ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 2 Αυγούστου 2001
Σελ. /28
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
Και ΚΤΕΛόσημο από το φθινόπωρο
  • Με νομοσχέδιο της κυβέρνησης, προβλέπονται αυξήσεις, που θα πληρώσουν οι επιβάτες, λόγω ...2004 και της ανάγκης των επιχειρηματιών να ανανεώσουν το στόλο τους
  • Με το ίδιο νομοσχέδιο, τα ΚΤΕΟ παραδίνονται στο ιδιωτικό κεφάλαιο

Μετά το Σπατόσημο και το σεισμόσημο, έρχεται και το ΚΤΕΛόσημο. Η κυβέρνηση, επιδιώκοντας να βελτιώσει την εικόνα των υπεραστικών συγκοινωνιών, ελέω 2004, χαρίζει τα επόμενα χρόνια δεκάδες δισεκατομμύρια δραχμές στους ιδιοκτήτες τους. Θα τα βρει, επιβάλλοντας νέο χαράτσι στους εργαζόμενους και αποδεικνύοντας σε ποιες πλάτες στηρίζεται η πολυδιαφημισμένη «ιδιωτική πρωτοβουλία». Επιπλέον, σε ιδιώτες ετοιμάζεται να μοιράσει και τα ετήσια έσοδα των ΚΤΕΟ, που ανέρχονται σε περίπου 45 δισ. δρχ.

Συγκεκριμένα, η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Μεταφορών - Επικοινωνιών παρουσίασε χθες νομοσχέδιο - που αναμένεται να καταθέσει σύντομα στη Βουλή - για αλλαγές στη λειτουργία των ΚΤΕΛ και ΚΤΕΟ. Σχετικά με τα πρώτα, εισάγει ρυθμίσεις για ανανέωση του στόλου των λεωφορείων, κατασκευή σύγχρονων σταθμών αφιξοαναχώρησης και στέγασης οχημάτων. Με τι χρήματα;

Υποκριτικά, το ΥΜΕ υπόσχεται 30 δισ. δρχ. στους ιδιοκτήτες την επόμενη τριετία. Χρήματα, που, έτσι κι αλλιώς, θα δίνονταν με δηλωμένη την πρόθεση της κυβέρνησης να βελτιώσει την εικόνα των ΚΤΕΛ, λόγω Ολυμπιακών Αγώνων του 2004. Για άλλη μια φορά, τα περισσότερα χρήματα του «εκσυγχρονισμού» θα προέλθουν από χαράτσωμα των εργαζομένων και ειδικότερα από «ειδικό λογαριασμό» 5% επί των ακαθάριστων εισπράξεων κάθε ΚΤΕΛ. Οπως δήλωσε ο υπουργός Χρ. Βερελής, η αύξηση αυτή αναμένεται να επιβληθεί σε ένα τρίμηνο από σήμερα. Το 4% θα το διαχειρίζονται οι ιδιοκτήτες των ΚΤΕΛ και το 1% το ΥΜΕ.

Πρόκειται για μεγάλο ποσό, που δίνεται «προίκα» στους ιδιώτες για να εκσυγχρονίσουν την «περιουσία» τους. Απαντώνται εδώ και οι κραυγές ορισμένων κύκλων που διαμαρτύρονται για τη χρηματοδότηση από τα κρατικά ταμεία, π.χ., των «προβληματικών κρατικών αστικών συγκοινωνιών». Συγκεκριμένα: Μια αύξηση 250 δρχ. σε ένα εισιτήριο των 5.000 δρχ. επί 150 εκατ. επιβάτες, που, σύμφωνα με τα στοιχεία του ΥΜΕ, μετακινούνται ετησίως με ΚΤΕΛ, σημαίνει 37,5 δισ. δρχ. Μείον το 1% που οδεύει ως νέος φόρος στο ΥΜΕ, προκειμένου να ασκεί μετά «κοινωνική πολιτική», μένουν για τους ιδιοκτήτες των ΚΤΕΛ 30 δισ. δρχ. ετησίως, χώρια τα 30 που θα τους δώσει υπό τη μορφή έργων και υπηρεσιών την επόμενη τριετία.

Αλλο ένα σημείο που δείχνει πόσο η λεγόμενη ιδιωτική πρωτοβουλία κινείται με την «καβάτζα» του Δημοσίου είναι και το εξής: Το νομοσχέδιο προβλέπει ότι αν μια νομαρχία επιθυμεί στην περιοχή ευθύνης της τη διατήρηση γραμμής ΚΤΕΛ που δεν ξεπερνά το 20% της μέσης πληρότητας και ο ιδιώτης θέλει να την κόψει, η νομαρχία ή θα πρέπει να καλύπτει τα έξοδα μέχρι 20% ή θα αναλάβει η ίδια την εκτέλεση της συγκοινωνίας.

