ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 6 Ιούλη 2008
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΔΙΑΚΟΠΕΣ
Δυσβάσταχτο το κόστος για τη λαϊκή οικογένεια

1.700 ευρώ δεν αρκούν για μια βδομάδα. Μεγαλύτερο το αδιέξοδο για τους νέους εργαζόμενους

Το πανό της ΚΝΕ για το δικαίωμα στις διακοπές, στην πρόσοψη κτιρίου του λιμανιού του Πειραιά πέρυσι το καλοκαίρι
Το πανό της ΚΝΕ για το δικαίωμα στις διακοπές, στην πρόσοψη κτιρίου του λιμανιού του Πειραιά πέρυσι το καλοκαίρι
Ολο και λιγότεροι εργαζόμενοι κάθε χρόνο μπορούν να κάνουν διακοπές το καλοκαίρι σε κάποιοn τουριστικό προορισμό. Ολο και μικρότερες σε διάρκεια είναι χρόνο με το χρόνο οι καλοκαιρινές διακοπές για τα λαϊκά στρώματα. Η ακρίβεια, η ανεργία και οι χαμηλοί μισθοί, το γεγονός ότι η ξεκούραση και η αναψυχή αντί για δικαίωμα είναι αντικείμενο κερδοφορίας των μονοπωλίων, καθιστούν τις διακοπές πολυτέλεια.

Το κόστος της διαμονής και των μετακινήσεων εξαφανίζει το λαϊκό εισόδημα. Συχνά ένα μηνιάτικο δεν αρκεί ούτε για 7 μέρες διακοπών. Τα έξοδα για φαγητό και διασκέδαση, για βενζίνη, η ενοικίαση ενός μεταφορικού μέσου, εκτοξεύουν το κόστος των διακοπών σε αστρονομικά για το λαϊκό εισόδημα νούμερα. Ακόμα και μια βδομάδα μακριά από τα αστικά κέντρα είναι για τους εργαζόμενους πολλές φορές αδύνατη, αφού το κόστος ξεπερνά τα 1.700 ευρώ για μια τετραμελή οικογένεια και τα 650 για ένα νέο εργαζόμενο.

Για παράδειγμα, ένας νέος που αμείβεται με το βασικό μισθό (681 ευρώ μεικτά) και θέλει να πάει στα Χανιά, θα ξοδέψει: 280 ευρώ στα εισιτήρια -οικονομική θέση με ΙΧ - και το λιγότερο 25 ευρώ τη βραδιά για διαμονή. Για μια βδομάδα χρειάζεται πάνω από 450 ευρώ μόνο για να πάει, να μείνει κάπου και να επιστρέψει! Χωρίς καν να υπολογίζονται τα υπόλοιπα έξοδα.

Τα εισιτήρια της ακτοπλοΐας επιβαρύνουν το κόστος των διακοπών, γεμίζοντας από την άλλη τις τσέπες των εφοπλιστών

Eurokinissi

Τα εισιτήρια της ακτοπλοΐας επιβαρύνουν το κόστος των διακοπών, γεμίζοντας από την άλλη τις τσέπες των εφοπλιστών
Μια τετραμελής οικογένεια θέλει 268 ευρώ να πάει και να 'ρθει στην Αστυπάλαια, αν ταξιδέψει στην οικονομική θέση και χωρίς αυτοκίνητο. Η μετακίνηση και η διαμονή σε κάποιον τουριστικό προορισμό, ό,τι πιο βασικό κατά τη διάρκεια των διακοπών, είναι τόσο «τσιμπημένες», που κάνουν σχεδόν απαγορευτικές τις διακοπές. Πώς να καταφέρει να ταξιδέψει μια οικογένεια, όταν χρειάζεται 80 ευρώ το άτομο με το ΚΤΕΛ μέχρι την Καβάλα (διπλή διαδρομή) και 4,5 ευρώ το άτομο για να περάσει στη Θάσο; Πόσες μέρες μπορεί να μείνει μια τετραμελής οικογένεια σε ένα ενοικιαζόμενο δωμάτιο, όταν πρέπει να καταβάλει 80 - 100 ευρώ τη βραδιά;

