ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 9 Φλεβάρη 2023
Σελ. /24
Διαβάστε σήμερα στο 4σέλιδο «Εργαζόμενοι & Κοινωνική Συμμαχία»

-- Σε εξέλιξη η 48ωρη προειδοποιητική απεργία των ναυτεργατών

-- Για το δίκιο τους και την επιβίωσή τους συνεχίζουν τον αγώνα οι βιοπαλαιστές αγρότες

-- Νέα βάρη στους μικρούς επαγγελματίες από τις αυξήσεις στις εισφορές


Τροπολογία για τις ΣΣΕ των ναυτεργατών από το ΚΚΕ στη Βουλή

Τροπολογία που προβλέπει την προστασία και κατοχύρωση των Συλλογικών Συμβάσεων Εργασίας των ναυτεργατών κατέθεσε η Κοινοβουλευτική Ομάδα του ΚΚΕ στη Βουλή χτες, μέρα που ήταν σε εξέλιξη η 48ωρη πανελλαδική ναυτεργατική απεργία. Το ΚΚΕ και με αυτήν τη σημαντική παρέμβαση έρχεται να δείξει την έμπρακτη στήριξή του στον απεργιακό αγώνα των εργατών της θάλασσας, στα δίκαια αιτήματά τους, με πρώτο και κύριο την ανανέωση και εφαρμογή των ΣΣΕ.

Η τροπολογία κατατέθηκε στο νομοσχέδιο του υπουργείου Ναυτιλίας για την αναμόρφωση του «Κώδικα Ιδιωτικού Ναυτικού Δικαίου», με το οποίο η κυβέρνηση, καθ' υπαγόρευση των εφοπλιστών, διαμορφώνει όλες εκείνες τις προϋποθέσεις ώστε να δοθεί στις ΣΣΕ των ναυτεργατών η χαριστική βολή και να επικρατήσουν στα πλοία τα κατώτερα στάνταρ που προβλέπει η Διεθνής Σύμβαση MLC (την έχουν επικυρώσει από κοινού ΝΔ, ΣΥΡΙΖΑ και ΠΑΣΟΚ από το 2012), δηλαδή μισθοί πείνας, παραπάνω ώρες εργασίας κ.ά.

Στην αιτιολογική έκθεση της τροπολογίας του ΚΚΕ αναφέρεται: «Διαχρονικά και επί όλων των κυβερνήσεων της ΝΔ, του ΠΑΣΟΚ και του ΣΥΡΙΖΑ, η πολιτική που εφαρμόζεται στη ναυτιλία καταπατά τα δικαιώματα και επιδεινώνει τη θέση των ναυτεργατών, υπηρετεί τα συμφέροντα του εφοπλιστικού κεφαλαίου, την ανταγωνιστικότητα και την κερδοφορία του.

Μεταξύ των πυλώνων στους οποίους στηρίζεται η αντιναυτεργατική πολιτική περιλαμβάνονται ο Ν. 2687/53 και ο Ν. 27/75, που προσφέρουν προκλητικές φοροαπαλλαγές και γενικότερα τεράστια προνόμια στους εφοπλιστές, ο Κώδικας Δημόσιου Ναυτικού Δικαίου και ο Κώδικας Ιδιωτικού Ναυτικού Δικαίου, που θωρακίζουν το νομοθετικό πλαίσιο υπέρ των ναυτιλιακών επιχειρήσεων και επιβάλλουν - εκτός των άλλων - στρατιωτικό καθεστώς σε όλους τους κρίκους της ναυτιλίας, συμπεριλαμβανομένης της Ναυτικής Εκπαίδευσης, η οποία υποβαθμίζεται με ευθύνη όλων των κυβερνήσεων.

Στον υπό αναμόρφωση Κώδικα Ιδιωτικού Ναυτικού Δικαίου, που φέρνει η κυβέρνηση της ΝΔ στη Βουλή, προωθούνται αντιδραστικές αλλαγές, στις οποίες κεντρική θέση κατέχει η εφαρμογή της Διεθνούς Ναυτικής Σύμβασης (MLC 2006), η οποία επικυρώθηκε στη Βουλή το 2012, με ευθύνη της ΝΔ, του ΠΑΣΟΚ και του ΣΥΡΙΖΑ, και προβλέπει τα ελάχιστα δικαιώματα.