Τα ΚΤΕΟ σε ιδιώτες

Εξάλλου, με το νομοσχέδιο, η κυβέρνηση αναθέτει τον τεχνικό έλεγχο των οχημάτων και σε ΚΤΕΟ που θα ιδρύσουν ιδιώτες. Τα ιδιωτικά ΚΤΕΟ θα συστήνονται από φυσικά ή νομικά πρόσωπα και δε θα ελέγχουν τα δημόσιας χρήσης οχήματα (ταξί, φορτηγά, λεωφορεία κλπ.).

Θα μπορούν να τα ιδρύουν ασφαλιστικές εταιρίες, εταιρίες οδικής ασφάλειας, συνεργεία αυτοκινήτων. Και εδώ ενισχύεται το μεγάλο κεφάλαιο, καθώς οι μικρομεσαίοι επιχειρηματίες δύσκολα θα βρουν τα περίπου 80 εκατ. δρχ. που υπολογίζει η πολιτική ηγεσία του ΥΜΕ ότι χρειάζονται για να «στηθεί» η επιχείρηση. Χώρια την αγορά ή έστω την ενοικίαση των τριών στρεμμάτων που θεσμοθετούνται ως ελάχιστη επιφάνεια για τα ιδιωτικά ΚΤΕΟ.

Το αντίτιμο ελέγχου θα καθορίζεται από τους επιχειρηματίες. Το 10% του αντιτίμου θα αποδίδεται στο ελληνικό δημόσιο. Το παράβολο για τους ελέγχους στα ΚΤΕΟ των ιδιωτών αναμένεται να αυξηθεί από τις 8.000 δρχ. για τα ΙΧ και 12.000 δρχ. για τα μικρά φορτηγά, που ισχύουν σήμερα. Η κυβέρνηση ελπίζει να λειτουργούν τα ιδιωτικά μέχρι τα τέλη 2001 και σχεδιάζει την επιβολή τεχνικού ελέγχου και για τα δίκυκλα.

Οι εξελίξεις αυτές δεν είναι κεραυνός «εν αιθρία». Εχει προηγηθεί η μεθοδευμένη απαξίωση των 58 δημόσιων ΚΤΕΟ, τα οποία χρόνια τώρα έχουν εγκαταλειφθεί στην τύχη τους, χωρίς τον απαραίτητο εξοπλισμό και το αναγκαίο προσωπικό. Κι όλα αυτά, βέβαια, προς όφελος των ιδιωτών, που είναι έτοιμοι να καρπωθούν ετήσια έσοδα άνω των 45 δισ. δρχ., όπως καταγγέλλουν οι ίδιοι οι εργαζόμενοι στα ΚΤΕΟ.

Ενόψει της λειτουργίας των ιδιωτικών, η κυβέρνηση αποφάσισε ήδη να βάλει «λουκέτο» στο ΚΤΕΟ Χολαργού μέσα στο 2001 και να μετατρέψει τα 10 στρέμματα που θα αποδεσμευτούν σε χώρο στάθμευσης ΙΧ για τους επιβάτες του μετρό. Για την κάλυψη του κενού που θα δημιουργηθεί στον τεχνικό έλεγχο των οχημάτων, δεδομένου ότι στα ΚΤΕΟ Χολαργού ελέγχονται κάθε χρόνο 70.000 οχήματα, εξετάζεται το ενδεχόμενο απογευματινής λειτουργίας του ΚΤΕΟ Ελληνικού, με προοπτική το κενό αυτό να καλυφθεί σταδιακά από τα ιδιωτικά ΚΤΕΟ.

ΔΗΜΟΣ ΚΑΛΥΒΙΩΝ
Απαιτεί παρέμβαση του εισαγγελέα για τα παράνομα λατομεία

Την άμεση επέμβαση του εισαγγελέα Πλημμελειοδικών Αθηνών ζητά ο Δήμος Καλυβίων με επείγουσα αναφορά που του απέστειλε, για να διακοπεί η λειτουργία των δύο παράνομων λατομείων που βρίσκονται στα όριά του, αλλά και στα όρια του Δήμου Μαρκοπούλου, ώστε να σταματήσει η μεγάλη ρύπανση του περιβάλλοντος από τόνους σκόνης που εκπέμπονται καθημερινά, θέτοντας σε κίνδυνο τη δημόσια υγεία, καθώς και η ηχορύπανση που προκαλείται από τη συνεχή χρήση εκρηκτικών σε απόσταση μόλις 2 χιλιομέτρων από την πόλη.

Τόσο ο Δήμος, όσο και πολλοί κάτοικοι έχουν επανειλημμένα καταγγείλει το γεγονός στο Αστυνομικό Τμήμα Μαρκοπούλου - στην αρμοδιότητά του υπάγεται η συγκεκριμένη δραστηριότητα - όμως οι επικεφαλής του ολιγωρούν συστηματικά και δεν έχουν κινήσει τις απαραίτητες διαδικασίες δίωξης των υπευθύνων.