1.700 ευρώ για μια βδομάδα δε φτάνουν

Μια τετραμελής οικογένεια, για να ταξιδέψει στην Πάρο, οικονομική θέση και με ΙΧ, θέλει 390 ευρώ. Ενα τετράκλινο δωμάτιο (γ' κατηγορίας) κοστίζει κατά μέσον όρο 80 ευρώ. Τα καθημερινά έξοδα για φαγητό, μετακινήσεις κλπ., με συντηρητικούς υπολογισμούς είναι τουλάχιστον 120 ευρώ. Για μια βδομάδα διακοπές η οικογένεια χρειάζεται συνολικά 1.790 ευρώ! Μια εβδομάδα είναι ελάχιστος χρόνος για διακοπές και ξεκούραση. Παρ' όλ' αυτά, δε θα περισσέψει σχεδόν τίποτα για τα τρέχοντα, τα πάγια έξοδα της οικογένειας!

Πολλοί είναι οι εργαζόμενοι που, προκειμένου να εξοικονομήσουν κάποια χρήματα και να καταφέρουν να φύγουν για λίγες μέρες από την Αθήνα, αναγκάζονται να διαγράψουν από τις επιλογές τους τα ελληνικά νησιά. Τα εισιτήρια του ΚΤΕΛ με προορισμό το Γύθειο είναι 40,10 ευρώ το άτομο (διπλή διαδρομή). Για μια τετραμελή οικογένεια τα έξοδα μετακίνησης θα είναι 160,40 ευρώ. Αν ο προορισμός είναι η Θεσσαλονίκη, θα χρειαστεί 55 ευρώ το άτομο (220 ευρώ η οικογένεια), ενώ με ΙΧ θα πληρώσει πάνω από 30 ευρώ διόδια, συν τα έξοδα για τη βενζίνη.

Αδιέξοδα για τους νέους εργαζόμενους

Ακόμα κι ένας νέος εργαζόμενος, που παίρνει μεγαλύτερο μισθό από το βασικό, είναι ζήτημα αν θα καταφέρει να κάνει διακοπές έστω και για μια βδομάδα. Ενας εργαζόμενος που αμείβεται - ας υποθέσουμε - με 750 ή 800 ευρώ και μένει μόνος του, τι δυνατότητα έχει για τις καλοκαιρινές διακοπές; Τα έξοδα για ενοίκιο και λογαριασμούς δε σταματούν, φυσικά, κατά την καλοκαιρινή περίοδο...

Για να ταξιδέψει προς ένα νησί των Σποράδων - για παράδειγμα στην Αλόννησο - χρειάζεται περίπου 100 - 120 ευρώ. Η διαμονή του για μια βδομάδα θα του στοιχίσει περίπου 200 ευρώ. Αν χρειάζεται και 50 ευρώ την ημέρα για δύο γεύματα, καφέ, ένα ποτό το βράδυ και μετακινήσεις τότε συνολικά η μια βδομάδα διακοπών θα του κοστίσει 650 ευρώ! Αν υπολογίσουμε και τα πάγια έξοδα του μήνα που κατά μέσο όρο ξεπερνούν τα 500 ευρώ, ο μισθός και το επίδομα αδείας δεν αρκούν.

Οι άνεργοι, οι ημιαπασχολούμενοι, αλλά και όσοι αμείβονται με το βασικό μισθό - ένα σημαντικό, δηλαδή, μέρος της εργαζόμενης νεολαίας - βλέπει κάθε χρόνο όλο και πιο μακρινό και ξένο το ενδεχόμενο των διακοπών.

