ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 20 Νοέμβρη 2008
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Με το φόβητρο των απολύσεων πιέζει το κεφάλαιο

Κλείνει τα εργοστάσιά της στις ΗΠΑ η «Τογιότα»

Associated Press

Κλείνει τα εργοστάσιά της στις ΗΠΑ η «Τογιότα»
ΟΥΑΣΙΓΚΤΟΝ-ΒΡΥΞΕΛΛΕΣ-ΤΟΚΙΟ.--

Μετά τις τράπεζες, σειρά έχουν τώρα οι αυτοκινητοβιομηχανίες, ένας ακόμη κλάδος που οι εργαζόμενοι θα κληθούν να πληρώσουν για να διατηρηθεί η κερδοφορία τους. Η πολεμική στις ΗΠΑ συνεχίζεται καθώς ο Λευκός Οίκος εμμένει στην απόφασή του να μην συμπεριλάβει τις αυτοκινητοβιομηχανίες στο σχέδιο διάσωσης του χρηματοπιστωτικού τομέα, το σχέδιο Πόλσον, ύψους 700 δισ. δολαρίων ενώ οι Δημοκρατικοί που έχουν τον έλεγχο του Κογκρέσου πιέζουν για την έγκριση του σχεδίου για την ανάκαμψη της οικονομίας που κατέθεσαν, ύψους 25 δισεκατομμυρίων δολαρίων, περιλαμβανομένων και των τριών μεγάλων αμερικανικών αυτοκινητοβιομηχανιών, που βρίσκονται σχεδόν ένα βήμα πριν την κατάρρευση.

Αντιθέσεις με το ευρωπαϊκό κεφάλαιο

Την ίδια στιγμή σπεύδουν οι Ευρωπαίοι για την υιοθέτηση συγκεκριμένων μέτρων στήριξης της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας. Χτες ο Γάλλος υπουργός Ευρωπαϊκών Υποθέσεων Ζαν-Πιερ Ζουγέ, ζήτησε κατά την ομιλία του στο Ευρωκοινοβούλιο τη στήριξη του κλάδου που καταγράφει τη μεγαλύτερη πτώση των πωλήσεων των τελευταίων 15 ετών με αποτέλεσμα χιλιάδες θέσεις εργασίας να είναι στον «αέρα». Από την πλευρά του ο Γερμανός επίτροπος για θέματα Επιχειρήσεων και Βιομηχανίας Γκι Φερχόιγκεν δήλωσε ότι «κανείς δε θα ωφεληθεί» εάν η Opel οδηγηθεί σε πτώχευση, συμπληρώνοντας ότι θα ήταν μία πλήρως ανταγωνιστική εταιρεία εάν δεν είχε επηρεαστεί από την κρίσιμη κατάσταση της μητρικής General Motors, χαρακτηρίζοντάς την «ειδική περίπτωση» στην Ευρώπη.

Επίσης, η Ενωση Κατασκευαστών και Εμπόρων Αυτοκινήτων (SMMT) και η Ομοσπονδία της Βιομηχανίας του Αυτοκινήτου (RMIF) της Βρετανίας απέστειλαν κοινή επιστολή στον υπουργό Οικονομικών Αλιστερ Ντάρλινγκ και στον υπουργό αρμόδιο για τις επιχειρήσεις Πίτερ Μάντελσον ζητώντας τη λήψη μέτρων για την υποστήριξη του τομέα, ενόψει της κατάθεσης του προϋπολογισμού για το 2009. Στην επιστολή προτείνεται σειρά πρωτοβουλιών με στόχο να τονωθεί η βρετανική αγορά και να περιοριστούν οι βραχυπρόθεσμες και μακροπρόθεσμες επιπτώσεις της οικονομικής επιβράδυνσης στον τομέα, από την αλυσίδα παραγωγής ως την πώληση, «ώστε η βρετανική αυτοκινητοβιομηχανία να παραμείνει ένας αποτελεσματικός και δυναμικός παγκόσμιος πρωταγωνιστής».

