Η εκδήλωση ξεκίνησε με την ομιλία του Γιάννη Γκιόκα, μέλους του Γραφείου του ΚΣ της ΚΝΕ και βουλευτή του ΚΚΕ, οποίος αναφέρθηκε στις αντικομμουνιστικές επιθέσεις σε χώρες της ΕΕ, οι οποίες γίνονται είτε με την ποινικοποίηση των συμβόλων (Πολωνία), είτε με την ποινικοποίηση των θέσεων των ΚΚ, είτε με την προκλητική διαστρέβλωση της Ιστορίας κ.ά. Βασικό όχημα στην ιδεολογική επίθεση είναι η «μέθοδος» της εξίσωσης του κομμουνισμού με το φασισμό που έχει εκφραστεί με μνημόνια και ψηφίσματα της ΕΕ και του Συμβουλίου της Ευρώπης από το 2005 μέχρι σήμερα. Σημείωσε ότι στη χώρα μας ο αντικομμουνισμός εντείνεται το τελευταίο διάστημα, τονίζοντας τη στόχευση του αστικού συστήματος στο ΚΚΕ, στο ζήτημα των οικονομικών των κομμάτων, τον αντικομμουνισμό στην εκπαίδευση κ.ά.
Ο Αλεξ Μπάτοφ, από την Επαναστατική Κομμουνιστική Νεολαία Μπολσεβίκοι Ρωσίας, περιέγραψε τον έντονο αντικομμουνισμό στη Ρωσία, ο οποίος εκφράζεται κυρίως με τη διαστρέβλωση του παρελθόντος, δηλαδή ολόκληρης της Ιστορίας της Σοβιετικής Ενωσης, η οποία κόβεται και ράβεται απ' τους μηχανισμούς του κράτους. Επιλέγουν, είπε, να μιλούν για την τελευταία δεκαετία, όπου η περεστρόικα είχε, ήδη, κάνει τη δουλειά της, ενώ κρύβονται οι κατακτήσεις της σοσιαλιστικής οικοδόμησης και διαστρεβλώνουν και το ρόλο της Σοβιετικής Ενωσης στο Β' Παγκόσμιο Πόλεμο.
Μετά πήρε το λόγο ο Μπρούνο Μαντέιρα, απ' την Κομμουνιστική Νεολαία Πορτογαλίας, περιγράφοντας ότι στη χώρα του τα ΜΜΕ μιλούν για τις οπισθοδρομικές κομμουνιστικές ιδέες, ενώ αποσιωπούν τη δράση του ΚΚ. Επίσης, αναφέρθηκε στο νομοσχέδιο για τα οικονομικά των κομμάτων που είχε στόχο το ΚΚ, επιβάλλοντας περιορισμούς στην οικονομική συνεισφορά στη δράση του. Στη συνέχεια ακολούθησε συζήτηση και ήρθε εμπειρία από εκπροσώπους οργανώσεων Κομμουνιστικών Νεολαιών από την Τουρκία, την Κούβα, το Πακιστάν κ.α.
Μιλώντας στους παρευρισκόμενους, ο Κυριάκος Ιωαννίδης, μέλος του Τμήματος Παιδείας της ΚΕ του ΚΚΕ, επισήμανε πως «τα νέα μέτρα που προανήγγειλε η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ δημιουργούν έναν νέο, αναβαθμισμένο "Καιάδα" για τα παιδιά, ενώ ταυτόχρονα η ΕΕ δηλώνει ότι η Τεχνική Εκπαίδευση πρέπει να γίνει πιο ελκυστική για αυτά. Εννοεί ότι επί της ουσίας πρέπει να δημιουργηθεί από αυτό το χώρο ένα νέο κανάλι του αυριανού ακόμα πιο φθηνού, μισοειδικευμένου, μισοκαταρτισμένου εργατικού δυναμικού και γι' αυτό το λόγο αποτελεί και για μας μια πρώτη και άμεση προτεραιότητα για τη δουλειά μας στη νεολαία».
Παράλληλα, υπογράμμισε πως «το ΚΚΕ θεωρεί ότι κανένας νέος μέχρι τα 18 δεν πρέπει να εργάζεται. Ταυτόχρονα θεωρούμε ότι είναι άμεση δυνατότητα και ανάγκη της εποχής όλοι οι νέοι μέχρι τα 18 να παίρνουν γενική παιδεία, γενική μόρφωση και ένα σχολείο που θα τους μορφώνει ολόπλευρα και θα τους δίνει φυσικά και γνώσεις για την παραγωγή και την τεχνική, αλλά δε θα τους βάλει το μαχαίρι στο λαιμό να διαλέξουν από πολύ νωρίς "επάγγελμα"». Μίλησε για ένα σύστημα όπου με «κεντρικό οικονομικό σχεδιασμό, η παραγωγική δύναμη, ο άνθρωπος, δε θα περισσεύει. Δεν θα πετιέται, δεν θα είναι άνεργος».