ΕΙΣΙΤΗΡΙΑ ΑΚΤΟΠΛΟΪΑΣ
Στα ύψη οι τιμές μετά την απελευθέρωση

Μέχρι και 55,7% αυξήθηκαν τον τελευταίο χρόνο τα ναύλα για ορισμένα δρομολόγια

ICON

Σε άγρια λεηλασία του εργατικού λαϊκού εισοδήματος έχουν επιδοθεί ανεξέλεγκτοι οι ακτοπλόοι εφοπλιστές. Τα στοιχεία σε ό,τι αφορά τις τιμές των εισιτηρίων μιλούν από μόνα τους: Από Πειραιά για Σάμο με συμβατικό πλοίο τον Ιούνη του 2007 το εισιτήριο της οικονομικής (γ) θέσης κόστιζε 35 ευρώ - αύξηση σε σχέση με τον Ιούνη του 2006 18,5%. Τον Ιούνη του 2008, η τιμή του εισιτηρίου έφτασε τα 54,50 ευρώ σε κάθισμα, χωρίς καμπίνα και 49 ευρώ στο κατάστρωμα, δηλαδή σε πλαστική καρέκλα. Ποσοστό αύξησης 55,7%! Από Πειραιά για Ικαρία, η οικονομική θέση με συμβατικό πλοίο τον Ιούνη του 2007 κόστιζε 28,5 ευρώ - ποσοστό αύξησης σε σχέση με το 2006 18,7%. Τον Ιούνη του 2008, η τιμή εκτινάχτηκε στα 42,50 ευρώ! Ποσοστό αύξησης 49,1%! Από Πειραιά για Μυτιλήνη από 36 ευρώ το ανώτερο που ήταν τον Ιούνη, η τιμή σήμερα του εισιτηρίου φτάνει τα 47 ευρώ! Ποσοστό αύξησης έως 30,5%!

Οσο για τα κέρδη των ακτοπλοϊκών εταιρειών, την ίδια στιγμή που διαμαρτύρονται για την αύξηση της τιμής των καυσίμων έχουν ως εξής για το 2007:

  • ΑΝΕΚ, 24,19 εκατομμύρια ευρώ καθαρά κέρδη (ποσοστό αύξησης 21,8%).
  • ATTICA GROUP, 50,72 εκατομμύρια ευρώ (ποσοστό αύξησης 92,9%).
  • HELLENIC SEAWAYS, 17,37 εκατομμύρια ευρώ (ποσοστό αύξησης 71%).
  • ΜΠΛΟΥ ΣΤΑΡ, 44,31 εκατομμύρια ευρώ (ποσοστό αύξησης 8,5%).
  • ΜΙΝΩΙΚΕΣ ΓΡΑΜΜΕΣ, 14,8 εκατομμύρια ευρώ κέρδη το 9μηνο του 2007 (ποσοστό αύξησης 28,9%).
ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΑ ΚΑΤΑΛΥΜΑΤΑ
Κερδισμένοι μόνον οι μεγάλοι

Οι εργαζόμενοι στον τουρισμό, οι μικροί ξενοδόχοι και ιδιοκτήτες ενοικιαζόμενων δωματίων, αλλά και οι εργατικές οικογένειες, υφίστανται, ο καθένας από την πλευρά του και με διαφορετικό τρόπο, τις αρνητικές συνέπειες δύο παραγόντων: Της εξάρτησης της τουριστικής αγοράς από τους μεγάλους οργανωτές ταξιδιών (τουρ οπερέιτορς) και της δράσης των μεγάλων τουριστικών συγκροτημάτων. Πρόκειται για παράγοντες που επηρεάζουν τις τιμές και τις πληρότητες, τα κέρδη ή τις ζημιές των μικρών καταλυμάτων, το κόστος παραθερισμού για την εργατική οικογένεια.

Τα ξένα ταξιδιωτικά γραφεία έχουν τη δυνατότητα να προκρίνουν κάποιες περιοχές έναντι άλλων και να εξασφαλίζουν ιδιαίτερα χαμηλές τιμές για τους πελάτες τους. Η πίεση αυτή μεταφράζεται σε ορισμένες περιπτώσεις σε αύξηση τιμών για τους αυτόνομους τουρίστες που έρχονται σε απευθείας επαφή με τα τουριστικά καταλύματα, ενώ κερδισμένες από αυτήν την υπόθεση είναι οι μεγάλες ξενοδοχειακές αλυσίδες.

Οι τρεις μεγάλοι ευρωπαίοι τουρ οπερέιτορ ελέγχουν περίπου το 70% της τουριστικής κίνησης σε όλη την Ευρώπη. Η TUI είναι η μεγαλύτερη εταιρεία. Οι πελάτες της προτιμούν κατά σειρά τις: Ισπανία, Ελλάδα, Τουρκία. Το 2005 περίπου 2,5 εκατ. τουρίστες ήρθαν στην Ελλάδα μέσω αυτής. Αντιστοιχούν στο 30% των αφίξεων από 12 χώρες που αποτελούν παραδοσιακές πηγές τουριστών για τη χώρα μας ή το 19% όλων των Ευρωπαίων ή το 16% του συνόλου των τουριστών που επισκέφτηκαν την Ελλάδα! Σύμφωνα με τα οικονομικά στοιχεία του δεύτερου μεγαλύτερου τουρ οπερέιτορ της Ευρώπης, του «Thomas Cook», το 2005 το 8,4% της ταξιδιωτικής δαπάνης των πελατών του κατέληξε στην Ελλάδα.

