ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 7 Οχτώβρη 2007
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΑΠΟΚΕΝΤΡΩΣΗ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
Μια πολιτική με βαθιές ταξικές προεκτάσεις

Παραστατικά τα στοιχεία για το τι σημαίνει αποκέντρωση, αποκαλυπτική η εμπειρία άλλων χωρών και η στάση των κυβερνήσεων ΝΔ - ΠΑΣΟΚ, όπως αποτυπώνονται μέσα από κείμενο του ΠΑΜΕ Εκπαιδευτικών

Με τη μόστρα όμορφων λέξεων προχωρούν οι πιο αντιδραστικές αναδιαρθρώσεις. Αποκέντρωση, αξιολόγηση, ισότητα, αποδοτικότητα, διάλογος... Στόχος: Η δημιουργία αυταπατών στα λαϊκά στρώματα για τις μεταρρυθμίσεις με σκοπό την υφαρπαγή της συναίνεσής τους στις αντιδραστικές αλλαγές.

Η αποκέντρωση της εκπαίδευσης δεν είναι «αθώα και ουδέτερη λέξη». Αυτό επισημαίνει σε κείμενό του το ΠΑΜΕ Εκπαιδευτικών, αποκαλύπτοντας την ουσία της αποκέντρωσης, τη στόχευσή της, παραθέτοντας και παραδείγματα από την πείρα άλλων χωρών όπου η αποκέντρωση είναι εδώ και χρόνια γεγονός. Σήμερα, η κυβέρνηση της ΝΔ προχωράει την αποκέντρωση και την κατηγοριοποίηση των νηπιαγωγείων μέσα από υπουργικές αποφάσεις, δήθεν για να αντιμετωπίσει τα προβλήματα που προέκυψαν από τη θεσμοθέτηση της ετήσιας υποχρεωτικής προσχολικής αγωγής. Αλλωστε, η αποκέντρωση έχει ήδη κάνει τα πρώτα της βήματα, μέσα από την Ευέλικτη ζώνη και το Ολοήμερο σχολείο.

Η αποκέντρωση είναι μοχλός: Για να περπατήσει η διαφοροποίηση - κατηγοριοποίηση των σχολείων και των μαθητών, ο ταξικός διαχωρισμός της μόρφωσης. Στρώνεται το έδαφος για να λειτουργούν ντε φάκτο τα σχολειά με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια, για να αλωνίζουν οι επιχειρήσεις στα σχολειά και στα μυαλά των παιδιών. Αποκέντρωση δε σημαίνει ότι το κράτος δεν παρεμβαίνει. Αντιθέτως, σημαίνει ότι το κράτος ασκεί ακόμα πιο ασφυκτικό έλεγχο, αλλά μεταθέτει αρμοδιότητες δικές του στην Τοπική Αυτοδιοίκηση, χάριν της «ανάπτυξης της τοπικής κοινωνίας».

ΝΔ - ΠΑΣΟΚ χέρι χέρι στην αντιδραστική μεταρρύθμιση

Οι κυβερνήσεις της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ μπορούν να περηφανεύονται ότι έχουν βάλει από κοινού θεμέλια για την αποκέντρωση της εκπαίδευσης. Στην προκήρυξή του το ΠΑΜΕ Εκπαιδευτικών αναφέρει χαρακτηριστικά:

«Επί κυβέρνησης ΠΑΣΟΚ, το 1994, ο τότε υπουργός Παιδείας, Γ. Παπανδρέου, δηλώνει ότι είναι ένθερμος οπαδός της αποκέντρωσης της εκπαίδευσης και της μετάθεσης της ευθύνης για τη λειτουργία του σχολείου από το κράτος στην "τοπική κοινωνία", ενώ ο Κ. Σκανδαλίδης (τότε υπουργός Εσωτερικών) δηλώνει ότι η Τοπική Αυτοδιοίκηση είναι έτοιμη να αναλάβει το κόστος».

