ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 9 Οχτώβρη 1996
Σελ. /32
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΕΣ - ΒΙΟΤΕΧΝΕΣ - ΕΜΠΟΡΟΙ
Δυσβάστακτη επιβάρυνση λόγω "αντικειμενικών κριτηρίων"
  • Αυξήσεις φόρου που αγγίζουν το 300% προκύπτει από τη φορολογική επιβάρυνση των μικρών επιχειρήσεων το 1997
  • Η ανάπτυξη αγώνων για την πλήρη κατάργηση των "αντικειμενικών κριτηρίων" και την προώθηση αλλαγών φορολόγησης του μεγάλου πλούτου, πάντα επίκαιρη

Η αύξηση του ελάχιστου εισοδήματος για την επόμενη χρονιά κατά 23,1% για μια μικρή εμπορική επιχείρηση, που φορολογείται με τα "αντικειμενικά κριτήρια", αντιστοιχεί σε αύξηση φόρου 287,5%! Ο φόρος, δηλαδή, που προκύπτει είναι σχεδόν δωδεκαπλάσιος από την αύξηση του τεκμαρτού εισοδήματος.

Και το παράδειγμα είναι μεν υποθετικό, οι επαγγελματοβιοτέχνες όμως θα πρέπει να συνειδητοποιήσουν από σήμερα ότι η κατάσταση για το 1997, σε ό,τι αφορά τη φορολογική τους επιβάρυνση, δε θα είναι και πολύ διαφορετική.

Πριν περάσουμε σε συγκεκριμένα παραδείγματα πρέπει να υπενθυμήσουμε τις αλλαγές που συντελέστηκαν το 1995 - '96 στον τρόπο υπολογισμού των "αντικειμενικών" κριτηρίων.

  • Κατ' αρχάς είχαμε πολύ μεγάλη αύξηση των αντικειμενικών τιμών των ακίνητων, οι οποίες σε πολλές περιοχές της χώρας και σε λαϊκές συνοικίες της Αθήνας και του Πειραιά ξεπέρασαν το 100%. Οι αντικειμενικές αξίες των ακινήτων λαμβάνονται υπόψη για τον προσδιορισμό της Μισθωτικής Αξίας.
  • Μεταξύ 1995 και 1996 έχουμε αύξηση της Εμπορικής Αμοιβής κατά 10,5%, από 1.900.000 δραχμές σε 2.100.000 δραχμές για τις εμπορικές επιχειρήσεις και από 2.470.000 δραχμές σε 2.730.000 δραχμές για τις εμπορικές επιχειρήσεις παροχής υπηρεσιών.
  • Μειώθηκαν οι δύο τελευταίοι συντελεστές απόδοσης από 1,45% σε 1,40% και από 1,60% σε 1,50%.

Είναι, βέβαια, εμφανές ότι η ελάχιστη αυτή μείωση του συντελεστή απόδοσης σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να αντισταθμίσει τις υπέρογκες αυξήσεις στις αντικειμενικές τιμές των ακινήτων.

Χαρακτηριστικά, παραθέτουμε τρία παραδείγματα εφαρμογής των "αντικειμενικών" κριτηρίων φορολόγησης για το 1996 (πρόκειται για εισοδήματα που αποκτήθηκαν το 1995) και 1997 (για εισοδήματα που θα αποκτηθούν το 1996), στους Δήμους του Ταύρου, της Καλλιθέας και του Περιστεριού - Αιγάλεω (οι δύο αυτοί Δήμοι έχουν τις ίδιες αντικειμενικές αξίες των ακινήτων).

Στα παραδείγματα υπολογίζεται ότι η εμπορική επιχείρηση είναι 60 τ.μ. ενώ οι Συντελεστές Εμπορικότητας και Απόδοσης είναι για όλες τις περιπτώσεις 1,4 και 1,3 αντίστοιχα.

Δήμος Ταύρου

1996: Η Μισθωτική Αξία είναι ίση με 288.000 δραχμές (80.000 επί 60 τ. μ. επί 6%).

Η Εμπορική Αμοιβή είναι ίση με 1.900.000 δραχμές.

