ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 12 Σεπτέμβρη 2014
Σελ. /24
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΣΠΑΝΙΕΣ ΓΑΙΕΣ
«Στρατηγικά μέταλλα» στα χέρια των μονοπωλίων

Συνάντηση Γ. Μανιάτη - Κινέζων αξιωματούχων, για την αξιοποίηση μετάλλων που χρησιμοποιούνται σε πλήθος προϊόντων υψηλής τεχνολογίας

Η ταχύτατα αυξανόμενη ζήτηση σπάνιων γαιών από χώρες με τεχνολογικά ανεπτυγμένη βιομηχανία, οξύνει τους ανταγωνισμούς για τον έλεγχο και την αξιοποίηση των κοιτασμάτων
Η ταχύτατα αυξανόμενη ζήτηση σπάνιων γαιών από χώρες με τεχνολογικά ανεπτυγμένη βιομηχανία, οξύνει τους ανταγωνισμούς για τον έλεγχο και την αξιοποίηση των κοιτασμάτων
Η «ανταλλαγή τεχνογνωσίας και επιστημονικών γνώσεων για την αξιοποίηση των σπάνιων γαιών», βρέθηκε στο επίκεντρο της συνάντησης, που πραγματοποίησε την Τετάρτη, ο υπουργός Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, Γ. Μανιάτης, με τον πρέσβη της Κίνας στην Αθήνα, Zou Xiaoli, και μέλη υψηλόβαθμης αντιπροσωπείας Κινέζων αξιωματούχων, που επισκέφτηκαν την Ελλάδα στα πλαίσια και του σχετικού διεθνούς συνεδρίου που πραγματοποιήθηκε στη Μήλο. Η κινεζική αντιπροσωπεία απαρτιζόταν από στελέχη της Γεωλογικής Υπηρεσίας Κίνας, του κινεζικού Ινστιτούτου Ορυκτών Πηγών, καθώς και της κρατικής εταιρείας «China Minmetals Corporation».

Οι σπάνιες γαίες (Rare Earth Elements, REE) είναι ομάδα 17 μετάλλων που, καθόλου τυχαία, χαρακτηρίζονται ως «στρατηγικά μέταλλα», καθώς αποτελούν απαραίτητα στοιχεία για την παραγωγή πλήθους βιομηχανικών προϊόντων υψηλής τεχνολογίας, όπως είναι, π.χ., τα κράματα αεροδιαστημικής, οι ηλεκτρονικοί υπολογιστές, οι ελαφροί μαγνήτες, οι μπαταρίες ηλεκτροκίνητων και υβριδικών αυτοκινήτων, οι ανεμογεννήτριες, τα φωτοβολταϊκά στοιχεία κ.ά.

Οι ανάγκες της βιομηχανίας αυξάνονται συνεχώς: Υπολογίζεται ότι από τους 130.000 τόνους σπάνιων γαιών που απαιτούνταν το 2010, οι ανάγκες το 2015 θα φτάσουν τους 200.000 τόνους. Την ίδια στιγμή, ωστόσο, τα γνωστά αποθέματα και η εξόρυξη των σπάνιων γαιών περιορίζεται σε λίγες περιοχές του πλανήτη, με την Κίνα, μάλιστα, να έχει το 50% των αποθεμάτων και το 97% της τρέχουσας παγκόσμιας παραγωγής. Με αυτά τα δεδομένα, όπως είναι αναμενόμενο, η εκμετάλλευση σπάνιων γαιών γίνεται αντικείμενο έντονων ενδοϊμπεριαλιστικών ανταγωνισμών. Η Κίνα, επικαλούμενη τις αυξανόμενες ανάγκες της δικής της βιομηχανίας, μειώνει τις εξαγωγές σπάνιων γαιών, γεγονός που προκαλεί αντιδράσεις, όπως, π.χ., η εναντίον τής προσφυγή από ΗΠΑ, ΕΕ και Ιαπωνία το 2012 στον Παγκόσμιο Οργανισμό Εμπορίου, με την κατηγορία της «παραβίασης των κανόνων» του διεθνούς εμπορίου.

