ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 24 Μάρτη 2002
Σελ. /32
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΤΟΠΙΚΗΣ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗΣ
Τη φθίνουσα πορεία τους την πληρώνει ο λαός

Είναι κοινή διαπίστωση ότι η Τοπική Αυτοδιοίκηση (ΤΑ) έχει απολέσει σε μεγάλο βαθμό τα λαϊκά της χαρακτηριστικά, ως αποτέλεσμα των ρυθμίσεων που θεσμοθετήθηκαν και ήδη προωθούνται για την προσαρμογή της λειτουργίας της στις ανάγκες του καπιταλιστικού εκσυγχρονισμού στη χώρα μας. Η δυνατότητα του πολίτη να μετέχει και να συνδιαμορφώνει τις αποφάσεις των δημοτικών αρχών για τα διάφορα προβλήματα και, αντίστροφα, η λήψη των αποφάσεων των δήμων με γνώμονα το λαϊκό συμφέρον, έχουν συρρικνωθεί σημαντικά. Κάτι, που, ωστόσο, δεν εμποδίζει τους θιασώτες του συστήματος να επικαλούνται αυτήν ακριβώς τη δήθεν συμμετοχή, για να «ψαρεύουν» ψήφους και να προσδίδουν λαϊκή χροιά στις επιλογές τους.

Στην κατεύθυνση αυτή, η κυβέρνηση έχει φροντίσει να διαμορφώσει το θεσμικό και, κυρίως, το οικονομικό εκείνο πλαίσιο, που θα κατοχυρώνει τον πλήρη έλεγχο της λειτουργίας των δήμων, με βάση τις δικές της επιλογές. Σημαντικό «όπλο» σ' αυτήν την επίθεση της κεντρικής εξουσίας είναι οι θεσμοθετημένοι, υπέρ της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, Κεντρικοί Αυτοτελείς Πόροι (ΚΑΠ), οι οποίοι συνεχώς συρρικνώνονται, με την προοπτική να καταργηθούν και οι δήμοι να λειτουργούν ως ιδιωτικές εταιρίες. Αυτό επιτυγχάνει και η τελευταία αναθεώρηση του Συντάγματος, βάσει της οποίας το κράτος δεν υποχρεούται να εξασφαλίζει τους αναγκαίους πόρους για τη λειτουργία των δήμων, αλλά τα μέσα (βλέπε τοπική φορολογία) για την εξεύρεση χρημάτων.

Η προοπτική αυτή, άλλωστε, καταδεικνύεται στη φθίνουσα πορεία που ακολουθούν οι ΚΑΠ τα τελευταία χρόνια και επιβεβαιώνεται απροκάλυπτα στην εισηγητική έκθεση του κρατικού προϋπολογισμού του 2001, όπου δηλωνόταν ότι κύριος στόχος είναι «...η απεξάρτηση των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης από τους πόρους της κεντρικής διοίκησης». Με την έννοια αυτή, το όποιο όραμα για τη λειτουργία των πόλεων προβάλλεται (ιδιαίτερα σήμερα, όσο οδεύουμε προς τις εκλογές και τους Ολυμπιακούς Αγώνες), εμπεριέχει τη διάκριση των δημοτών σε «έχοντες» να αγοράσουν την υπηρεσία και σε «μη έχοντες». Τα λόγια του ιδρυτή της «Συμπαράταξης για την Αθήνα», Λεων. Αυδή, πως «το όραμα δεν μπορεί να αφορά μόνο τα εξωτερικά και μορφολογικά χαρακτηριστικά μιας πόλης, γιατί δεν μπορεί να είναι ασύνδετο με τις οικονομικές συνθήκες», βρίσκουν έδαφος και στην εξέλιξη των ΚΑΠ, οι οποίοι, από μηχανισμό στήριξης των δήμων και, κατά συνέπεια, των δημοτών, μετατρέπονται σε προέκταση των νεοφιλελεύθερων επιλογών και των ταξικών διακρίσεων που «κουβαλούν».


