ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 1 Ιούλη 2007
Σελ. /32
ΑΓΡΟΤΙΚΑ
ΔΗΜΟΣΙΑ ΕΡΓΑ
Φορομπηχτικά για το λαό - κερδοφόρα για το κεφάλαιο

Motion Team

Στην πορεία προς τις εκλογές - ανάμεσα σ' άλλα - διαμορφώνεται και ένα σκηνικό δικομματικής διελκυστίνδας με φόντο τα λεγόμενα «μεγάλα έργα υποδομής» και με βασικό αντικείμενο το ποιο από τα δύο αυτά κόμματα μετέτρεψε τη χώρα σε ...«ένα απέραντο εργοτάξιο»!

Ηδη ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ Γ. Παπανδρέου έκανε την τηλεοπτική του βόλτα στην Εγνατία Οδό, ενώ η προγραμματισμένη για σήμερα αντίστοιχη βόλτα του πρωθυπουργού Κ. Καραμανλή αναβλήθηκε προς το παρόν καθώς τον πρόλαβαν οι πυρκαγιές...

Το θέμα, βέβαια, παραμένει. Μόνο που από τη σχετική συζήτηση αποκρύβεται επιμελώς το βασικό ερώτημα: «μεγάλα έργα, δημόσια έργα, από ποιον και για ποιον;». Και αποκρύβεται σκόπιμα, επειδή στο πλαίσιο του καπιταλισμού και τα δημόσια έργα αποτελούν εμπόρευμα και όχι κοινωνικό αγαθό, ενώ βασικό κριτήριο επιλογής και εκτέλεσης των έργων δεν αποτελεί η ικανοποίηση των λαϊκών αναγκών, αλλά η μεγιστοποίηση του καπιταλιστικού κέρδους. Απόλυτα συνεπείς σε όλα αυτά οι κυβερνήσεις ΝΔ και ΠΑΣΟΚ πήραν όλα τα μέτρα για την ισχυροποίηση λίγων επιχειρηματικών ομίλων, την επιτάχυνση της συγκεντροποίησης του κεφαλαίου στον κατασκευαστικό κλάδο, αλλά και για τη διαμόρφωση μιας νέας ιδιαίτερα κερδοφόρας διεξόδου για το τραπεζικό κεφάλαιο.

Η κοροϊδία και η πραγματικότητα

Motion Team

Ολα αυτά τα χρόνια περίσσεψαν οι κυβερνητικές διαβεβαιώσεις, τόσο από τη ΝΔ όσο και από το ΠΑΣΟΚ, ότι η υλοποίηση των μεγάλων έργων γινόταν για να ικανοποιηθούν, δήθεν, οι πραγματικές μακροχρόνιες κοινωνικές ανάγκες κι ότι έτσι θα αμβλύνονταν οι ανισότητες, τόσο στο επίπεδο των περιφερειών της χώρας όσο και σε σχέση με το επίπεδο της οικονομικής ανάπτυξης των άλλων κρατών μελών της ΕΕ. Ποια είναι όμως η πικρή αλήθεια;

  • Τα κέρδη των εισηγμένων στο χρηματιστήριο ομίλων που ασχολούνται με την κατασκευή αυξάνονται με ρυθμό που ξεπερνά το 30% το χρόνο.
  • Ενα σημαντικό ποσοστό εργαζομένων, που επισήμως ξεπερνά το 20% (στην πραγματικότητα είναι πολύ μεγαλύτερο αυτό το ποσοστό), ζει κάτω από το επίσημο όριο της φτώχειας και οι υπόλοιποι βλέπουν να ανοίγει διαρκώς η ψαλίδα ανάμεσα στον πλούτο που παράγουν σε σχέση με την πορεία του μέσου πραγματικού μισθού.
  • Οι αυξήσεις στα μεροκάματα περιορίζονται στα ...77 λεπτά!
  • Ο συνολικός δανεισμός των λαϊκών νοικοκυριών έχει ξεπεράσει κατά πολύ τα 80 δισ. ευρώ.
  • Ο αγροτικός πληθυσμός μειώνεται διαρκώς και την τελευταία τετραετία έπεσε στο 10%.