Το 2006 ήρθαν στην Ελλάδα 17,3 εκατ. αλλοδαποί τουρίστες. Σε όλα τα καταλύματα πραγματοποιήθηκαν 57,8 εκατ. διανυκτερεύσεις (το 75% από αλλοδαπούς). Οι τουριστικές εισπράξεις έφτασαν τα 11,36 εκατ. ευρώ.

«Λίγες και σκόρπιες μέρες, οι διακοπές μας»

Ολιγοήμερες και σπαστές θα είναι και φέτος οι διακοπές για τον Ακη Ζ., εργαζόμενος και αυτός και η σύζυγός του σε εταιρεία κατασκευής επίπλων, με δύο παιδιά. Ο ίδιος κάνει και δεύτερη δουλειά, σε εταιρεία κέτερινγκ τα Σαββατοκύριακα. «Χρειάζομαι ξεκούραση, χρειαζόμαστε τις διακοπές. Σχολάω Δευτέρα ξημερώματα, πάω κατευθείαν στην πρωινή δουλειά, κλείνω 24 ώρες δουλεύοντας και άυπνος. Αλλά και τις καθημερινές, φεύγουμε από το σπίτι στις 6 το πρωί και πριν από τις 5 μ.μ. δεν επιστρέφουμε».

Συνήθως φεύγουν για μια βδομάδα με Κοινωνικό Τουρισμό. Οταν δε δικαιούνται, κάνουν ελεύθερο κάμπινγκ, αλλιώς «δε βγαίνει». Φέτος, επειδή δεν μπορεί να λείψει από τη δεύτερη δουλειά, οι διακοπές θα είναι σπαστές και ολιγοήμερες. «Δουλεύω 16 χρόνια και μόλις φέτος έφτασα τα 1.200 ευρώ καθαρά. Από το 2001 μέχρι το 2007 δεν είχα πάρει αύξηση. Η σύζυγός μου δουλεύει 10 χρόνια και με το ζόρι φτάνει τα 1.000 ευρώ. Ο γιος μου είναι φαντάρος, η μικρή έχει φροντιστήρια, πώς να περισσέψουν και για διακοπές, όπως τις έχουμε ανάγκη;», σημειώνει στον «Ρ».

1.000 ευρώ με Κοινωνικό Τουρισμό!

«Κάθε χρόνο πάμε για λίγες μέρες κάπου που επιλέγουμε και την υπόλοιπη άδεια την περνάμε σ' ένα εξοχικό σπίτι που υπάρχει. Δε γίνεται διαφορετικά. Είναι πολλά τα έξοδα», λένε ο Ερι, ηλεκτροτεχνίτης και η Ειρήνη, ιδιωτική υπάλληλος. Φέτος θα πάνε για μια εβδομάδα στη Σάμο με Κοινωνικό Τουρισμό, που δικαιούται ο ένας από τους δύο. «Η "συμμετοχή" που θα πληρώσουμε για το δωμάτιο είναι 301 ευρώ! Σκέψου να μην είχαμε και τον Κοινωνικό Τουρισμό».

Τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια - οικονομική θέση - 2 άτομα και ένα μηχανάκι έφτασαν τα 283 ευρώ. «Σχεδόν όσο το επίδομα αδείας. Δηλαδή, θέλουμε σχεδόν 600 ευρώ για 7 μέρες μόνο διαμονή και εισιτήρια. Για βενζίνη θα χρειαστούμε τουλάχιστον 60 ευρώ και πολύ συντηρητικά 50 ευρώ την ημέρα για φαγητό». Με 700 και 850 ευρώ το μήνα, τα περιθώρια για πολυήμερες διακοπές στενεύουν πολύ...

ΙΝΚΑ
Λίγες ή καθόλου διακοπές για την πλειοψηφία

Σχεδόν οι μισοί εργαζόμενοι στην Ελλάδα δε θα μπορέσουν να απολαύσουν φέτος καλοκαιρινές διακοπές, αλλά και οι υπόλοιποι μισοί αναφέρουν ότι θα μειώσουν το συνολικό χρόνο των διακοπών τους.