Παρακρατούν χρήματα που έχει ανάγκη ο δημότης

Φθίνουσα πορεία εμφανίζουν και το 2002 τα έσοδα της Τοπικής Αυτοδιοίκησης (ΤΑ) και της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης (ΝΑ), με την κεντρική διοίκηση από τη μια μεριά να παρακρατεί μέρος των θεσμοθετημένων υπέρ τους πόρων, και από την άλλη να τους επιβαρύνει με επιπλέον δαπάνες, μεταφέροντάς τους κρατικές αρμοδιότητες. Την ίδια ώρα υποβαθμίζεται ο έλεγχος των αποφάσεων από τα δημοτικά συμβούλια, με τη μεταφορά δημοτικών αρμοδιοτήτων σε δημοτικές επιχειρήσεις, συμβάσεις με ιδιώτες, κλπ. Παράλληλα προωθείται ο έλεγχος των «δημοσιονομικών δυνατοτήτων» των δήμων, δηλαδή της έκτασης και του ύψους της πρόσθετης φορολογίας που μπορεί να επιβάλουν, κριτήριο με το οποίο θα γίνεται η κατανομή των ΚΑΠ. Ετσι ο πολίτης, ο οποίος έχει ήδη πληρώσει για μια υπηρεσία μέσα από τη φορολογία του εισοδήματός του, καλείται να ξαναπληρώσει.

Ας δούμε όμως συγκεκριμένα τα έσοδα της ΝΑ για το 2002. Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του κρατικού προϋπολογισμού, τα έσοδα της ΝΑ αντιστοιχούν στο εξευτελιστικό ποσοστό του 0,68%. Συνολικά η ΝΑ προϋπολογίζεται να λάβει 396,48 εκατομμύρια ευρώ, αντί των 451,31 εκατ. ευρώ που της αναλογούν με βάση τα ποσοστά των κρατικών φόρων. Εχουμε δηλαδή και φέτος παρακράτηση των πόρων της, που αντιστοιχούν σε 54,83 εκατ. ευρώ. Συνολικά στην τριετία 2000 -2002 η κυβέρνηση παρακράτησε αυθαίρετα 99,7 εκατ. ευρώ. Αν προσθέσουν τα 48,85 εκατ. ευρώ που παρακρατήθηκαν από τη ΝΑ το 1999, οπότε και θεσμοθετήθηκαν οι ΚΑΠ, η απώλεια ανέρχεται στα 147,92 εκατ. ευρώ. (Τα στοιχεία στους πίνακες δείχνουν τις απώλειες των δήμων, από το 1990 ως το 2002 και των νομαρχιών από το 1999 ως το 2002).


Από τους ΚΑΠ καλύπτονται: οι λειτουργικές δαπάνες των νομαρχιών, οι δαπάνες χορήγησης βοηθημάτων υγειονομικής περίθαλψης και επιδομάτων κοινωνικής πρόνοιας. Οι νομαρχίες είναι ο διαμεσολαβητής πληρωμής των διαφόρων επιδομάτων σε άτομα με ειδικές ανάγκες, απροστάτευτους ανηλίκους και άλλα τμήματα του πληθυσμού που παίρνουν τέτοια επιδόματα. Καλύπτονται επίσης οι επενδύσεις που χρηματοδοτούνται αποκλειστικά από εθνικούς πόρους (προγράμματα χρηματοδότησης διαδημοτικών ή δημοτικών έργων). Οπως έχουν ομολογήσει ακόμα και κυβερνητικοί νομάρχες, τα οικονομικά των ΝΑ δεν αρκούν καν για την εύρυθμη λειτουργία τους, πόσο μάλλον για να παίξουν κάποιο αναπτυξιακό ρόλο.

Να σημειώσουμε τέλος, πως οι προϋπολογισμοί των ΝΑ που δεν είναι «συμβατοί με τις γενικότερες μικροοικονομικές και δημοσιονομικές εξελίξεις» (Ν. 2672/98), τους επιστρέφονται για να ξανασυνταχθούν χωρίς αποκλίσεις. Δηλαδή, οι νομαρχίες δεν έχουν το δικαίωμα να προσδιορίσουν οι ίδιες σε ποιους τομείς θα διαθέσουν τα χρήματά τους.

