Τα εκβιαστικά, αλλά, σε κάθε περίπτωση, κάλπικα διλήμματα επιστρατεύουν οι κυβερνώντες
Το κυβερνητικό πρόγραμμα με τις σαρωτικές ιδιωτικοποιήσεις στο νευραλγικό τομέα του υπουργείου Μεταφορών - Επικοινωνιών (ΟΣΕ, «Ολυμπιακή», Αεροδρόμια, ΥΠΑ, ΕΛΤΑ και Αστικές Συγκοινωνίες) ήταν το κεντρικό θέμα της χτεσινής συνάντησης του πρωθυπουργού Κ. Καραμανλή με τον αρμόδιο υπουργό Κ. Χατζηδάκη.
Κατά την έξοδό του από το Μέγαρο Μαξίμου, ο υπουργός Μεταφορών - Επικοινωνιών, προβάλλοντας για πολλοστή φορά τα «μπαγιάτικα» επιχειρήματα των προκατόχων του - και της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ - περί δήθεν «επιβάρυνσης» των Ελλήνων φορολογουμένων από τη λειτουργία της «βαρύτατα προβληματικής "Ολυμπιακής"», ουσιαστικά έθεσε το εκβιαστικό, αλλά κάλπικο δίλημμα: «'Η ιδιωτικοποίηση ή "λουκέτο". Επανέλαβε ότι η λύση σε συμφωνία με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα έχει δοθεί μέχρι το τέλος του 2008, οπότε η κυβέρνηση θα απευθυνθεί σε «αξιόπιστους επενδυτές», οι οποίοι θα αναλάβουν τη διαχείριση μιας νέας και «καθαρής» οικονομικά αεροπορικής εταιρείας. Η νέα και «υγιής» αυτή εταιρεία θα διατηρήσει το όνομα και το σήμα της «Ολυμπιακής». Σημειώνεται ότι η «υγιής» εταιρεία που ...οραματίζεται η κυβέρνηση να προσφέρει στους ιδιώτες, θα απασχολεί λιγότερους εργαζόμενους από τους σημερινούς και σε καθεστώς «ελεύθερης αγοράς», ενώ θα «πετά» σε λιγότερους προορισμούς.
Για τα άλλα θέματα της συνάντησης, από τις δηλώσεις που έκανε ο Κ. Χατζηδάκης προκύπτει ότι:
Ο Κ. Χατζηδάκης ισχυρίστηκε ότι με την πλήρη εφαρμογή του κυβερνητικού σχεδίου με τις ευρείας κλίμακας ιδιωτικοποιήσεις, θα δημιουργηθούν νέες θέσεις εργασίας, ενώ για μια ακόμα φορά παρείχε διαβεβαιώσεις ότι η κυβέρνηση θα λάβει «πλήρη και απόλυτη μέριμνα για τους εργαζομένους».
Ο Κ. Χατζηδάκης άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο κατασκευής ιδιωτικού αεροδρομίου στη Βοιωτία, ενώ προανήγγειλε ότι κατά πάσα πιθανότητα την επόμενη βδομάδα θα δοθεί σε λειτουργία η ηλεκτροκίνηση της σιδηροδρομικής γραμμής Θεσσαλονίκη - Λάρισα.
Σε μια περίοδο ίσχνανσης των λαϊκών εισοδημάτων, τα οποία πλήττονται από τα αλλεπάλληλα κύματα κερδοσκοπίας που έχουν κατακλύσει την αγορά, οι τράπεζες συνεχίζουν να εμφανίζουν στους ισολογισμούς τους νέα προκλητικά κέρδη.
Τα καθαρά κέρδη της Εθνικής Τράπεζας αυξήθηκαν κατά 15% το α` εξάμηνο του χρόνου, καθώς ανήλθαν στα 835 εκατ. ευρώ, έναντι κερδών 724 εκατ. ευρώ το α` εξάμηνο του 2007.
Η κερδοφορία των 835 εκατ. ευρώ αναλύεται σε κέρδη 510 εκατ. ευρώ που προέκυψαν από τις δραστηριότητες στην εγχώρια τραπεζική αγορά ( +7%), 238 εκατ. ευρώ ( +22%) από τη θυγατρική «Finansbank» στην Τουρκία και τα 107 εκατ. ευρώ (+ 74%) από τις δραστηριότητες της ΕΤΕ στη Νοτιοανατολική Ευρώπη.
Στην Ελλάδα, η κύρια πηγή κερδών για την Εθνική παραμένει η λιανική τραπεζική (χορηγήσεις στεγαστικών και καταναλωτικών δανείων) και φυσικά τα υψηλά επιτόκια που τη συνοδεύουν. Οι χορηγήσεις στεγαστικών δανείων αυξήθηκαν 17%, των καταναλωτικών 27%, με αποτέλεσμα η συνολική αύξηση στις δύο αυτές κατηγορίες χορηγήσεων να ανέλθει στο 20%. Οι καταθέσεις της τράπεζας την ίδια περίοδο σημείωσαν αύξηση 7%.
Η αποδοτικότητα των ιδίων κεφαλαίων σημείωσε νέα άνοδο και διαμορφώθηκε στο 26%.
