ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 4 Ιούλη 1996
Σελ. /28
ΕΡΓΑΤΙΚΑ
ΠΡΟΕΚΤΑΣΕΙΣ
Πολιτική "σημαίας ευκαιρίας"

Πολλαπλή πρόκληση και όχι μόνο σε βάρος των ναυτεργατών, συνιστά ο τρόπος με τον οποίο το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας, η κυβέρνηση συνολικά, αλλά και θεσμικοί παράγοντες αντιμετωπίζουν το όλο θέμα που έχει προκύψει με τα "πειρατικά" περάσματα του κρουαζιερόπλοιου "Μάρκο Πόλο" από τα ελληνικά λιμάνια (επανακάμπτει και αυτό το Σάββατο). Το πρώτο που έχει να παρατηρήσει κανείς είναι πως είναι "ηλίου φαεινότερον" ότι τέσσερις φορές μέχρι τώρα το εν λόγω κρουαζιερόπλοιο (αμερικανικών συμφερόντων και με σημαία... Μπαχάμες) παραβιάζει με τον πιο απροκάλυπτο τρόπο την ελληνική νομοθεσία περί καμποτάζ. Δηλαδή, το δικαίωμα της εκμετάλλευσης της ακτοπλοϊας από πλοία με ελληνική σημαία. Αυτό είναι κάτι που παραδέχτηκε αρχικά το ίδιο το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας. Εξ ου και η απόφαση του κεντρικού Λιμεναρχείου Πειραιά να μην προσεγγίσει το "Μάρκο Πόλο" στο λιμάνι του Πειραιά. Επομένως, είναι εντελώς λογική η απαίτηση η ίδια η ελληνική κυβέρνηση να αναλάβει την υπεράσπιση και την τήρηση της νομιμότητας που ωμά παραβιάζει η αμερικάνικη πλοιοκτήτρια εταιρία, "Οριεντ Λάινς". Αντί αυτού, όμως, είδαμε τέσσερις φορές μέχρι σήμερα - όσο και τα περάσματα του "Μάρκο Πόλο" - το "κράτος του νόμου" να στρέφεται ξανά και ξανά, με κλιμακούμενη μανία, κατά εκείνων ακριβώς που επιχείρησαν να κάνουν αυτό που έπρεπε να κάνει συντεταγμένα η κυβέρνηση. Κατά των ναυτεργατών, δηλαδή και άλλων εργαζομένων που αυτή τη φορά δεν ανέπτυξαν τους αγώνες τους μόνο με το - εντελώς θεμιτό βέβαια - σύνθημα "νόμος είναι το δίκιο του εργάτη", αλλά υπερασπιζόμενοι και την ίδια την ελληνική νομοθεσία στο συγκεκριμένο ζήτημα. Είδαμε, λοιπόν, τις δυνάμεις καταστολής να στρέφονται με μανία επί της κεφαλής όσων τόλμησαν να στείλουν το μήνυμα ότι επιτέλους και τουλάχιστον σε ό,τι τους αφορά, δεν αποδέχονται τη λογική της "μπανανίας". Είδαμε τον υπουργό Εμπορικής Ναυτιλίας να λειτουργεί ως εντολοδόχος της αμερικάνικης πρεσβείας, η οποία από την πρώτη στιγμή κινεί τα "νήματα" αυτής της καραμπινάτης αυθαιρεσίας. Είδαμε τον εκπρόσωπο Τύπου της ΝΔ να εμφανίζεται στα δικαστήρια ως εκπρόσωπος της πλοιοκτήτριας εταιρίας. Είδαμε ακόμα και το Συμβούλιο της Επικρατείας - το ανώτατο ακυρωτικό δικαστήριο - να παρεμβαίνει (με προσωρινή απόφασή του) υπέρ της παραβίασης της ελληνικής νομοθεσίας και να ακυρώνει απόφαση του κεντρικού Λιμεναρχείου κατά της προσέγγισης του "Μάρκο Πόλο"..! Με ξεχωριστό ενδιαφέρον αναμένεται βεβαίως η κανονική απόφαση του ΣτΕ επί της προσφυγής της πλοιοκτήτριας εταιρίας.