Και εξηγεί ότι από τότε η κυβέρνηση δήλωνε πως η αποκέντρωση είναι ένα μακρόπνοο σχέδιο, με συγκεκριμένα βήματα. Οπως επισημαίνουν οι εκπαιδευτικοί του ΠΑΜΕ, «πράγματι, ήδη έχουμε δοκιμάσει:

  • Το Ολοήμερο σχολείο και ανάθεση πλευρών του κόστους στους ίδιους τους γονείς
  • Την Ευέλικτη ζώνη και διαφοροποίηση μαθημάτων και προγραμμάτων ανάλογα με το κοινωνικό υπόβαθρο των μαθητών και των σχολείων»
Σαν δυο σταγόνες νερό

Η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας όχι μόνο ακολουθεί την ίδια πολιτική αλλά και εφαρμόζει τους αντιεκπαιδευτικούς νόμους του ΠΑΣΟΚ, τους εμπλουτίζει και τους «ανανεώνει», υπογραμμίζει το ΠΑΜΕ Εκπαιδευτικών στο κείμενό του και αναφέρει ενδεικτικά την ταύτιση:

-- «Το πόρισμα του ΕΣΥΠ για τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση και η πρόταση του ΠΑΣΟΚ μοιάζουν σαν δυο σταγόνες νερό: "Σχολείο ανοιχτών θυρών" λέει η ΝΔ, "Ανοιχτό Σχολείο στην κοινωνία" λέει το ΠΑΣΟΚ!

Ανεξάρτητα από την ονομασία της η "αποκέντρωση" σηματοδοτεί την εισβολή των επιχειρήσεων στο σχολείο και τη βαθύτερη ταξική διαφοροποίησή του με τη μεταφορά σημαντικού μέρους της ευθύνης για τη χρηματοδότηση, το σχολικό πρόγραμμα, τη λειτουργία και το εκπαιδευτικό προσωπικό στην Τοπική Αυτοδιοίκηση και στη σχολική μονάδα.

-- "Σχολείο με μεγαλύτερη ευθύνη και ευελιξία στην οικονομική διαχείριση" λέει η ΝΔ, "εκπαιδευτική μονάδα με ευελιξία, λόγο και ευθύνη στη διαχείριση πόρων" λέει το ΠΑΣΟΚ!».

Υπογραμμίζοντας τις συνέπειες αυτής της πολιτικής που προβάλλουν ήδη μπροστά μας, το ΠΑΜΕ Εκπαιδευτικών αναφέρει: «Οι επιχειρήσεις μπαίνουν ήδη στα σχολεία, αναλαμβάνουν εκπαιδευτικό έργο, διαφημίζονται στις παιδικές ψυχές, κατασκευάζουν σχολεία με υπερδιπλάσιο αντίτιμο απ' ό,τι κοστίζει στον Οργανισμό Σχολικών Κτιρίων, για να κερδοσκοπήσουν σε βάρος της ασφάλειας και της ποιότητας των σχολείων.

Στις μέρες μας ΝΔ και ΠΑΣΟΚ προωθούν την αποκέντρωση μέσα από την επιχείρηση "Καποδίστριας", πιστοί στις εντολές της ΕΕ για την αναδιάρθρωση των εκπαιδευτικών συστημάτων, τα οποία πρέπει να υπηρετήσουν καλύτερα την ανταγωνιστικότητα και την κερδοφορία των ευρωπαϊκών μονοπωλίων».