Η ανάπτυξη που υπόσχονταν, αντιστοιχεί πράγματι σε αύξηση των καπιταλιστικών κερδών κι εκεί σταματά. Μετά από τόσα και τόσα κοινοτικά «πακέτα» το κατά κεφαλήν εισόδημα στην Ελλάδα παραμένει στο 80% του μέσου όρου της ΕΕ, όσο ήταν και το 1981. Η ανισόμετρη ανάπτυξη δεν επιβραδύνθηκε ούτε στην Ευρώπη, ούτε στο εσωτερικό της Ελλάδας. Τα στατιστικά στοιχεία της ίδιας της ΕΕ δείχνουν ότι από τις φτωχότερες περιφέρειες ήταν και παραμένουν η Ηπειρος, η Ανατολική Μακεδονία και η Θράκη. Δηλαδή, περιφέρειες που θεωρητικά θα έπρεπε ήδη να είναι αναπτυσσόμενες.

Και να σκεφτεί κανείς ότι από τη δεκαετία του '80 στο όνομα της μείωσης των περιφερειακών ανισοτήτων, στο σεντούκι του κεφαλαίου διοχετεύτηκαν πακέτα και πακέτα: Υπήρχαν τα Μεσογειακά Ολοκληρωμένα Προγράμματα, τα λεγόμενα ΜΟΠ, το Α' και Β' ΚΠΣ, το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Βιομηχανίας, τα περιβόητα γραφεία Βιομηχανικής αλλαγής που διαφήμιζε το ΠΑΣΟΚ τη δεκαετία του '90 στο Λαύριο, στην Αχαΐα, στη Θήβα. Παρ' όλα αυτά, σε αυτές τις περιοχές η ανεργία εκτινάχτηκε στα ύψη και πολλές μονάδες μεταποιητικών κλάδων έκλεισαν. Το Γ' και τώρα το Δ' Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης διαφημίζονται με τον ίδιο ακριβώς τρόπο. Πακέτα που θα δοθούν για να γίνουν έργα που ...θα προσφέρουν λαϊκή ευημερία. Το σίγουρο είναι ότι κάποιοι θα αυξήσουν το πουγκί τους. Αυτοί δεν ανήκουν στα λαϊκά στρώματα.

Πανάκριβα έργα

Από τα στοιχεία προκύπτει ότι τη «νύφη» θα πληρώσει πανάκριβα ο ελληνικός λαός.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα η ίδια η Εγνατία για την οποία διαγκωνίζονται οι δύο αρχηγοί: Ξεκίνησε να κατασκευάζεται πριν 13 χρόνια με έναν προϋπολογισμό 1,8 δισ. ευρώ και με ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2000, και ήδη το κόστος της έφτασε τα 5,9 δισ. ευρώ (6,8 δισ. ευρώ μαζί με τους τρεις κάθετους άξονες), ενώ θα ολοκληρωθεί το 2008 και βλέπουμε. Πρόκειται για ένα πανάκριβο έργο (κατά μέσο όρο κάθε χιλιόμετρο στοιχίζει 8,8 εκατ. ευρώ) από το οποίο κέρδισαν τεράστια ποσά μερικοί μεγαλοκατασκευαστές. Σε λίγο διάστημα μάλιστα ο λαός θα κληθεί να πληρώσει και διόδια, παρότι ήδη πληρώνει πανάκριβα την κατασκευή της.

Προτεραιότητα σ' ό,τι αυξάνει τα καπιταλιστικά κέρδη

Πέρα από αυτό όμως, προτεραιότητα στα έργα υποδομής δίδεται μόνο σε αυτά που ικανοποιούν τις ανάγκες της ΕΕ και της αστικής τάξης της χώρας μας για γρήγορη κίνηση εμπορευμάτων και κεφαλαίου στην ευρύτερη περιοχή της Νοτιοανατολικής Ευρώπης. Την ίδια στιγμή, άλλα επείγοντα έργα για την ασφάλεια και την προστασία του λαού, όπως τα αντιπλημμυρικά ή αυτά της αντισεισμικής προστασίας ή, πολύ περισσότερο, της λαϊκής κατοικίας, βρίσκονται στα αζήτητα.

