ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 20 Φλεβάρη 1997
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΓΕΡΑΣΙΜΟΣ ΑΡΣΕΝΗΣ
Παιδεία κατ' εντολή των Βρυξελλών

Επαναλαμβάνοντας τις γνωστές εξαγγελίες της κυβέρνησης για την παιδεία ο υπουργός Παιδείας, Γερ. Αρσένης, αποκάλυψε ταυτόχρονα τις προοπτικές και τους στόχους που θέλει να υπηρετήσει. Δηλαδή, τι είδους παιδεία επιθυμούν για τη χώρα μας οι κυρίαρχοι κύκλοι του Διευθυντηρίου των Βρυξελλών. Συγκεκριμένα ο Γερ. Αρσένης είπε ότι πλέον οι Γενικές Εξετάσεις για την εισαγωγή στα ΑΕΙ και ΤΕΙ έχουν χάσει το ουσιαστικό τους περιεχόμενο. Ο τρόπος επιλογής είναι μηχανιστικός και χρειάζεται η κατάργησή του και η ελεύθερη είσοδος στα πανεπιστήμια. Ολα αυτά μπορούν να αρχίσουν από φέτος. Τον Σεπτέμβρη στην πρώτη Λυκείου θα γίνει το πρώτο βήμα, ενώ θα αυξηθεί ο αριθμός εισακτέων στα ΑΕΙ και ΤΕΙ κατά 30%. Κάτι που με τη σημερινή υποδομή των ανωτάτων και ανωτέρων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων είναι εφικτό. Προηγουμένως είχε υποστηρίξει ότι η πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση μπορεί να είναι ανοιχτή, όχι όμως και η ελεύθερη αποφοίτηση.

Το πού στοχεύουν τελικά τα εξαγγελθέντα μέτρα ο υπουργός Παιδείας το αποκάλυψε, λέγοντας: "Αν υπάρχει σωστός προσανατολισμός στα Λύκεια, μικρός αριθμός θα χρειάζεται τριτοβάθμια εκπαίδευση. Θα μπορούν οι απόφοιτοι των Λυκείων να πηγαίνουν κατ' ευθείαν στην παραγωγή". Αυτό, δηλαδή, που θέλουν και οι πολυεθνικές. Εργατικό δυναμικό με κατάρτιση ικανή να εκτελεί τις περιορισμένες και εξειδικευμένες εργασίες που του ζητείται.

Ολα αυτά, που είναι ήδη δρομολογημένα, ο Γερ. Αρσένης προσπάθησε να τα διακοσμήσει με την επίκληση του διαλόγου που υποτίθεται ότι επιθυμεί, αλλά και με τη διακομματική συναίνεση. Οταν η Γενική Γραμματέας της ΚΕ του ΚΚΕ, Αλέκα Παπαρήγα, του επισήμανε αυτή την αντίφαση έσπευσε απλώς να καλέσει εκπρόσωπο του ΚΚΕ στο υπουργείο για να... συζητήσουν.

Το πνεύμα του "διαλόγου", εξάλλου, ήταν διάχυτο σε όλη την ομιλία του υπουργού Παιδείας, που προσπάθησε μεν να εμφανίσει ένα πρόσωπο "συναίνεσης", σε αντίθεση με το στυγνά γραφειοκρατικό του πρωθυπουργού, η ουσία όμως της πολιτικής ήταν η ίδια. Υποστήριξε ότι οι αυξήσεις που το ΠΑΣΟΚ έδωσε στους εκπαιδευτικούς ήταν την περίοδο 1993 - 97 67% σε αντίθεση με τις αυξήσεις της περιόδου της ΝΔ που ήταν 20,7% και μάλιστα με πολύ μεγαλύτερο πληθωρισμό. Αναφερόμενος ακολούθως στην απεργία των εκπαιδευτικών εξέφρασε την ικανοποίησή του για την αναστολή της απεργίας των δασκάλων, και υποστήριξε ότι οι καθηγητές μέσης εκπαίδευσης συμμετέχουν στη δική τους κατά 40%, λέγοντας ότι "η απεργία δεν μπορεί πλέον να δικαιολογηθεί".

