ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 13 Γενάρη 2008
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΑΝΤΙΣΕΙΣΜΙΚΗ ΘΩΡΑΚΙΣΗ
Κανένα έργο για την προστασία του λαού από ΝΔ και ΠΑΣΟΚ

Παρά το γεγονός ότι τον τελευταίο αιώνα στη χώρα μας σημειωνόταν ένας καταστροφικός σεισμός κάθε 19 μήνες...

Οι σεισμοί δεν μπορούν να αποφευχθούν. Μπορούν όμως να ελαχιστοποιηθούν οι επιπτώσεις. Από την πολιτική των κυβερνήσεων ΝΔ και ΠΑΣΟΚ όμως απουσιάζει οποιαδήποτε μέριμνα αντισεισμικής θωράκισης
Οι σεισμοί δεν μπορούν να αποφευχθούν. Μπορούν όμως να ελαχιστοποιηθούν οι επιπτώσεις. Από την πολιτική των κυβερνήσεων ΝΔ και ΠΑΣΟΚ όμως απουσιάζει οποιαδήποτε μέριμνα αντισεισμικής θωράκισης
Ο τελευταίος ισχυρός σεισμός των 6,5 Ρίχτερ, που χτύπησε - ευτυχώς χωρίς θύματα, λόγω μεγάλου εστιακού βάθους - το Λεωνίδιο Αρκαδίας την περασμένη Κυριακή, επανέφερε την εξής τραγική αντίφαση που συμβαίνει στη χώρα μας: Ενώ υπάρχει βεβαιότητα ότι οι σεισμοί δεν μπορούν να αποφευχθούν και ότι κάποια στιγμή ένας μεγάλος σεισμός θα χτυπήσει την «πόρτα» μας, οι κυβερνήσεις της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ, διαχρονικά, αρνούνται να πάρουν τα αναγκαία μέτρα αντισεισμικής θωράκισης, ώστε οι καταστροφές και οι θάνατοι από τους σεισμούς να αποφευχθούν ή τουλάχιστον να ελαχιστοποιηθούν.

Σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία από το 1902 ως το 2008, δηλαδή τα τελευταία 106 χρόνια, σημειώθηκαν στη χώρα μας 66 ισχυροί καταστροφικοί σεισμοί μεγέθους από 5,7 έως 7,6 Ρίχτερ, δηλαδή κατά μέσο όρο ένας κάθε 19 μήνες!

Οι 40 μάλιστα από τους σεισμούς αυτούς προκάλεσαν 1.441 θύματα, ενώ όλοι άφησαν πίσω τους τεράστιες υλικές ζημιές. Και ενώ είναι μαθηματικά βέβαιο ότι ισχυροί σεισμοί θα σημειωθούν και στο μέλλον, η πολιτική των κυβερνήσεων του δικομματισμού αντιμετωπίζει και την αντισεισμική προστασία της χώρας με τους ανάλγητους νόμους της ελεύθερης αγοράς και σύμφωνα με τα συμφέροντα του κεφαλαίου και όχι με γνώμονα τις ανάγκες και την ασφάλεια του λαού.

Τα παραδείγματα είναι πολλά:

1 Ενώ το 75% των κτιρίων της χώρας (το 65% των δημοσίων και το 55% των σχολείων) έχουν κτιστεί πριν το 1985, δηλαδή με βάση τους παλιούς (ή και καθόλου) αντισεισμικούς κανονισμούς, ΝΔ και ΠΑΣΟΚ αρνούνται να εφαρμόσουν ένα πρόγραμμα προσεισμικού ελέγχου και ενίσχυσης, όπου αποδειχτεί ότι είναι αναγκαία, των κτιρίων αυτών. Είναι χαρακτηριστικό ότι η εξαγγελία του 1999 για τον προσεισμικό έλεγχο των 80.000 δημόσιων και κοινωφελών κτιρίων μέχρι το 2001 έμεινε ουσιαστικά στα χαρτιά. Ελέγχθηκαν έγκυρα μόλις 4.000 κτίρια και δεν έγινε καμία ενίσχυσή τους, εκτός από κάποιες που έκανε ο ΟΣΚ.

2 Ενώ κατά τους σεισμούς της Αθήνας αποδείχτηκε ότι ένα στα 10 κτίρια με ζημιές και ένα στα δύο σχεδόν από αυτά που κρίθηκαν κατεδαφιστέα ήταν επαγγελματικές στέγες (εργοστάσια, βιοτεχνίες κλπ.), αρνούνται επίμονα να ελέγξουν τη στατική επάρκεια των χώρων αυτών, όπου δουλεύουν εκατοντάδες χιλιάδες εργαζόμενοι, και να επιβάλουν την ενίσχυσή τους.

