ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 27 Ιούνη 2004
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
«ΕΥΡΩΣΥΝΤΑΓΜΑ»
Θηλιά στο λαιμό των λαών

Παπαγεωργίου Βασίλης

Μετά από μαραθώνιες διαβουλεύσεις, κυρίως στο παρασκήνιο, οι είκοσι πέντε ηγέτες των κρατών - μελών της Ευρωπαϊκής Ενωσης κατέληξαν, την Παρασκευή 18 Ιούνη, στην έγκριση του «ευρωσυντάγματος».

Η ενίσχυση των αντιδραστικών χαρακτηριστικών της ΕΕ, η θεσμική θωράκιση των αντιλαϊκών μηχανισμών, η εμβάθυνση στη στρατιωτικοποίηση και την πολιτική καταστολής, ήταν η απάντηση της Συνόδου Κορυφής των Βρυξελλών στην αντίθεση μεγάλων στρωμάτων στην πολιτική της ΕΕ και τις κυβερνήσεις των κρατών - μελών της, στην ενίσχυση των δυνάμεων οι οποίες είναι κατά της ΕΕ, που εκφράστηκε και με το μήνυμα των λαών στις ευρωεκλογές στις 13 Ιούνη.

Η έγκριση του «ευρωσυντάγματος» ήταν το τέλος μιας τετραετούς πορείας (από τη Σύνοδο της Νίκαιας μέχρι τις μέρες μας), στη διάρκεια της οποίας οι ιθύνουσες δυνάμεις της ΕΕ προσπάθησαν να βρουν ένα κοινώς αποδεκτό θεσμικό πλαίσιο, αφ' ενός για τη θωράκιση του αντιδραστικού οικοδομήματος της Οικονομικής Νομισματικής Ενωσης, αφ' ετέρου για τα δώσουν στην ΕΕ μια πολιτική οντότητα, ικανή να παίζει έναν πιο ενεργό ρόλο στο καθεστώς της Νέας Τάξης.

Μετά τη σύγκληση της Συνέλευσης (υπό την προεδρία του Ζισκάρ Ντ' Εστέν) και την κατ' αρχήν έγκριση του σχεδίου στη Σύνοδο της Χαλκιδικής (Ιούνης 2003), το «ευρωσύνταγμα» ήρθε προς έγκριση στη Σύνοδο των Βρυξελλών (Δεκέμβρης 2003), όπου οι εσωτερικοί ανταγωνισμοί για τον τρόπο λήψης των αποφάσεων οδήγησαν σε «ναυάγιο». Στην πρόσφατη Σύνοδο κατόπιν συμβιβασμών στο επίμαχο θέμα επήλθε συμφωνία.

Ομως, η «περιπέτεια» του «ευρωσυντάγματος» δεν τελείωσε. Από το ερχόμενο φθινόπωρο, αρχίζει η διαδικασία για την έγκρισή του από τα κράτη - μέλη. Στη διαδικασία αυτή (δημοψηφίσματα, ή έγκριση από τα εθνικά Κοινοβούλια) δεν είναι καθόλου βέβαιο ότι θα υπάρξει «αίσιο τέλος» για τους αρχιτέκτονες αυτού του εγχειρήματος. Η πείρα από δημοψηφίσματα (Δανία, Ιρλανδία), αλλά και οι πολιτικές ανακατατάξεις, σε συνδυασμό με την πίεση που ασκούν η λαϊκή δυσαρέσκεια και η ανάπτυξη των κινημάτων κατά της ΕΕ, δείχνουν ότι δεν αποκλείονται «εκπλήξεις».

Τι είναι, λοιπόν, το «ευρωσύνταγμα»; Πόσο θα επηρεάσει τις εσωτερικές εξελίξεις στα κράτη - μέλη, αλλά και στην ίδια την Ευρωπαϊκή Ενωση; Πόσο θα δυσχεράνει, ή πόσο θα διευκολύνει την πάλη των εργαζομένων; Πώς και πόσο θα επηρεάσει την καθημερινή μας ζωή;

Το «ευρωσύνταγμα» αποτελεί επιτομή όλου του προηγούμενου θεσμικού πλαισίου της ΕΕ, όπως αυτό διαμορφώθηκε από τη Συνθήκη της Ρώμης και κατόπιν με τις Συνθήκες του Μάαστριχτ, του Αμστερνταμ και της Νίκαιας. Ενσωματώνει όλες τις προηγούμενες συνθήκες, προσθέτει ένα σύστημα λήψης αποφάσεων ομοσπονδιακού χαρακτήρα, ενισχύει τους μηχανισμούς προστασίας και προώθησης των μονοπωλιακών συμφερόντων και προσφέρει, τελικά, «την ανώτερη θεσμική θωράκιση της δικτατορίας της ευρωπαϊκής πλουτοκρατίας», όπως τονίζει, στην ανακοίνωσή του, το Γραφείο Τύπου της ΚΕ του ΚΚΕ, στις 19 Ιούνη του 2004.