Στο θέμα των μισθών των καθηγητών, επικαλούμενος στοιχεία του Γενικού Λογιστηρίου του κράτους είπε ότι οι καθαρές αποδοχές του πρωτοδιόριστου το 1997 θα είναι 260.000 δρχ. και οι ακαθάριστες 350.000 δρχ. προσθέτοντας ότι η ΟΛΜΕ έχει κάνει τραγικό λάθος στους υπολογισμούς της.

Για τα θεσμικά αιτήματα των εκπαιδευτικών είπε ότι είναι μεν ανοιχτά, αλλά υπάρχει θεαματική προσέγγιση υπουργείου - ΟΛΜΕ, ενώ για το συνταξιοδοτικό τους απλά το παρέπεμψε στο νέο πρόγραμμα που ετοιμάζει το υπουργείο Κοινωνικών Ασφαλίσεων.

ΚΩΣΤΑΣ ΣΗΜΙΤΗΣ
Υποσχέσεις και απειλές

Κράμα εξαγγελιών, προγραμμάτων και υποσχέσεων ήταν η τοποθέτηση του πρωθυπουργού, Κ. Σημίτη, ο οποίος στην ωριαία σχεδόν ομιλία του δεν αισθάνθηκε την ανάγκη να κάνει την οποιαδήποτε αυτοκριτική για την επικρατούσα κατάσταση, για την οποία και το κόμμα του είναι συνυπεύθυνο.

Την τοποθέτησή του την άρχισε με την προσφιλή, αν και περίεργη για την εμμονή του, υπενθύμιση, που πλέον μοιάζει έντονα με απροκάλυπτη απειλή, λέγοντας ότι ο ελληνικός λαός στις 22 Σεπτέμβρη έδωσε στο ΠΑΣΟΚ την εντολή να κυβερνήσει. Αρα, σύμφωνα με τη λογική του εκσυγχρονιστή - καθηγητή πρωθυπουργού, μπορεί πια να κάνει ό,τι θέλει χωρίς να δίνει λόγο στο λαό. Λόγο πάντως δίνει στην Ευρωπαϊκή Ενωση, τις εντολές της οποίας έχει αναλάβει να υλοποιήσει. Είναι χαρακτηριστικό πως με υπερηφάνεια ανέφερε ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει διαπιστώσει την πρόοδο που γίνεται στην ελληνική παιδεία. Αλλωστε, τα συγχαρητήρια των Ευρωπαίων "εταίρων" αφορούσαν τη λιτότητα και την πλήρη προσαρμογή της παιδείας στην οικονομία της αγοράς. Στη "ζήτηση", όπως είπε χαρακτηριστικά ο πρωθυπουργός. Δεν είναι τυχαίο ότι δεν είπε τίποτα για τον περιορισμό της ιδιωτικής παιδείας, όπου φυσικά δεν έχουν πρόσβαση όλοι, αλλά μόνο οι "έχοντες και κατέχοντες". Για τα παιδιά των λαϊκών τάξεων η τύχη που επιφυλάσσει η Ευρωπαϊκή Ενωση είναι να μάθουν απλά ανάγνωση και γραφή για την ικανοποίηση των εργασιών που προορίζονται. Ιδιαίτερα προκλητικός στάθηκε ο πρωθυπουργός, αναφερόμενος στις κινητοποιήσεις των εκπαιδευτικών. Κατ' αρχάς εξέφρασε την ικανοποίησή του για την αναστολή της απεργίας των δασκάλων, χωρίς φυσικά να πει τον τρόπο που έγινε, εκφράζοντας παράλληλα την ευχή σύντομα να ανασταλεί και η απεργία των καθηγητών μέσης εκπαίδευσης. Ακολούθως, προσπάθησε να δυσφημήσει τη συνδικαλιστική ηγεσία της ΟΛΜΕ, λέγοντας ότι αγνοεί τους μισθούς του κλάδου. Αυτοδιαψεύστηκε όμως όταν υποχρεώθηκε στη δευτερολογία του να διαβάσει τα πρακτικά της προχτεσινής συνεδρίασης της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής, όπου ο πρόεδρος της ΟΛΜΕ είχε κληθεί να εκφράσει τις απόψεις του για το νέο μισθολόγιο. Από εκεί φάνηκε ολοκάθαρα ότι τη λαθροχειρία σχετικά με τους μισθούς των καθηγητών την κάνει η κυβέρνηση, αναφερόμενη στις ακαθάριστες αποδοχές και όχι στον καθαρό μισθό.