«Προικισμένη» η Ελλάδα, κερδισμένα τα μονοπώλια

Σε αυτά τα πλαίσια, η επίσκεψη της κινεζικής αντιπροσωπείας στην Ελλάδα μόνο τυχαία δεν είναι, καθώς η Ελλάδα αποτελεί μία από τις λίγες ευρωπαϊκές χώρες όπου υπάρχουν ισχυρές ενδείξεις για την ύπαρξη αποθεμάτων σπάνιων γαιών (μαζί με τη Νορβηγία, τη Σουηδία, τη Φινλανδία και τη Γροιλανδία) και στις οποίες «τρέχει» η σχετική στρατηγική της Ευρωπαϊκής Ενωσης, με αιχμή το «Ανταγωνιστικό Πρόγραμμα EURARE (European Rear Earths Project)», με τη συμμετοχή γεωλογικών ιδρυμάτων, πανεπιστημίων και μονοπωλίων του κλάδου (από την Ελλάδα, π.χ., συμμετέχουν το ΕΜΠ, το ΙΓΜΕ και η «Αλουμίνιον της Ελλάδος»).

Στις δηλώσεις του μετά τη συνάντηση, ο υπουργός ΠΕΚΑ, Γ. Μανιάτης, ανέφερε ότι «ο ορυκτός πλούτος αποτελεί ένα συγκριτικό πλεονέκτημα της χώρας. Ιδιαίτερα οι σπάνιες γαίες, που αποτελούν ένα ανεκτίμητης αξίας τμήμα του ορυκτού πλούτου, έχουν αποκτήσει τα τελευταία χρόνια πολύ μεγάλη γεωπολιτική αλλά και οικονομική αξία. Η Ελλάδα είναι και σε αυτόν τον τομέα προικισμένη». Στην πραγματικότητα, βέβαια, όπως συμβαίνει και με το σύνολο του ορυκτού πλούτου της χώρας, από την οικονομική του αξία ωφελημένα βγαίνουν τα μονοπώλια που τον εκμεταλλεύονται, ενώ, όπως επιβεβαιώνουν και οι πρόσφατες εξελίξεις στην Ουκρανία, τα «συγκριτικά πλεονεκτήματα» με «μεγάλη γεωπολιτική αξία», στο έδαφος του καπιταλισμού και των «παιχνιδιών» μέσα στους οξυμένους ενδοϊμπεριαλιστικούς ανταγωνισμούς, μετατρέπονται από «ευλογία» σε «κατάρα» για τους λαούς.

Χαρακτηριστική για την επιδίωξη της κυβέρνησης να «παίξει» προς όφελος των εγχώριων μονοπωλίων το χαρτί της συνεργασίας με την Κίνα, με παράλληλη αξιοποίηση της συμμετοχής της στη λυκοσυμμαχία της ΕΕ, ήταν η αναφορά του Γ. Μανιάτη ότι «σήμερα (...) ανοίξαμε έναν πολύ σημαντικό δρόμο συνεργασίας ανάμεσα στην Ελλάδα και την Κίνα και σε αυτόν τον τομέα. Χαίρομαι γιατί συμμετέχουν και Πανεπιστήμια και Ινστιτούτα αλλά και ο ιδιωτικός τομέας, γεγονός που θα μας βοηθήσει αναμφισβήτητα να ανταλλάξουμε επιστημονικές γνώσεις, τεχνογνωσία και, ασφαλώς, να δούμε πώς μπορούμε να συνεργαστούμε, στο πλαίσιο πάντα της Ευρωπαϊκής πολιτικής, που προτείνει συγκεκριμένες δράσεις για την αξιοποίηση των σπάνιων γαιών σε ευρωπαϊκό επίπεδο».