Αυτό το περιβάλλον αποκαλύπτει και το φόβο του κεφαλαίου μπροστά στην πάλη των εργαζομένων και των άλλων λαϊκών στρωμάτων για την αντιμετώπιση των συνεπειών από τις πολιτικές της Ευρωπαϊκής Ενωσης, για την ανατροπή αυτών των πολιτικών, για τη σύγκρουση μ' αυτές τις πολιτικές σε εθνικό και κοινοτικό επίπεδο. Γι' αυτό και θωρακίζουν την εξουσία του. Για την αντιμετώπιση της ανυπακοής, της αντίστασης, της ανατροπής, σε συνδυασμό με τις οξύτατες αντιθέσεις και την οικονομική κρίση σε διάφορα κράτη. Οι εξελίξεις των τελευταίων χρόνων, οι οποίες εκφράστηκαν εν μέρει στα αποτελέσματα των ευρωεκλογών, η ογκούμενη δυσαρέσκεια, οι κλιμακούμενες κινητοποιήσεις, η αμφισβήτηση του «ευρωμονόδρομου» από μεγάλα τμήματα του πληθυσμού ανοίγουν νέες προοπτικές για την Ευρώπη της ισότιμης συνεργασίας, της ειρήνης, της αλληλεγγύης, της κοινωνικής δικαιοσύνης, του σοσιαλισμού.

Σήμερα παρουσιάζουμε κωδικοποιημένα την αντιδραστική θεσμοθέτηση μέσω της νέας αυτής Συνθήκης όλων των στρατηγικών αντιλαϊκών επιλογών του ευρωενωσιακού κεφαλαίου.


Κείμενα:
Δάνης ΠΑΠΑΒΑΣΙΛΕΙΟΥ

Κόντρα στη νέα (α)ταξία
Μας υπόσχονται νέα λιτότητα της «Ψωροκώσταινας»

«Λόγω της κακής κατάστασης της οικονομίας, υπάρχει κίνδυνος επιβράδυνσης μετά τους Ολυμπιακούς Αγώνες»

(Γ. Αλογοσκούφης - υπουργός Οικονομίας και Οικονομικών - 18/6/04)

Ο ίδιος, ανατρέποντας τις προεκλογικές υποσχέσεις της ΝΔ, «άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο για νέα μέτρα λιτότητας.

Η κυβέρνηση, όπως έκανε και η προηγούμενη του ΠΑΣΟΚ, μας επαναφέρει στο δρόμο της «Ψωροκώσταινας» και στο «λιτοδίαιτον του Ελληνος», που μαζί με τον μεγαλοϊδεατισμό της παλιάς εποχής, αποτέλεσαν το άλλοθι για την ανερμάτιστη οικονομική πολιτική και τη λεηλασία του εθνικού πλούτου. Σύμφωνα λοιπόν μ' αυτή την αντίληψη, αλλά και την υποταγή στα ντόπια και τα ξένα καπιταλιστικά συμφέροντα, η Ελλάδα δε διαθέτει τους εθνικούς εκείνους πλουτοπαραγωγικούς πόρους, η αξιοποίηση των οποίων θα μπορούσε ν' αποτελέσει το υπόβαθρο της ανάπτυξης. Συμπέρασμά τους ότι θα έπρεπε να είναι... εξαρτημένη.

Διεθνής προσωπικότητα στο χώρο της Γεωλογίας ο Δημήτρης Κισκύρας, με τις επιστημονικές του έρευνες, μας άφησε πολύτιμα στοιχεία πάνω στο θέμα αυτό, όπως η μελέτη του: «Υπανάπτυξη και ορυκτός πλούτος». Η ιδέα της φτώχειας του τόπου μας - έλεγε και ως πρόεδρος των Ελλήνων Γεωλόγων - είναι πολύ παλιά και έχει τόσο καλά καλλιεργηθεί στο μυαλό του λαού, ώστε μεταφέρεται αυτούσια από γενιά σε γενιά σαν οικογενειακό κειμήλιο. Ετσι, πολύς κόσμος, και σπουδασμένοι ακόμα, μένουν με την εντύπωση ότι η Ελλάδα είναι ένας... πολύ φτωχός τόπος, μια αδικημένη από τη φύση χώρα, ένας ξερότοπος.

Οι έρευνες, που έγιναν - όπως τόνιζε με πάθος - από τους Ελληνες και ξένους ειδικούς, δεν άφηναν καμιά αμφιβολία για τους μεγάλους πλουτοπαραγωγικούς πόρους και τις δυνατότητες αξιοποίησής τους. Τα ορυκτά μας, όμως - υπογράμμιζε -ξεπουλήθηκαν στους ξένους για ένα κομμάτι ψωμί. Το θέμα τεράστιο και θα επανέλθουμε για τα σύγχρονα ξεπουλήματα.


