ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 7 Μάρτη 2023
Σελ. /32
ΝΑΥΤΕΡΓΑΤΙΚΑ ΣΩΜΑΤΕΙΑ ΜΕ ΑΦΟΡΜΗ ΤΟ ΕΓΚΛΗΜΑ ΣΤΑ ΤΕΜΠΗ
Είναι εδώ όλες οι προϋποθέσεις και για νέα ναυάγια!

Διεκδικήσεις για την ασφάλεια και την προστασία της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα

Φλεβάρης 2022: Το «Euroferry Olympia» φλεγόμενο

Copyright 2022 The Associated

Φλεβάρης 2022: Το «Euroferry Olympia» φλεγόμενο
Επιβατηγό - οχηματαγωγό πλοίο «Εξπρές Σάμινα»: Στις 26/9/2000 ναυάγησε ενάμισι μίλι ανοιχτά του λιμανιού της Πάρου, γεμίζοντας τη θάλασσα με 101 πτώματα.

Επιβατηγό - τουριστικό πλοίο «Sea Diamond»: Ναυάγησε στις 5/4/2007 στον κόλπο της καλντέρας της Σαντορίνης, με απολογισμό δύο αγνοούμενους και ανυπολόγιστη οικολογική καταστροφή που εξακολουθεί και σήμερα.

Επιβατηγό - οχηματαγωγό πλοίο «Norman Atlantic»: Στις 28/12/2014 ξέσπασε φωτιά στο κατάστρωμα των οχημάτων, λίγο μετά την αναχώρησή του από την Ηγουμενίτσα, 32 ναυτικά μίλια βορειοδυτικά των Οθωνών. Απολογισμός: 12 νεκροί και 18 αγνοούμενοι.

Δεξαμενόπλοιο «Αγία Ζώνη ΙΙ»: Ναυάγησε στις 10/2/2017 στη θαλάσσια περιοχή της Σαλαμίνας, βρωμίζοντας ολόκληρο τον Σαρωνικό Κόλπο με μαζούτ. Οι ναυτεργάτες γλίτωσαν την τελευταία στιγμή.

Επιβατηγό - οχηματαγωγό πλοίο «Euroferry Olympia»: Στις 18/2/2022 ξέσπασε πυρκαγιά στο γκαράζ, με απολογισμό 11 νεκρούς.

Τα παραπάνω είναι ορισμένα μόνο από τα πιο σημαντικά περιστατικά που σημάδεψαν τον τομέα των θαλάσσιων μεταφορών, βυθίζοντας την Ελλάδα στο πένθος. Με αφορμή το νέο έγκλημα στα Τέμπη οι ναυτεργάτες τα επαναφέρουν στη μνήμη τους, ξεκαθαρίζοντας ότι παρά τις δεσμεύσεις για «μέτρα», οι νόμοι όλων των κυβερνήσεων μέχρι σήμερα χειροτερεύουν τις συνθήκες για την ασφάλεια στη θάλασσα.

Τα βασικά συμπεράσματα των ναυαγίων αυτών, που αναδείχθηκαν από την πρώτη στιγμή (με τον ρόλο των ναυτεργατικών σωματείων ΠΕΜΕΝ, «ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ», ΠΕΕΜΑΓΕΝ να είναι καταλυτικός στην αποκάλυψη ατράνταχτων στοιχείων), είναι ότι όλα ήταν προδιαγεγραμμένα εγκλήματα των εφοπλιστών, των κυβερνήσεων και της ΕΕ, που διαμορφώνουν το θεσμικό πλαίσιο ενίσχυσης της κερδοφορίας θυσιάζοντας εργασιακά δικαιώματα, ακόμα και την ανθρώπινη ζωή.

Τα στοιχεία μιλούν από μόνα τους: Στο «Σάμινα» αγνοήθηκε η καταγγελία του πρωτοδεύτερου μηχανικού του πλοίου, στις 21 Σεπτέμβρη (5 μέρες πριν το ναυάγιο) προς το υπουργείο Ναυτιλίας, με την οποία υπογραμμίζονταν η επικίνδυνη κατάσταση του πλοίου και η ακαταλληλότητά του να πραγματοποιεί ταξίδια.

Επιπλέον, η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ με αφορμή το ναυάγιο του «Σάμινα» ενσωμάτωσε στο εθνικό Δίκαιο τον Κανονισμό 3577/92 της ΕΕ για την «απελευθέρωση» των εσωτερικών θαλάσσιων συγκοινωνιών (άρση του καμποτάζ), προκειμένου οι επιχειρηματικοί όμιλοι να επενδύουν ελεύθερα στις εσωτερικές θαλάσσιες συγκοινωνίες. Το πρόσχημα ήταν ότι τάχα ο ανταγωνισμός τους θα έφερνε ασφαλή, σύγχρονα πλοία και θέσεις εργασίας.