Το ελάχιστο φορολογητέο εισόδημα μετά την άθροιση των δύο αυτών ποσών και τον πολλαπλασιασμό του αθροίσματος επί τον Συντελεστή Εμπορικότητας 1,4 και τον Συντελεστή Απόδοσης είναι ίσο με 3.982.000 δραχμές. Ο δε φόρος που προκύπτει, με βάση την κλίμακα φορολογίας εισοδήματος, είναι ίσος με 147.300 δραχμές.

1997: Η Μισθωτική Αξία είναι ίση με 594.000 δραχμές (165.000 επί 60 τ.μ. επί 6%).

Η Εμπορική Αμοιβή είναι ίση με 2.100.000, ενώ οι συντελεστές εμπορικότητας και απόδοσης είναι αυτοί που εφαρμόστηκαν το 1996.

Μετά τις σχετικές πράξεις προκύπτει ότι το ελάχιστο φορολογητέο εισόδημα είναι 4.903.000 και ο φόρος που θα πρέπει να καταβληθεί 570.900 δραχμές. Παρατηρείται, δηλαδή, ότι το μεν εισόδημα αυξήθηκε κατά 23,1%, ο δε φόρος κατά 287,5%!!

Δήμος Καλλιθέας

Οι αντικειμενικές τιμές των ακινήτων για κάθε τετραγωνικό μέτρο από 150.000 δραχμές αυξήθηκαν, μετά τις τελευταίες αλλαγές, στις 250.000 δραχμές. Και στην περίπτωση αυτή εξετάζουμε το φορολογητέο εισόδημα μιας επιχείρησης 60 τ.μ. με συντελεστή εμπορικότητας 1,4 και συντελεστή απόδοσης 1,3.

1996: Το ελάχιστο φορολογητέο εισόδημα της επιχείρησης είναι ίσο με 4.440.000 δραχμές, ενώ ο προκύπτων φόρος ίσος με 432.000 δραχμές.

1997: Το ελάχιστο φορολογητέο εισόδημα αυξάνεται σε 5.460.000 δραχμές και ο προκύπτων φόρος σε 738.000 δραχμές. Ενώ δηλαδή, το εισόδημα αυξάνει κατά 22,9% ο φόρος, αντίθετα, παρουσιάζεται αυξημένος κατά 70,8%.

Δήμοι Περιστερίου-Αιγάλεω

Οι δύο αυτοί δήμοι έχουν τις ίδιες αντικειμενικές τιμές ακινήτων. Από 105.000 δραχμές το τ.μ. οι αντικειμενικές τιμές αυξήθηκαν στις 175.000 δραχμές. Οι άλλες παράμετροι παραμένουν σταθεροί, όπως και στα άλλα παραδείγματα.

1996: Το ελάχιστο φορολογητέο εισόδημα είναι ίσο με 4.145.000 δραχμές και ο προκύπτων φόρος ίσος με 343.500 δραχμές.

1997: Το ελάχιστο φορολογητέο εισόδημα αυξάνει στα 4.969.000 δραχμές και ο φόρος στα 591.000 δραχμές. Και στην περίπτωση αυτή έχουμε αύξηση εισοδήματος 19,8% και φόρου 72%.

Από τα τρία αυτά παραδείγματα γίνεται εμφανές ότι η εφαρμογή των "αντικειμενικών κριτηρίων" για το 1997 ισοδυναμεί με πογκρόμ κατά της μικρής επιχείρησης. Μπροστά στον κίνδυνο γενικότερου ξεσηκωμού, η κυβέρνηση, σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις προωθεί δευτερεύουσας σημασίας αλλαγές, όπως η μείωση του συντελεστή Μισθωτικής Αξίας από 6% σε 4% ή 4,5%. Η ουσία, όμως, δεν αλλάζει. Το 1997 θα είναι μια χρονιά δυσβάστακτης φορολογικής επιβάρυνσης για τα μικρομεσαία στρώματα. Ο αγώνας για την κατάργηση των "αντικειμενικών κριτηρίων", για την προώθηση αλλαγών φορολόγησης της μεγάλης περιουσίας και του πλούτου, είναι ένας ακόμα μονόδρομος που χαράζεται για τους ΕΒΕ της χώρας.

Θ. Κ.