Είδαμε πάνω απ' όλα την εθνική αξιοπρέπεια να μεταβάλλεται σε "σημαία ευκαιρίας" και την ελληνική νομοθεσία σε κουρελόχαρτο, μπροστά στις θρασύτατες παρεμβάσεις της αμερικάνικης πρεσβείας, μπροστά στις ωμές απειλές της "Οριεντ Λάινς" για μια νέα ταξιδιωτική οδηγία, μπροστά στις συντονισμένες προσπάθειες για την ντε φάκτο κατάργηση του καμποτάζ πριν και από το "πλάνο" της ΕΕ, δηλαδή την 1/1/99, που συνιστά έτσι και αλλιώς μια ζοφερή προοπτική για την ακτοπλοϊα. Μια προοπτική που έρχεται να γενικεύσει το καθεστώς της "σημαίας ευκαιρίας" σε όλα τα επίπεδα, το δουλεμπόριο και τη μαύρη εργασία σε πανευρωπαϊκό επίπεδο.

Αν αυτό είναι το "όραμα" της κοινής ναυτιλιακής πολιτικής της ΕΕ. Αν σ' αυτό το "όραμα" υποκλίνεται η ελληνική κυβέρνηση. Αν σ' αυτό το "όραμα" αναγνωρίζουν οι Ελληνες εφοπλιστές την εξυπηρέτηση των μακροπρόθεσμων συμφερόντων τους, οι ναυτεργάτες έχουν όχι μόνο κάθε λόγο να αντιδρούν, αλλά και να αναπτύξουν τους πιο μεγάλους, τους πιο συντονισμένους - στην Ελλάδα και πανευρωπαϊκά - αγώνες για να το αποκρούσουν. Η νικηφόρα μάχη που έδωσαν τις προηγούμενες μέρες κατά των ανασφάλιστων πλοίων και των σημαιών ευκαιρίας στα λιμάνια της Πάτρας και της Ηγουμενίτσας, δείχνει το δρόμο. Το δρόμο της κλιμάκωσης και της διεύρυνσης του αγώνα για τα προβλήματα της ανεργίας, των μισθών, των συντάξεων, της υπεράσπισης του καμποτάζ. Το δρόμο της εθνικής αξιοπρέπειας κόντρα στην πολιτική της υποταγής, που φτάνει στο σημείο ακόμα και να παραβλέπει ζητήματα που αφορούν την ίδια την άμυνα της χώρας, αφού είναι γνωστό ότι οι ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες εντάσσονται στον αμυντικό σχεδιασμό. Το δρόμο της περιφρούρησης της απασχόλησης και των κατακτήσεων στο καράβι, κόντρα στην εφιαλτική προοπτική της γενίκευσης της μαύρης εργασίας και του δουλεμπορίου. Το δρόμο του συντονισμένου αγώνα με τους Ευρωπαίους ναυτεργάτες, κόντρα στη συντονισμένη επίθεση της κοινής αντι - ναυτιλιακής πολιτικής.

Μαίρη ΕΥΑΓΓΕΛΟΠΟΥΛΟΥ

ΕΠΙΔΟΜΑΤΑ ΑΝΕΡΓΙΑΣ
Εξευτελιστικά και μετά την ... αναπροσαρμογή

Μόλις στο 49,2% του βασικού ημερομισθίου φτάνουν και μετά την τελευταία αναπροσαρμογή τα επιδόματα ανεργίας, αλλά και αυτή την αύξηση θα την πάρουν μόνο όσοι η επιδότησή τους αρχίσει από 1η του Ιούλη

Αναπροσαρμόστηκε, όπως είχε εξαγγελθεί, κατά 10% το επίδομα ανεργίας από 1.7.1996 και το βασικό επίδομα διαμορφώθηκε στις 2.836 δραχμές. Ωστόσο, παρά την αναπροσαρμογή το επίδομα ανεργίας εξακολουθεί να παραμένει καθηλωμένο σε εξευτελιστικά επίπεδα, αγγίζοντας μόλις το 49,2% του επίσης εξευτελιστικού βασικού ημερομισθίου, όπως αυτό διαμορφώθηκε με την τελευταία αύξηση! Ταυτόχρονα, παραμένει ως επίδομα "δύο ταχυτήτων", αφού η αύξηση ισχύει μόνο για αυτούς που η επιδότησή τους αρχίζει από 1 Ιούλη.

Η τακτική αυτή του ΟΑΕΔ είναι πάγια και δε θα αλλάξει, παρ' όλο που ο υπουργός Εργασίας Ε. Γιαννόπουλος,είπε χτες ότι θα πρέπει να γίνουν αλλαγές του συστήματος, με το οποίο ένας απολυμένος που εντάχθηκε στην επιδότηση ανεργίας στις 29 Ιούνη θα επιδοτείται με 2.578 δραχμές και ένας που εντάχθηκε την 1η Ιούλη θα επιδοτείται με 2.836 δραχμές. Πάντως, ο υπουργός συνόδευσε την... ευχή του για εξομοίωση του επιδόματος ανεργίας με τη διαπίστωση ότι ο προϋπολογισμός του ΟΑΕΔ έχει ήδη διαμορφωθεί και ενδεχομένως να μην προβλέπει κονδύλια, για να γίνει δυνατή η όποια αλλαγή κρίνεται σκόπιμη.