Οπως επισημαίνεται επίσης στην αναφορά, τα λατομεία εκμεταλλεύονται οι εταιρίες «Αφοί Κ. Σταύρου Λατομεία Μπετόν ΑΕ» και «Λατομεία Μαρκοπούλου ΑΒΕΕ (Μαλλέας)» - «Ομόνοια Ασφαλτική» - «Γιακουμάκης Γεώργιος». Τα λατομεία αυτά λειτουργούν εδώ και χρόνια χωρίς τις απαιτούμενες από τη νομοθεσία άδειες, ενώ οι ειδικές άδειες που τους έχουν χορηγηθεί για συγκεκριμένη δραστηριότητα (σπαστηροτριβεία), έχουν λήξει προ πολλού.

Συγκεκριμένα - επισημαίνεται στην ίδια αναφορά - οι εργασίες που εκτελούνται από όλες τις εν λόγω εταιρίες γίνονται χωρίς την απαιτούμενη από τις διατάξεις του άρθρου 9 του Ν. 1428/84 περί εκμετάλλευσης λατομείων αδρανών υλικών και του κατ' εξουσιοδότηση αυτού εκδοθέντος Κανονισμού Μεταλλευτικών και Λατομικών Εργασιών άδεια, καθώς και την άδεια του άρθρου 12 του ίδιου νόμου. Σήμερα η μεν εταιρία «Λατομεία Μαρκοπούλου ΑΒΕΕ (Μαλλέας)» λειτουργεί χωρίς καμία άδεια εντελώς παράνομα, η δε εταιρία «Αφοί Κ. Σταύρου Λατομεία Μπετόν ΑΕ», χρησιμοποιώντας ως άλλοθι την... αποκατάσταση του χώρου των λατομείων με τα χώματα που μεταφέρονται από το μετρό και άλλα μεγάλα έργα που εκτελούνται στην Αττική, εκτελεί καθημερινά εξόρυξη αδρανών υλικών με χρήση εκρηκτικών!

Επίσης, σύμφωνα με την ίδια αναφορά του Δήμου Καλυβίων, τα δύο λατομεία λειτουργούν, χωρίς να έχουν υποβάλει Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων και χωρίς να έχουν λάβει έγκριση Περιβαλλοντικών Ορων, όπως προβλέπουν οι νόμοι για αντίστοιχες εξορυκτικές δραστηριότητες...

«Συμμεριζόμαστε απολύτως τη βιασύνη της πολιτείας να ολοκληρωθούν τα μεγάλα έργα στην περιοχή, όμως είναι απαράδεκτο να αποδέχεται και να νομιμοποιεί παράνομες δραστηριότητες όπως αυτές που αναπτύσσουν οι εν λόγω εταιρίες, δήλωσε χτες ο δήμαρχος Καλυβίων Π. Φιλίππου και πρόσθεσε: Περιμένουμε την άμεση παρέμβαση τόσο του υπουργείου Ανάπτυξης, όσο και του ΥΠΕΧΩΔΕ και του υπουργείου Πολιτισμού, αφού οι δραστηριότητες αυτές αναπτύσσονται στον αρχαιολογικό χώρο της Μερέντας. Διαφορετικά δικαιούμαστε να συμπεράνουμε ότι έχει καταργηθεί το κράτος δικαίου για την περιοχή μας, καθώς επίσης ότι η εξασφάλιση της ποιότητας ζωής των πολιτών που σε όλους τους τόνους διακηρύσσουν όλοι οι αρμόδιοι, είναι απλώς γράμμα κενό».

Σύμβουλος δισεκατομμυρίων και για το Τραμ

Κλειστό διαγωνισμό για την πρόσληψη «Τεχνικού Συμβούλου Διοίκησης Εργου» για την κατασκευή του Τραμ στην Αθήνα προκήρυξε η εταιρία «Τραμ ΑΕ», που έχει συσταθεί από το υπουργείο Μεταφορών, για να κατασκευάσει το έργο.

Στην προκήρυξη που δημοσιεύτηκε χτες στον Τύπο δεν αναφέρεται το ποσό που θα εισπράξει ο Τεχνικός Σύμβουλος, ωστόσο θεωρείται δεδομένο - με βάση την εμπειρία από άλλα έργα - ότι οι εργαζόμενοι θα πληρώσουν αρκετά δισεκατομμύρια για τις... υπηρεσίες του συμβούλου. Είναι χαρακτηριστικό ότι η χαμηλότερη αμοιβή ενός τέτοιου συμβούλου, αγγίζει τα τρία με τέσσερα δισ. δρχ., ενώ, όπως είναι γνωστό, ο σύμβουλος του Μετρό της Αθήνας, (η εταιρία «Μπέχτελ») εισέπραξε περισσότερα από 40 δισ. δρχ.!

Την ίδια στιγμή οι Ελληνες μηχανικοί και η δημόσια διοίκηση οδηγούνται στο περιθώριο, αφού το ρόλο των συμβούλων θα μπορούσαν να αναλάβουν οι υπηρεσίες των αρμόδιων υπουργείων που το προσωπικό τους έχει σημαντική εμπειρία.

Τέλος, να σημειωθεί ότι οι ενδιαφερόμενες εταιρίες ή κοινοπραξίες θα πρέπει να υποβάλουν τις αιτήσεις τους στα γραφεία της εταιρίας «Τραμ ΑΕ» έως την 10.9.2001.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