ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 21 Νοέμβρη 1996
Σελ. /36
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

ΟΔΙΚΟΣ ΑΞΟΝΑΣ ΣΤΑΥΡΟΥ - ΕΛΕΥΣΙΝΑΣ

Κομπίνα καραμπινάτη ο διαγωνισμός

Ψηφίστηκε χτες επί της αρχής, μόνο από την κυβερνητική πλειοψηφία της Βουλής, η σύμβαση ανάθεσης κατασκευής του δρόμου Σταυρού - Ελευσίνας στην κοινοπραξία των Ελλήνων μεγαλοεργολάβων "Αττική Οδός ΑΕ", που μετέχουν οι Αρφάνης - Χιόνης, ο εκδότης της εφημερίδας "Εθνος" Γ. Μπόμπολας κ.ά.

Ο βουλευτής του ΚΚΕ Μήτσος Κωστόπουλος,τόνισε ότι ο διαγωνισμός όπως έγινε και το αποτέλεσμα του οποίου κυρώνει η Βουλή, ήταν κομπίνα. Συγκεκριμένα είπε ότι στην αρχική φάση πήραν μέρος τρεις όμιλοι επιχειρήσεων. Η "Αττική Οδός", η "Πέλλα" και η "Κόνσιφ" και τελικά τον κέρδισε ο πρώτος όμιλος. Ξαφνικά όμως, εταιρίες των άλλων ομίλων βρίσκονται να κατέχουν μεγάλο ποσοστό της "Αττική Οδός". Προφανώς δηλαδή και οι τρεις όμιλοι συμφώνησαν ο ένας να κτυπήσει το διαγωνισμό και μετά οι άλλοι δύο να πάρουν ένα κομμάτι από την πίτα. "Ποιον κοροϊδεύετε λοιπόν; Πάντως όχι εμάς", υπογράμμισε ο βουλευτής του ΚΚΕ, προσθέτοντας: "Η κοινή λογική λέει πως αυτό είναι, κατά το κοινώς λεγόμενο, κομπίνα". Η εξήγηση που έδωσε λίγο αργότερα ο Κ. Λαλιώτης ότι η διεύρυνση της κοινοπραξίας ήταν δικαίωμα των εταιριών που προβλεπόταν από το διαγωνισμό, επιβεβαίωσε την καταγγελία του Μήτσου Κωστόπουλου.

Ο βουλευτής του ΚΚΕ σχολιάζοντας τις απαντήσεις του υπουργού ΠΕΧΩΔΕ στα ερωτήματα για το κόστος του έργου είπε ότι κινούνται στη λογική: "ράβδος στη γωνία, άρα βρέχει". Ακολούθως επισήμανε ότι κατ' αρχήν το κόστος αναφέρεται στα 315 δισεκατομμύρια δρχ. Μετά προκύπτουν κάποια άλλα στοιχεία και το ανεβάζουν στα 500 δισεκατομμύρια. Τέλος, έρχεται ένα πανωπροίκι με τη μορφή "ακαθόριστων δαπανών", που στην εισηγητική έκθεση της σύμβασης καταλαμβάνουν δυόμισι σελίδες. "Ο ανάδοχος δίνει αέρα κοπανιστό και παίρνει τα λεφτά του λαού", τόνισε ο Μήτσος Κωστόπουλος και επανέλαβε, χωρίς πάλι να πάρει σαφή απάντηση από τον Κ. Λαλιώτη, "Οταν θα παραδοθεί το έργο ξέρετε ή όχι πόσο θα έχει κοστίσει;".

Αναφερόμενος ο βουλευτής του ΚΚΕ στα διόδια που θα κληθούν να πληρώνουν στην ανάδοχο κοινοπραξία όσοι χρησιμοποιούν το δρόμο, επισήμανε ότι μπορεί μεν ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ να ισχυρίζεται ότι θα είναι σταθερά, στην εισηγητική έκθεση όμως με σαφήνεια λέγεται ότι θα είναι αναπροσαρμοζόμενα κατά τον ετήσιο πληθωρισμό.

Τέλος, σημείωσε ότι το ΤΕΕ κλήθηκε να αποφανθεί για μία σύμβαση 500 σελίδων σε δύο μέρες και αναρωτήθηκε: "Ποιος μηχανικός μπορούσε σε αυτή την προθεσμία να δώσει απάντηση; Εκτός αν υπήρχαν πολιτικές σκοπιμότητες. Το ΤΕΕ όμως δεν πρέπει να απαντά με πολιτικές σκοπιμότητες. Αυτά είναι πρωτοφανή πράγματα".