Προκαθορισμένη η πολιτική στόχευση

Είναι ξεκάθαρη η πολιτική που σκοπεύει να ακολουθήσει η κυβέρνηση. Αλλωστε, το διατυπώνουν ανάγλυφα κείμενα επίσημων και μη επίσημων «φορέων» που έχουν λόγο για την εκπαίδευση. Ενδεικτικά, το ΠΑΜΕ Εκπαιδευτικών αναφέρει:

-- «Στο κείμενο του υπουργείου Παιδείας για το Δ΄ Κοινοτικό Πλαίσιο (ΕΠΕΑΕΚ 2007-2013), αφού καταδικάζεται ο παραδοσιακός τρόπος εκπαίδευσης, εξαγγέλλεται η διαφοροποίηση των προγραμμάτων μέσα από ένα "θεσμοθετημένο πλαίσιο διαλόγου". Η αποκέντρωση χαρακτηρίζεται σαν πρόκληση τόσο σε διοικητικό όσο και σε λειτουργικό επίπεδο. Προβάλλεται η λήψη αποφάσεων σε τοπικό επίπεδο με ανάδειξη του ρόλου των ΟΤΑ και των τοπικών κοινωνιών (βλ. επιχειρηματίες, κτλ.).

-- Η Οικονομική και Κοινωνική Επιτροπή της Ελλάδας σε Δελτίο Τύπου στις 3/7/2007 ζητά την εξασφάλιση πρόσθετων πόρων για την εκπαίδευση από διάφορες πηγές, ενώ υπερασπίζεται τη διαθεματική διδασκαλία διαφοροποίησης των προγραμμάτων και τονίζει ότι η αυτονομία των σχολικών μονάδων (βλέπε: οικονομική ανισοτιμία και εξάρτηση) είναι συνώνυμο της αποκέντρωσης.

-- Το πόρισμα του ΕΣΥΠ για τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση (Ιούλης 2006) εξαγγέλλει την αποσύνδεση του σχολείου από το κράτος ή την αυτονομία της σχολικής μονάδας, την πλήρη δηλαδή αποκέντρωση της εκπαίδευσης. Προτείνεται η επέκταση της ιδιωτικοποίησης, η αυτοχρηματοδότηση και ο ανταγωνισμός των σχολείων προς επιβίωση. Η αναφορά στην Ευέλικτη ζώνη για το δημοτικό και στις Ελεύθερες ζώνες στο γυμνάσιο προαναγγέλλει τον προσδιορισμό του 1/3 του σχολικού προγράμματος από τις επιχειρήσεις, την Τοπική Αυτοδιοίκηση, το κάθε σχολείο χωριστά. Τέλος, ο ορισμός οικονομικού υποδιευθυντή μάνατζερ για κάθε σχολείο με 100 μαθητές δείχνει το άνοιγμα του σχολείου σε επιχειρηματικές δραστηριότητες και στον έλεγχο της αποκεντρωμένης αγοράς.

Την ίδια στιγμή η κυβέρνηση της ΝΔ μέσα από υπουργικές αποφάσεις προχωρά την αποκέντρωση και κατηγοριοποίηση των νηπιαγωγείων, με πρόσχημα τα προβλήματα που προέκυψαν από τη θεσμοθέτηση της ετήσιας υποχρεωτικής προσχολικής αγωγής. Η ΝΔ ακάθεκτη επιταχύνει τα βήματα της αποκέντρωσης με το φινλανδικό της όραμα και την προώθηση των "πράσινων" συνοδευτικών μέτρων (Ευέλικτη ζώνη, διαθεματικότητα ΔΕΠΠΣ, ΑΠΣ και αξιολόγηση). Ο ΣΥΝ με τις θολές του θέσεις επιμένει να μην κατανοεί ότι η ΤΑ αποτελεί μηχανισμό του αστικού κράτους και δεν παρέχει καμιά δυνατότητα άμεσης επέμβασης του λαού στην εξουσία και στη διοίκηση. Προτείνει μάλιστα "έναευέλικτο,αποκεντρωμένο, δημοκρατικό εκπαιδευτικό σύστημα, που θα στηρίζεται στη λαϊκή συμμετοχή και στον κοινωνικό έλεγχο" (θέσεις του ΣΥΝ για μια δημοκρατική εκπαιδευτική μεταρρύθμιση, Γενάρης 2004)».

