ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 10 Αυγούστου 2008
Σελ. /28
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
Είδος πολυτελείας η καλοκαιρινή «ανάσα» για τους εργαζόμενους

Ενας στους δύο δηλώνουν ότι δε θα πάνε διακοπές, εξαιτίας των οικονομικών δυσκολιών

Απρόσιτο για τα λαϊκά εισοδήματα είναι ακόμα και το μπάνιο σε κάποια από τις παραλίες της Αττικής
Απρόσιτο για τα λαϊκά εισοδήματα είναι ακόμα και το μπάνιο σε κάποια από τις παραλίες της Αττικής
Σε είδος πολυτελείας έχουν καταντήσει πλέον οι καλοκαιρινές διακοπές για τους νέους, τους εργαζόμενους και τη λαϊκή οικογένεια. Ολο και περισσότεροι είναι κάθε χρόνο οι εργαζόμενοι που δεν καταφέρνουν να κάνουν διακοπές, λόγω της ακρίβειας, της ανεργίας και των οικονομικών δυσκολιών που μαστίζουν τα λαϊκά νοικοκυριά, που δυσκολεύονται να ανταποκριθούν στα έξοδα των διακοπών που έχουν εκτοξευτεί στα ύψη.

Οπως προκύπτει από στοιχεία έρευνας του Ινστιτούτου Καταναλωτών που πραγματοποιήθηκε στις 7 - 11 Ιούνη 2008 σε 600 άτομα, σχεδόν οι μισοί εργαζόμενοι στην Ελλάδα δε θα μπορέσουν να απολαύσουν φέτος καλοκαιρινές διακοπές, ενώ και οι υπόλοιποι μισοί θα μειώσουν το συνολικό χρόνο των διακοπών τους. Το 47% των ερωτώμενων δήλωσε ότι δεν προγραμματίζει, ούτε πιστεύει ότι τελικά θα κάνει διακοπές το καλοκαίρι, ενώ το υπόλοιπο 53% θα πάει διακοπές. Απ' αυτούς, το 72% είπε ότι θα κάνει διακοπές σε ιδιόκτητο, συγγενικό ή φιλικό σπίτι. Ως βασικότερες αιτίες για τη μη πραγματοποίηση διακοπών, αναφέρονται οι οικονομικοί λόγοι κατά 73%, οι επαγγελματικές υποχρεώσεις κατά 20% και άλλοι λόγοι κατά 7%. Το 30% αυτών που θα κάνουν διακοπές, θα περιοριστεί σε μία βδομάδα και το 34% στις 10 μέρες.

Δυσβάσταχτο το κόστος

Οι εργαζόμενοι και κυρίως οι νέοι, οι ημιαπασχολούμενοι, αλλά και όσοι αμείβονται με το βασικό μισθό δυσκολεύονται να κάνουν ακόμα και μια βδομάδα διακοπών μακριά από τα αστικά κέντρα, αφού το κόστος ξεπερνά τα 1.700 ευρώ για μια 4μελή οικογένεια και τα 650 ευρώ για έναν νέο εργαζόμενο.

Οι τιμές των κατοπλοϊκών εισιτηρίων ακολουθούν πορεία ανάλογη με αυτή των εφοπλιστικών κερδών

Eurokinissi

Οι τιμές των κατοπλοϊκών εισιτηρίων ακολουθούν πορεία ανάλογη με αυτή των εφοπλιστικών κερδών
Για παράδειγμα:

  • Ενας νέος που αμείβεται με το βασικό μισθό (681 ευρώ μεικτά) και θέλει να πάει στα Χανιά, θα ξοδέψει: 280 ευρώ στα εισιτήρια - οικονομική θέση με ΙΧ - και το λιγότερο 25 ευρώ τη βραδιά για διαμονή. Για μια βδομάδα χρειάζεται πάνω από 450 ευρώ μόνο για να πάει, να μείνει κάπου και να επιστρέψει! Χωρίς καν να υπολογίζονται τα υπόλοιπα έξοδα.
  • Μια 4μελής οικογένεια χρειάζεται 268 ευρώ να πάει και να γυρίζει από την Αστυπάλαια, αν ταξιδέψει στην οικονομική θέση και χωρίς αυτοκίνητο.

Η μετακίνηση και η διαμονή σε κάποιον τουριστικό προορισμό, ό,τι πιο βασικό κατά τη διάρκεια των διακοπών, είναι τόσο «τσιμπημένες», που κάνουν σχεδόν απαγορευτικές τις διακοπές. Πώς να καταφέρει να ταξιδέψει μια οικογένεια, όταν χρειάζεται 80 ευρώ το άτομο με το ΚΤΕΛ μέχρι την Καβάλα (διπλή διαδρομή) και 4,5 ευρώ το άτομο για να περάσει στη Θάσο; Πόσες μέρες μπορεί να μείνει μια 4μελής οικογένεια σε ένα ενοικιαζόμενο δωμάτιο, όταν πρέπει να καταβάλει 80 - 100 ευρώ τη βραδιά;

  • Μια τετραμελής οικογένεια, για να ταξιδέψει στην Πάρο, οικονομική θέση και με ΙΧ, θέλει 390 ευρώ. Ενα τετράκλινο δωμάτιο (γ' κατηγορίας) κοστίζει κατά μέσον όρο 80 ευρώ. Τα καθημερινά έξοδα για φαγητό, μετακινήσεις κλπ., με συντηρητικούς υπολογισμούς είναι τουλάχιστον 120 ευρώ. Για μια βδομάδα διακοπές η οικογένεια χρειάζεται συνολικά 1.790 ευρώ!

Μια βδομάδα είναι ελάχιστος χρόνος για διακοπές και ξεκούραση. Παρ' όλ' αυτά, δε θα περισσέψει σχεδόν τίποτα για τα τρέχοντα, τα πάγια έξοδα της οικογένειας!

Δυσβάσταχτο είναι το κόστος και για τα νοικοκυριά που επιλέγουν να μην ταξιδέψουν στα νησιά, προκειμένου να μειώσουν το κόστος των διακοπών τους. Τα εισιτήρια του ΚΤΕΛ με προορισμό το Γύθειο είναι 40,10 ευρώ το άτομο (διπλή διαδρομή). Για μια τετραμελή οικογένεια τα έξοδα μετακίνησης θα είναι 160,40 ευρώ. Αν ο προορισμός είναι η Θεσσαλονίκη, θα χρειαστεί 55 ευρώ το άτομο (220 ευρώ η οικογένεια), ενώ με ΙΧ θα πληρώσει πάνω από 30 ευρώ διόδια, συν τα έξοδα για τη βενζίνη.

Μυθικά κέρδη για τους «μεγάλους» του τουρισμού

Και την ίδια ώρα που οι εργαζόμενοι «στριμώχνονται» για μια βδομάδα καλοκαιρινών διακοπών, ακτοπλοϊκές εταιρείες αλλά και μεγάλοι οργανωτές ταξιδίων (τουρ οπερέιτορς) βλέπουν τα κέρδη τους να εκτινάσσονται στα ύψη. Ενδεικτική είναι η αλματώδης αύξηση των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων που έφερε μυθικά κέρδη στις ακτοπλοϊκές εταιρείες. Για παράδειγμα:

  • Η ΑΤΤΙCΑ GROUP είχε κέρδη 50,72 εκατομμύρια ευρώ το 2007 (ποσοστό αύξησης 92,9%).
  • Η HELLENIC SEAWAYS αύξησε τα κέρδη της το αντίστοιχο διάστημα κατά 71%.

Αντίστοιχα, τα κέρδη των μεγάλων οργανωτών ταξιδίων και των μεγάλων ξενοδόχων αυξάνονται, ενώ οι εργαζόμενοι στον τουρισμό, οι μικροί ξενοδόχοι και ιδιοκτήτες ενοικιαζόμενων δωματίων, αλλά και οι εργατικές οικογένειες, υφίστανται τις αρνητικές συνέπειες, αφού από τη δράση των «μεγάλων» του τουρισμού επηρεάζονται οι τιμές και οι πληρότητες, τα κέρδη ή τις ζημιές των μικρών καταλυμάτων, το κόστος παραθερισμού για την εργατική οικογένεια.

Οι τρεις μεγάλοι Ευρωπαίοι τουρ οπερέιτορ ελέγχουν περίπου το 70% της τουριστικής κίνησης σε όλη την Ευρώπη. Η TUI είναι η μεγαλύτερη εταιρεία. Οι πελάτες της προτιμούν κατά σειρά τις: Ισπανία, Ελλάδα, Τουρκία. Το 2005 περίπου 2,5 εκατ. τουρίστες ήρθαν στην Ελλάδα μέσω αυτής. Αντιστοιχούν στο 30% των αφίξεων από 12 χώρες που αποτελούν παραδοσιακές πηγές τουριστών για τη χώρα μας ή το 19% όλων των Ευρωπαίων ή το 16% του συνόλου των τουριστών που επισκέφτηκαν την Ελλάδα! Σύμφωνα με τα οικονομικά στοιχεία του δεύτερου μεγαλύτερου τουρ οπερέιτορ της Ευρώπης, του «Thomas Cook», το 2005 το 8,4% της ταξιδιωτικής δαπάνης των πελατών του κατέληξε στην Ελλάδα.

Το 2006 ήρθαν στην Ελλάδα 17,3 εκατ. αλλοδαποί τουρίστες. Σε όλα τα καταλύματα πραγματοποιήθηκαν 57,8 εκατ. διανυκτερεύσεις (το 75% από αλλοδαπούς). Οι τουριστικές εισπράξεις έφτασαν τα 11,36 εκατ. ευρώ.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