Είναι χαρακτηριστικό ότι από τα έργα 18 δισ. ευρώ που θα διαχειριστεί το ΥΠΕΧΩΔΕ κατά την τέταρτη λεγόμενη προγραμματική περίοδο 2007 - 2013, τα 13,7 δισ. ευρώ θα κατευθυνθούν σε έργα «ενίσχυσης της προσπελασιμότητας» και μόλις κάποια ψίχουλα που δεν ξεπερνούν τα 100 εκατ. ευρώ για έργα αντιπλημμυρικής προστασίας. Και αυτά μόνο για τους νομούς Αττικής, Θεσσαλονίκης και Εβρου...

Πρέπει να σημειωθεί ότι στην περίπτωση της Εγνατίας, ένα από τα επιχειρήματα των κυβερνήσεων της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ ήταν και η ανάπτυξη της αγροτικής παραγωγής στις περιοχές από τις οποίες θα περνούσε ο οδικός άξονας. Ωστόσο, η συρρίκνωση του αγροτικού πληθυσμού, που τα τελευταία τέσσερα χρόνια έφτασε το 10%, καταμαρτυρεί το αντίθετο...

«Χαράτσια» για κατασκευή και για χρήση

Χειρότερα, μάλιστα, θα γίνουν τα πράγματα με τα μεγάλα έργα των «συμβάσεων παραχώρησης», αλλά και τα μικρότερα που πρόκειται πλέον να γίνουν με τις περιβόητες Συμπράξεις Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ). Τώρα πια ο ελληνικός λαός καλείται να πληρώνει τα έργα διπλά - και ως φορολογούμενος για την κατασκευή τους και ως χρήστης με τα πανάκριβα διόδια και άλλα «χαράτσια». Εργα, που θα ιεραρχούνται, σχεδιάζονται και εκτελούνται με γνώμονα αποκλειστικά την ανταποδοτικότητα, δηλαδή τη μακροχρόνια και εγγυημένη κερδοφορία του κεφαλαίου και όχι την κάλυψη των αναγκών του λαού.

Τα έργα αυτά στην κυριολεξία τα συνεχίζει η μία κυβέρνηση από κει που τα αφήνει η άλλη. Θυμίζουμε ότι τους διαγωνισμούς για τα έργα Αεροδρόμιο Σπάτων, Ρίο - Αντίρριο και Αττική Οδό, προκήρυξε η κυβέρνηση της ΝΔ 1991 - 1993 και τις συμβάσεις υπέγραψε η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, ενώ τους διαγωνισμούς για τους έξι οδικούς άξονες προκήρυξε το 2002 η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ και τις συμβάσεις υπογράφει τώρα η κυβέρνηση της ΝΔ.

Οι ομοιότητες των συμβάσεων πολλές: Παράδοση στους ιδιωτικούς ομίλους της εκμετάλλευσης των έργων για μερικές δεκαετίες, αν και συμβάλλουν στο κόστος με λιγότερο και από 10%! Επιβολή πανάκριβων διοδίων και τελών (για μια διαδρομή 1 χιλιομέτρου στην Αττική οδό πληρώνουμε 2,80 ευρώ, για ένα πέρασμα από το Ρίο - Αντίρριο πληρώνουμε 10,90 ευρώ, ενώ μόλις ολοκληρωθούν οι νέοι οδικοί άξονες για κάθε χιλιόμετρο θα πληρώνουμε 5 λεπτά (μαζί με το ΦΠΑ και τις αναπροσαρμογές λόγω πληθωρισμού, ενώ μέχρι το 2005 πληρώναμε μόλις 1,7 του λεπτού).

Εγγύηση του Δημοσίου για τα δάνεια των ιδιωτικών ομίλων επί ΠΑΣΟΚ, κατασκευή έργων από το Δημόσιο για λογαριασμό των ομίλων, παράδοση εισπράξεων από ήδη κατασκευασμένα έργα και μάλιστα προκαταβολικά από την υπογραφή της σύμβασης, εγγύηση των κερδών με ...επιδοτήσεις λειτουργίας, επί ΝΔ. Φοροαπαλλαγές και στη μία και στην άλλη περίπτωση, όπως και τεράστιες ρήτρες για να μη γίνουν όσο διαρκούν οι συμβάσεις άλλα ανταγωνιστικά έργα που θα περιορίσουν τις εισπράξεις των ομίλων, άσχετα αν τα έχει ανάγκη ο τόπος...