Επί της ουσίας των αιτημάτων των εκπαιδευτικών πάντως ο Κ. Σημίτης ήταν σαφής, όταν ξεκαθάρισε ότι την... ευαισθησία της η κυβέρνηση την έδειξε με το νέο μισθολόγιο, που διαμορφώθηκε "στα πλαίσια της δημοσιονομικής πολιτικής, που θέλει να προχωρήσει ισορροπημένα την κοινωνία μας στον επόμενο αιώνα"... Συνεπώς, ο διάλογος πουείναι αποφασισμένη να κάνει με τους εκπαιδευτικούς ουσιαστικά είναι άνευ περιεχομένου ή διάλογος κουφών.

Ν. ΚΩΝΣΤΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ
Εντός των τειχών

Εντός των πλαισίων της εφαρμοζόμενης κυβερνητικής πολιτικής και των διεθνών δεσμεύσεων της χώρας κινήθηκε ο πρόεδρος του ΣΥΝ Ν. Κωνσταντόπουλος, μιλώντας χτες στη Βουλή κατά τη σχετική προ ημερήσιας διάταξης συζήτηση. Επιχειρώντας να ικανοποιήσει τις αντιπολιτευτικές ανάγκες του κόμματός του ανάλωσε το μεγαλύτερο μέρος της ομιλίας του, σκιαγραφώντας με τα μελανότερα χρώματα τη σημερινή κατάσταση του εκπαιδευτικού συστήματος της χώρας. Ερχόμενος όμως στο διά ταύτα, στις αιτίες που δημιουργούν το πρόβλημα και στο τι πρέπει να γίνει, ήταν εντελώς άχρωμος, προτείνοντας "λύσεις" μακριά από τις αναγκαίες ρήξεις που απαιτούνται.

Ο Ν. Κωνσταντόπουλος θύμισε σε αρκετά σημεία της ομιλίας του παλιότερες τοποθετήσεις του σημερινού πρωθυπουργού για την παιδεία και επιβεβαίωσε το ήδη γνωστό, ότι δηλαδή οι δαπάνες μειώνονται σταθερά, ότι μεγάλο κόστος της εκπαίδευσης το φορτώνονται οι οικογένειες των μαθητών και φοιτητών, ότι απαξιώνεται ο δημόσιος και δωρεάν χαρακτήρας του εκπαιδευτικού συστήματος, ότι χάνονται χιλιάδες διδακτικές ώρες λόγω των ελλείψεων σε εκπαιδευτικό προσωπικό, ότι εν τέλει οι εκπαιδευτικοί καλούνται σήμερα να πληρώσουν όλες τις αδυναμίες, τις ανεπάρκειες και τις αστοχίες που υπάρχουν στο χώρο που υπηρετούν. "Υπάρχει τραγικό πρόβλημα παιδείας στον τόπο - είπε ο πρόεδρος του ΣΥΝ - κι αυτό αποτελεί δημοκρατικό έλλειμμα".