Ως αποτέλεσμα είχαμε τον αποδεκατισμό των οργανικών συνθέσεων, σμπαραλιάστηκαν ΣΣΕ και τα ωράρια εργασίας, τα στάνταρ ασφαλείας για την αξιοπλοΐα κ.ά. Το 2013, με βάση αυτόν τον Κανονισμό, η κυβέρνηση ΝΔ - ΠΑΣΟΚ ψήφισε τον νόμο 4150/2013 που μείωσε κατά περίπου 50% τα πληρώματα στα πλοία της γραμμής Ελλάδα - Ιταλία!

Αντίστοιχη μείωση ακολούθησε και στα πλοία της ακτοπλοΐας τους χειμερινούς μήνες. Ομως οι οργανικές συνθέσεις είναι άμεσα συνδεδεμένες και με την προστασία της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα. Οι ναυτεργάτες που πετιούνται στη στεριά έχουν συγκεκριμένο πόστο (υποδιαίρεση) στο πλοίο σε κατάσταση κρίσης, που αφορά και τον χειρισμό των σωστικών μέσων του πλοίου. Τα ολέθρια αποτελέσματα αυτής της μείωσης φάνηκαν με την πολύνεκρη τραγωδία στο επιβατηγό πλοίο «Norman Atlantic».

Στη συνέχεια ήρθε η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ όχι μόνο να διατηρήσει στο ακέραιο αυτούς τους επικίνδυνους νόμους, αλλά με νομοθετική ρύθμιση που ψήφισε στις 23/11/2017, κατ' εντολή των εφοπλιστών, να καταργήσει και τον μοναδικό κρατικό φορέα ελέγχου των πλοίων, τον Κλάδο Ελέγχου Εμπορικών Πλοίων, δίνοντας τις αρμοδιότητές του στις ιδιωτικές εταιρείες των νηογνωμόνων, δηλαδή στους ίδιους τους εφοπλιστές!

Αποτέλεσμα όλων αυτών ήταν να έρθει η νέα τραγωδία 8 χρόνια μετά, με την πυρκαγιά στο «Euroferry Olympia», «καρμπόν» με αυτή στο «Norman Atlantic».

Και ο επικίνδυνος κατήφορος δεν σταματάει εδώ: Στις 22/6/2022 ΝΔ, ΣΥΡΙΖΑ και ΠΑΣΟΚ/ΚΙΝΑΛ ψήφισαν νόμο του υπουργείου Ναυτιλίας για την κωδικοποίηση του θεσμικού πλαισίου που διέπει τις θαλάσσιες μεταφορές. Δηλαδή, όλοι μαζί έσπευσαν να θωρακίσουν και να διευρύνουν το θεσμικό πλαίσιο που διαμορφώνει όλες τις προϋποθέσεις για νέα ναυάγια.

Ο θεός, ο καιρός, ο κακός ο ναυτικός...

Σε ανακοίνωσή τους με αφορμή την τραγωδία στα Τέμπη, τα ναυτεργατικά σωματεία ΠΕΜΕΝ, «ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ» και ΠΕΕΜΑΓΝ μιλούν και για τον χώρο της ναυτιλίας, όπου οι κυβερνήσεις διαχρονικά «συγκαλύπτουν τα εφοπλιστικά εγκλήματα, με το γνωστό τρίπτυχο "ο θεός, ο καιρός, ο κακός ο ναυτικός"».

Θυμίζουν ότι τα σωματεία έχουν αναδείξει επανειλημμένα τις συνθήκες εργασίας με τις μειωμένες οργανικές συνθέσεις, βάσει των παραπάνω νόμων, οι οποίες «προκαλούν εντατικοποίηση της δουλειάς με αποτέλεσμα τις επαγγελματικές ασθένειες, τα ατυχήματα και διαρκή κίνδυνο στην ασφάλεια της ζωής σε ναυτεργάτες και επιβάτες».

Και επαναλαμβάνουν τις διεκδικήσεις τους για ασφάλεια και προστασία της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα:

-- Κατάργηση του 4150/2013 και των Υπουργικών Αποφάσεων για οργανικές συνθέσεις και συνθήκες εργασίας, ενάντια στην υπονόμευση της ασφάλειας της ανθρώπινης ζωής.

-- Οι έλεγχοι αξιοπλοΐας των πλοίων και η έκδοση των σχετικών πιστοποιητικών να γίνονται με κρατική ευθύνη και τη συμμετοχή των ναυτεργατών, των ναυτεργατικών σωματείων.

-- Να καθοριστούν νέοι αυστηροί κανόνες ναυπήγησης των επιβατηγών - οχηματαγωγών πλοίων, οι οποίοι θα ενισχύουν την προστασία της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα.

-- Απαγόρευση απόπλου των πλοίων στα οποία υπάρχουν παρατηρήσεις για σοβαρά προβλήματα ασφαλείας, εξασφάλιση της επάρκειας και καταλληλότητας των σωστικών και πυροσβεστικών μέσων.

-- Απαγόρευση απόπλου των επιβατικών πλοίων σε περίπτωση κακοκαιρίας, κατάργηση της ρύθμισης που μεταφέρει την ευθύνη στον πλοίαρχο.

-- Αμεσο, ειδικό έλεγχο της αξιοπλοΐας των υπερήλικων επιβατικών πλοίων και των πλοίων όπου έχουν γίνει μετασκευές.