Από την πλευρά του, ο Κινέζος πρέσβης, Zou Xiaoli, επιβεβαιώνοντας τις συνολικότερες βλέψεις της Κίνας για «μπίζνες» των επιχειρηματικών ομίλων της στην Ευρώπη, αφού σημείωσε ότι η κινεζική αποστολή «στην 3μερη επίσκεψή της σημείωσε μεγάλα αποτελέσματα», πρόσθεσε χαρακτηριστικά: «Πιστεύουμε ότι η συνεργασία αυτή δε θα συμβάλλει μόνο στη συνεργασία μεταξύ Ελλάδας και Κίνας αλλά και Κίνας και Ευρωπαϊκής Ενωσης».

ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ
Κεφάλαια 26 δισ. ευρώ για την ανάπτυξη του μεταφορικού δικτύου

Η ανάπτυξη και διασύνδεση των «κύριων διαδρόμων μεταφορών» προτεραιότητα για τα ευρωενωσιακά μονοπώλια

Στα 26 δισ. ευρώ φτάνουν τα κεφάλαια που θα διαθέσει η ΕΕ για τη ανάπτυξη των μεγάλων μεταφορικών δικτύων στην Ευρώπη για την περίοδο 2014 - 2020, με το σχετικό κονδύλι να εμφανίζεται υπερτριπλάσιο από αυτό της περιόδου 2007-2013 (8 δισ. ευρώ).

«Οι μεταφορές έχουν θεμελιώδη σημασία για μια αποτελεσματική ευρωπαϊκή οικονομία και, κατά συνέπεια, οι επενδύσεις στις μεταφορικές συνδέσεις με στόχο την ανάκαμψη της οικονομίας είναι σημαντικότερες από ποτέ», δήλωσε σχετικά ο αντιπρόεδρος της Κομισιόν και Επίτροπος Μεταφορών, Σ. Κάλας, προβάλλοντας την εκτέλεση των έργων ως μέτρο τόνωσης της ανταγωνιστικότητας του ευρωπαϊκού κεφαλαίου.

Σε πρώτη φάση, μέσω του νέου χρηματοδοτικού μηχανισμού «Συνδέοντας την Ευρώπη», θα διοχετευθούν ποσά ύψους 11,9 δισ. ευρώ, ενώ τα κράτη - μέλη μπορούν να υποβάλλουν τις προτάσεις τους μέχρι το Φλεβάρη του 2015, προκειμένου στη συνέχεια να ακολουθήσει η αξιολόγησή τους.

Οπως ανακοινώθηκε από την Κομισιόν, «η χρηματοδότηση της επόμενης περιόδου θα είναι επικεντρωμένη σε 9 κύριους διαδρόμους μεταφορών, οι οποίοι στο σύνολό τους θα συνθέτουν ένα κεντρικό δίκτυο μεταφορών που θα δώσει νέα πνοή στην οικονομία της ενιαίας αγοράς». Στην κυριολεξία, τα πάντα υποτάσσονται στην ανταγωνιστικότητα των μονοπωλίων, στη διακίνηση των παραγόμενων εμπορευμάτων, τόσο στο εσωτερικό της ΕΕ όσο και σε ό,τι αφορά την ευκολότερη πρόσβαση στην ευρύτερη περιοχή.

Ειδικότερα, το νέο κεντρικό δίκτυο αφορά στη διασύνδεση των μεγάλων ευρωπαϊκών λιμανιών και αεροδρομίων με το σιδηροδρομικό και το οδικό δίκτυο, την αναβάθμιση του σιδηροδρομικού δικτύου και διασυνοριακά έργα για τη μείωση των κυκλοφοριακών συμφορήσεων, που συνεπάγεται αυξημένο κόστος για το κεφάλαιο.

«Ομόλογα έργου» για «εναλλακτική» χρηματοδότηση

Παράλληλα, εναλλακτικές μορφές χρηματοδότησης -πέρα από την τραπεζική οδό και τις αυξήσεις κεφαλαίου μέσω χρηματιστηρίων- αναζητούν οι ισχυροί επιχειρηματικοί όμιλοι, προκειμένου να προχωρήσουν στην κατασκευή έργων υποδομής. Σε αυτό το πλαίσιο, προβάλλει η διαμόρφωση αγοράς «ομολόγων έργου», τα οποία αποτελούν μορφή δανεισμού από διάφορους «επενδυτές». Αυτοί με τη σειρά τους, έχουν να περιμένουν από τις μελλοντικές αποδόσεις και τα κέρδη από την επιχειρηματική αξιοποίηση δημόσιων υποδομών, όπως οδικοί άξονες, λιμάνια, αεροδρόμια, δίκτυα κ.ά.