Από την 1η Ιούλη ο επιδοτούμενος άνεργος, ο οποίος έχει μέχρι 2.345 ένσημα θα επιδοτείται με το βασικό επίδομα των 2.836 δραχμών την ημέρα ή 70.900 δραχμές το μήνα. Με ένα προστατευόμενο μέλος η επιδότηση είναι 3.120 δραχμές την ημέρα ή 78.000 δραχμές το μήνα, με δυο προστατευόμενα μέλη 3.403 δραχμές την ημέρα ή 85.075 δραχμές το μήνα, με τρία προστατευόμενα μέλη 3.687 δραχμές την ημέρα ή 92.175 δραχμές το μήνα, με τέσσερα προστατευόμενα μέλη 3.970 δραχμές την ημέρα ή 99.250 δραχμές το μήνα, με πέντε προστατευόμενα μέλη 4.254 δραχμές την ημέρα ή 106.350 δραχμές το μήνα και με έξι προστατευόμενα μέλη 4.538 δραχμές ή 113.450 δραχμές το μήνα.

Με περισσότερα ένσημα αυξάνεται και το επίδομα αντίστοιχα σε όλες τις κατηγορίες.

ΚΙΝΗΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΣΤΟΥ "ΔΡΑΓΟΥΝΗ"
Υπόθεση όλου του κλάδου

Να τσακίσει τις αγωνιστικές διαθέσεις των εργαζομένων ακόμα και με τη μη πληρωμή τους επιχειρεί ο επιχειρηματίας, καταγγέλλει η Ενωση Λιθογράφων

Εξάωρες επαναλαμβανόμενες στάσεις εργασίας, πραγματοποιούν από τη Δευτέρα οι 100 εργαζόμενοι στην εταιρία "Κ. Δραγούνης Εκτυπωτικές Επιχειρήσεις ΑΕΒΕ",διεκδικώντας την άμεση καταβολή των δεδουλευμένων τους. Η εταιρία τούς οφείλει μέρος της εξόφλησης του Απρίλη, καθώς και τις εξοφλήσεις του Μάη και του Ιούνη, ενώ όσοι φεύγουν με άδεια παίρνουν μόνο το επίδομα άδειας. Στο μεταξύ ο ιδιοκτήτης της εταιρίας, αντί να καταβάλει τα δεδουλευμένα, προτίμησε να πληρώσει άλλες επιχειρήσεις για την εκτύπωση των εντύπων του.

Η Πανελλαδική Ενωση Λιθογράφων αποφάσισε να προχωρήσει σε έκτακτη οικονομική ενίσχυση των εργαζομένων, τους οποίους, όπως τονίζει σε ανακοίνωσή της, "η τακτική της εταιρίας έχει φέρει σε απόγνωση και εξαθλίωση, μη τηρώντας τις γραπτές συμφωνίες με το Σωματείο για την πληρωμή τους". Η Ενωση Λιθογράφων, καλεί όλους τους εργαζόμενους του κλάδου να προετοιμαστούν για απεργιακό αγώνα ενάντια στην αυθαιρεσία της εργοδοσίας, ενώ ζητά και την άμεση παρέμβαση του υπουργείου Εργασίας, της ΓΣΕΕ, του ΕΚΑ και της Ομοσπονδίας Τύπου.

Στην ανακοίνωση τονίζεται ακόμη: "Μήνες τώρα η εργοδοσία προσπαθεί να τσακίσει την αγωνιστική διάθεση των εργαζομένων. Στόχος της είναι να διαλύσει και να ξεριζώσει από το εργοστάσιο τη συνδικαλιστική οργάνωση, αφού δεν τα κατάφερε με τις απολύσεις, με την τρομοκρατία, τις απειλές και τις δικαστικές διώξεις, από καιρό τώρα δεν καταβάλει μισθούς και μεροκάματα. Ο αγώνας των εργαζομένων στο Δραγούνη είναι αγώνας όλων των εργαζομένων του κλάδου,γιατί αν ο εργοδότης νικήσει αυτό θα σημαίνει ότι ένα σημαντικό εργοστάσιο, με σημαντικές κατακτήσεις, θα χαθεί για τον κλάδο μας".