3 Αντί να επιβάλουν τη θωράκιση και ενίσχυση των 38.165 κτιρίων (34.471 κατοικίες και 3.694 επαγγελματικοί χώροι) που έπαθαν ζημιές από το σεισμό της Αθήνας (και όχι μόνο), καθιέρωσαν τεχνικές οδηγίες που οδηγούν στην κατάσταση που ήταν πριν το σεισμό, δηλαδή σ' αυτήν που βρίσκονταν όταν έπαθαν τις... ζημιές!

4 Αντί να επιδιώξουν την πλήρη αποκατάσταση των κτιρίων που έπαθαν ζημιές από το σεισμό της Αθήνας, καθιέρωσαν ανεπαρκή τιμολόγια και δαιδαλώδεις γραφειοκρατικές διαδικασίες, με αποτέλεσμα δύο στους τρεις ιδιοκτήτες των κτιρίων που χαρακτηρίστηκαν «κίτρινα» (επισκευάσιμα) - οι 25.359 από τους 38.165 - να ξεκινήσουν διαδικασίες επισκευής χωρίς κανέναν έλεγχο από τις αρμόδιες Υπηρεσίες, να καταφύγουν δηλαδή στα επικίνδυνα «μπαλώματα».

5 Αντί να προστατεύσουν και να εξασφαλίσουν περισσότερους ελεύθερους χώρους, αναγκαίους για την εκτόνωση και καταφυγή του πληθυσμού σε περίπτωση σεισμού, εμπορευματοποιούν και ξεπουλούν στο μεγάλο κεφάλαιο και αυτούς που υπάρχουν.

6 Αντί να πάρουν μέτρα απομάκρυνσης, επιτρέπουν τη συνύπαρξη επικίνδυνων χρήσεων (π.χ. εγκαταστάσεις διαχείρισης και εμπορίας καυσίμων) με σπίτια, καταστήματα, γραφεία και σχολεία, αυξάνοντας τους κινδύνους και από ανεξέλεγκτες πυρκαγιές σε περίπτωση σεισμού.

7 Αντί να ενισχύσουν με τα αναγκαία μέσα και προσωπικό όλους τους μηχανισμούς αντιμετώπισης των συνεπειών του φαινομένου, διαλύουν ουσιαστικά τις Υπηρεσίες Αποκατάστασης Σεισμοπλήκτων.

8 Αντί να θεωρηθεί η αντισεισμική θωράκιση ως ένα μεγάλο έργο, η πολιτική του δικομματισμού το έχει θέσει στα αζήτητα. Κι αυτό όταν στη χώρα μας δαπανώνται κατά μέσο όρο περίπου 450 εκατ. ευρώ για την όποια, περιορισμένη κι αυτή, αποκατάσταση των ζημιών από σεισμούς. Μόνο ένα μέρος από αυτά αν είχε έγκαιρα διατεθεί οργανωμένα για την πρόληψη και την αντισεισμική προστασία, οι συνέπειες σε ανθρώπινα θύματα και υλικές καταστροφές θα είχαν περιοριστεί δραστικά.

Πρόκειται, λοιπόν, για μια πολιτική επικίνδυνη για το λαό, που επιβάλλεται να την αντιπαλέψει και να απαιτήσει την εφαρμογή ουσιαστικών μέτρων αντισεισμικής θωράκισης, γιατί αλλιώς τα φαινόμενα της «Ρικομέξ» και της «Φαράν» μοιραία θα επαναλαμβάνονται...


Νίκος ΠΕΡΠΕΡΑΣ

ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΑΝΤΙΣΕΙΣΜΙΚΟΥ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ ΚΑΙ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ
Η πιο πρόσφατη μελέτη το 2001!

Σε Οργανισμό με ελάχιστες ουσιαστικές προοπτικές έχει καταστεί, με ευθύνη των κυβερνήσεων της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ, ο Οργανισμός Αντισεισμικού Σχεδιασμού και Προστασίας (ΟΑΣΠ). Ο αρμόδιος φορέας για την αντισεισμική θωράκιση της χώρας λειτουργεί με ελάχιστα κονδύλια, που μόλις καλύπτουν τα λειτουργικά του έξοδα, με αποτέλεσμα να μην έχει πραγματοποιήσει μελέτες από το 2001!

Αξίζει να αναφέρουμε τη χρηματοδότηση του οργανισμού τα τελευταία χρόνια: Το 2002, το σύνολο των χρημάτων ήταν 1,785 εκατ. ευρώ. Το 2003, έφτανε τα 2,350 εκατ. ευρώ. Το 2004 1,681 εκατ. ευρώ. Το 2005 1,651 εκατ. ευρώ. Το 2006 1,5 εκατ. ευρώ και το 2007 2 εκατ. ευρώ.