Η κλοπή καλά κρατεί

Με δεδομένο ότι οι ΚΑΠ είναι χρήματα που αξιοποιούν οι δήμοι για υπηρεσίες προς τους δημότες, κάθε κάτοικος αυτής της χώρας έχει στερηθεί περίπου 250.000 δραχμές σε έργα και υπηρεσίες. Η παρακράτηση των πόρων της ΤΑ από το 1990 έως το 2002 ανέρχεται σε πραγματικές τιμές στα 2.500.000 εκατομμύρια δραχμές. Φέτος, αναμένεται να παρακρατηθεί το ποσό των 617,56 εκατ. ευρώ. Την ίδια ώρα οι δημότες θα πρέπει να περιμένουν εκ νέου επιδρομή στην τσέπη τους, αφού οι αρμοδιότητες που μεταφέρθηκαν στην ΤΑ (όπως παιδικοί σταθμοί, γυμναστήρια), δε συνοδεύονται από επαρκείς πόρους, εξωθώντας τους δήμους σε πρόσθετη φορολογία για να τις ασκήσουν.

Συνολικά το 2002 οι δήμοι προϋπολογίζεται ότι θα εισπράξουν 1.618,86 εκατ. ευρώ, ενώ η φετινή παρακράτηση ανέρχεται σε 617,56 εκατ. ευρώ.

Το ποσοστό επί του κρατικού προϋπολογισμού που δίνεται στην ΤΑ ανέρχεται στο 2,46%. Αν αφαιρεθούν τα χρήματα που διατίθενται από την ίδια την ΤΑ στο Ειδικό Πρόγραμμα Τοπικής Αυτοδιοίκησης (για την ενίσχυση των Καποδιστριακών δήμων), τότε το ποσοστό αυτό μειώνεται στο 2,15%.

Σημαντικές είναι οι απώλειες της ΤΑ και για την περίφημη σύγκλιση της χώρας με την ΟΝΕ, στην οποία αποφάσισε να συνεισφέρει με χρήματα από τους ΚΑΠ, ουσιαστικά με χρήματα των δημοτών, η Κεντρική Ενωση Δήμων και Κοινοτήτων Ελλάδας, στη λογική του να συμβάλει η ΤΑ στην αντιμετώπιση του δημοσιονομικού ελλείμματος, αφού οι πόροι των ΚΑΠ προέρχονται από τον κρατικό προϋπολογισμό. Η απόφαση αφορούσε αρχικά την απόδοση 10 δισ. δραχμών από τα ταμεία των δήμων στον κρατικό προϋπολογισμό, για να φτάσει σήμερα αυτό το ποσό στα 457,80 εκατ. ευρώ.

Η πολιτική της συνεχούς αφαίρεσης πόρων από την ΤΑ «σιγοντάρεται» και από την ηγεσία της ΚΕΔΚΕ, η οποία μάλιστα στο πρόσφατο τακτικό συνέδριό της ζήτησε: Τη μέγιστη δυνατή καθιέρωση των ίδιων πόρων με την τοπική φορολογία που θα μπορεί να επιβάλει η ΤΑ, δηλαδή την παραπέρα αφαίμαξη του λαού. Την ενεργότερη συμμετοχή του θεσμού στον οικονομικό προγραμματισμό της χώρας, δηλαδή την πλήρη ενσωμάτωση της ΤΑ στις νεοφιλελεύθερες επιταγές.

Στον αντίποδα, βρίσκονται δυνάμεις και μέσα στο χώρο της ΤΑ, που διεκδικούν μια άλλη ανάπτυξη, με κέντρο τον άνθρωπο και όχι τους οικονομικούς δείκτες (που αφορούν την ευημερία των πολυεθνικών) και αυτές οι δύο λογικές θα συγκρουστούν και στις επικείμενες εκλογές.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