ΟΒΣΑ
Θα αντισταθούμε στην αντιλαϊκή πολιτική

Να καταργηθούν τα "αντικειμενικά κριτήρια", ζητά η Ομοσπονδία

Αν η κυβέρνηση δεν αλλάξει πολιτική και δεν αποφασίσει να φορολογήσει τα μεγάλα εισοδήματα, τα υπερκέρδη των μονοπωλίων και των τραπεζών και να διώξει τη φοροδιαφυγή εκεί όπου πραγματικά συντελείται με την ανοχή του κράτους, οι ΕΒΕ θα αναγκαστούν και πάλι να κινητοποιηθούν για να ανατραπεί η πολιτική των νέων αντιλαϊκών μέτρων. Αυτό υπογραμμίζει η Ομοσπονδία Βιοτεχνικών Σωματείων της Αθήνας (ΟΒΣΑ) σε χτεσινή επιστολή της προς τον πρωθυπουργό ενόψει των προγραμματικών δηλώσεων.

Ειδικότερα, η ΟΒΣΑ ζητά από τον πρωθυπουργό κατά την κατάρτιση των προγραμματικών δηλώσεων να λάβει υπόψη τα κυριότερα από τα αιτήματα του επαγγελματοβιοτεχνικού κόσμου και να συμπεριληφθούν στις δηλώσεις. Αυτά είναι:

  • Αμεση κατάργηση των "αντικειμενικών κριτηρίων" φορολόγησης και του 35%. Εφαρμογή των αρχών της φορολογικής δικαιοσύνης, ανατροπή της σχέσης έμμεσων - άμεσων φόρων, κατάργηση των φοροαπαλλαγών του μεγάλου κεφαλαίου.
  • Ανατροπή της ατέρμονης πλέον μονόπλευρης λιτότητας, που μειώνει τον τζίρο της αγοράς και την ομαλή της λειτουργία.
  • Πραγματική προστασία της επαγγελματικής στέγης και αναστολή των συνεπειών από την εφαρμογή του ισχύοντος νόμου.
  • Δραστικός περιορισμός της εξάπλωσης και της ασυδοσίας των πολυκαταστημάτων και των πολυεθνικών.
  • Αποκατάσταση της χρηματοδότησης της βιοτεχνίας με τη λειτουργία της 197/78 ΑΝΕ και θέσπιση νέου χρηματοδοτικού πλαισίου στήριξης των ΜΜΕ.
  • Θεσμοθέτηση πλαισίου στήριξης των συνεταιρισμών και της συνένωσης των μικρών επιχειρήσεων.
  • Ανθρώπινες συντάξεις στους απόμαχους της δουλιάς, πλήρη απόδοση των πόρων στο ΤΕΒΕ.
  • Καθιέρωση του πόρου για τις συνδικαλιστικές οργανώσεις.

Η Γενική Συνομοσπονδία Επαγγελματιών Βιοτεχνών και Εμπόρων Ελλάδας (ΓΣΕΒΕΕ) δεν είναι διατεθειμένη να συναινέσει σε κανένα μέτρο που θα επιδεινώνει τη θέση των μικρομεσαίων επιχειρήσεων και των λαϊκών στρωμάτων. Αυτό υπογραμμίζεται σε χτεσινή ανακοίνωση της ΓΣΕΒΕΕ, με αφορμή τα νέα αντιλαϊκά σχέδια της κυβέρνησης. "Είναι σύνηθες φαινόμενο", αναφέρει η ΓΣΕΒΕΕ, "αμέσως μετά τις εκλογές, κατά τις οποίες καλλιεργούνται πλήθος ψευδαισθήσεων για "καλύτερες μέρες", να ακολουθεί ένας καταιγισμός καταστροφολογίας και οικονομικών αδιεξόδων, με προφανή σκοπό να προετοιμάσουν το λαό για τα σκληρά οικονομικά μέτρα, τα οποία πρόκειται να επιβληθούν ως δήθεν αναγκαιότητα και μονόδρομος". Τέλος, σε ό,τι αφορά τα "αντικειμενικά κριτήρια" η ΓΣΕΒΕΕ, καταγγέλλει ως προσπάθεια παραπλάνησης των ΕΒΕ τα μέτρα δήθεν διόρθωσής τους και τονίζει ότι ο μόνος δρόμος αποκατάστασης της φορολογικής δικαιοσύνης περνάει μέσα από την κατάργησή τους και την κατάργηση του 35%.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