Αυτά είναι τα κυριότερα στοιχεία που προκύπτουν από έρευνα του Ινστιτούτου Καταναλωτών (ΙΝΚΑ), που πραγματοποιήθηκε από τις 7-11 Ιούνη 2008 σε 600 άτομα. Ως βασικότερες αιτίες για τη μη πραγματοποίηση διακοπών, αναφέρονται οι οικονομικοί λόγοι κατά 73%, οι επαγγελματικές υποχρεώσεις κατά 20% και άλλοι λόγοι κατά 7%.

Ειδικότερα, από την έρευνα προέκυψε ότι το 47% των ερωτώμενων δήλωσε ότι δεν προγραμματίζει, ούτε πιστεύει ότι τελικά θα κάνει διακοπές το καλοκαίρι, ενώ το υπόλοιπο 53% θα πάει διακοπές. Απ' αυτούς, το 72% είπε ότι θα κάνει διακοπές σε ιδιόκτητο, συγγενικό ή φιλικό σπίτι.

Αναφορικά με το χρονικό διάστημα καλοκαιρινής ξεκούρασης: Το 30% θα περιοριστεί σε μία βδομάδα διακοπών, το 34% στις 10 μέρες και το 25% στις 15 μέρες. Το 6,5% θα απολαύσει 20ήμερες διακοπές, ενώ το 1,5% θα κάνει διακοπές 30 ημερών.

Σύμφωνα με το ΙΝΚΑ, το κόστος των 15ήμερων διακοπών για μια τετραμελή οικογένεια αγγίζει τα 3.300 ευρώ.

ΚΚΕ
Λαϊκό δικαίωμα οι φθηνές και ποιοτικές διακοπές

Για το ΚΚΕ, οι διακοπές είναι αναφαίρετο δικαίωμα της λαϊκής οικογένειας, η ικανοποίηση του οποίου πρέπει να υπηρετεί τις λαϊκές ανάγκες και όχι τα συμφέροντα της πλουτοκρατίας. Στην κατεύθυνση αυτή, διεκδικεί:

  • 30 μέρες άδεια για όλους τους εργαζόμενους.
  • Το επίδομα αδείας να ισούται με ένα μισθό.
  • Τα πλοία, τα αεροπλάνα, τα τρένα και γενικά οι μεταφορές και οι υποδομές τους να γίνουν κρατική - λαϊκή περιουσία.
  • Να μειωθούν στο 50% τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια. Να δίνονται δωρεάν ακτοπλοϊκά εισιτήρια για τα μικρά παιδιά και για τους νέους που δεν εργάζονται (μαθητές, φοιτητές, σπουδαστές), με μόνη προϋπόθεση την επίδειξη πάσο.
  • Να καταργηθούν όλα τα διόδια.
  • Να υπάρχει ελεύθερη και δωρεάν πρόσβαση στις ακτές.
  • Να υπάρχει δωρεάν πρόσβαση σε όλα τα μνημεία, μουσεία, σε όλους τους φυσικούς και πολιτιστικούς χώρους της χώρας μας.
  • Να εξασφαλιστούν δωρεάν διακοπές και ιαματικός τουρισμός για τους συνταξιούχους.
  • Να παρέχονται προγράμματα κοινωνικού τουρισμού για όλους τους εργαζόμενους με οποιαδήποτε μορφή απασχόλησης (μερική απασχόληση, συμβάσεις ορισμένου χρόνου κλπ.), τους ανέργους και τους φτωχούς και μεσαίους αγρότες χωρίς όρους και προϋποθέσεις.
  • Να δημιουργηθούν δημόσιες και δωρεάν παιδικές κατασκηνώσεις για τα παιδιά όλων των εργαζομένων και των ανέργων, που θα λειτουργούν όλο το καλοκαίρι.
  • Να δημιουργηθούν δωρεάν οργανωμένοι χώροι αναψυχής (κάμπινγκ) για όλους τους νέους.
  • Να δημιουργηθούν δημόσιοι και δωρεάν οργανωμένοι χώροι αναψυχής με ειδικό εξοπλισμό, υποδομές και εκπαιδευμένο προσωπικό για τα άτομα με ειδικές ανάγκες.
  • Οι μαθητικές εκδρομές να ενταχθούν στο σχολικό πρόγραμμα, να είναι δημόσιες και δωρεάν, να πληρώνονται από το κράτος.

ΡΕΠΟΡΤΑΖ: Ελένη ΜΑΪΛΗ, Αθηνά ΖΥΜΑΡΗ, Γιώργος ΦΛΩΡΑΤΟΣ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