«Δημοσιονομική πειθαρχία» σημαίνει απαλλαγή των μεγαλοεπιχειρηματιών από τη φορολογία των κερδών τους, απαλλαγή από τους φόρους μεταβίβασης ακινήτων, από την πλήρη φορολογική ασυλία
Οι φορολογική ασυλία και απαλλαγές που προσφέρονται σε συγχωνευόμενες επιχειρήσεις, σε κερδοσκοπικά κεφάλαια «υψηλού κινδύνου», σε εταιρίες «επενδύσεων» στα ακίνητα - αυτές δηλαδή που θα καταληστεύσουν τους υπάρχοντες ελεύθερους χώρους. Το συγκεκριμένο νομοσχέδιο αποτελεί βάναυση πρόκληση για τα λαϊκά στρώματα που επί χρόνια κυριολεκτικά καταληστεύτηκαν από τις φορολογικές επιδρομές, προκειμένου να εισέλθει η Ελλάδα στο ...βασίλειο της ΟΝΕ. Αφήνουμε τελευταία την περίπτωση των εφοπλιστών - ποντοπόρο ναυτιλία - καθώς με το νομοσχέδιο μειώνεται η, ούτως ή άλλως ανύπαρκτη, φορολογία τους - κατά 50% στα επίπεδα βάσης του 1975! Χωρίς αιδώ, ισχυρίζονται στην εισηγητική έκθεση ότι «η φορολογία των πλοίων είναι υψηλή, λαμβάνοντας υπόψη τα κοινοτικά πρότυπα...».
Στο άρθρο 1 προσφέρονται γενναία φορολογικές απαλλαγές για τη διευκόλυνση της συγκεντροποίησης του κεφαλαίου. Τα κίνητρα αφορούν επιχειρήσεις που θα συγχωνευτούν μέχρι και 31 Δεκέμβρη 2005. Προβλέπεται συγκεκριμένα:
Στο άρθρο 2 προσφέρεται ουσιαστικά πλήρης φορολογική απαλλαγή στις κερδοσκοπικές Εταιρίες Κεφαλαίου Επιχειρηματικών Συμμετοχών, τις λεγόμενες και εταιρίες «υψηλού κινδύνου» να δημιουργούν νέα Αμοιβαία Κεφάλαια «κλειστού τύπου». Ετσι και το νέο αυτό Κεφάλαιο θα φορολογείται ετησίως με συντελεστή 0,3% επί του Ενεργητικού του, στις πωλήσεις εταιρικών μεριδίων και μετοχών επιβάλλεται πάλι φόρος μεταβίβασης μόλις 0,3%. Δε φορολογούνται τα διανεμόμενα κέρδη του Αμοιβαίου Κεφαλαίου προς τα νομικά πρόσωπα μέλη του. Κατά τη μεταβίβαση μεριδίων σε τιμή ανώτερη της τιμής κτήσης, η διαφορά απαλλάσσεται από κάθε φόρο, τέλος, τέλος χαρτοσήμου, εισφορά, δικαίωμα υπέρ Δημοσίου κλπ. Πλήρης απαλλαγή προσφέρεται και για την πράξη σύστασης του Αμοιβαίου Κεφαλαίου.
Με το άρθρο 3 απαλλάσσονται πλήρως από φόρο μεταβίβασης οι Εταιρίες Επενδύσεων και Αμοιβαίων Κεφαλαίων που αποκτούν ακίνητα, και όχι μόνο. Παράλληλα, απαλλάσσονται από «παντός φόρου τέλους, τέλους χαρτοσήμου, εισφοράς, δικαιώματος ή οποιασδήποτε άλλης επιβάρυνσης υπέρ του δημοσίου, Νομικών Πρόσωπων Δημοσίου Δικαίου και γενικά τρίτων». Πρόκειται για προκλητική φορολογική απαλλαγή προς τις τράπεζες, αλλά και μεγαλοκατασκευαστικές εταιρίες που έχουν ρίξει τη σκιά τους στην «αξιοποίηση» των ακινήτων και στους οποίους χαρίζονται όχι μόνο δεκάδες δισεκατομμύρια φόροι μεταβιβάσεων, αλλά ακόμα και τα έξοδα των υποθηκοφυλακείων. Ετσι, ενώ για την αγορά ενός διαμερίσματος 50 τετραγωνικών, ο κάθε πολίτες υποχρεώνεται σε φόρους και άλλα έξοδα που φτάνουν και ξεπερνούν τα 2 εκατομμύρια δραχμές, αυτοί θα αποκτούν εγκαταστάσεις και κτίρια εκατομμυρίων τετραγωνικών χωρίς να δίνουν δεκάρα. Με τον τρόπο αυτό διευκολύνεται η συγκέντρωση γης από λίγες επιχειρηματικές ομάδες, που ενόψει των έργων για την Ολυμπιάδα του 2004, ή τον αποχαρακτηρισμό των δασικών εκτάσεων έχουν απλώσει σ' ολόκληρη τη χώρα τα πλοκάμια τους.