Η στάση των άλλων συνδικαλιστικών δυνάμεων σε ΔΟΕ - ΟΛΜΕ

«Η πλειοψηφία των δυνάμεων στο ΔΣ της ΔΟΕ (ΠΑΣΚ - ΔΑΚΕ) συμφωνούν με την ουσία της ταξικής πολιτικής για την αποκέντρωση. Κοινό παραπλανητικό σλόγκαν και των δύο είναι το σύνθημα: "Αποκέντρωση δε σημαίνει ιδιωτικοποίηση"», σημειώνει το ΠΑΜΕ Εκπαιδευτικών.

Ακόμα, εξηγεί ότι «με κάθε τρόπο η ΠΑΣΚ Π.Ε. αποφεύγει την αναφορά στην αποκέντρωση όπως ο διάβολος το λιβάνι και αναλώνεται σε γενικόλογες αποφάσεις για τα νηπιαγωγεία με συνθήματα του τύπου, "όχι στην απαξίωση των νηπιαγωγείων και την υπαγωγή τους στην ΤΑ", λες και το ζήτημα αφορά μόνο την προσχολική αγωγή και όχι το σύνολο της εκπαίδευσης. Με τον τρόπο αυτό απομονώνει και εξειδικεύει το θέμα, ρίχνει προπέτασμα καπνού στη στρατηγικής σημασίας πολιτική της αποκέντρωσης, που υλοποιείται μεθοδικά και σταδιακά. Οι ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ - ΚΙΝΗΣΕΙΣ - ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΕΙΣ, ενώ φραστικά σε συνεδριάσεις μαίνονται κατά της αποκέντρωσης, στο τέλος υποχωρούν και συνυπογράφουν μαζί με την ΠΑΣΚ, με τη δικαιολογία ότι πρέπει να προκύψει κάποια άμεση απόφαση στήριξης των νηπιαγωγών. Η τακτική τους αυτή δε βοηθάει στο να φωτιστεί το τοπίο, αφού δεν προτιμούν τη γραμμή ρήξης με τις δυνάμεις της συναίνεσης και τις αντιδραστικές τους προτάσεις και αποφεύγουν την αποκάλυψη των δικομματικών σχεδίων και την απόκρουση της αποκέντρωσης».

Οσο για τις δυνάμεις στους καθηγητές, το ΠΑΜΕ Εκπαιδευτικών επισημαίνει: «Το ΔΣ της ΟΛΜΕ και μετά τη συγκρότησή του είναι φανερό ότι θα κινηθεί στο πλαίσιο και στις κατευθύνσεις της κοινής συνθετικής πρότασης του 13ου συνεδρίου (ΠΑΣΚ - ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ - ΑΓ. ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ). Το αίτημα "όχι στην αποκέντρωση" δε διατυπώνεται πουθενά σε όλο το κείμενο - πιλότο, και αυτό γιατί το ΠΑΣΟΚ και η ΠΑΣΚ είναι υπέρμαχοι των ανοιχτών στην αγορά αποκεντρωμένων σχολείων, ενώ ο ΣΥΝ και η ΑΓ. ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ αναζητούν επίμονα και εδώ τη "λαϊκή" εκδοχή της αποκέντρωσης, πολλαπλασιάζοντας τις αυταπάτες. Οι ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ, όπως πάντα, θυσιάζουν τις όποιες αντιθέσεις τους στην αποκέντρωση για κάθε είδους σκοπιμότητες, στο όνομα της ενότητας, που δεν είναι τίποτε άλλο από ενότητα με την ηγεσία της ΠΑΣΚ και της ΑΓ. ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑΣ και όχι ταξική ενότητα στη βάση. Ο εξοβελισμός της αποκέντρωσης από την κοινή πρόταση είναι προκλητική και αναίσχυντη υποταγή στην κυρίαρχη πολιτική, ιδιαίτερα τώρα που το ΥΠΕΠΘ την προτάσσει μετά από έγκριση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (βλ. σχετικό δελτίο Τύπου 3/7/07), ενώ αυτή προωθείται και επιταχύνεται από το ΕΠΕΑΕΚ (2007-2013) και τις προβλεπόμενες δράσεις του».