Του
Γιώργου Κ. ΤΣΑΠΟΓΑ

Κατοχυρώνει το απαραβίαστο της εκμετάλλευσης

Από τα πρώτα κιόλας άρθρα του Ευρωσυντάγματος προκύπτει η πρόθεση, αλλά και η αγωνία των «είκοσι πέντε» να καθιερώσουν ως ιερό και απαραβίαστο το καπιταλιστικό σύστημα, ως το μόνο επιτρεπτό σύστημα οργάνωσης της κοινωνίας. «Η Ενωση παρέχει στους πολίτες της ένα χώρο ελευθερίας, ασφάλειας και δικαιοσύνης χωρίς εσωτερικά σύνορα και μια ενιαία αγορά όπου ο ανταγωνισμός είναι ελεύθερος και ανόθευτος» αναφέρεται στο άρθρο Ι-3, ενώ στο ίδιο άρθρο σημειώνεται: «Η Ενωση εργάζεται για μια Ευρώπη βιώσιμης ανάπτυξης βασισμένης σε ισόρροπη οικονομική μεγέθυνση, σε μια άκρως ανταγωνιστική κοινωνική οικονομία της αγοράς...».

Και για να μη μένει καμιά αμφιβολία περί της ελευθερίας του Ευρωσυντάγματος, στο άρθρο Ι-4 τονίζεται: «Η Ενωση εξασφαλίζει στο εσωτερικό της την ελεύθερη κυκλοφορία προσώπων, εμπορευμάτων, υπηρεσιών και κεφαλαίων και την ελευθερία εγκατάστασης». Δηλαδή τις «τέσσερις ελευθερίες» που αποτελούν τον ακρογωνιαίο λίθο της ευρωενωσιακής καπιταλιστικής ενοποίησης, αναγκαίες για να μετακινείται εύκολα και γρήγορα, χωρίς φραγμούς και εμπόδια για την εξασφάλιση κερδών και για το ξεζούμισμα της εργατικής δύναμης.

Ενισχύει το ιμπεριαλιστικό κέντρο

Η απαίτηση εκχώρησης κυριαρχικών δικαιωμάτων από τα κράτη - μέλη προς τα ενωσιακά όργανα, στο Διευθυντήριο της ΕΕ, διατρέχει όλη τη φιλοσοφία του «Ευρωσυντάγματος». Το εθνικό δίκαιο υποχωρεί κατά κράτος έναντι του κοινοτικού δικαίου. «Το Σύνταγμα και οι κανόνες δικαίου που θεσπίζονται από τα Οργανα της Ενωσης υπερέχουν έναντι του δικαίου των κρατών - μελών» αναφέρεται στο άρθρο Ι-10, ενώ στο ίδιο άρθρο επισημαίνεται ότι «τα κράτη - μέλη λαμβάνουν κάθε γενικό ή ειδικό μέτρο ικανό να εξασφαλίσει την εκτέλεση των υποχρεώσεων οι οποίες απορρέουν από το Σύνταγμα ή προκύπτουν από πράξεις των Οργάνων της Ενωσης».

Η βαθμιαία εκχώρηση κυριαρχικών δικαιωμάτων που άρχισε από τον τομέα της οικονομίας, ολοκληρώνεται τώρα αφού περιλαμβάνει όλους τους κρίσιμους τομείς της οικονομικής, κοινωνικής και πολιτικής σφαίρας. Η κατάργηση του βέτο σε θέματα δικαιοσύνης, Ασφάλειας, Παιδείας, Υγείας, εξωτερικής πολιτική και άμυνας, σημαίνει και τη μείωση της δυνατότητας των κρατών - μελών να αποτρέπουν μια απόφαση που μπορεί να στρέφεται κατά των ιδιαίτερων συμφερόντων τους. Αυτή η επιλογή αναγκαστική ή όχι δεν έχει και πολλή σημασία, αντικειμενικά ενισχύει το σκληρό πυρήνα, είναι δε αποδεκτή από την πλουτοκρατία όλων των χωρών και σε βάρος των λαών, ιδιαίτερα των ασθενέστερων κρατών.