Συνεχίστηκε και τον Ιούνη η υποχώρηση του ρυθμού αύξησης της λαϊκής κατανάλωσης, εξέλιξη η οποία καταδεικνύει τις μειωμένες αντοχές των οικογενειακών προϋπολογισμών να αντεπεξέλθουν στα αλλεπάλληλα κύματα ακρίβειας που πυροδοτούνται από τις ανεξέλεγκτες ανατιμήσεις εμπορευμάτων και υπηρεσιών.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Στατιστικής Υπηρεσίας, την περίοδο Ιούνης 2008 προς Ιούνη 2007, ο κύκλος εργασιών στο λιανικό εμπόριο (μετράει τον τζίρο σε τρέχουσες τιμές) σημείωσε αύξηση 4,6%, έναντι αύξησης 7,6% που είχε σημειωθεί την περίοδο Ιούνης 2007 προς Ιούνη 2006.
Ο δε όγκος στο λιανικό εμπόριο (ο τζίρος σε σταθερές τιμές) την ίδια περίοδο σημείωσε αύξηση μόλις 0,7%, έναντι ανόδου 4,5% που είχε σημειωθεί την αντίστοιχη περσινή περίοδο. Από τη μέτρηση των μέσων επιπέδων (Γενάρης - Ιούνης 2008 προς Γενάρη - Ιούνη 2007) προκύπτει αύξηση του κύκλου εργασιών κατά 4,5%, ενώ η αντίστοιχη άνοδος του όγκου λιανικών πωλήσεων περιορίζεται στο 0,6%. Τέλος, από την ανάλυση των λιανικών πωλήσεων κατά κατηγορίες καταστημάτων, προκύπτει το ανησυχητικό συμπέρασμα ότι - ως προς την εξέλιξη του όγκου πωλήσεων - μόλις τρεις εμφάνισαν άνοδο των πωλήσεών τους, ενώ οι υπόλοιπες τέσσερις σημείωσαν πτώση. Ειδικότερα, μεταξύ Ιούνη 2008 προς Ιούνη 2007:
Εξι μοντέλα επίπεδων τηλεοράσεων LCD, από τα οποία δύο έχουν εισαχθεί στην ελληνική αγορά, αποσύρει η εταιρεία «Φίλιπς» («Philips»). Τα μοντέλα που αφορούν την εγχώρια αγορά είναι: 20PFL3403/10 και 26PFL3403/10 19, 20, 22 και 26 ιντσών με σειριακούς αριθμούς μεταξύ CG1A0813XXXXXX και CG1A0832XXXXXX, τα οποία έχουν κατασκευαστεί στο διάστημα μεταξύ Μάρτη και Αυγούστου 2008. Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να απευθύνονται είτε στο κατάστημα από το οποίο αγόρασαν τη συγκεκριμένη τηλεόραση για αντικατάσταση, είτε στη ΦΙΛΙΠΣ ΕΛΛΑΣ στα τηλέφωνα 0080021231280 ή 210 9797555. Ακόμη στο κεντρικό service της Αθήνας στο 210 2725250 ή στο αντίστοιχο της Θεσσαλονίκης στο 2310 402760.
Πρόστιμα συνολικού ύψους 62.000 ευρώ επέβαλε ο Ενιαίος Φορέας Ελέγχου Τροφίμων (ΕΦΕΤ) σε δώδεκα επιχειρήσεις τροφίμων, καθώς διαπιστώθηκε ότι διέθεταν ακατάλληλα τρόφιμα ή παραβίαζαν τους κανόνες υγιεινής και ασφάλειας των τροφίμων. Πρόκειται, συγκεκριμένα, για τις εξής επιχειρήσεις:
Σε σχόλιο του Γραφείου Τύπου της ΚΕ του ΚΚΕ με αφορμή τις δηλώσεις Χατζηδάκη για την «Ολυμπιακή» σημειώνεται:
«Το δίλημμα που έθεσε ο υπουργός Μεταφορών για την "Ολυμπιακή" ιδιωτικοποίηση με διατήρηση του ονόματος της εταιρείας ή κλείσιμο είναι παραπλανητικό και εκβιαστικό. Το έχουν χρησιμοποιήσει όλες οι κυβερνήσεις της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ για να προωθήσουν την πολιτική απελευθέρωσης και ιδιωτικοποίησης που οδήγησε στη σημερινή κατάσταση. Οι εργαζόμενοι δεν πρέπει να επιτρέψουν την ολοκλήρωση του εγκλήματος της ιδιωτικοποίησης της "Ολυμπιακής". Η πάλη τους μπορεί να έχει αποτέλεσμα, αν στραφεί συνολικά κατά της πολιτικής της ΕΕ, της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ, διεκδικώντας έναν ενιαίο αποκλειστικά δημόσιο φορέα αερομεταφορών. Μόνο έτσι θα διασφαλιστούν τα εργασιακά δικαιώματα όλων των εργαζομένων σε όλες τις εταιρείες αερομεταφορών και θα εξασφαλιστούν φθηνές και ασφαλείς αερομεταφορές για το λαό».
Δεν έχει τέλος τελικά η ασυδοσία των επιχειρηματιών, καθώς ακόμα και Παιδικός Σταθμός λειτουργούσε χωρίς να έχει σχετική άδεια.
Πρόκειται για την επιχείρηση με τον διακριτικό τίτλο «Το Αστεράκι» στη συμβολή των οδών Αμπελακίων και Μεθώνης 18 στη Σαλαμίνα, η οποία όπως διαπιστώθηκε από τον έλεγχο που διενήργησαν κοινωνικοί σύμβουλοι της Νομαρχίας Πειραιά, λειτουργούσε παράνομα, καθώς δε διέθετε την προβλεπόμενη από το νόμο άδεια ίδρυσης και λειτουργίας. Η Νομαρχία προχώρησε στη διακοπή της λειτουργίας του Παιδικού Σταθμού.