Στο μεταξύ, η μεγαλύτερη ιαπωνική αυτοκινητοβιομηχανία, η «Toyota», ακολουθώντας και αυτή το παράδειγμα των υπόλοιπων αυτοκινητοβιομηχανιών ανακοίνωσε ότι θα σταματήσει την παραγωγή σε όλα τα εργοστάσια των ΗΠΑ και του Καναδά για δύο μέρες τον Δεκέμβρη, ύστερα από την πτώση που σημείωσε η ζήτηση των αυτοκινήτων της στη βορειοαμερικανική αγορά.

Εκτός του τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας, η μεγαλύτερη, παγκοσμίως, εταιρεία χημικών BASF ανακοίνωσε ότι θα κλείσει προσωρινά 80 μονάδες της και θα μειώσει την παραγωγή σε άλλες 100 μονάδες, καθώς οι παραγγελίες από την αυτοκινητοβιομηχανία, την κλωστοϋφαντουργία και τον κατασκευαστικό κλάδο μειώνονται συνεχώς. Κατά την ανακοίνωση, από τα μέτρα θα «επηρεαστούν» συνολικά 20.000 θέσεις εργασίας.

Τέλος, πτώση-ρεκόρ σημείωσε ο πληθωρισμός στις ΗΠΑ τον Οκτώβρη, ένα ακόμη στοιχείο που καταδεικνύει ότι η αμερικανική οικονομία βρίσκεται σε ύφεση, καθώς οι τιμές των καυσίμων υποχώρησαν σημαντικά, ενώ οι εταιρείες του λιανικού εμπορίου έριξαν τις τιμές σε αυτοκίνητα και είδη ένδυσης, προσπαθώντας να «συγκινήσουν» τους χρεοκοπημένους Αμερικανούς καταναλωτές.

Στο Χονγκ Κονγκ το τελευταίο διάστημα πυκνώνουν οι αυτοκτονίες απελπισμένων εργαζόμενων που βρέθηκαν στην ανεργία. Την Τετάρτη ανακοινώθηκε, ότι ένας άνεργος οδηγός 29 χρόνων έγγαμος πήδησε από τον 33ο όροφο ενός κτιρίου.

Τον περασμένο Σεπτέμβρη, το πιο τραγικό περιστατικό ήταν αυτό ενός 59χρονου και της συζύγου του που αυτοκτόνησαν και σκότωσαν το γιο τους, 2 ετών, γιατί αντιμετώπιζαν οικονομικά αδιέξοδα. Τα στατιστικά στοιχεία δείχνουν ότι η ραγδαία αύξηση της ανεργίας έχει αυξήσει και τις αυτοκτονίες.


ΕΞΩΤΕΡΙΚΕΣ ΣΥΝΑΛΛΑΓΕΣ
Εκτός ελέγχου τα ελλείμματα

Στα 24,6 δισ. ευρώ, το έλλειμμα του ισοζυγίου πληρωμών το Σεπτέμβρη και στα 34,2 δισ. ευρώ το έλλειμμα του εμπορικού ισοζυγίου

Στοιχεία απότομης χειροτέρευσης εμφανίζουν οι εξωτερικές συναλλαγές της χώρας, καθώς την περίοδο Γενάρη - Σεπτέμβρη το έλλειμμα του ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών εκτινάχτηκε στα 24,6 δισ. ευρώ (10,1% του ΑΕΠ). Εξέλιξη, η οποία αποδίδεται, στην αντίστοιχη εκτίναξη του εμπορικού ελλείμματος στα 34,2 δισ. ευρώ (14,1% του ΑΕΠ) και στις αυξημένες δαπάνες για την αποπληρωμή του δημόσιου χρέους της χώρας. Ενδεικτικό της χειροτέρευσης των εξωτερικών συναλλαγών, αποτελεί το γεγονός, ότι το φετινό εννιάμηνο Γενάρη - Σεπτέμβρη το έλλειμμα παρουσιάζεται αυξημένο κατά 16,6%, σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό και κατά 52,8% (!) σε σχέση με το αντίστοιχο του 2006.