Ενωση πολλών ταχυτήτων

Η αναγνώριση της Ευρωπαϊκής Ενωσης των «πολλών ταχυτήτων» και ενός «σκληρού πυρήνα» στο εσωτερικό της γίνεται με πολλούς τρόπους στο «Ευρωσύνταγμα». Ενας απ' αυτούς είναι η καθιέρωση των «ενισχυμένων συνεργασιών». Πρόκειται για τη δυνατότητα σε μια ομάδα κρατών μελών να προχωρεί στην ολοκλήρωση μιας πολιτικής χωρίς τη συμμετοχή των υπολοίπων. Μοναδική προϋπόθεση είναι στην ομάδα να συμμετέχει τουλάχιστον το 1/3 των κρατών - μελών. Αυτό βεβαίως σημαίνει ότι οι ισχυρότερες οικονομικά, πολιτικά και στρατιωτικά χώρες θα έχουν εκ των πραγμάτων το δικαίωμα να συγκροτούν «ενισχυμένες συνεργασίες» για οικονομικά, στρατιωτικά θέματα, ή θέματα εξωτερικής πολιτικής, ενώ άλλες χώρες θα υποβιβάζονται στη β' κατηγορία μελών, κ.ο.κ.

Θεσμοθετεί τον πόλεμο

Ο ιμπεριαλιστικός χαρακτήρας της ΕΕ αναδεικνύεται έντονα από τα άρθρα του «Ευρωσυντάγματος» σχετικά με την κοινή εξωτερική πολιτική και την κοινή πολιτική άμυνας και ασφάλειας. «Η κοινή πολιτική ασφάλειας και άμυνας αποτελεί εγγενές στοιχείο της κοινής εξωτερικής πολιτικής και πολιτικής ασφάλειας. Εξασφαλίζει στην Ενωση επιχειρησιακή ικανότητα βασισμένη σε μη στρατιωτικά και στρατιωτικά μέσα. Η Ενωση μπορεί να κάνει χρήση των μέσων αυτών σε αποστολές εκτός της Ενωσης προκειμένου να διασφαλίζει τη διατήρηση της ειρήνης, την πρόληψη των συγκρούσεων και την ενίσχυση της διεθνούς ασφάλειας, σύμφωνα με τις αρχές του Χάρτη των Ηνωμένων Εθνών» αναφέρεται στο άρθρο Ι-40.

Δηλαδή, δεν έχουμε μόνο τη νομιμοποίηση των εξωτερικών επεμβάσεων από την ΕΕ, μόνη της ή σε συμμαχία και με άλλες δυνάμεις, αλλά και την καθιέρωση των προληπτικών επεμβάσεων, στοιχείο της νέας ιμπεριαλιστικής ευρωατλαντικής στρατηγικής.

Νομιμοποιεί τις επεμβάσεις στα κράτη - μέλη

Με την υιοθέτηση του αμερικανικού δόγματος για την ασφάλεια, με την απόφαση της Συνόδου του Δεκέμβρη του 2003, η Ευρωπαϊκή Ενωση προσδιορίζει τους εχθρούς της: Τρομοκρατία - όπλα μαζικής καταστροφής - κράτη «παρίες». Ταυτοχρόνως, προσδιορίζει και τα μέσα για την αντιμετώπισή τους: Προληπτικές ή κατασταλτικές στρατιωτικές παρεμβάσεις, οικονομικός εκβιασμός, επεμβάσεις αστυνομικού χαρακτήρα.

Στο πλαίσιο αυτό, η τρομοκρατία γίνεται το άλλοθι για να στρέψει η ΕΕ τα όπλα και προς το εσωτερικό της για την αντιμετώπιση του «εσωτερικού εχθρού». Με τον ορισμό της τρομοκρατίας (Συμβούλιο Υπουργών Δικαιοσύνης, Εσωτερικών και Δημόσιας Τάξης, Οκτώβρης 2001), δημιούργησε μια «γκρίζα ζώνη» μεταξύ της τρομοκρατικής δραστηριότητας και της δράσης των κινημάτων. Σ' αυτήν τη «ζώνη» θα μπορούν οι κοινοτικές, ή οι κρατικές αρχές να αναζητούν κάθε φορά τους «τρομοκράτες» που απειλούν το σύστημα και τα συμφέροντά του.

Με την περιβόητη «ρήτρα αλληλεγγύης», ανοίγει ένα τεράστιο κεφάλαιο για μονομερείς, ή πολυμερείς επεμβάσεις σε κράτη - μέλη για διάφορους λόγους. Συγκεκριμένα, στο άρθρο Ι-42, ορίζεται ότι: «Η Ενωση κινητοποιεί όλα τα μέσα που έχει στη διάθεσή της, συμπεριλαμβανομένων των στρατιωτικών μέσων που θέτουν στη διάθεσή της τα κράτη - μέλη για: α) Την πρόληψη μιας τρομοκρατικής απειλής στο έδαφος των κρατών - μελών, την προστασία των δημοκρατικών θεσμών και του άμαχου πληθυσμού από ενδεχόμενη τρομοκρατική επίθεση, την παροχή συνδρομής σε κράτος - μέλος στο έδαφός του, μετά από αίτηση των πολιτικών αρχών του, σε περίπτωση τρομοκρατικής επίθεσης».



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