Αναφερόμενος στα αρνητικά του έργου, όπως προβλέπεται να κατασκευαστεί, ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΚΚΕ Στρ. Κόρακας επισήμανε κατ' αρχήν ότι δε θα κατασκευαστεί ταυτόχρονα και σιδηροδρομικό δίκτυο. Ακόμα στο σχεδιασμό δεν ελήφθη υπόψη ότι θα κοπούν στη μέση γειτονιές.

Αναλύοντας ακολούθως το κόστος κατασκευής, εξέφρασε τη βεβαιότητα ότι θα διπλασιαστεί. Τόνισε ότι η συμμετοχή του αναδόχου στο κόστος, ενώ στην πραγματικότητα είναι μηδενική, θα έχει πέραν του εργολαβικού ωφέλους και την εκμετάλλευση του έργου για 18 χρόνια, μαζί με τους βοηθητικούς χώρους. "Οι εργολάβοι θα αποκομίσουν τεράστιο κέρδος και το δημόσιο θα πληρώσει όλη τη δαπάνη", είπε ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΚΚΕ. Παράλληλα, επισήμανε ότι στο κόστος του έργου δεν περιλαμβάνονται οι απαλλοτριώσεις που επίσης πληρώνει το κράτος.

Αναφερόμενος στον "ανεξάρτητο μηχανικό" που θα ελέγχει την πορεία των εργασιών, χαρακτήρισε τη σχετική ρύθμιση απαράδεκτη, τονίζοντας ότι πρόκειται για τοποτηρητή με απεριόριστες αρμοδιότητες, που θα προασπίζει τα συμφέροντα των ξένων τραπεζών που δανειοδοτούν το έργο και όχι τα συμφέροντα του ελληνικού δημοσίου.

Παρουσιάζοντας ο Στρ. Κόρακας τις προτάσεις του ΚΚΕ είπε: Πρώτον, πρέπει να προβλεφτεί η ταυτόχρονη με το δρόμο κατασκευή σιδηροδρομικής γραμμής. Δεύτερον, να ληφθούν υπόψη τα ευρύτερα κοινωνικά, περιβαλλοντικά και λοιπά προβλήματα μέσα από διάλογο με τους φορείς και εκπροσώπους των κατοίκων. Τρίτον, η εκτέλεση και επίβλεψη του έργου να γίνει από το δημόσιο. Ολοκληρώνοντας την τοποθέτησή του ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΚΚΕ αποκάλυψε και το εξής στοιχείο: Εάν η "Χόχτιφ" για οποιοδήποτε λόγο καθυστερήσει τα έργα του αεροδρομίου των Σπάτων και εξ αυτού του λόγου οι ανάδοχοι του οδικού άξονα Σταυρού - Ελευσίνας δεν μπορούν να τον προχωρήσουν, τότε θα απαιτήσουν ρήτρες από το ελληνικό δημόσιο!!!

ΕΚΛΟΓΙΚΕΣ ΔΑΠΑΝΕΣ ΚΟΜΜΑΤΩΝ - ΒΟΥΛΕΥΤΩΝ

Υποκριτικός "έλεγχος"

Απροκάλυπτες ομολογίες χτες, στη Βουλή

Ενώ αύριο λήγει η προθεσμία υποβολής στη Βουλή των εκλογικών δαπανών των βουλευτών (σύμφωνα με ορισμένες πληροφορίες ίσως δοθεί άτυπη δεκαπενθήμερη παράταση), χτες βουλευτές του ΠΑΣΟΚ και της ΝΔ, άλλοι απροκάλυπτα και άλλοι συγκαλυμμένα, ομολόγησαν ότι ο σχετικός νόμος παραβιάζεται με προκλητικό τρόπο.