  • Τετράωρες στάσεις εργασίας πραγματοποιούν από την περασμένη βδομάδα και οι 50 εργαζόμενοι στη βαθυτυπία "ΝΕΟΠΑΚ",διεκδικώντας ικανοποιητικές αυξήσεις. Ο ιδιοκτήτης της επιχείρησης αρχικά πρότεινε μηδενικές αυξήσεις για το 1996, αλλά μετά την κινητοποίηση υποχώρησε και πρότεινε αυξήσεις 3%. Το ποσοστό αυτό όμως δεν ικανοποιεί τους εργαζόμενους, οι οποίοι είναι αποφασισμένοι να συνεχίσουν τις κινητοποιήσεις.
Αναστολή ως το 2000...

Την αναστολή των διαπραγματεύσεων για την απελευθέρωση των διεθνών θαλάσσιων μεταφορών μέχρι το 2000, οπότε και θα αρχίσει ο νέος κύκλος των διαπραγματεύσεων που θα ολοκληρωθούν "όχι αργότερα από το έτος 2005", αποφάσισε η διαπραγματευτική ομάδα του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου. Σύμφωνα με ανακοίνωση του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας, τα αποτελέσματα των διαπραγματεύσεων κρίνονται "απολύτως θετικά για τα ελληνικά ναυτιλιακά συμφέροντα". Το σκεπτικό της επιτροπής, όπως σημειώνεται στο σχετικό δελτίο Τύπου του ΥΕΝ, έχει να κάνει με "την επικρατούσα τελευταία τάση για απελευθέρωση των διεθνών θαλάσσιων μεταφορών και προκειμένου να επιτευχθούν και να ενσωματωθούν στη συμφωνία της GATS, όσο το δυνατόν περισσότερες και καλύτερες προσφορές για την απελευθέρωση...".

Με την ίδια απόφαση αναστέλλεται η εφαρμογή της ρήτρας του "μάλλον ευνοούμενου κράτους" μέχρι τη λήξη των νέων διαπραγματεύσεων. Επίσης κατά τη διάρκεια της αναστολής των διαπραγματεύσεων και μέχρι τη λήξη των νέων διαπραγματεύσεων, τα κράτη - μέλη του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου δεσμεύονται ότι δε θα εφαρμόσουν νέα προστατευτικά μέτρα.

Από προηγούμενη κινητοποίηση στου "Δραγούνη"
Παράταση

Μέχρι τις 19 Ιούλη, παρατείνεται η προθεσμία υποβολής αιτήσεων των δικαιούχων του Οργανισμού Εργατικής Κατοικίας στο πρόγραμμα επιδότησης ενοικίου. Η προθεσμία - που έληγε κανονικά στις 2 Ιούλη - παρατάθηκε, εξαιτίας της μεγάλης συμμετοχής.

Συνάντηση χωρίς αποτέλεσμα

Η υποβάθμιση των δημόσιων τουριστικών σχολών και η ικανοποίηση θεσμικών και οικονομικών αιτημάτων των εργαζομένων σε αυτές, ήταν τα ζητήματα που έθεσε χτες το πρωί, στον υφυπουργό Ανάπτυξης, Φ. Ιωαννίδη,αντιπροσωπεία των Συλλόγων Τακτικών και Εκτάκτων Υπαλλήλων. "Αγνοια" για τα προβλήματα επικαλέστηκε ο υφυπουργός και επέρριψε ευθύνες στη γραφειοκρατία και σε άλλα υπουργεία.

Αίτημα αιχμής των εργαζομένων είναι η δημιουργία κανονισμού λειτουργίας των σχολών, καθώς και υπηρεσιακού συμβουλίου. Επίσης ένα σημαντικό αίτημα είναι η θεσμοθέτηση ειδικού επιδόματος, αλλά και η μισθολογική εξομοίωση με τους άλλους δημόσιους υπαλλήλους.

Σε μια προσπάθεια μετάθεσης ευθυνών, ο υφυπουργός σημείωσε ότι το μεν θέμα του κανονισμού έχει "σκοντάψει" στο υπουργείο Οικονομικών, το δε υπηρεσιακό συμβούλιο στον ΕΟΤ και υποσχέθηκε ότι θα το ...ψάξει. Επίσης συνέταξε τροπολογία για τη θεσμοθέτηση του ειδικού επιδόματος. Τροπολογία, που ωστόσο τελεί υπό την αίρεση να γίνει αποδεκτή και από τον υπουργό Οικονομικών.

Να σημειώσουμε ότι η συνάντηση πραγματοποιήθηκε κάτω από το βάρος των επιτυχημένων προηγούμενων κινητοποιήσεων των εργαζομένων, αλλά και της κήρυξης 24ωρης απεργίας για την Τρίτη 9 Ιούλη.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