Αποκαλυπτική η διεθνής πείρα

Οπως επισημαίνει στην προκήρυξή του το ΠΑΜΕ Εκπαιδευτικών, όπου εφαρμόζεται η αποκέντρωση έχει ολέθριες συνέπειες στο χαρακτήρα του σχολείου, στην υποβάθμιση του μορφωτικού επιπέδου των παιδιών και του ρόλου των εκπαιδευτικών.

Τα στοιχεία που παραθέτει το ΠΑΜΕ είναι διαφωτιστικά:

ΗΠΑ: Η εκπαίδευση έχει υπαχθεί εξ ολοκλήρου στην Αυτοδιοίκηση κάθε Πολιτείας. Αποτέλεσμα, η απίστευτη ταξική διαφοροποίηση και ο ευτελισμός μεγάλου μέρους του προγράμματος των σχολείων από τη μετατροπή τους σε εμπορικά υποκαταστήματα των επιχειρήσεων που τα χρηματοδοτούν. Οι επιχειρήσεις μπαίνουν στα σχολεία και καθορίζουν την εκπαιδευτική διαδικασία. Στα φτωχά Δημοτικά και στα φτωχά Γυμνάσια το 10% και το 16% των εκπαιδευτικών, αντίστοιχα, δεν έχουν καν τριετές πτυχίο Bachelor!

Πολυεθνική τροφίμων αξιώνει από τα επιχορηγούμενα Δημοτικά να διδάσκουν τις πράξεις των μαθηματικών προσθαφαιρώντας πατατάκια και από τα Λύκεια να φορούν οι μαθητές μπλουζάκια και καπελάκια με το σήμα της!

Οκτώ εκατομμύρια μαθητές παρακολουθούν καθημερινά εντός σχολείου το Chanel one, σχολικό χορηγό, σε εκπομπές με ειδήσεις και διαφημίσεις.

Η ημέρα της Coca - cola είναι μέρα συμμετοχής των σχολείων σε εθνικό διαγωνισμό. Οσα σχολεία έχουν τις καλύτερες ιδέες για τα εκπτωτικά κουπόνια αγοράς του αναψυκτικού, αποσπούν επιχορήγηση 10.000 δολάρια.

Οταν σε ένα σχολείο που συνεργάζεται με την Coca-cola, ένας μαθητής φόρεσε μπλούζα ανταγωνιστικής εταιρείας, αποβλήθηκε!

Οι μαθητές έχουν μετατραπεί σε κινούμενες διαφημίσεις. Το ίδιο το σχολείο είναι μια τεράστια φωτεινή διαφημιστική πινακίδα. Η χρησιμοποίηση των σχολικών χώρων (ταράτσες, τοίχοι, πίνακες ανακοινώσεων) για διαφημίσεις χορηγών έχει αυξηθεί την τελευταία διετία κατά 540%!

Φινλανδία: Τα σχολεία χρηματοδοτούνται 50% από κρατικά κονδύλια και 50% από τις επιχειρήσεις και τη φορολόγηση των δημοτών. Ενα μεγάλο μέρος του προγράμματός τους, το τοπικό ή ευέλικτο είναι διαφοροποιημένο μαζί με το αντίστοιχο εβδομαδιαίο ωρολόγιο πρόγραμμα, που κυμαίνεται από 14 μέχρι και 30 ώρες, ανάλογα με την οικονομική δυνατότητα του κάθε Δήμου και το ενδιαφέρον των χορηγών (προμηθευτές εκπαίδευσης).

Ιρλανδία: Η αποκέντρωση των σχολείων σε επίπεδο Δήμου και περιφέρειας οδήγησε τα σχολεία σε επιχειρηματικές δραστηριότητες και τετράωρη εργασία γονιών, μαθητών και εκπαιδευτικών μετά το μεσημέρι για εξεύρεση πόρων, π.χ. συσκευασία προϊόντων γνωστής πολυεθνικής τροφίμων.

