ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 25 Νοέμβρη 2006
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
Μονόδρομος η αντιδραστική μεταρρύθμιση

Ο πρωθυπουργός, Κ.Καραμανλής, ζήτησε ...επισήμως τη σύμπραξη του ΠΑΣΟΚ

Eurokinissi

Την πρόθεση της κυβέρνησης να προχωρήσει - με στήριγμα την κοινοβουλευτική της πλειοψηφία - στην ιδιωτικοποίηση των πανεπιστημίων και σε νεοφιλελεύθερες αλλαγές συνολικά στην εκπαίδευση πιστοποίησε η χτεσινή τοποθέτηση του πρωθυπουργού, Κωνσταντίνου Καραμανλή, ο οποίος μάλιστα αναγόρευσε το ΠΑΣΟΚ σε ...βασικό υποστηρικτή αυτής της προσπάθειας. Πάντως, ο πρωθυπουργός ήταν ασαφής ως προς το χρόνο κατάθεσης του περίφημου νομοσχεδίου για την εκπαιδευτική μεταρρύθμιση.

Αναφερόμενος στην αναθεώρηση του άρθρου 16 που οδηγεί στην ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων υποστήριξε ότι «στόχος της μεταρρύθμισης του άρθρου 16 δεν είναι η ιδιωτικοποίηση της ανώτατης εκπαίδευσης, αλλά η πρόληψη μιας ανεξέλεγκτης κατάστασης που μπορεί να προκύψει ως αποτέλεσμα των εξελίξεων στην Ευρωπαϊκή Ενωση. Στόχος είναι η ανταπόκριση της πολιτείας στα δεδομένα και στις τάσεις που αναπτύσσονται στην Ευρώπη». Απευθυνόμενος, μάλιστα, στο ΠΑΣΟΚ είπε χαρακτηριστικά: «Εδώ είναι απλά τα πράγματα: `Η στηρίζετε την αναθεώρηση ή δεν τη στηρίζετε. Κατ' αρχήν, εξέλαβα ότι εν πάση περιπτώσει έχετε μια θετική προσέγγιση ότι πρέπει να αλλάξουν αυτά». Μάλιστα, απαντώντας στο αίτημα του Γ. Παπανδρέου για τη διενέργεια δημοψηφίσματος για την Παιδεία, απάντησε λέγοντας: «Να συμφωνήσουμε στα εξής: Εσείς να στηρίξετε και να υπερψηφίσετε την αναθεώρηση του άρθρου 16 και εμείς να συμφωνήσουμε ότι εάν, εφόσον και όταν το ΠΑΣΟΚ γίνει κυβέρνηση, να σας βοηθήσουμε να οργανώσετε το δημοψήφισμα που θέλετε».

Προχωρώντας σε μια επικίνδυνη επιχειρηματολογία ο Κωνσταντίνος Καραμανλής σχολίασε τις κινητοποιήσεις που γίνονται ενάντια στην κυβερνητική πολιτική στην Παιδεία, λέγοντας ότι «δεν μπορεί κανείς να προαναγγέλλει ακραίες αντιδράσεις σε επιλογές της κοινωνικής, αλλά και της πολιτικής πλειοψηφίας». Οσον αφορά στο θέμα του νομοσχεδίου για την «εκπαιδευτική μεταρρύθμιση» αναφέρθηκε αόριστα, λέγοντας πως «συνεχίζουμε το διάλογο με αυτό το μοναδικό στόχο, τη μέγιστη δυνατή συνεννόηση για ένα θέμα, το οποίο δεν μπορεί να αλλάζει από κυβέρνηση σε κυβέρνηση. Και τον συνεχίζουμε, γιατί θέλουμε να δώσουμε και την ύστατη ευκαιρία σε όλους να καταθέσουν προτάσεις».