Στη Διεθνή Ναυτική Σύμβαση MLC 2006 ανατίθεται με το άρθρο 165 του υπό ψήφιση ΚΙΝΔ, καθώς και με άλλες διατάξεις, η ευθύνη της ρύθμισης της σύμβασης ναυτολόγησης, των όρων και των δικαιωμάτων των ναυτεργατών, επιβάλλοντας στην πράξη την κατάργηση των Συλλογικών Συμβάσεων Εργασίας, μειώνοντας δραματικά τους μισθούς, τις μέρες της άδειας (άρθρο 185) σε 2, 5 μέρες αντί των 8 ημερών που δικαιούνται οι ναυτεργάτες π.χ στα ποντοπόρα πλοία, κ.ά. Και αυτές τις απαράδεκτες ρυθμίσεις θα αξιοποιήσουν οι εφοπλιστές κατά των ναυτεργατών».

Το άρθρο της τροπολογίας προσθήκης

«Το περιεχόμενο και οι προβλέψεις του άρθρου 165 του υπό αναμόρφωση Κώδικα Ιδιωτικού Ναυτικού Δικαίου (ΚΙΝΔ) αντικαθίστανται από την ακόλουθη πρόταση:

Η σύμβαση ναυτολόγησης, οι όροι εργασίας και τα δικαιώματα του ναυτικού ρυθμίζονται από τις ελληνικές Συλλογικές Συμβάσεις (ΣΣΕ) που συμφωνούνται από τις αντιπροσωπευτικές οργανώσεις των πλοιοκτητών - εργοδοτών και των ναυτεργατών, κατά κατηγορία και είδος πλοίου. Η κατάρτιση της προαναφερόμενης ΣΣΕ δεσμεύει υποχρεωτικά όλους τους εργοδότες, ανεξάρτητα από το αν αποτελούν μέλη της εργοδοτικής οργάνωσης που υπέγραψε τη ΣΣΕ.

Σε περίπτωση κατά την οποία δεν έχει γίνει δυνατό να συμφωνηθεί η κατάρτιση ΣΣΕ, κατά τα ανωτέρω, εξακολουθεί να ισχύει η αμέσως προηγούμενη, ακόμα κι αν έχει λήξει η χρονική διάρκεια ισχύος της».


ΝΑΥΤΕΡΓΑΤΕΣ
Απεργούν για τις Συλλογικές Συμβάσεις, τους μισθούς, τα δικαιώματα

Σε εξέλιξη από χτες η 48ωρη προειδοποιητική απεργία σε όλες τις κατηγορίες των πλοίων

Λιμάνι Πειραιά

RIZOSPASTIS

Λιμάνι Πειραιά
Δεμένα παραμένουν από χτες τα πλοία στα λιμάνια όλης της χώρας, καθώς οι ναυτεργάτες βρίσκονται σε 48ωρη προειδοποιητική απεργία. Η απεργιακή κινητοποίηση, που έχει προκηρυχθεί από την ΠΝΟ και τα σωματεία σε όλες τις κατηγορίες των πλοίων, ξεκίνησε χτες τα ξημερώματα και συνεχίζεται μέχρι αύριο Παρασκευή στις 6 το πρωί.

Οι ναυτεργάτες διεκδικούν ανανέωση και εφαρμογή των Συλλογικών Συμβάσεων Εργασίας, με αυξήσεις στους μισθούς σε όλες τις κατηγορίες πλοίων. Παράλληλα, απαιτούν την απόσυρση των διατάξεων που προωθούνται με την αναμόρφωση του Κώδικα Ιδιωτικού Ναυτικού Δικαίου (ΚΙΝΔ) και οι οποίες δίνουν τη χαριστική βολή στους όρους αμοιβής και εργασίας τους.

Στο λιμάνι του Πειραιά, τα ναυτεργατικά σωματεία ΠΕΜΕΝ, «ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ» και ΠΕΕΜΑΓΕΝ έδωσαν από τις πρώτες πρωινές ώρες τη μάχη της περιφρούρησης, ενώ στη συνέχεια πραγματοποίησαν απεργιακή συγκέντρωση.

Στο πλευρό τους βρέθηκαν το Εργατικό Κέντρο Πειραιά και αντιπροσωπείες σωματείων και φορέων της περιοχής.

Το «παρών» στην απεργιακή περιφρούρηση έδωσε και ο Γιώργος Μαρίνος, μέλος του ΠΓ της ΚΕ του ΚΚΕ και βουλευτής του Κόμματος, ενώ στη συγκέντρωση συμμετείχε η Διαμάντω Μανωλάκου, μέλος της ΚΕ, βουλευτής Β' Πειραιά του ΚΚΕ και εκ νέου υποψήφια.


