Του Αντώνη ΝΤΙΝΟΥ*
* Ο Αντώνης Ντίνος είναι μέλος του ΔΣ του Συλλόγου Συνταξιούχων της Ιονικής - Λαϊκής Τράπεζας
Μαίνεται ο πόλεμος συμφερόντων, ενόψει της λήξης της σύμβασης Ιονικής Τράπεζας με την πολυεθνική στο τέλος του 1998. Σε καθεστώς ανασφάλειας οι 460 εργαζόμενοι
"Μήλον της Εριδος" αποτελεί πλέον η διαχείριση του ξενοδοχείου ΧΙΛΤΟΝ της Αθήνας για επενδυτικούς κύκλους της Ελλάδας, αλλά και του εξωτερικού - που ήδη έχουν εκδηλώσει το ενδιαφέρον τους - ενόψει της λήξης της σύμβασης στο τέλος του 1998 μεταξύ της Hilton International και της Ιονικής Τράπεζας,στην οποία ανήκει το ξενοδοχείο.
Ολα δείχνουν ότι ο "πόλεμος" συμφερόντων που διεξάγεται θα μαίνεται για αρκετούς ακόμα μήνες και θα ενταθεί, δεδομένου ότι ενόψει και των Ολυμπιακών Αγώνων το 2004 ξενοδοχεία με "γερά" ονόματα εγγυούνται τεράστια κέρδη, πόσο μάλλον όταν αυτά διαθέτουν τις 750 περίπου κλίνες και το υψηλό επίπεδο παρεχόμενων υπηρεσιών του Hilton.Το γεγονός αυτό αποτελεί έναν ακόμα"άσο στο μανίκι" της Ιονικής που είναι σε θέση να διαπραγματευτεί μια ακόμα καλύτερη σύμβαση. Οπως και το γεγονός της "άνθησης" των κερδών του ξενοδοχείου, που φέτος ήταν κατά 40% αυξημένα σε σχέση με πέρυσι! Μάλιστα, για το 1997 ο στόχος μεικτών κερδών ήταν 2.300.000.000 δραχμές και μέχρι τον Νοέμβριο ο στόχος είχε ξεπεραστεί κατά 200.000.000 δραχμές!
Η ήδη υπάρχουσα σύμβαση δε θα μπορούσε να χαρακτηριστεί η πλέον συμφέρουσα για την τράπεζα, αφού η Hilton International εισπράττει από τα ακαθάριστα έσοδα το 25%, ποσοστό αρκετά υψηλό συγκρινόμενο με τα δεδομένα της αγοράς, αλλά και με τις αντίστοιχες συμφωνίες που έχει υπογράψει η πολυεθνική σε άλλες χώρες της Ευρώπης.
Η τύχη του ξενοδοχείου αποτελεί πια καθημερινό θέμα συζήτησης για τους εργαζόμενους του ξενοδοχείου. Οι ακυρώσεις των ρεπό, οι απλήρωτες υπερωρίες, τα πρόσθετα καθήκοντα και η εντατικοποίηση που βιώνουν, μοιάζουν ασήμαντα μπροστά στην αγωνία για το μέλλον του ξενοδοχείου. Το ενδεχόμενο της μη ανανέωσης της σύμβασης οδήγησε ήδη 30 περίπου εργαζόμενους στην αποχώρηση, προκειμένου να μη χάσουν και το εφάπαξ της 20ετίας που ουσιαστικά καταργείται από 1/1/98.
Από την πλευρά της η επιχείρηση χρησιμοποιεί με τον καλύτερο τρόπο το ενδεχόμενο της μη ανανέωσης της σύμβασης, προβάλλοντάς το ως επιχείρημα για να μην κάνει προσλήψεις και για να μην ικανοποιήσει το αίτημα για δημιουργία εσωτερικού κανονισμού λειτουργίας. Μάλιστα, αξιοποιεί και τις φήμες που θέλουν τον επιχειρηματία Δασκαλαντωνάκη (Γκρεκοτέλ) να έχει εκδηλώσει ενδιαφέρον για το ξενοδοχείο, για να εκβιάσει τους εργαζόμενους να προβούν σε "θυσίες", προκειμένου το Hilton να μπορέσει να τον ανταγωνιστεί, δεδομένου και ότι στις επιχειρήσεις του επιχειρηματία επικρατεί μεσαιωνικό εργασιακό καθεστώς.
Από την πλευρά τους οι 460 εργαζόμενοι αν προσπεράσουν χωρίς απώλειες τον σκόπελο της σύμβασης, τότε σίγουρα θα έχουν να αντιμετωπίσουν νέα προβλήματα. Προβλήματα, που έχουν να κάνουν με τα σχέδια της Hilton International για σταδιακή αντικατάσταση των εργαζομένων με πλήρη απασχόληση με εργαζόμενους μερικώς απασχολούμενους, ωρομίσθιους, εξτρά ή με συμβάσεις ορισμένου χρόνου. Ηδη, η επιχείρηση έχει αρχίσει να εφαρμόζει αυτά της τα σχέδια στις μονάδες της Ευρώπης, ενώ και στο Hilton της Αθήνας - αν και με πολύ αργούς ρυθμούς ακόμα - διαφαίνεται η τάση για εφαρμογή τους.
