα, ωράρια μουσείων - αρχαιολογικών χώρων).

Το απάνθρωπο όριο των 24 μηνών με συμβάσεις (πέραν του οποίου επέρχεται απόλυση), που προβλέπει το ΠΔ «Παυλόπουλου», στερεί από το ΥΠΠΟ «προσωπικό με κατάρτιση, εξειδίκευση και εμπειρία (πολλοί συμβασιούχοι εργάζονται πάνω από 10 χρόνια στο ΥΠΠΟ) σε λεπτές εργασίες (ανασκαφές, αναστηλώσεις, συντήρηση, μελέτη, φύλαξη), οδηγεί χιλιάδες εργαζόμενους στην οριστική ανεργία και απαξίωση των σπουδών τους (...) διαιωνίζει την εκμετάλλευση και την ανακύκλωση των εκτάκτων που καλύπτουν πάγιες και διαρκείς ανάγκες». Πάγιο αίτημα, η μονιμοποίησή τους.

Η κυβέρνηση «απαντά» χρησιμοποιώντας 3.000 ανασφάλιστους εργαζόμενους, με προγράμματα «STAGE», οι οποίοι εργάζονται ήδη 14 μήνες στο ΥΠΠΟ, με την επίφαση της «μαθητείας», και με μισθούς πείνας. Καθυστερεί την προκήρυξη 190 θέσεων φυλάκων μέσω ΑΣΕΠ, εμμένοντας στην προφορική συνέντευξη των υποψηφίων, όταν δεν απορροφά ούτε καν τους απόφοιτους του ΙΕΚ που το ίδιο το κράτος έφτιαξε για τις ειδικότητες φύλαξης αρχαιοτήτων.

Ωστόσο, οι πλειοψηφίες των σωματείων εξακολουθούν να σπέρνουν αυταπάτες στους εργαζόμενους για το ρόλο της ΕΕ, αποκρύπτοντας ότι η επίθεση στα εργασιακά και ασφαλιστικά δικαιώματα αποτελεί πολιτική επιλογή της και των κομμάτων - απολογητών της.

Κυπριακός ... «Πλούτος»

Ο Θεατρικός Οργανισμός Κύπρου θα παρουσιάσει (16/7, Ηρώδειο), στα πλαίσια του Φεστιβάλ Αθηνών, τον αριστοφανικό «Πλούτο». Μετάφραση Κωστή Κολώτα, σκηνοθεσία Νίκου Χαραλάμπους, σκηνικά-κοστούμια Γιώργου Ζιάκα, μουσική Μιχάλη Χριστοδουλίδη, χορογραφία Ισίδωρου Σιδέρη. Παίζουν: Ντίνος Λύρας, Νεοκλής Νεοκλέους, Αννίτα Σαντοριναίου, Στέλα Φυρογένη, Γιώργος Μουαΐμης, Ελενα Παπαδοπούλου, Αχιλλέας Γραμματικόπουλος, Ανδρέας Τσουρής, Νιόβη Χαραλάμπους κ.ά. Η επίσημη πρεμιέρα της παράστασης θα δοθεί (2/7) στο Αμφιθέατρο Μακάριου Γ΄ στη Λευκωσία.

Ο «Πλούτος», το τελευταίο σωζόμενο έργο του Αριστοφάνη, που γράφεται σε μια ταλαιπωρημένη Αττική, μορφολογικά διαφέρει από τα κλασικά χαρακτηριστικά της Αττικής Κωμωδίας. Ως «σκληρή, μελαγχολική και οργισμένη παρακαταθήκη του στην ανθρωπότητα, σχετικά με τη γελοιότητα κάθε σοβαροφανούς διεκδίκησης της απαλλαγής μας από την Πενία, ως πανάκεια για την εν γένει σωτηρία μας», βλέπει το έργο ο σκηνοθέτης.

Εις μνήμην Τ. Μπαντή

Η δραματική σχολή «Εμπρός», από 18-21/6, δίνει τη δυνατότητα σε όποιον θέλει να παρακολουθήσει τις εξετάσεις των σπουδαστών και τον τρόπο δουλειάς των συνεργατών, συνδυασμένες με ένα μικρό αφιέρωμα στον αξέχαστο Τάσο Μπαντή, από τους μαθητές και συνεργάτες του. Σημειώνουμε ότι η τριετής σχολή εγκαινιάζει ένα τέταρτο αλλά προαιρετικό «έτος εφαρμογής», στην πράξη, των γνώσεων της τριετούς φοίτησης, δηλαδή με μια παράσταση των ίδιων των αποφοίτων, σε αθηναϊκό θέατρο.

Στη μνήμη του Τάσου Μπαντή, η σχολή θέσπισε μια υποτροφία με το όνομά του, που θα δίνεται στον καλύτερο σπουδαστή του τρίτου έτους. Πληροφορίες για τις ώρες των παρουσιάσεων στη γραμματεία της σχολής: Ηπείρου 41, Α΄ όροφος, τηλ. - φαξ 210-3252676, 6936-813232. Info: www.empros-ergastirion.gr.

Εργάτες και καλλιτέχνες μαζί

Η ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ Αλέκα Παπαρήγα, που επισκέφτηκε την έκθεση και παρευρέθηκε στη συζήτηση, δήλωσε: «Ιδανικός και πρωτότυπος πολιτιστικός χώρος. Οι καλλιτέχνες εμπνέονται από τον ανθρώπινο μόχθο, από τον εργατικό αγώνα. Οι εργάτες, οι άνθρωποι του μόχθου, προσεγγίζουν, βιώνουν, νιώθουν τα έργα των καλλιτεχνών. Δεν μπορούσε να γίνει τίποτα καλύτερο».

Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία από κλιμάκια του ΥΠΠΟ που καταγράφουν τις ζημιές στα μουσεία και στους αρχαιολογικούς χώρους των περιοχών που έπληξε ο σεισμός (8/6) στην Πελοπόννησο, προβλήματα υπάρχουν μόνο στο Μουσείο Ηλιδας, όπου έχουν υποστεί ζημιές 50 κεραμικά, δύο λίθινες επιγραφές και προθήκες. Στο κτίριο δεν έχει καταγραφεί καμιά βλάβη. Το μουσείο θα παραμείνει κλειστό για όσο χρειαστεί.

Ημερίδα με θέμα «Ψηφιακός κινηματογράφος: τάσεις και προοπτικές» διοργανώνει το Ινστιτούτο Οπτικοακουστικών Μέσων (11/6, 9.30 π.μ.), στη Γενική Γραμματεία Επικοινωνίας (Φραγκούδη 11 & Αλ. Πάντου, Καλλιθέα). Στόχος της ημερίδας είναι να «αναδείξει όλα τα ζητήματα που αλλάζουν με την εισαγωγή της ψηφιακής τεχνολογίας στην κινηματογραφική βιομηχανία».



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