Στη συζήτηση που ακολούθησε, μαθητές των ΕΠΑΛ εξηγούσαν την καθημερινότητά τους, μόλις λίγες μέρες μετά την έναρξη της νέας χρονιάς. Οι ελλείψεις σε εκπαιδευτικούς, τα υπεράριθμα τμήματα των 30 και 32 μαθητών, οι μειωμένες απαιτήσεις που τους μαθαίνουν από πολύ νωρίς να έχουν από τον εαυτό τους έως και η αδιαφορία που νιώθουν να αντιμετωπίζουν οι μαθητές των ΕΠΑΛ ήταν στοιχεία αυτής της καθημερινότητας που περιέγραψαν.
Βέβαια, όπως και στα προηγούμενα Φεστιβάλ, έτσι και στο φετινό, ο Β. Βασιλάτος συμμετείχε στις εκδηλώσεις και ως ...δάσκαλος στο σεμινάριο κρουστών που διοργανώθηκε, στο οποίο συμμετείχε πολύς κόσμος, ιδιαίτερα νέοι, απολαμβάνοντας τη γοητεία της «γλώσσας» των κρουστών.
Οσοι παρακολούθησαν το εργαστήριο ζωγραφικής με τη μέθοδο της νωπογραφίας (Fresco), γνώρισαν την πανάρχαια αυτή τεχνική, που ξεκίνησε τη «ζωή» της στα 1700 π.Χ. στον αιγαιοπελαγίτικο χώρο. Εμαθαν να κάνουν το φορητό τοίχο και στη συνέχεια τις σκόνες με φυσικά χρώματα, με βάση την πολυγνώτεια κλίμακα των τεσσάρων γαιωδών χρωμάτων (άσπρο, μαύρο, χονδροκόκκινο και ώχρα).
Είναι η πρώτη φορά που στο Φεστιβάλ πραγματοποιείται εργαστήριο θεατρικής μάσκας από παπιέ μασέ. Χαρτί, κόλλα βιβλιοδεσίας και φαντασία... η «συνταγή» αυτής της δημιουργίας. Με θέμα «Επίκαιρα πρόσωπα», ο χαρτοπολτός μετατράπηκε από τους «μαθητές» σε μορφές. Τοποθετημένες πάνω σε βάση, στέγνωσαν και αφού λειάνθηκαν ακολούθησε το χρώμα. Τα έργα και των δύο εργαστηρίων θα παρουσιαστούν σήμερα σε μικρή έκθεση στο χώρο του Πολιτισμού.
Επίκαιρος όσο ποτέ ο λόγος του Μπέρτολτ Μπρεχτ κυριάρχησε στην Κεντρική θεατρική Σκηνή, όπου η Θεατρική Ομάδα της ΚΝΕ παρουσίασε το θεατρικό δοκίμιο «Οι μέρες της Κομμούνας». Ενα επικό λαϊκό έργο, που μιλά για την παρισινή κομμούνα του 1871, η οποία - όπως ανέφερε ο υπεύθυνος της ομάδας, Δ. Ξενάκης «κατάφερε να εγκαθιδρυθεί ως εργατική εξουσία, αλλά δεν μπόρεσε να διατηρηθεί, γιατί δεν κατέστειλε τους καπιταλιστές». Τα συνθήματα «Ζήτω η Κομμούνα», «Ελευθερία, αδελφοσύνη» της λιθογραφίας του Μπαρί, που μοιράστηκε στους δρόμους του Παρισιού το 1871, οι ιδέες των κομμουνάρων υπήρξαν τα «όνειρα των προλετάριων» και «ήταν και παραμένουν εφιάλτες των αστών».
Εύκολη είναι η πρόσβαση στο πάρκο «Αντ. Τρίτσης» στο Ιλιον, μέσω της Αττικής ή της Εθνικής Οδού (δίπλα στις εισόδους του Φεστιβάλ υπάρχουν χώροι ελεύθερης στάθμευσης). Συγκεκριμένα:
Από την Αττική οδό επιλέγετε την έξοδο νούμερο 7 προκειμένου για τις εισόδους του Φεστιβάλ από την πλευρά της Λεωφόρου Δημοκρατίας ή την έξοδο νούμερο 6 προκειμένου για την είσοδο του Φεστιβάλ από την πλευρά της Λεωφόρου Χασιάς (Φυλής).
Από την Εθνική Οδό, επιλέγετε την έξοδο για Ιλιον («Τρεις Γέφυρες») ή για Αγ. Αναργύρους.
Για τη Λεωφόρο Δημοκρατίας, στάση «1η Πολυκατοικιών»: Α10, Β10 (Πλ. Βάθης - Αχαρναί), 714 (Πλ. Βάθης - Πάρνηθα) και 735 (Κ. Πατήσια - Ζεφύρι - Αχαρναί).
Για τη Λεωφόρο Χασιάς (Φυλής), στάση «6η Χασιάς» και περίπου 10' περπάτημα: Α12 (Μάρνης - Φυλή), Β12 (Μάρνης - Ανω Λιόσια) και 713 (Μάρνης - Ζοφριά).