Η Ιονική Τράπεζα δε φαίνεται διατεθειμένη να δώσει μια συγκεκριμένη απάντηση που θα μείωνε την ανησυχία των εργαζομένων. Οι απαντήσεις της προς αυτούς είναι άκρως διπλωματικές. Οταν οι εργαζόμενοι ζήτησαν να υπάρξει όρος στη νέα σύμβαση για τη διατήρηση των θέσεων εργασίας και των δικαιωμάτων τους, κάτι που μπορεί να διασφαλιστεί στη νέα σύμβαση, τους απάντησε ότι αυτό δεν μπορεί να το εγγυηθεί καμία σύμβαση, αλλά μπορεί να το εγγυηθεί το επίπεδο υπηρεσιών που προσφέρουν οι εργαζόμενοι! Βέβαια, δεν απάντησε για το ποιος θα κρίνει αν είναι ή όχι ικανοποιητικό αυτό το επίπεδο.
ΑΜΦΙΣΣΑ (του ανταποκριτή μας).-
Την παρέμβαση των αρμόδιων υπηρεσιών για έλεγχο των φορτηγών αυτοκινήτων που μεταφέρουν υπέρβαρο βωξίτη από τα μεταλλεία της μεταλλευτικής εταιρίας "ΑΕΕ Αργυρομεταλλευμάτων και Βαρυτίνης",για υπέρογκα ποσά διαφυγόντων δασμών, ζητάει η "Ενωση Εργατοϋπαλλήλων Συγκοινωνίας και Μεταφοράς",με υπόμνημά της προς τα υπουργεία Ανάπτυξης, Συγκοινωνιών και Δημόσιας Τάξης, καθώς και από το νομάρχη Φωκίδας, το δήμαρχο Αμφισσας και το Εργατικό Κέντρο.
Οπως επισημαίνει το σωματείο, ενώ έχει προτείνει τον έλεγχο των φορτηγών αυτοκινήτων που μεταφέρουν υπέρβαρο βωξίτη, με αποτέλεσμα να χάνονται υπέρογκα ποσά διαφυγόντων δασμών και να υπάρχει κίνδυνος ατυχήματος για όλους όσοι κινούνται στον οδικό άξονα από το 51ο χλμ της ΕΟ Λαμίας - Αμφισσας έως Ιτέα και εργοστάσιο ΠΕΣΙΝΕ, εν τούτοις κανένας αρμόδιος δεν παρεμβαίνει. Εξάλλου, η Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση ρίχνει τις ευθύνες στο Δήμο Αμφισσας και το αντίθετο, ενώ η Αστυνομική Διεύθυνση σηκώνει τα χέρια.
Η Ενωση Εργατοϋπαλλήλων προτείνει γι' αυτό το σκοπό την κατασκευή πλάστιγγας ζύγισης, που θα την εκμεταλλεύεται ο φορέας κατασκευαστής της.
Την κυβέρνηση, για την αδιαφορία και την τακτική εμπαιγμού που ακολουθεί απέναντι στους συνταξιούχους δημόσιους υπάλληλους, καθυστερώντας σκόπιμα να προχωρήσει στην αναπροσαρμογή των συντάξεων με βάση το νέο μισθολόγιο, καταγγέλλει με ανακοίνωσή της η Πανελλήνια Ομοσπονδία Πολιτικών Συνταξιούχων.
Οπως επισημαίνει, η αναπροσαρμογή των συντάξεων σύμφωνα με το νόμο για το νέο μισθολόγιο έπρεπε να ισχύει από την 1η Γενάρη '97, όμως "η κυβέρνηση - σημειώνει - με ιδιότυπη σκληρότητα "ροκάνισε" με ενημερωτικές τάχα συζητήσεις και "ετεροχρονισμό στο Ελεγκτικό Συνέδριο", όλο το '97, χωρίς αποτέλεσμα".
Επίσης καταγγέλλει σαν "γνήσιο αντισυνταξιουχικό" το σχέδιο νόμου που "μαγείρεψε" η κυβέρνηση και τονίζει ότι το Ελεγκτικό Συνέδριο στη γνωμοδότησή του το χαρακτηρίζει αντισυνταγματικό και ιδιαίτερα όσον αφορά: Την έναρξη εφαρμογής του, εφτά μήνες αργότερα απ' την έναρξη του νέου μισθολογίου των δημοσίων υπαλλήλων. Τη μείωση μέχρι και 19.000 δραχμές στις συντάξεις περίπου 40.000 μικροσυνταξιούχων. Το διαχωρισμό σε κατηγορίες των συντάξεων στις χήρες και των συντάξεων των γενικών διευθυντών των δημόσιων υπηρεσιών και των υπουργείων κλπ.
Ζητά δημόσιο διάλογο με την κυβέρνηση για τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι συνταξιούχοι δημόσιοι υπάλληλοι και "που - σημειώνει - η κυβερνητική πολιτική τους έχει μετατρέψει στους πιο φτωχούς συνταξιούχους, αφού η σύνταξη του διευθυντή με 35 χρόνια υπηρεσίας είναι κατώτερη της σύνταξης ενός κλητήρα των ΔΕΚΟ".