Σύμφωνα με τα στοιχεία, που είναι αναρτημένα στην ιστοσελίδα του, υπάρχουν προγράμματα που βρίσκονται σε εξέλιξη από το... 1987 ή ακόμη και το 1986. Μάλιστα, πρόκειται για αρκετά σημαντικά προγράμματα, όπως για παράδειγμα, ο «χάρτης ενεργών ρηγμάτων του ελληνικού χώρου στην περιοχή Στ. Ελλάδας» (σε εξέλιξη από το 1992) ή «ανάπτυξη σεισμολογικού δικτύου 80-100 χιλιομέτρων γύρω από την Αθήνα» (από το 1987). Συνολικά, σε εξέλιξη βρίσκονται 32 προγράμματα του ΟΑΣΠ. Το παλιότερο απ' αυτά είναι του 1986 και το πιο πρόσφατο του 2001...

Το 2001, επίσης, είναι η ίδια χρονιά κατά την οποία παραδόθηκε και το τελευταίο από τα προγράμματα του Οργανισμού που έχουν ολοκληρωθεί. Με μια κουβέντα, από το 2001 και μέχρι σήμερα, δεν έχει παραγγελθεί καμιά νέα μελέτη ή πρόγραμμα. Συνολικά από το 1983 μέχρι και το 2001, ο ΟΑΣΠ χρηματοδότησε, επιμέρους ή εξ ολοκλήρου, 224 ερευνητικά προγράμματα και μελέτες συνολικού ύψους 1,5 δισ. δραχμών. Επιπλέον, ενδεικτικό είναι ότι οι επιτροπές για τον καλύτερο συντονισμό των μελετών, που λειτουργούν στο πλαίσιο του ΟΑΣΠ, είναι άμισθες.

Τέλος, μόλις φέτος έχει ξεκινήσει η ενημέρωση του επιστημονικού κόσμου, για τα πορίσματα των μελετών, που προέκυψαν από το Συντονισμένο Πρόγραμμα Εφαρμοσμένης Ερευνας στους τομείς σεισμοτεκτονικής, αντισεισμικής τεχνολογίας και κοινωνικής αντισεισμικής άμυνας, που υλοποιήθηκε μέχρι και το 2002.


Κώστας ΤΡΑΚΟΣΑΣ

ΚΚΕ
Κρίσιμο και ζωτικό ζήτημα

Το ΚΚΕ άμεσα έθεσε, με ανακοίνωση του Γραφείου Τύπου, για μια ακόμη φορά, «το μεγάλο κρίσιμο και ζωτικό ζήτημα της παντελούς έλλειψης μέτρων αντισεισμικής θωράκισης και προστασίας της χώρας». Τόνισε, δε, πως «οι ευθύνες όλων των έως τώρα κυβερνήσεων ΝΔ - ΠΑΣΟΚ είναι τεράστιες και γίνονται ακόμα μεγαλύτερες, καθώς η κατάσταση στην πρόληψη και στην αντιμετώπιση των συνεπειών διαρκώς χειροτερεύει».

Επισήμανε πως «η αντισεισμική θωράκιση, πρόληψη και προστασία σημαίνει πλέγμα άμεσων και μεσοπρόθεσμων μέτρων ενταγμένων σε έναν ολοκληρωμένο σχεδιασμό. Απαιτεί πολιτική εξουσία και οικονομία που λειτουργούν με αποκλειστικό κριτήριο την κάλυψη των λαϊκών αναγκών». Το ΚΚΕ έχει, ήδη, προτείνει έναν ολοκληρωμένο σχεδιασμό εστιάζοντας στα παρακάτω:

  • Την ανάπτυξη της έρευνας (ποσοτικά και ποιοτικά) με τη διάθεση της χρηματοδότησης, του απαιτούμενου ανθρώπινου δυναμικού και εξοπλισμού.
  • Την καταγραφή και παραπέρα έρευνα και μελέτη της σεισμικής επικινδυνότητας των διάφορων περιοχών, τη θέσπιση ειδικών όρων μελέτης κατασκευής ή την απαγόρευση δόμησης σ' αυτές.
  • Το δημόσιο έλεγχο εφαρμογής των θεσπισμένων όρων και προδιαγραφών κατασκευής, της ποιότητας των υλικών κλπ. και τη θέσπιση ειδικών όρων για τους χώρους μαζικής συγκέντρωσης.
  • Σύνταξη μελετών χωροθέτησης των μεγάλων έργων.
  • Την προστασία και ανάπτυξη των ελεύθερων χώρων.
  • Τον έλεγχο συνθηκών εργασίας και την ασφάλεια των εργαζομένων στη βιομηχανία.
  • Τον έλεγχο των χώρων όπου φοιτά (σχολεία, φροντιστήρια), αλλά και των χώρων που διασκεδάζει η νεολαία.
  • Τη συνεχή ενημέρωση του κόσμου για τη σεισμικότητα της περιοχής που ζει και για τον τρόπο αντιμετώπισης του φαινομένου, τόσο ατομικά όσο σε επίπεδο γειτονιάς και δήμου.
  • Τον εκσυγχρονισμό, την ενίσχυση σε ανθρώπινο δυναμικό και υλικοτεχνική υποδομή του μηχανισμού επέμβασης.


Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