Σε έκθεση της εταιρείας «PwC», που παρουσιάστηκε στην Αθήνα, επισημαίνεται ότι «η ανάγκη χρηματοδότησης νέων υποδομών στην Ελλάδα είναι πολύ αυξημένη και στην Ελλάδα», ιδιαίτερα μετά τη σημαντική επιβράδυνση της τάξης του 50% ετησίως στις επενδύσεις για υποδομές. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις τους, η ολοκλήρωση των κυριότερων έργων υποδομής στην Ελλάδα θα απαιτήσει σημαντικό όγκο κεφαλαίων, ύψους 24 δισ. ευρώ μέχρι το 2025. Πρόκειται για ποσά που αφορούν στην ιδιωτική συμμετοχή, πέρα από τη χρηματοδότηση μέσω ΕΣΠΑ και των άλλων κρατικών ενισχύσεων.

Ταυτόχρονα, λοξοκοιτάζουν και προς τυχόν «αποθεματικά» των ασφαλιστικών ταμείων, σημειώνοντας ότι «οι παρούσες συνθήκες αποτελούν μια σημαντική ευκαιρία για περαιτέρω αξιοποίηση της άμεσης χρηματοδότησης έργων από θεσμικούς επενδυτές, όπως τα συνταξιοδοτικά ταμεία και οι ασφαλιστικές εταιρείες».

Σύμφωνα με στοιχεία που παρουσιάστηκαν, στο α' εξάμηνο του 2014 αντλήθηκαν σε παγκόσμιο επίπεδο 14 δισ. δολάρια μέσω των «ομολόγων έργου».

ΑΥΘΑΙΡΕΤΑ ΚΤΙΣΜΑΤΑ
«Συμψηφισμός» προστίμων με το κόστος αναβάθμισης

Τον «συμψηφισμό» του 50% των προστίμων που επιβλήθηκαν για αυθαίρετες κατασκευές με το κόστος για τις εργασίες ενεργειακής αναβάθμισης και στατικής επάρκειας, προβλέπεται σε κοινή υπουργική απόφαση των υπουργείων Οικονομικών και Περιβάλλοντος. Επί της ουσίας, πρόκειται για μείωση του προστίμου, με στόχο να δοθούν κίνητρα αναβάθμισης των κτιρίων και να στηριχθεί η τόνωση της επιχειρηματικής δραστηριότητας στον κλάδο. Στη ρύθμιση υπάγονται τα κτίρια που αναβαθμίζονται τουλάχιστον κατά μια κατηγορία ή με ετήσια εξοικονόμηση Ενέργειας μεγαλύτερη από 30%.

Οπως ανέφερε χαρακτηριστικά σε χθεσινή του συνέντευξη ο υπουργός Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, Γ. Μανιάτης, στόχος της εν λόγω παρέμβασης είναι «να στηρίξουμε τις βιομηχανίες που παράγουν υλικά θερμομόνωσης και ενεργειακής αναβάθμισης, συνολικά να κάνουμε μία αναπτυξιακή παρέμβαση στο χώρο της οικοδομής». Σύμφωνα με τον Γ. Μανιάτη, τα συνολικά εκτιμώμενα πρόστιμα για τα περίπου 500.000 αυθαίρετα κτίσματα, που ήδη δηλώθηκαν ή πρόκειται να δηλωθούν στους επόμενους μήνες, φτάνουν σε 2,5 δισ. ευρώ. Παράλληλα, ο υπουργός αναφέρθηκε και στην ενεργειακή αναβάθμιση μέσω του προγράμματος «Εξοικονομώ κατ' οίκον», κάνοντας λόγο για 30.000 - 40.000 δικαιούχους.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