Η δυσμενής αυτή εξέλιξη του ισοζυγίου πληρωμών της χώρας, απεικονίζει ανάγλυφα τις καταστρεπτικές συνέπειες, που είχαν οι εφαρμοζόμενες ευρωενωσιακές πολιτικές από τις κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ και της ΝΔ. Πολιτικές, οι οποίες στο όνομα του «ελεύθερου ανταγωνισμού» υπονόμευσαν την εσωτερική παραγωγική δραστηριότητα, με αποτέλεσμα να κατακλυστεί η ελληνική αγορά, από εισαγόμενα εμπορεύματα, κυρίως από τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ενωσης.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδας, το ενεάμηνο Γενάρη - Σεπτέμβρη του 2008, το έλλειμμα του ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών ανήλθε στα 24,6 δισ. ευρώ (από 21,1 και 16,1 δισ. ευρώ τα ενεάμηνα του 2007 και 2006).

Τα ιδιαίτερα ισοζύγια που απαρτίζουν το ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών, είχαν την ακόλουθη εξέλιξη:

Το εμπορικό ισοζύγιο παρουσίασε έλλειμμα 34,2 δισ. ευρώ, έναντι ελλείμματος 29,6 και 26,1 δισ. ευρώ, που είχε εμφανίσει τα δύο προηγούμενα χρόνια. Η διεύρυνση του εμπορικού ελλείμματος οφείλεται στην αυξημένη δαπάνη για εισαγωγές καυσίμων (το έλλειμμα του ισοζυγίου καυσίμων αυξήθηκε από 6,3 σε 9,7 δισ. ευρώ) αλλά και στην άνοδο του ελλείμματος του ισοζυγίου εμπορευμάτων από 19,8 σε 20,6 δισ. ευρώ. Την ίδια περίοδο οι εξαγωγές εμπορευμάτων αυξήθηκαν στα 15 δισ. ευρώ (από 12,4 δισ. ευρώ το 2007), ενώ οι εισαγωγές εκτιναχτήκανε στα 49,2 δισ. ευρώ (από 42,3 δισ. ευρώ το 2007).

Το ισοζύγιο υπηρεσιών διεύρυνε το πλεόνασμά του στα 14,9 δισ. ευρώ από 13,7 δισ. ευρώ το 2007. Οι εισπράξεις από ταξιδιωτικές υπηρεσίες και υπηρεσίες μεταφορών ανήλθαν στα 27,5 δισ. ευρώ, ενώ οι πληρωμές για τις ανάλογες υπηρεσίες στα 12,7 δισ. ευρώ.

Αντίθετα, διεύρυνση του ελλείμματος από 6,8 σε 8,1 δισ. ευρώ παρουσίασε το ισοζύγιο εισοδημάτων, κυρίως, λόγω της αυξημένης καταβολής τόκων για την εξυπηρέτηση του δημόσιου χρέους της χώρας.

Το ισοζύγιο τρεχουσών μεταβιβάσεων (παρακολουθεί κυρίως τις συναλλαγές της χώρας με την ΕΕ) παρουσίασε πλεόνασμα 2,8 δισ. ευρώ, έναντι 1,9 δισ. ευρώ που είχε εμφανίσει το 2007. Οι δε κεφαλαιακές μεταβιβάσεις (το αντίστοιχο ισοζύγιο παρακολουθεί άλλες κεφαλαιακές ροές μεταξύ Ελλάδας - ΕΕ) εμφάνισαν πλεόνασμα 3 δισ. ευρώ, έναντι πλεονάσματος 2,5 δισ. ευρώ το 2007.

Τέλος, αύξηση των υποχρεώσεων της χώρας στα 21,6 δισ. ευρώ (από 19,1 δισ. ευρώ) εμφανίζει το ισοζύγιο των χρηματοοικονομικών συναλλαγών. Ειδικότερα, η καθαρή θέση των άμεσων επενδύσεων (επενδύσεις μη κατοίκων στην Ελλάδα μείον τις επενδύσεις κατοίκων στο εξωτερικό) ανήλθε στα 1,1 δισ. ευρώ, οι καθαρές υποχρεώσεις από τοποθετήσεις χαρτοφυλακίου (μετοχές, ομόλογα) στα 18 δισ. ευρώ και οι λοιπές επενδύσεις (τραπεζικές καταθέσεις, καταθέσεις Ρέπος) στα 2,5 δισ. ευρώ.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