Βρετανία: Η αποκέντρωση της εκπαίδευσης έχει πραγματοποιηθεί εδώ και δεκαετίες, με αποτέλεσμα την τραγική αμορφωσιά του 75% των αποφοίτων της κατώτερης μέσης εκπαίδευσης, το συχνό κλείσιμο σχολείων από την ΤΑ, λόγω έλλειψης πόρων, που εξαρτώνται από τις επιδόσεις των μαθητών στις γραπτές περιφερειακές εξετάσεις. Η πλήρης απαξίωση του εκπαιδευτικού επαγγέλματος οδήγησε σε εισαγωγή εκπαιδευτικών από το Μπαγκλαντές και την Ελλάδα, που απασχολούνται σε συνθήκες ρωμαϊκής γαλέρας.

Διεκδικήσεις για την Παιδεία των λαϊκών αναγκών

Το ζήτημα της αποκέντρωσης της εκπαίδευσης δεν προέκυψε σήμερα. Το ΠΑΜΕ Εκπαιδευτικών, κατά τη διάρκεια των απεργιακών κινητοποιήσεων των εκπαιδευτικών, πρόταξε το ζήτημα στην πολιτική του διάσταση.

Οπως επισημαίνει το ΠΑΜΕ Εκπαιδευτικών, αποκέντρωση σημαίνει:

  • Συγκάλυψη και μετάθεση των ευθυνών της κεντρικής κρατικής εξουσίας στις τοπικές κοινωνίες και τα περιφερειακά όργανα.
  • Ασφυκτικότερος έλεγχος του κράτους μέσα από «αποκεντρωμένους» - εξαρτημένους μηχανισμούς για την πιο εύκολη και αποτελεσματική υλοποίηση της κυρίαρχης πολιτικής και των κατευθύνσεων της ΕΕ. Πιο συγκεκριμένα, ο σχεδιαζόμενος «Καποδίστριας 2», με τη συνένωση περισσότερων δήμων και κοινοτήτων σε λιγότερες περιφέρειες, θα οδηγήσει στη δημιουργία περιφερειακών «μικρών κρατών», παραρτημάτων του κεντρικού κράτους για την άμεση και άνιση κατανομή σε αυτά κοινοτικών κονδυλίων και την εμπλοκή του ιδιωτικού κεφαλαίου για πιο διαφοροποιημένη και ιδιωτικοποιημένη παροχή δημόσιων αγαθών και κατακτημένων δικαιωμάτων της Παιδείας, της Υγείας και Πρόνοιας με ευρύτερες εργασιακές ανατροπές και για μεγαλύτερη κερδοσκοπία.
  • Χαμηλότατη κρατική χρηματοδότηση στις περιφέρειες και επιπλέον φόρους στο λαό, παραπέρα ιδιωτικοποίηση και εμπορευματοποίηση.
  • Διαφοροποίηση των προγραμμάτων και ταξική κατηγοριοποίηση της Παιδείας, της Υγείας και εξαθλίωση των μορφών απασχόλησης σε πιο ελαστικές, (βλ. τοπικά Σύμφωνα Απασχόλησης) ανάλογα με την οικονομική δυνατότητα της τοπικής κοινωνίας και του Δήμου.

Και τονίζει: «Κριτήριο και πυξίδα δράσης και στόχων πάλης αποτελεί η κάλυψη των σύγχρονων λαϊκών και κοινωνικών αναγκών. Τώρα αμέσως απαιτείται η μεγαλύτερη δυνατή συσπείρωση και η κοινή δράση με το ΠΑΜΕ, για την ανατροπή της κυρίαρχης πολιτικής και των καπιταλιστικών αναδιαρθρώσεων, μέσα από την ανειρήνευτη ταξική πάλη για μια άλλη Παιδεία και κοινωνία».