Την απεργιακή κινητοποίηση χαιρέτισε ο Θανάσης Ευαγγελάκης, πρόεδρος της ΠΕΜΕΝ. Η 48ωρη απεργία, επεσήμανε, παίρνει τη σκυτάλη από προηγούμενες απεργιακές κινητοποιήσεις στη βάση των ίδιων οξυμένων προβλημάτων που αντιμετωπίζουν οι ναυτεργάτες, συνολικά οι εργαζόμενοι, από την αντιλαϊκή πολιτική.

Μιλώντας στους συγκεντρωμένους μετέφερε την αλληλεγγύη των εργαζομένων στους λαούς της Τουρκίας και της Συρίας, που αντιμετωπίζουν τις επιπτώσεις του φονικού σεισμού, και κάλεσε τα σωματεία να οργανώσουν τη συγκέντρωση ειδών πρώτης ανάγκης, ανταποκρινόμενα και στο κάλεσμα του Εργατικού Κέντρου Πειραιά.

Οσον αφορά το μέτωπο των Συλλογικών Συμβάσεων, ο Θ. Ευαγγελάκης κατήγγειλε την άρνηση της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, από το 2010 μέχρι και σήμερα, να συναντηθεί και να συζητήσει με τις συνδικαλιστικές οργανώσεις, άρνηση την οποία χαρακτήρισε προκλητική, καθώς την ίδια χρονική περίοδο οι μισθοί και τα δικαιώματα των ναυτεργατών συρρικνώνονται, ενώ τα κέρδη των εργοδοτών γιγαντώνονται. Αναφέρθηκε επίσης στα νέα πλήγματα που φέρνει στους όρους αμοιβής και εργασίας η τροποποίηση του ΚΙΝΔ που συζητιέται στη Βουλή.

Σκιαγραφώντας την κατάσταση που έχει διαμορφωθεί στον κλάδο, τόνισε ότι οι ναυτεργάτες στα ποντοπόρα πλοία έρχονται αντιμέτωποι με οργανικές συνθέσεις που δεν ανταποκρίνονται στις πραγματικές ανάγκες και τους καταδικάζουν σε διαρκές τρέξιμο και συνθήκες εντατικοποίησης, ενώ στην ακτοπλοΐα έχει γίνει ...κανόνας η δουλειά για έξι μήνες, καθώς από 1η Νοέμβρη κάθε χρόνο οι γενικές υπηρεσίες μειώνονται πάνω από 60% και μεγάλο μέρος του προσωπικού καταλήγει στην ανεργία.

Από την απρόκλητη επίθεση στους ναυτεργάτες στην Καβάλα
Από την απρόκλητη επίθεση στους ναυτεργάτες στην Καβάλα
Στις συνθήκες αυτές, οι εφοπλιστές συνεχίζουν να απολαμβάνουν συνεχώς νέα προνόμια και επιδοτήσεις, ενώ με την τροποποίηση του ΚΙΝΔ τούς δίνεται ένα πρόσθετο «όπλο» για το χτύπημα των Συλλογικών Συμβάσεων Εργασίας σε όλες τις κατηγορίες των πλοίων, προκειμένου να επικρατήσουν οι ελάχιστες προβλέψεις της Διεθνούς Σύμβασης Ναυτικής Εργασίας.

«Ο αγώνας δεν θα σταματήσει σήμερα», ξεκαθάρισε ο Θ. Ευαγγελάκης. «Τα ίδια τα προβλήματα μας φέρνουν αντιμέτωπους με αυτήν την αντιλαϊκή - αντεργατική πολιτική και αποτελούν μονόδρομο η οργάνωση και ο αγώνας», πρόσθεσε, εκτιμώντας ότι η επίθεση θα ενταθεί ακόμα περισσότερο το επόμενο διάστημα. Στην κατεύθυνση αυτή, υπογράμμισε την ανάγκη τα σωματεία και οι διοικήσεις τους «να πατάνε και με τα δύο πόδια σε μια βάρκα, στη βάρκα των συμφερόντων του ναυτεργάτη», καθώς οι «ισορροπίες» ανάμεσα στο «καλό της εταιρείας» και στα δικαιώματα των ναυτεργατών έχουν αποδειχθεί καταστροφικές για τους εργαζόμενους.