-- Εξασφάλιση ουσιαστικής δημόσιας εκπαίδευσης και μετεκπαίδευσης των αξιωματικών και των πληρωμάτων των πλοίων, ειδικό βάρος στην εκπαίδευση για τα σωστικά - πυροσβεστικά μέσα.

-- Δημιουργία Σταθμών Ερευνας και Διάσωσης σε νησιά του Βόρειου Αιγαίου, στο Ιόνιο Πέλαγος και με διακρατική συνεννόηση στη Μεσόγειο.

-- Εκσυγχρονισμό και αναβάθμιση των εγκαταστάσεων του συστήματος GMDSS (διεθνούς συστήματος για την ασφάλεια στη ναυτιλία και για τις επιχειρήσεις έρευνας και διάσωσης).

Με βάση τα παραπάνω, οι διοικήσεις των σωματείων καλούν τις Ομοσπονδίες, τα συνδικάτα, τους εργαζόμενους στον κλάδο των Μεταφορών «να συντονίσουμε την πάλη μας, με αγωνιστικές κινητοποιήσεις, για την ασφάλεια και προστασία της ζωής μας στους χώρους δουλειάς. Κανένα βήμα πίσω από τα συγκροτημένα δικαιώματά μας».


Με επικίνδυνες βλάβες κυκλοφορούν και λεωφορεία των ΚΤΕΛ στην Αττική

«Καθίσματα» που μπορούν να προκαλέσουν τραυματισμό
«Καθίσματα» που μπορούν να προκαλέσουν τραυματισμό
Την τραγική κατάσταση των αστικών συγκοινωνιών αποκαλύπτει σειρά φωτογραφιών, που δείχνουν λεωφορεία των ΚΤΕΛ να εκτελούν μέρος του συγκοινωνιακού έργου της Αττικής παρόλο που παρουσιάζουν βλάβες! Για την κατάσταση αυτή έχουν επανειλημμένα γίνει καταγγελίες από τους εργαζόμενους, όμως έχουν πεταχθεί στον κάλαθο των αχρήστων. Προειδοποιήσεις που γίνονται πριν είναι αργά, και όταν «ο μη γένοιτο» αποδειχθούν μοιραίες...

Οι φωτογραφίες δείχνουν λεωφορεία ΚΤΕΛ, που εκτελούν το συγκοινωνιακό έργο αντί των λεωφορείων της ΟΣΥ («Οδικές Συγκοινωνίες», λεωφορεία και τρόλεϊ), στο πλαίσιο της προώθησης των εργολαβιών και τις ιδιωτικοποίησης, σε γραμμές της Ανατολικής Αττικής. Τα λεωφορεία παρουσιάζουν βλάβες που τα καθιστούν ακατάλληλα για κυκλοφορία, ενώ ορισμένες από τις βλάβες είναι ακόμα και επικίνδυνες για την ασφάλεια των επιβατών και των οδηγών.

Εχουμε και λέμε από όσα έχουν έρθει στην εφημερίδα μας:

-- Λεωφορείο να βρίσκεται σε κίνηση με επιβάτες ενώ έχει χαλασμένη πόρτα, την οποία είχαν κλείσει πρόχειρα με ταινία! Σημειωτέον ότι αν κάποιος έσπρωχνε την πόρτα άνοιγε.

-- Λεωφορεία σε λειτουργία χωρίς καθίσματα.

-- Χειρόγραφη πινακίδα κολλημένη σε τζάμι λεωφορείου που ενημερώνει τους επιβάτες ότι δεν λειτουργούν τα κουδούνια και ότι θα πρέπει να φωνάξουν για στάση!

-- Λεωφορείο να κυκλοφορεί χωρίς πινακίδα τον Σεπτέμβρη του 2022.

-- Λεωφορείο που χάλασε την περασμένη Τρίτη και το άφησαν παρατημένο για τρεις μέρες στη λεωφόρο Καραμανλή στην Αρτέμιδα.

Αυτά είναι ορισμένα παραδείγματα από τον δήθεν σύγχρονο στόλο των ΚΤΕΛ, στα οποία οι κυβερνήσεις τους παρέδωσαν συγκοινωνιακό έργο ισχυριζόμενες ότι έτσι το ενισχύουν.

Οπως καταγγέλλουν οι εργαζόμενοι, αν και τα λεωφορεία της ΟΣΥ περνούν μια φορά τη βδομάδα από επιθεώρηση και όταν παρουσιάζουν βλάβες που δεν μπορούν να επισκευαστούν αποσύρονται, η κατάσταση του στόλου της ΟΣΥ είναι τραγική και αυτό οφείλεται στη χρόνια υποχρηματοδότηση των αστικών συγκοινωνιών από το κράτος, που έχει ως αποτέλεσμα τις μεγάλες ελλείψεις σε προσωπικό, υλικοτεχνική υποδομή, οχήματα και ανταλλακτικά.


Ταινίες που ...προειδοποιούν: «Απομακρυνθείτε από τη χαλασμένη πόρτα»
Ταινίες που ...προειδοποιούν: «Απομακρυνθείτε από τη χαλασμένη πόρτα»


Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