Κατά τη συζήτηση στην Κοινοβουλευτική Επιτροπή πρότασης νόμου βουλευτών της αξιωματικής αντιπολίτευσης για τον "έλεγχο εκλογικώνεσόδων και δαπανών πολιτικών κομμάτων και υποψήφιων βουλευτών", ο βουλευτής της ΝΔ Μ. Κεφαλογιάννης είπε: "Εχω πληροφορίες ότι η μεγάλη πλειοψηφία των βουλευτών θα καταθέσει πλαστά στοιχεία εκλογικών δαπανών", σημειώνοντας ότι για εκλογικά κέντρα στο κέντρο της Αθήνας που στοίχισαν εκατομμύρια δρχ. θα δηλωθεί ότι πληρώθηκαν 500.000 δρχ. Επίσης είπε ότι τα διάφορα "παράθυρα" των καναλιών κοστίζουν εκατομμύρια που πουθενά δεν αναφέρονται, πέραν του ότι γίνεται αθέμιτος ανταγωνισμός κάποιων βουλευτών σε βάρος άλλων. Αναφερόμενος εξάλλου στους ισολογισμούς των κομμάτων υποστήριξε ότι είναι πλαστοί, προσθέτοντας ότι "υπάρχουν στενοί δεσμοί κομμάτων με το χρήμα των δημοσίων έργων". Ο βουλευτής της ΝΔ Γ. Κεφαλογιάννης πρότεινε: "Να δημιουργηθεί ξανά η παράδοση, οι πολιτικοί να πεθαίνουν στην ψάθα". Ο βουλευτής του ΠΑΣΟΚ Λ. Κανέλλος,υπεραμύνθηκε μεν του υπάρχοντος νόμου ελέγχου των εκλογικών δαπανών, ισχυριζόμενος ότι δεν μπορεί να συζητηθεί νέος, πέντε μόλις μήνες μετά την ψήφιση του παλιού διότι θα υποβαθμιζόταν το Κοινοβούλιο στη συνείδηση του κόσμου (! ), πρότεινε όμως να εκπίπτει του αξιώματός του βουλευτής που υπερβαίνει το επιτρεπόμενο όριο εκλογικών δαπανών, ομολογώντας έτσι ότι οι προβλεπόμενες ποινές είναι ανεπαρκείς και ουσιαστικά ο νόμος παραβιάζεται χωρίς συνέπειες. Ο Κ. Σκανδαλίδης,γραμματέας της ΚΕ του ΠΑΣΟΚ, παραδέχθηκε ότι ο ισχύων νόμος χωρίς πραγματικό έλεγχο "πόθεν έσχες" των περιουσιακών στοιχείων των βουλευτών δεν μπορεί να λειτουργήσει.

Ο Στρ. Κόρακας

Ο βουλευτής του ΚΚΕ Στρ. Κόρακας, χαρακτήρισε υποκριτικό τον υποτιθέμενο έλεγχο των εκλογικών δαπανών που έχει θεσπίσει ο υπάρχων νόμος, με σκοπό να δημιουργήσει αυταπάτες στον κόσμο. Χαρακτηριστικό παράδειγμα της αναποτελεσματικότητας του νόμου, ανέφερε το γεγονός ότι για τον έλεγχο της δαπάνης των εκλογικών κέντρων βουλευτών λαμβάνεται υπόψη η αντικειμενική αξία του ακινήτου για να υπολογιστεί το νοίκι που πλήρωσε ο υποψήφιος.

Αναφερόμενος ακολούθως στον έλεγχο των οικονομικών των κομμάτων από το Ελεγκτικό Συνέδριο, τόνισε ότι τούτο είναι επικίνδυνο, διότι μέσω της Δικαιοσύνης μπορεί να κτυπηθούν μη αρεστά στο κατεστημένο κόμματα, κάτι που έχει γίνει στο παρελθόν. Ο έλεγχος αυτός μπορεί να γίνεται μέσω της Βουλής, ώστε ο προαναφερόμενος κίνδυνος να ελαχιστοποιηθεί στο μέτρο του δυνατού και μόνο για τις προεκλογικές δαπάνες και την κρατική επιχορήγηση.

Σχολιάζοντας την παρουσία των κομμάτων στα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης υπογράμμισε ότι θα πρέπει να έχουν συνεχώς και όχι μόνο κατά την προεκλογική περίοδο ίση και όχι απλά ισότιμη μεταχείριση, που και αυτή δεν ισχύει στην πράξη αφού τη μερίδα του λέοντος την παίρνουν τα δύο λεγόμενα μεγάλα. Ακόμα, να μην υπάρχουν ατομικές διαφημίσεις βουλευτών, οι δε διαφημίσεις των κομμάτων να είναι όσο γίνεται μικρότερες και το κόστος τους να πληρώνεται από τον κρατικό προϋπολογισμό. Επεσήμανε επίσης ότι τα Δελτία Ειδήσεων, ιδίως κατά τις προεκλογικές περιόδους μονοπωλούνται από το ΠΑΣΟΚ και τη ΝΔ ενώ τα άλλα κόμματα παρουσιάζονται ή αποκλείονται επιλεκτικά. Το ίδιο ισχύει και για τους βουλευτές.

Τέλος για τους ετεροδημότες είπε ότι η μεταφορά τους προκαλεί τεράστιες δαπάνες στα κόμματα και πρότεινε να ψηφίζουν στον τόπο διαμονής τους τους υποψήφιους των περιφερειών που είναι εγγεγραμμένοι, με την ταυτόχρονη λήψη μέτρων για την αποφυγή διπλοψηφιών.