«Αυτήν την προκλητικότητα, την επιθετικότητα, την αδιαλλαξία του εφοπλιστικού κεφαλαίου, που έχει τις κυβερνήσεις του και το υπηρετούν, δεν μπορεί ο κάθε ναυτεργάτης μόνος του να την αντιμετωπίσει», συνέχισε, και στάθηκε στην ανάγκη να δυναμώσουν η οργάνωση και η συσπείρωση στα σωματεία. Ανατρέχοντας στην πείρα από τον αγώνα των σωματείων, υπενθύμισε ότι ο κλάδος έχει έρθει αντιμέτωπος τέσσερις φορές με το μέτρο της πολιτικής επιστράτευσης κατά τη διάρκεια απεργιακών αγώνων (2002, 2006, 2013 και 2020) και υπογράμμισε ότι κανένα δικαίωμα δεν έχουν χαρίσει η εργοδοσία και οι κυβερνήσεις, όλα τα έχουν κατακτήσει οι εργαζόμενοι με τους αγώνες τους.«Να δώσουμε τη δική μας απάντηση, να γίνουμε πρωταγωνιστές των εξελίξεων», κατέληξε.

Καβάλα: Απρόκλητη καταστολή σε βάρος των ναυτεργατών

Σε απρόκλητη επίθεση εναντίον απεργών ναυτεργατών και εργαζομένων - μελών σωματείων της περιοχής, που περιφρουρούσαν την απεργία στο πλοίο Ε/Γ-Ο/Γ «Anax» της Ναυτιλιακής Εταιρείας Καβάλας, προχώρησαν άνδρες του Λιμενικού στο λιμάνι της Κεραμωτής στην Καβάλα.

Σε ανακοίνωσή τους τα ναυτεργατικά σωματεία ΠΕΜΕΝ, «ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ» και ΠΕΕΜΑΓΕΝ καταγγέλλουν την «κατ' εντολή των εφοπλιστών, της κυβέρνησης και του υπουργείου Ναυτιλίας» επίθεση και τονίζουν πως οι τρομοκρατικές και εκβιαστικές μεθοδεύσεις των εφοπλιστών απέναντι στους ναυτεργάτες της πορθμειακής γραμμής Κεραμωτής - Λιμένα Θάσου, τους οποίους πίεσαν να υπογράψουν υπεύθυνη δήλωση ότι δεν συμμετέχουν στην απεργία, έγιναν με την ανοχή των λιμενικών αρχών, κάτι που έχει γίνει και στο παρελθόν.

«Οι ναυτεργάτες δεν είναι μόνοι τους!»

Την επίθεση στο λιμάνι της Κεραμωτής καταγγέλλει σε ανακοίνωσή της και η Επιτροπή Περιοχής Ανατολικής Μακεδονίας - Θράκης του ΚΚΕ, τονίζοντας ότι η επιτυχία της απεργίας αποτελεί την καλύτερη απάντηση στους απεργοσπαστικούς μηχανισμούς του εφοπλιστή Μητσόπουλου.

Στην ανακοίνωση σημειώνεται μεταξύ άλλων ότι η κυβέρνηση φέρει ακέραιη την ευθύνη για τη συγκάλυψη περιστατικών όπως οι εκβιασμοί για την υπογραφή δήλωσης μη συμμετοχής στην απεργία, αλλά και για την ένταση της καταστολής ενάντια σε όποιον σηκώνει κεφάλι και διεκδικεί.

Και συνεχίζει η ΕΠ Ανατ. Μακεδονίας - Θράκης αναφερόμενη στην κυβέρνηση: «Τους δικούς της νόμους, όπως και όλων των προηγούμενων κυβερνήσεων, αξιοποιούν οι εφοπλιστές για να τσακίσουν όποιο δικαίωμα έχει απομείνει στους ναυτεργάτες, για να αυγαταίνουν τα δικά τους κέρδη με την ένταση της εκμετάλλευσης, τις προκλητικές φοροαπαλλαγές, τις κάθε είδους ενισχύσεις.

Ιδιαίτερα το εφοπλιστικό κεφάλαιο της περιοχής "παίρνει φόρα", αφού όλες οι παραβάσεις που καταγγέλλονται από το Σωματείο Ναυτεργατών σχετικά με τα ωράρια, τη διαμονή, την εντατικοποίηση τους θερινούς μήνες, τις οργανικές συνθέσεις και τόσα άλλα, μένουν ...στα συρτάρια!»

Η Οργάνωση του Κόμματος τονίζει πως οι ναυτεργάτες δεν είναι μόνοι τους, πως μαζί με τους απολυμένους στα Πετρέλαια και στα Λιπάσματα Καβάλας, τους εργαζόμενους σε δεκάδες χώρους δουλειάς, μπορούν να κάνουν πράξη το σύνθημα «Μόνο ο λαός μπορεί να σώσει τον λαό, στον δρόμο της σύγκρουσης και της ανατροπής».



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