Το ΠΑΜΕ Εκπαιδευτικών διεκδικεί:

  • Κατάργηση της ευέλικτης ζώνης, των ευρωπαϊκών προγραμμάτων, της αξιολόγησης, μέτρων συνοδευτικών της αποκέντρωσης.
  • Το πόρισμα του ΕΣΥΠ να μείνει στα χαρτιά.
  • Κατάργηση των νόμων 2218 και 2240/94 στο σύνολό τους.
  • Ακύρωση στην πράξη της τροπολογίας για τα Νηπιαγωγεία και των υπουργικών αποφάσεων που μεθοδικά και σταδιακά ξεκινούν την αποκέντρωση.
  • Εξω οι χορηγοί και οι επιχειρήσεις από τα σχολεία.
  • Δίχρονη Προσχολική Αγωγή.
  • Ενιαίο 12χρονο βασικό υποχρεωτικό σχολείο.
  • Δίχρονες επαγγελματικές σχολές.
  • Αύξηση των δαπανών για την Παιδεία στο 15% του κρατικού προϋπολογισμού.
ΤΟΤΕ ΚΑΙ ΤΩΡΑ
ΜΑΝΟΣ ΚΑΤΡΑΚΗΣ

Παλικάρι στη Μακρόνησο

ΔΕΝ υπάρχει μέρα πιο ταιριαστή σαν αυτή τη φθινοπωρινή για να θυμηθούμε μετά την εκλογική μάχη τον μεγάλο λαϊκό καλλιτέχνη, τον Μάνο Κατράκη, που «έφευγε» τέτοιο καιρό εδώ και 17 χρόνια.

ΣΤΟΝ Μάνο τα λουλούδια μας. Ενα «γεια χαρά», όπως αυτό που λέγαμε μεταξύ μας, ανοιχτόκαρδα, καθώς το πρωί βγαίναμε από το μεγάλο αντίσκηνο στο Μακρονήσι. Το διαβόητο εκείνο αναρρωτήριο που ήταν εκείνη η μεγάλη σκηνή, όπου καταλήξαμε με τον Μάνο κι άλλους συναγωνιστές, που τους είχαν άγρια κακοποιήσει οι «επίλεκτοι» του Γ. Τζανετάτου.

ΗΤΑΝ αυτή η χιλιοτρυπημένη σκηνή, που μόλις βράδιαζε γλιστρούσαν οι φαντάροι για να φέρουν μηνύματα και, περισσότερο απ' όλα, καμιά εφημερίδα για να μη νιώθουμε ξεκομμένοι από τον κόσμο.

ΗΣΟΥΝ εσύ Μάνο, που εκείνη την ανατριχιαστική νύχτα, που οι βασανιστές γύρεψαν να τσακίσουν την αντίσταση των πολιτικών κρατουμένων, τους αντιμετώπισες. Εσύ στάθηκες όρθιος, χαμογελαστός μπροστά στη θύελλα, που γύρω σου είχε ξεσπάσει.

ΦΡΥΑΞΑΝ οι αλφαμίτες να κάμψουν την ψυχή σου, το φρόνημά σου. Τι μας παριστάνεις, Κατράκη, τον Μαρίνο Κοντάρα; Ηταν ο ήρωας ομώνυμης ταινίας, που είχε εντυπωσιάσει. Οχι, απαντούσε στους βασανιστές ο Κατράκης. Δεν παριστάνω τον Μαρίνο Κοντάρα. Απλώς, παριστάνω τον άνθρωπο.

ΤΑ περήφανα αυτά λόγια του Μάνου Κατράκη μαθεύτηκαν από σκηνή σε σκηνή σ' όλο το στρατόπεδο, αλλά βγήκαν κι έξω από το κάτεργο, για να μαθευτούν τα αφάνταστα όργια σε βάρος των κρατουμένων.


Του
Νίκου ΚΑΡΑΝΤΗΝΟΥ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