Αποστομωτικό για το πόσο «αποικιοκρατικού» τύπου είναι οι συμβάσεις αυτές, είναι το πόρισμα της εισαγγελέα Πρωτοδικών Ε. Τουλουπάκη, σύμφωνα με το οποίο η σύμβαση για την Αττική Οδό είναι «λεόντειος» σε βάρος του δημοσίου συμφέροντος, δηλαδή για το λαό. Πρόκειται, δηλαδή, για μια ληστρική σύμβαση, για την οποία, όμως, η δικογραφία τέθηκε στο αρχείο, αφού η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ είχε φροντίσει να νομιμοποιήσει, κυρώνοντάς την το 1996 με νόμο στη Βουλή! Την ίδια τακτική ακολουθεί βέβαια και η σημερινή κυβέρνηση της ΝΔ για τις αποικιοκρατικού τύπου συμβάσεις που υπογράφει...

Κέρδη με... ουρά για πολύ λίγους!

Πώς, λοιπόν, να μην είναι τεράστια η κερδοφορία των λίγων μεγάλων κατασκευαστικών ομίλων; Το 2006 τα έσοδα από τα διόδια στην Αττική Οδό έφτασαν στα 270 εκατ. ευρώ και τα καθαρά κέρδη στα 50 εκατ. ευρώ! Και να φανταστεί κανείς ότι η ίδια συμμετοχή της κοινοπραξίας στην κατασκευή του έργου ήταν μόλις 60 δισ. δρχ.! Τα έσοδα της Γέφυρας ΑΕ του Ρίου - Αντιρρίου έφτασαν την ίδια χρονιά στα 43 εκατ. ευρώ, ενώ τα καθαρά κέρδη του γαλλοελληνικού ομίλου στα 5,5 εκατ. ευρώ.

Είναι τόσο ελκυστικά τα κέρδη των μεγάλων αυτών εταιριών που ασχολούνται με τα λεγόμενα «αυτοχρηματοδοτούμενα» έργα, που φαντάζουν πλέον ως κολοσσοί για τον ελληνικό χώρο. Φρόντισαν να τους γιγαντώσουν τόσο το ΠΑΣΟΚ, με τον περιβόητο νόμο για τις συγχωνεύσεις που άφησε μόνο 14 εταιρείες στην ανώτατη 7η Τάξη εργοληπτικού πτυχίου, όσο και τώρα η ΝΔ, που παραχωρεί το σύνολο σχεδόν των οδικών αξόνων της χώρας (πλην Εγνατίας) σε δύο ουσιαστικά ομίλους: Από τη μια, στον όμιλο ΓΕΚ - ΤΕΡΝΑ, σε κοινοπραξία με τις ισπανικές ΣΙΝΤΡΑ και ΝΤΡΑΓΚΑΝΤΟΣ και από την άλλη στον όμιλο «Ελληνική Τεχνοδομική» (σε συνεργασία με την J&P ΑΒΑΞ) και σε κοινοπραξία με τη Γαλλική «Βινσί» (που ελέγχει και το Ρίο - Αντίρριο) και τη γερμανική «Χόχτιφ» (που ελέγχει το αεροδρόμιο Σπάτων).

Τώρα μάλιστα μπήκαμε σε ένα νέο κύκλο εξαγορών και συγχωνεύσεων, που μετατρέπουν τον μεγάλο σε... μεγαλύτερο. Η αρχή έγινε το Φλεβάρη με την απορρόφηση από την «Ελληνική Τεχνοδομική» της «Παντεχνικής». Συνεχίστηκε το Μάη με την εξαγορά από τον όμιλο ΓΕΚ - ΤΕΡΝΑ του 21,4% της «Αττικατ» και ακολούθησε τον Ιούνη η εξαγορά του 47,37% της εταιρίας «Αθηνά», από την J%P ΑΒΑΞ. Ουσιαστικά δημιουργείται στη χώρα μια τριάδα μεγάλων ομίλων που ελέγχει όλα τα μεγάλα έργα, έχοντας ανεκτέλεστο υπόλοιπο περίπου 9 δισ. ευρώ για την επόμενη πενταετία και σίγουρη ετήσια κερδοφορία από τις «συμβάσεις παραχώρησης» για μερικές δεκαετίες...