Σχετικά με το τι πρέπει να γίνει, ο ομιλητής σημείωσε ότι η κυβέρνηση πρέπει να συνεννοηθεί με τους απεργούς εκπαιδευτικούς και να βρει μαζί τους λύση στα αιτήματα που προβάλλουν. Τόνισε μάλιστα ότι χρήματα μπορούν να βρεθούν και ως πρώτη πηγή ανεύρεσης πόρων ανέφερε τα κοινοτικά κονδύλια που δεν έχουν αξιοποιηθεί. Τόση μάλιστα σημασία έδωσε σ' αυτά τα κονδύλια, που με έμφαση υπογράμμισε ότι αν είχαν αξιοποιηθεί, θα είχαν οδηγήσει σε δράσεις που θα διαμόρφωναν νέες συνθήκες στο χώρο της παιδείας και θα ενίσχυαν το έργο των εκπαιδευτικών. Κατά τ' άλλα ο πρόεδρος του ΣΥΝ κατέδειξε την αδυναμία και την έλλειψη θέλησης του κόμματός του να δει τα προβλήματα της παιδείας ενταγμένα στην κοινωνία που ζούμε, στις προοπτικές που έχει, στα μοντέλα ανάπτυξης που ακολουθεί. Κι αυτό ήταν φυσικό, αφού διαφωνία στρατηγικής για τη χώρα δεν έχει με το κυβερνητικό κόμμα.

Δ. ΤΣΟΒΟΛΑΣ
Εμμένει στο δημόσιο και δωρεάν χαραχτήρα της παιδείας

Εμμένει στον δωρεάν και δημόσιο χαραχτήρα της παιδείας, δήλωσε κατηγορηματικά στην παρέμβασή του ο πρόεδρος του ΔΗΚΚΙ Δημ. Τσοβόλας. Αυτή ήταν και η ουσία της παρέμβασής του. Τόνισε δε πως "Για να δώσουμε λύση στην κρίση που μαστίζει την παιδεία, πρέπει πρώτα να μιλήσουμε για αξίες και ανάπτυξη. Ζητούνται ιδανικά και εθνικοί στόχοι κατεπειγόντως. Αν σαν ιδανικό που θα εμπνεύσει τον ελληνισμό οι κύριοι της κυβέρνησης προτείνουν τη Συνθήκη του Μάαστριχτ, τότε να ξέρουν ότι θα καταγραφούν στην ιστορία ως νεκροθάφτες της κοινωνίας μας".

Σε άλλο δε σημείο της παρέμβασής του αναφερόμενος στη Συνθήκη του Μάαστριχτ είπε ότι είναι δημιούργημα των Γαλλογερμανών τραπεζιτών που καμιά σχέση δεν έχει με ανθρώπινα δικαιώματα και αξίες. Αναφερόμενος στην κυβέρνηση, τόνισε ότι η εμμονή της στην ακολουθούμενη οικονομική πολιτική συντηρεί την παθογένεια στην εκπαίδευση και διογκώνει το επιστημονικό προλεταριάτο. Κατέκρινε δε οποιαδήποτε προσπάθεια ιδιωτικοποίησης της παιδείας τονίζοντας πως το κόμμα του είναι αντίθετο με την ταξική παιδεία και εμμένει στο δημόσιο και δωρεάν χαρακτήρα της. Τέλος αναφερόμενος στην απεργία των καθηγητών, απηύθυνε έκκληση στην κυβέρνηση να τους χορηγήσει τη μισθολογική διαφορά σε συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα δύο ετών από σήμερα με νομοθετική ρύθμιση. "Υπό αυτή την προϋπόθεση - πρόσθεσε - της αποδοχής εκ μέρους της κυβέρνησης αυτής της πρότασης, απευθύνω έκκληση προς τους καθηγητές να λύσουν την απεργία τους".

Aπό τη χτεσινή συγκέντρωση των εκπαιδευτικών έξω από τη βουλή

Aπό τη χτεσινή συγκέντρωση των εκπαιδευτικών έξω από τη Βουλή



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