Ο πρωθυπουργός ανάλωσε ένα μεγάλο μέρος της ομιλίας του, επιχειρηματολογώντας υπέρ της ιδιωτικοποίησης της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Οπως είπε, «η εκπαιδευτική κοινότητα, οι νέες, οι νέοι μας, οι οικογένειές τους, συνειδητοποιούν πια ότι ο 21ος αιώνας βρήκε την ελληνική ανώτατη εκπαίδευση καθηλωμένη και στάσιμη, αρκετά πιο πίσω από το ευρωπαϊκό περιβάλλον και τα διεθνή πρότυπα, κατώτερη των δυνατοτήτων του ανθρώπινου δυναμικού μας, εκπαιδευτικού και φοιτητικού. Το γενικό συμπέρασμα είναι ότι τα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα στον τόπο μας, υστερούν απέναντι στα αιτήματα και τις ανάγκες της σύγχρονης κοινωνίας. Η έλλειψη αξιολόγησης για τις μονάδες και για τις διαδικασίες εκπαίδευσης, σε πλήρη αντίθεση με το αίτημα αναβάθμισης του δημόσιου πανεπιστημίου, συνιστούσε χρόνια τώρα μια αναιτιολόγητη εσωτερική αντίφαση». Επίσης, υποστήριξε ότι «οι λεγόμενοι "αιώνιοι φοιτητές", φαινόμενο που δεν το συναντούμε πουθενά στον κόσμο, δημιουργεί στρεβλώσεις, που αποβαίνουν σε βάρος της πλειοψηφίας της φοιτητικής νεολαίας, αλλά και ολόκληρης της πανεπιστημιακής κοινότητας. Η πρακτική του ενός και μόνο συγγράμματος μπορεί να αποφέρει τεράστια οφέλη σε ορισμένους, αλλά πάντως όχι στους φοιτητές». Τέλος, σημείωσε ότι «η δήθεν δωρεάν Παιδεία κατέληξε εδώ και πολλά χρόνια να είναι ένα από τα πιο βαριά οικονομικά φορτία για κάθε οικογένεια και ιδίως για τους οικονομικά ασθενέστερους». Ως λύση για το πρόβλημα ανέφερε την ανάγκη εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης κατά τα ευρωπαϊκά πρότυπα και την «προοπτική του ενιαίου ευρωπαϊκού εκπαιδευτικού χώρου από τον οποίο δεν μπορούμε να αυτοεξαιρεθούμε ως τελευταίοι εκφραστές της συντήρησης». Κατέληξε, λέγοντας πως «το εκπαιδευτικό σύστημα για την Ελλάδα του μέλλοντος δεν μπορεί να είναι στάσιμο, αδρανές, καθηλωμένο, υποταγμένο σε συντηρητικές αντιλήψεις, δεν μπορεί να παραδίδεται στην εσωστρέφεια και να απομονώνεται απ' όσα συμβαίνουν στο ανταγωνιστικό ευρωπαϊκό και διεθνές περιβάλλον».

Εμφυλιοπολεμικό κατάλοιπο το άρθρο 16!

Κατήγορος όσων αντιδρούν στα ιδιωτικά πανεπιστήμια, με νεοφιλελεύθερα επιχειρήματα, εμφανίστηκε ο Γ. Παπανδρέου

Eurokinissi

Σε κύριο εκφραστή ακραίων νεοφιλελεύθερων απόψεων για την Παιδεία αναδείχτηκε στη χτεσινή συζήτηση ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ Γιώργος Παπανδρέου. Με την ομιλία του άφησε ...χωρίς αντικείμενο τον πρωθυπουργό, αφού ανέλαβε «εργολαβικά» να επιχειρηματολογήσει υπέρ της κατάργησης του άρθρου 16 και της ίδρυσης ιδιωτικών πανεπιστημίων, κατηγορώντας μάλιστα και το ΚΚΕ για τις θέσεις του υπέρ της διατήρησης της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης υπό δημόσιο έλεγχο.

Χαρακτηριστική ήταν η αναφορά του προέδρου του ΠΑΣΟΚ, σύμφωνα με την οποία «το άρθρο 16 είναι κατάλοιπο της εμφυλιοπολεμικής Ελλάδας, μιας Ελλάδας που ποτέ δεν πίστεψε στον εαυτό της»! Μάλιστα, κατηγόρησε το ΚΚΕ και όσους υποστηρίζουν τη διατήρηση του άρθρου 16, λέγοντας ότι «μας το κληροδότησε η δεξιά, με στόχο να ελέγξει το δημόσιο πανεπιστήμιο» και προσθέτοντας πως «ο δογματισμός που ακόμα υπάρχει, μυθοποιεί ένα κράτος που δεν αναπτύχθηκε σε κράτος Πρόνοιας στην ιστορική του διαδρομή, αλλά λειτούργησε ως πολλαπλό εργαλείο εξαγοράς συνειδήσεων ή καταστολής και χειραγώγησης». Παράλληλα, χαρακτήρισε «ψευδαίσθηση» το «ότι με τη διατήρηση του άρθρου 16 θα προστατεύσετε το δημόσιο ελληνικό πανεπιστήμιο. Χωρίς τη ρύθμιση των ιδιωτικών ιδρυμάτων θα συνεχιστεί η πλήρης ασυδοσία στον τομέα αυτό που όμως θα επιβάλει τελικά τους δικούς της κανόνες».