Την ίδια στιγμή, άλλες μεγάλες εταιρείες, όπως η ΑΛΤΕ, η «Θεμελιοδομή» ή η «Τεχνοδομική» εμφανίζονται να χρεοκοπούν, ενώ οι εκατοντάδες μικρότερες δε βρίσκουν ούτε καν αντικείμενο εργασίας, καθώς δε γίνονται τα αναγκαία μικρότερα έργα και ειδικότερα στην περιφέρεια! Σύμφωνα με πληροφορίες του «Ρ», κάθε φορά που συνεδριάζει η Επιτροπή Μητρώου Εργοληπτικών Επιχειρήσεων (ΜΕΕΠ) του ΥΠΕΧΩΔΕ, διαγράφονται 7 με 8 εργοληπτικές εταιρείες...


Νίκος ΠΕΡΠΕΡΑΣ

ΤΟΤΕ ΚΑΙ ΤΩΡΑ
ΟΙ ΦΛΟΓΕΣ ΣΑΡΩΣΑΝ

(Τα δάση που απόμειναν)

Η ΒΔΟΜΑΔΑ που πέρασε, οι στερνές αυτές μέρες του Θεριστή, όχι μόνο στην πρωτεύουσα, αλλά σε ολόκληρη τη χώρα ζουν την εφιαλτική κατάσταση, που έχει προκύψει μαζί με τον καύσωνα και τις δεκάδες πυρκαγιές, που κατακαίνε χιλιάδες στρέμματα, δασικές εκτάσεις σε πανέμορφα και μοναδικά θεϊκά βουνά της χώρας.

ΦΥΛΑΚΙΣΜΕΝΟΣ από το φοβερό καύσωνα στο «κλιματιζόμενο» δωμάτιο βλέπεις κι ακούς όλα αυτά τα τρομερά και εγκληματικά που γίνονται και παρακολουθείς τους ψευταράδες να ζητούν ο ένας να φορτώσει στον άλλο, όσα δεν έγιναν χρόνια και χρόνια.

ΜΕΣΑ στους θεσπέσιους βουνίσιους χώρους που δέχτηκαν της πύρινης λαίλαπας πλήγμα θανάσιμο είναι και η Πάρνηθα. Το αγαπημένο βουνό της Αττικής, που αποτελεί και το μοναδικό πνεύμονα οξυγόνου, δέχτηκε το απρόσμενο θανάσιμο πλήγμα: Μια φωτιά, που πρωτοφάνηκε στα Δερβενοχώρια κατάφερε να φτάσει... και να κάνει κάρβουνο τον Εθνικό Δρυμό της Πάρνηθας.

ΜΕ ΤΗΝ Πάρνηθα πολλές οι θύμησες, οι παλιές και οι δεσμοί. Είναι το βουνό που φέρνει στο νου πάντα με συγκίνηση και με ευγνωμοσύνη το σοφό δάσκαλό μας, τον αγωνιστή και ποιητή, τον Νίκο Καρβούνη.

ΠΡΙΝ από τον πόλεμο, όταν ο Ν. Καρβούνης γύρισε στην Ελλάδα για μόνιμη εγκατάσταση στην Αθήνα, μια τις αγαπητές και μόνιμες δραστηριότητές του ήταν οι διαδρομές στα ελληνικά βουνά, που τα μελετούσε και τα προγραμμάτιζε. Λίγο πριν από τον πόλεμο η ορειβατική ομάδα του ποιητή, που μας έδωσε το θούριο «Βροντάει ο Ολυμπος» ξεπερνούσε τους δέκα. Ολοι τους νεολαίοι, που παρακολουθούσαν και την αντιφασιστική δραστηριότητα του δασκάλου στις διαλέξεις και διαμαρτυρίες, στα διαβήματα.

ΕΙΧΕ μελετήσει σπιθαμή με σπιθαμή την Πάρνηθα. Ηξερε όλα τα μονοπάτια, γνώριζε τις στάνες κι είχε φίλους τους τσοπάνηδες, είχε κόσμο που ζούσε στο δάσος χωρίς να λαμπαδιάζει.

ΛΙΓΟΛΟΓΟΣ, αλλά πάντα απλός και κατατοπιστικός έδινε τις συμβουλές του στους νεαρούς συντρόφους του στις βουνίσιες εξορμήσεις που είχε αποκτήσει. Είχε ένα γρήγορο, σταθερό βηματισμό, ήταν, όπως είπαν οι μαθητές του, ωκύπους - ταχύς, γοργοπόδαρος. Οσες φορές κοντοσταματούσε και έφθαναν κι οι άλλοι της ομάδας, πάντα είχε να τους ενημερώσει για τα γύρω, για τα δέντρα, τους ανθρώπους. Ηξερε να «διαβάζει τη φύση».

ΑΛΛΑ να γυρίσουμε στα τωρινά. Στο σήμερα, που δεκάδες μέτωπα πυρκαγιών σ' όλη τη χώρα κατακαίνε μεγάλες μοναδικές δασικές εκτάσεις, αλλά και δεντροκαλλιέργειες, όπως στο Πήλιο και στην Αγιά. Χάνονται ανθρώπινες ζωές. Φέρνει απελπισία στον ξωμάχο της γης μας να βλέπει να γίνονται κάρβουνο όλη η δούλεψη της ζωής του.

ΝΑ ΚΑΙΓΕΤΑΙ ώρες και ώρες το Πήλιο, στολίδι μοναδικό της Ελλάδας και να μην υπάρχει από πουθενά βοήθεια... Να λαμπαδιάζει ό,τι πιο όμορφο έχει ο Κίσαβος κι εκεί η ίδια νωχέλεια και βραδύτητα... Κάηκαν 300 στρέμματα πευκοδάσος στον Πόρο. Και οι βάνες, αντλιοστάσια και δεξαμενές κοιμούνται ύπνο βαθύ!!!

Η ΟΡΓΗ στους τόπους της τραγωδίας επερίσσεψε. Το έδειξαν τα λόγια των ανθρώπων που κι αυτή τη φορά τους ξέχασαν.

ΕΥΚΟΛΟ είναι να τα φορτώνεις όλα στα «άκρατα καιρικά φαινόμενα». Θανάτους, καταστροφές κι όλα τ' άλλα... Δεν οφείλονται κυρίως στον καύσωνα...

ΚΥΡΙΟΣ ένοχος, αυτός που τροφοδοτεί και στηρίζει το καταστροφικό έργο των εμπρηστών είναι η πολιτική της κυβέρνησης της ΝΔ σήμερα και χτες του ΠΑΣΟΚ...

Η ΒΔΟΜΑΔΑ που πέρασε στάθηκε βδομάδα μεγάλης δοκιμασίας. Η Ελλάδα λαμπάδιασε. Κι οι αρμόδιοι είναι ικανοποιημένοι για όσα έπραξαν για να αντιμετωπίσουν τη νέα αυτή τραγωδία της φωτιάς. Ουσιαστικά ανύπαρκτοι, ασυντόνιστοι, σκόρπιοι...

ΓΙΑ ΤΑ ΔΑΣΗ μας, όσα μας έχουν απομείνει, ένας μόνο δρόμος δοκιμασμένος υπάρχει, για να τα σώσουμε από του «λύκου» το στόμα. Να βγει και να πάρει πάνω του την προστασία των δασών, ο ίδιος ο λαός. Ν' αντιπαλέψει την πολιτική που τα καίει, τα καταπατά και τα «εμπορεύεται». Είναι δοκιμασμένος και αποφασιστικός δρόμος.


Του
Νίκου ΚΑΡΑΝΤΗΝΟΥ

ΣΥΜΠΡΑΞΕΙΣ ΔΗΜΟΣΙΟΥ - ΙΔΙΩΤΙΚΟΥ ΤΟΜΕΑ
Εγγύηση μακροχρόνιας κερδοφορίας

Με τις προωθούμενες Συμπράξεις Δημόσιου - Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) θα γίνουν ακόμη χειρότερα τα πράγματα για το λαό. Εκατοντάδες αναγκαία μικρότερα έργα θα χρυσοπληρωθούν από το λαό και για την κατασκευή και για τη χρήση, ενώ οι ιδιωτικοί όμιλοι θα αποκτούν εγγυημένα κέρδη για δεκαετίες.