Για τη Λεωφόρο Χασιάς (Φυλής), στάση «Τέρμα» και περίπου 20' περπάτημα: 420 (Πειραιάς - Αγ. Ανάργυροι), 421 (Αγ. Παρασκευή - Αγ. Ανάργυροι) και 892 (Αγ. Βαρβάρα - Χαϊδάρι - Αγ. Ανάργυροι).
Οργανώσεις του ΚΚΕ και της ΚΝΕ δρομολογούν πούλμαν για το Φεστιβάλ σήμερα Σάββατο:
ΒΥΡΩΝΑΣ: 6.30 μ.μ., Ταπητουργείο.
ΚΑΙΣΑΡΙΑΝΗ: 7 μ.μ., πλατεία Καισαριανής.
ΖΩΓΡΑΦΟΥ: 6.30 μ.μ., πλατεία Γαρδένιας.
ΜΕΛΙΣΣΙΑ: 6 μ.μ., Δημοκρατίας 65 (γραφεία ΚΚΕ).
ΝΕΑ ΕΡΥΘΡΑΙΑ: 6 μ.μ., στάση Πονηράκη.
ΚΗΦΙΣΙΑ: 6.10 μ.μ., Τροχονόμος.
ΜΑΡΟΥΣΙ: 6.20 μ.μ., στάση ΗΣΑΠ.
ΚΑΛΛΙΘΕΑ: 6 μ.μ., πλατεία Δαβάκη.
ΝΕΑ ΣΜΥΡΝΗ: 6 μ.μ., Ομήρου και Βενιζέλου.
ΓΑΛΑΤΣΙ: 6.30 μ.μ., παλιό τέρμα.
ΑΓΙΑ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ: 6 μ.μ., πλατεία.
ΧΑΛΑΝΔΡΙ: 6.30 μ.μ., πλατεία.
ΓΛΥΦΑΔΑ: 6.15 μ.μ., Αγιος Τρύφωνας.
ΕΛΛΗΝΙΚΟ: 6 μ.μ. πλατεία Σουρμένων.
ΑΡΓΥΡΟΥΠΟΛΗ: 6.15 μ.μ., Δημαρχείο.
ΥΜΗΤΤΟΣ: 6.15 μ.μ., Αγία Φωτεινή.
ΔΑΦΝΗ: 6.30 μ.μ., Γυμναστική Ακαδημία.
ΜΠΡΑΧΑΜΙ: 6.30 μ.μ., Αγίου Δημητρίου 159.
ΗΛΙΟΥΠΟΛΗ: 6.15 μ.μ., Μουσείο Αντίστασης και 6.30 μ.μ. Μαρίνου Αντύπα (γραφεία ΚΚΕ).
ΝΕΟΣ ΚΟΣΜΟΣ: 6 μ.μ. Φρατζή 68 (γραφεία ΚΚΕ).
ΠΕΙΡΑΙΑΣ: 6 μ.μ. Βλαχάκου και Σαλαμίνος (Μανιάτικα) και 6.30 μ.μ. από πλατεία Κοραή.
ΝΙΚΑΙΑ: 6.15 μ.μ. Περιβολάκι.
ΠΕΡΑΜΑ: 6 μ.μ. Λ. Ειρήνης 73 (γραφεία ΚΚΕ).
ΚΕΡΑΤΣΙΝΙ (ΤΑΜΠΟΥΡΙΑ): 6.10 μ.μ. πλατεία Λαού - Λ. Δημοκρατίας.
ΚΟΡΥΔΑΛΛΟΣ: 6.20 μ.μ. Πνευματικό Κέντρο «Πλειάδες» (Γρ. Λαμπράκη).
ΑΓΙΑ ΒΑΡΒΑΡΑ: 6.30 μ.μ. πλατεία Ελεούσας.
ΑΙΓΑΛΕΩ: 6.30 μ.μ. πλατεία Εσταυρωμένου.
ΧΑΪΔΑΡΙ: 6.45 μ.μ. Παλατάκι.
ΠΕΡΙΣΤΕΡΙ: 7 μ.μ. πλατεία Δέγλερη, 7.15 μ.μ. γήπεδο Αγίου Ιεροθέου
ΠΕΡΙΣΤΕΡΙ: 7 μ.μ. Πελασγίας (έξω από τον «Κωτσόβολο»).
Εκ παραδρομής στη σελίδα 10 του χτεσινού «Ριζοσπάστη», αντί του κοινού που παρακολουθούσε τη συζήτηση για το σοσιαλιστικό ρεαλισμό μπήκε φωτογραφία από το κοινό που παρακολουθούσε τη θεατρική παράσταση της κεντρικής θεατρικής σκηνής.
Επίσης το συγκρότημα που η φωτογραφία του δημοσιεύτηκε χτες στη σελίδα 7 είναι οι «Encardia» και η φωτογραφία του κόσμου στην ίδια σελίδα είναι από την κεντρική σκηνή την ώρα που παρουσιαζόταν το αφιέρωμα στην Αντιφασιστική Νίκη των Λαών από το Συγκρότημα της ΚΝΕ.