Τα άλλα κόμματα

Ο βουλευτής του ΣΥΝ Π. Κουναλάκης σημείωσε ότι υπάρχουν σοβαρές παραβιάσεις του νόμου για τον έλεγχο των εκλογικών δαπανών, τόσο από βουλευτές, όσο και από κόμματα, ιδίως των δύο μεγάλων και πρότεινε οι παραβάτες του νόμου να εκπίπτουν του βουλευτικού αξιώματος. Ο δε σχετικός έλεγχος να γίνεται από δικαστές που θα επιλέγονται με κλήρωση και βουλευτές.

Ο βουλευτής του ΔΗΚΚΙ Γ. Τσαφούλιας,χαρακτήρισε τις εκλογές "εμπορική πράξη που υπερβαίνει τα όρια του ελεύθερου ανταγωνισμού", τονίζοντας ότι "Μπόμπολας, Τεγόπουλος, Λαμπράκης, Βαρδινογιάννης κυβερνούν τον τόπο", γεγονός που δεν ελέγχεται με αστυνομικά μέτρα.

Ο βουλευτής του ΠΑΣΟΚ Γ. Κατσιμπάρδης χαρακτήρισε τον εκλογικό νόμο άδικο και τάχθηκε υπέρ της απλής αναλογικής ή εν πάση περίπτωσει κάποιου αναλογικότερου εκλογικού συστήματος, με επαναφορά της λίστας.

ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ

Δεδομένη η ασυδοσία των εφοπλιστών

Συζητήθηκε χτες στη Βουλή επίκαιρη ερώτηση του ΚΚΕ για την εφαρμογή από τους εφοπλιστές των συμφωνηθέντων με την ΠΝΟ

Η ασυδοσία του εφοπλιστικού κεφαλαίου είναι δεδομένη για την κυβέρνηση. Αυτή ουσιαστικά ήταν η απάντηση του υπουργού Εμπορικής Ναυτιλίας Στ. Σουμάκη στην επίκαιρη ερώτηση του ΚΚΕ, που συζητήθηκε χτες στη Βουλή και αφορούσε τη μη εφαρμογή από τους εφοπλιστές, που έχουν πλοία στη γραμμή Πάτρα - Ηγουμενίτσα - Ιταλία, των συμφωνηθέντων και συμβάσεών τους με την Πανελλήνια Ναυτική Ομοσπονδία (ΠΝΟ). "Από πλευράς του υπουργείου - είπε - δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα κωλυσιεργίας, γιατί πρώτα από όλα δεν έχει ουσιαστικό τρόπο επιβολής αυτών που συμφωνούνται μεταξύ κάποιων, οι οποίοι έρχονται σε μια συμφωνία". Και πρόσθεσε: "Αυτό αφορά την περίπτωση των ιδιοκτητών διεθνών πλοίων, όπως είναι τα πλοία Πάτρας - Ιταλίας... Το μόνο που μπορεί να κάνει το υπουργείο είναι να συμβουλέψουμε τους Ελληνες πλοιοκτήτες, τουλάχιστον αυτούς που γνωρίζουμε, να βοηθήσουν στην κατεύθυνση εκείνη, να πάρουν ελληνικό πλήρωμα και να ισχύσουν αυτά που συμφώνησαν με την ΠΝΟ από πλευράς μισθών". Τέλος, ο υπουργός είπε πως προχτές το ΝΑΤ πήρε απόφαση να ασφαλίσει τους ναυτικούς των πλοίων με ξένη σημαία και τους Ελληνες που υπηρετούν σ' αυτά.

Ο Α. Τασούλας

Στην παρέμβασή του ο βουλευτής του ΚΚΕ Α. Τασούλας τόνισε ότι πρόκειται για πλοία που κάνουν τη γραμμή Πάτρα - Ηγουμενίτσα - Ιταλία και συνεπώς υπάρχει θέμα εφαρμογής της ελληνικής νομοθεσίας. "Παίρνουν άδειες - είπε - βάσει της ελληνικής νομοθεσίας, χωρίς να εφαρμόζουν αυτό που πρέπει: Την ασφάλιση στο ΝΑΤ, τη συλλογική σύμβαση εργασίας και φυσικά την οργανική σύνθεση του πληρώματος. Το ζητούμενο είναι να εφαρμοστεί η ελληνική νομοθεσία και να παρέμβει το υπουργείο να εφαρμοστεί. Κι αν δεν υπήρχε ελληνική νομοθεσία αντίστοιχη, όφειλε το υπουργείο να φέρει ανάλογο νομοθέτημα".



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