Ο λαός θα πληρώνει πολλαπλάσια τα έργα αυτά ακόμη και από την κατασκευή τους, όπως αποδεικνύουν οι πρώτες προκηρύξεις των έργων αυτών.

Παράδειγμα 1ο: Η κατασκευή έξι υπηρεσιών και ενός σταθμού Πυροσβεστικής, δημοπρατούνται από την Κτηματική Εταιρεία του Δημοσίου με 3.250 ευρώ το τ.μ., δηλαδή σχεδόν τέσσερις φορές πάνω από τις τρέχουσες τιμές της αγοράς!

Παράδειγμα 2ο: Η κατασκευή πέντε κτιρίων του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου, με συνολικό εμβαδόν 39.000 τ.μ., με τη μέθοδο των ΣΔΙΤ θα κοστίσει 84 εκατ. ευρώ (2.154 ευρώ το τ.μ.), ενώ την ίδια στιγμή στην Τρίπολη κατασκευάζεται τώρα κτίριο του ίδιου Πανεπιστημίου 6.140 τ.μ. με 4,9 εκατ. ευρώ, δηλαδή με 798 ευρώ το τ.μ.

Παράδειγμα 3ο: Ο ΟΣΚ θέλει να κατασκευάσει 27 σχολεία στην Αττική με κόστος κατασκευής 105,5 εκατ. ευρώ, δηλαδή με 2,9 εκατ. ευρώ το ένα, όταν σήμερα παρόμοια σχολεία που κατασκευάζει ο ΟΣΚ δεν υπερβαίνουν τα 1,6 ευρώ το ένα. Αν όμως υπολογιστεί το κόστος συντήρησης που περιλαμβάνεται στις συμβάσεις αυτές, το κόστος ασφάλισης και «βαριάς συντήρησης», ο προϋπολογισμός των 27 σχολείων φτάνει στα 171,5 εκατ. ευρώ, δηλαδή 4 φορές πάνω από το σημερινό!

Τα έργα είναι «κομμένα και ραμμένα» για τις ίδιες μεγάλες εταιρείες, όπως έδειξαν οι «φωτογραφικοί» όροι που περιέχονται στο διαγωνισμό για τους πυροσβεστικούς σταθμούς, τους οποίους καταγγέλλει ο ίδιος ο Σύνδεσμος Ανωνύμων Τεχνικών Εταιρειών (ΣΑΤΕ).

Η θέση του ΚΚΕ

Για το ΚΚΕ, βασικό κριτήριο υλοποίησης όλων των φάσεων παραγωγής των δημοσίων έργων είναι η συνδυασμένη ικανοποίηση των λαϊκών αναγκών σε υποδομές και συγκεκριμένα:

-- Η ασφαλής και γρήγορη κατασκευή των έργων, με συγκριτικά μικρό κόστος, με ριζική βελτίωση των συνθηκών εργασίας, με τήρηση των κανόνων υγιεινής και ασφάλειας των εργαζομένων στις κατασκευές, της προστασίας του περιβάλλοντος, του πολεοδομικού σχεδιασμού και της ασφάλειας των κατοίκων, με ταυτόχρονη στήριξη των σχετικών με τις κατασκευές κλάδων μεταποίησης.

-- Η ικανοποίηση του συνόλου των λαϊκών αναγκών προϋποθέτει, όμως, την απαλλαγή του συστήματος παραγωγής των δημοσίων έργων από τους σιδερένιους νόμους του καπιταλιστικού κέρδους. Απαιτεί έναν ενιαίο φορέα που θα κατέχει τα μέσα παραγωγής, θα κατανέμει σχεδιασμένα την κρατική χρηματοδότηση και το εργατικό δυναμικό και θα καλύπτει το σύνολο των φάσεων των δημοσίων έργων, στο πλαίσιο ενός κεντρικού σχεδιασμού μιας λαϊκής οικονομίας.

Το ΚΚΕ αγωνίζεται για έργα και υποδομές που θα αναλαμβάνει το κράτος, που δε θα επιβαρύνουν το λαό, για την κατάργηση όλων των διοδίων.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