Με το άρθρο 4 η φορολογία των εφοπλιστών παύει να γίνεται ορατή διά γυμνού οφθαλμού. Οι ελάχιστοι φόροι στα ποντοπόρα πλοία, που με έτος βάσης το 1975, αυξάνονταν με υπουργικές αποφάσεις κατά 4% το χρόνο, επανέρχονται στα επίπεδα του ...1975. Ητοι μείωση φόρου 50%! Εξωφρενικό αλλά πέρα για πέρα αληθινό.
Τέλος, με το άρθρο 5 επεκτείνεται η έκπτωση των δωρεών από το φορολογητέο εισόδημα και για τους ερευνητικούς και τεχνολογικούς φορείς του δημοσίου, αλλά και του ιδιωτικού τομέα.
Στο 4% ο «ευρωτιμάριθμος». Ολα τα στοιχεία δείχνουν ότι αποτελεί «όνειρο θερινής νυκτός» ο στόχος για συγκράτηση του πληθωρισμού στο 2,4%, που είχε θέσει η κυβέρνηση, και επιβάλλεται η χορήγηση διορθωτικού ποσού σε μισθούς και συντάξεις
Από τα αναλυτικά στοιχεία της ΕΣΥΕ, προκύπτουν τα εξής:
Πρώτον, φέτος τον Αύγουστο, ο πληθωρισμός εμφανίζει σε δωδεκάμηνη βάση (σύγκριση Αυγούστου 2001 με Αύγουστο 2000), αύξηση 3,8%, έναντι αύξησης 3% την αντίστοιχη περσινή περίοδο (Αύγουστος 1999/2000). Οι μεγαλύτερες αυξήσεις τιμών, καταγράφηκαν στα είδη της κατηγορίας «Αλκοολούχα ποτά - Καπνός» (11,5%) και ακολουθούν τα «Είδη διατροφής» (5,9%). Πάνω από το μέσο όρο αύξησης των τιμών (3,8%) ήταν οι ανατιμήσεις επίσης στα είδη των κατηγοριών «Ξενοδοχεία - Καφεστιατόρια» (4,5%),
Δεύτερον, με ταχύτερο ρυθμό, αυξανόταν τον Αύγουστο (σε δωδεκάμηνη βάση) ο «ευρωτιμάριθμος». Τα στοιχεία δείχνουν ρυθμό αύξησης 4%, έναντι ρυθμού αύξησης 2,9% το αντίστοιχο δωδεκάμηνο πέρσι (Αύγουστος 1999/2000).
Τρίτον, μέσα στο μήνα Αύγουστο (σύγκριση τιμών Αυγούστου με τον Ιούλιο του 2001) ο επίσημος τιμάριθμος έμεινε αμετάβλητος, ενώ πέρσι είχε παρουσιάσει αύξηση 0,2%.
Με γοργούς ρυθμούς, αυξάνονται και οι τιμές στο χονδρεμπόριο, που αποτελούν προάγγελο των ανατιμήσεων που θα περάσουν μετά από κάποιο διάστημα στη λιανική και το βάρος θα κληθούν να πληρώσουν οι τελικοί καταναλωτές. Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΣΥΕ, ο τιμάριθμος χονδρικής τον Ιούλη του 2001 ήταν αυξημένος κατά: