Ενας στους δύο δηλώνουν ότι δε θα πάνε διακοπές, εξαιτίας των οικονομικών δυσκολιών
Οπως προκύπτει από στοιχεία έρευνας του Ινστιτούτου Καταναλωτών που πραγματοποιήθηκε στις 7 - 11 Ιούνη 2008 σε 600 άτομα, σχεδόν οι μισοί εργαζόμενοι στην Ελλάδα δε θα μπορέσουν να απολαύσουν φέτος καλοκαιρινές διακοπές, ενώ και οι υπόλοιποι μισοί θα μειώσουν το συνολικό χρόνο των διακοπών τους. Το 47% των ερωτώμενων δήλωσε ότι δεν προγραμματίζει, ούτε πιστεύει ότι τελικά θα κάνει διακοπές το καλοκαίρι, ενώ το υπόλοιπο 53% θα πάει διακοπές. Απ' αυτούς, το 72% είπε ότι θα κάνει διακοπές σε ιδιόκτητο, συγγενικό ή φιλικό σπίτι. Ως βασικότερες αιτίες για τη μη πραγματοποίηση διακοπών, αναφέρονται οι οικονομικοί λόγοι κατά 73%, οι επαγγελματικές υποχρεώσεις κατά 20% και άλλοι λόγοι κατά 7%. Το 30% αυτών που θα κάνουν διακοπές, θα περιοριστεί σε μία βδομάδα και το 34% στις 10 μέρες.
Οι εργαζόμενοι και κυρίως οι νέοι, οι ημιαπασχολούμενοι, αλλά και όσοι αμείβονται με το βασικό μισθό δυσκολεύονται να κάνουν ακόμα και μια βδομάδα διακοπών μακριά από τα αστικά κέντρα, αφού το κόστος ξεπερνά τα 1.700 ευρώ για μια 4μελή οικογένεια και τα 650 ευρώ για έναν νέο εργαζόμενο.
Eurokinissi |
Η μετακίνηση και η διαμονή σε κάποιον τουριστικό προορισμό, ό,τι πιο βασικό κατά τη διάρκεια των διακοπών, είναι τόσο «τσιμπημένες», που κάνουν σχεδόν απαγορευτικές τις διακοπές. Πώς να καταφέρει να ταξιδέψει μια οικογένεια, όταν χρειάζεται 80 ευρώ το άτομο με το ΚΤΕΛ μέχρι την Καβάλα (διπλή διαδρομή) και 4,5 ευρώ το άτομο για να περάσει στη Θάσο; Πόσες μέρες μπορεί να μείνει μια 4μελής οικογένεια σε ένα ενοικιαζόμενο δωμάτιο, όταν πρέπει να καταβάλει 80 - 100 ευρώ τη βραδιά;
Μια βδομάδα είναι ελάχιστος χρόνος για διακοπές και ξεκούραση. Παρ' όλ' αυτά, δε θα περισσέψει σχεδόν τίποτα για τα τρέχοντα, τα πάγια έξοδα της οικογένειας!
Δυσβάσταχτο είναι το κόστος και για τα νοικοκυριά που επιλέγουν να μην ταξιδέψουν στα νησιά, προκειμένου να μειώσουν το κόστος των διακοπών τους. Τα εισιτήρια του ΚΤΕΛ με προορισμό το Γύθειο είναι 40,10 ευρώ το άτομο (διπλή διαδρομή). Για μια τετραμελή οικογένεια τα έξοδα μετακίνησης θα είναι 160,40 ευρώ. Αν ο προορισμός είναι η Θεσσαλονίκη, θα χρειαστεί 55 ευρώ το άτομο (220 ευρώ η οικογένεια), ενώ με ΙΧ θα πληρώσει πάνω από 30 ευρώ διόδια, συν τα έξοδα για τη βενζίνη.
Και την ίδια ώρα που οι εργαζόμενοι «στριμώχνονται» για μια βδομάδα καλοκαιρινών διακοπών, ακτοπλοϊκές εταιρείες αλλά και μεγάλοι οργανωτές ταξιδίων (τουρ οπερέιτορς) βλέπουν τα κέρδη τους να εκτινάσσονται στα ύψη. Ενδεικτική είναι η αλματώδης αύξηση των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων που έφερε μυθικά κέρδη στις ακτοπλοϊκές εταιρείες. Για παράδειγμα:
Αντίστοιχα, τα κέρδη των μεγάλων οργανωτών ταξιδίων και των μεγάλων ξενοδόχων αυξάνονται, ενώ οι εργαζόμενοι στον τουρισμό, οι μικροί ξενοδόχοι και ιδιοκτήτες ενοικιαζόμενων δωματίων, αλλά και οι εργατικές οικογένειες, υφίστανται τις αρνητικές συνέπειες, αφού από τη δράση των «μεγάλων» του τουρισμού επηρεάζονται οι τιμές και οι πληρότητες, τα κέρδη ή τις ζημιές των μικρών καταλυμάτων, το κόστος παραθερισμού για την εργατική οικογένεια.
Οι τρεις μεγάλοι Ευρωπαίοι τουρ οπερέιτορ ελέγχουν περίπου το 70% της τουριστικής κίνησης σε όλη την Ευρώπη. Η TUI είναι η μεγαλύτερη εταιρεία. Οι πελάτες της προτιμούν κατά σειρά τις: Ισπανία, Ελλάδα, Τουρκία. Το 2005 περίπου 2,5 εκατ. τουρίστες ήρθαν στην Ελλάδα μέσω αυτής. Αντιστοιχούν στο 30% των αφίξεων από 12 χώρες που αποτελούν παραδοσιακές πηγές τουριστών για τη χώρα μας ή το 19% όλων των Ευρωπαίων ή το 16% του συνόλου των τουριστών που επισκέφτηκαν την Ελλάδα! Σύμφωνα με τα οικονομικά στοιχεία του δεύτερου μεγαλύτερου τουρ οπερέιτορ της Ευρώπης, του «Thomas Cook», το 2005 το 8,4% της ταξιδιωτικής δαπάνης των πελατών του κατέληξε στην Ελλάδα.
Το 2006 ήρθαν στην Ελλάδα 17,3 εκατ. αλλοδαποί τουρίστες. Σε όλα τα καταλύματα πραγματοποιήθηκαν 57,8 εκατ. διανυκτερεύσεις (το 75% από αλλοδαπούς). Οι τουριστικές εισπράξεις έφτασαν τα 11,36 εκατ. ευρώ.