Ο Γιώργος Παπανδρέου συνέχισε το ...κατηγορητήριο υποστηρίζοντας πως «με αυτό το άρθρο "φυλακίζεται" σε ένα δυσκίνητο νομικό καθεστώς που το εμποδίζει να προσελκύσει φοιτητές από το εξωτερικό, να συνδέεται με την περιφερειακή ανάπτυξη, να συνεργάζεται με άλλα ιδρύματα εντός ή εκτός Ελλάδας. Το άρθρο 16 βάζει το ελληνικό δημόσιο πανεπιστήμιο σε μειονεκτική θέση απέναντι στα ιδιωτικά ή ξένα ιδρύματα».

Στη συνέχεια, ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ επιχείρησε να «θολώσει τα νερά» με μια εξίσου ...θολή πρόταση περί δημοψηφίσματος για την Παιδεία, η οποία προκάλεσε σύγχυση ακόμη και στους βουλευτές του ΠΑΣΟΚ. Σημείωσε ότι υπάρχει «ανάγκη ευρύτερης συναίνεσης των πολιτικών δυνάμεων», ζητώντας «να θέσουμε ύστερα από ευρύτατο κοινωνικό διάλογο και διαβούλευση τις βασικές αρχές και παραμέτρους της μεταρρύθμισης του εκπαιδευτικού μας συστήματος σε ένα ειδικό για το σκοπό αυτό δημοψήφισμα. Και εγώ θέλω να τονίσω ότι το δημοψήφισμα», όπου «και βεβαίως θα τεθεί και το άρθρο 16».

Επίσης, για το θέμα της οργάνωσης της εκπαίδευσης τάχτηκε υπέρ του «Ολα τα πανεπιστήμια να διαμορφώσουν τη δική του ιδιαίτερη φυσιογνωμία με τους δικούς τους στόχους, τη δική τους στρατηγική, δομή και λειτουργία». Παράλληλα, τάχτηκε υπέρ της έμμεσης ενίσχυσης της ιδιωτικής Παιδείας, ζητώντας «όσοι νέοι παίρνουν το απολυτήριο Λυκείου θα έχουν εγγυημένο ποσό στο όνομά τους από το κράτος στο ύψος του κόστους σπουδών που θα πηγαίνει στο ίδρυμα που θα τους δέχεται». Τέλος, ο Γιώργος Παπανδρέου αναφέρθηκε στις επικείμενες εκλογές, λέγοντας ότι ο ψηφοφόρος έχει να διαλέξει «μεταξύ της ισχυρής και ποιοτικής δημόσιας Παιδείας του λαού ή της απαξιωμένης, υποχρηματοδοτούμενης εκπαίδευσης».

Οι χαμηλότερες δαπάνες στην Ευρωπαϊκή Ενωση

Στις κρατικές δαπάνες και στον αυταρχισμό επικέντρωσε στην ομιλία του ο πρόεδρος του ΣΥΝ

Στο θέμα των δαπανών για την Παιδεία εστίασε την παρέμβασή του ο πρόεδρος του ΣΥΝ, Αλ. Αλαβάνος. Οπως ανέφερε, «η Ελλάδα είναι η χώρα η οποία έχει τις χαμηλότερες χρηματοδοτήσεις μέσα στην Ευρωπαϊκή Ενωση στην εκπαίδευση. Την ίδια στιγμή η Ελλάδα είναι η χώρα που έχει τις μεγαλύτερες χρηματοδοτήσεις στους εξοπλισμούς».

Επίσης, σημείωσε ότι οι αυταρχικές επιλογές που ακολουθεί η κυβέρνηση καθιστούν αδύνατο έναν πραγματικό διάλογο για την Παιδεία. Συγκεκριμένα, τόνισε: «Πριν λίγες ημέρες πέντε μαθητές της Β΄ Λυκείου του Α΄ Πειραματικού Λυκείου της Αθήνας μεταφέρθηκαν στη Γενική Ασφάλεια γιατί τους θεώρησαν ύποπτους. Εχουμε συνδικαλιστές, οι οποίοι βγαίνουν στα κανάλια και κάνουν κηρύγματα που θυμίζουν άλλες, πολύ άσχημες εποχές. Εχουμε βία απέναντι στους φοιτητές και σε όλους όσους βγήκαν να αγωνιστούν για την υπόθεση της εκπαίδευσης στη χώρα μας. Δεν μπορεί να προχωρήσει έτσι καμία μεταρρύθμιση στην Παιδεία. Δεν είναι μεταρρύθμιση αυτό. Είναι αυταρχική παρέμβαση στο χώρο της Παιδείας, ο οποίος αντιστέκεται, όχι για να διαφυλάξει τα κεκτημένα, αλλά για να ανοίξει καλύτερες σελίδες, διαφυλάσσοντας βέβαια μερικές κατακτήσεις, όπως είναι το θέμα των δημοσίων πανεπιστημίων».



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