ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 8 Σεπτέμβρη 2001
Σελ. /32
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ 2001
Το κεφάλαιο δε φορολογείται!

«Δημοσιονομική πειθαρχία» σημαίνει απαλλαγή των μεγαλοεπιχειρηματιών από τη φορολογία των κερδών τους, απαλλαγή από τους φόρους μεταβίβασης ακινήτων, από την πλήρη φορολογική ασυλία

Το ...πραγματικό πακέτο της κυβερνητικής πολιτικής για τη φορολογία των μεγαλοεπιχειρηματιών και των πολυεθνικών ομίλων, ανακοίνωσε χτες ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας, επιβεβαιώνοντας αυτό που καταγγέλλουν οι εργαζόμενοι, ότι δηλαδή τα περί «αναγκαιότητας για δημοσιονομική πειθαρχία», περιγράφουν την κυβερνητική πολιτική που θέλει να αυξάνεται η φορολογική επιβάρυνση των λαϊκών στρωμάτων, ώστε να εξασφαλίζονται όλο και μεγαλύτερες φοροαπαλλαγές για την ολιγαρχία. Η λογική του νομοσχεδίου που παρουσίασε ο Γ. Παπαντωνίου εστιάζεται στη λογική «κεφάλαιο δε φορολογείται»! Αλλωστε, και η ονομασία του νομοθετήματος «ενίσχυση της επιχειρηματικότητας και άλλες διατάξεις», είναι δηλωτική των κυβερνητικών προθέσεων. Μεγάλοι ευνοημένοι οι ...συνήθεις ύποπτοι. Μεγαλοεπιχειρηματίες, τραπεζίτες και εφοπλιστές, προς τους οποίους η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, μια μόλις ημέρα πριν την ομιλία Σημίτη στη ΔΕΘ, έδωσε τα νέα διαπιστευτήρια υποταγής και αφοσίωσης. Οπως, δηλαδή, λέμε «ζούμε για να σας υπηρετούμε...».

Οι φορολογική ασυλία και απαλλαγές που προσφέρονται σε συγχωνευόμενες επιχειρήσεις, σε κερδοσκοπικά κεφάλαια «υψηλού κινδύνου», σε εταιρίες «επενδύσεων» στα ακίνητα - αυτές δηλαδή που θα καταληστεύσουν τους υπάρχοντες ελεύθερους χώρους. Το συγκεκριμένο νομοσχέδιο αποτελεί βάναυση πρόκληση για τα λαϊκά στρώματα που επί χρόνια κυριολεκτικά καταληστεύτηκαν από τις φορολογικές επιδρομές, προκειμένου να εισέλθει η Ελλάδα στο ...βασίλειο της ΟΝΕ. Αφήνουμε τελευταία την περίπτωση των εφοπλιστών - ποντοπόρο ναυτιλία - καθώς με το νομοσχέδιο μειώνεται η, ούτως ή άλλως ανύπαρκτη, φορολογία τους - κατά 50% στα επίπεδα βάσης του 1975! Χωρίς αιδώ, ισχυρίζονται στην εισηγητική έκθεση ότι «η φορολογία των πλοίων είναι υψηλή, λαμβάνοντας υπόψη τα κοινοτικά πρότυπα...».

Οι διατάξεις του νομοσχεδίου

Στο άρθρο 1 προσφέρονται γενναία φορολογικές απαλλαγές για τη διευκόλυνση της συγκεντροποίησης του κεφαλαίου. Τα κίνητρα αφορούν επιχειρήσεις που θα συγχωνευτούν μέχρι και 31 Δεκέμβρη 2005. Προβλέπεται συγκεκριμένα:

  • ειδικά οι ανώνυμες εταιρίες εισηγμένες ή μη στο Χρηματιστήριο που θα συγχωνεύονται ή θα απορροφούν άλλες εταιρίες, θα φορολογούνται κατά το πρώτο έτος της συγχώνευσης με συντελεστή φορολογίας μειωμένο κατά 10 μονάδες, δηλαδή μόλις με 25%, και το δεύτερο χρόνο με συντελεστή φορολογίας κερδών θα είναι μειωμένος κατά 5 μονάδες.
  • οι ανώνυμες εταιρίες και οι ΕΠΕ που έχουν προέλθει από συγχώνευση, ή απορροφούν άλλες εταιρίες, θα μπορούν να αφαιρέσουν τις δαπάνες εργοδοτικών εισφορών για κύρια ασφάλιση, από τα καθαρά τους κέρδη, για το εργοϋπαλληλικό προσωπικό που προσλαμβάνουν μετά την ολοκλήρωση της μετατροπής ή συγχώνευσης μέχρι και την 31 Δεκέμβρη του 2005. Το εξωφρενικό της υπόθεσης είναι ότι με νόμο του 1994, δίνεται ήδη η δυνατότητα στους επιχειρηματίες, να εκπίπτουν τις εργοδοτικές εισφορές για νεοπροσλαμβανόμενο προσωπικό από τα ακαθάριστα έσοδα. Ωστόσο, πρέπει να σημειώσουμε ότι οι προϋποθέσεις που τίθενται στο Σχέδιο Νόμου για την εφαρμογή της συγκεκριμένης διάταξης είναι αρκετά συγκεχυμένες. Ετσι αναφέρουν κατ' αρχάς σαν προϋπόθεση «η επιχείρηση να διατηρεί τον αριθμό του προσωπικού που είχε η μετατρεπόμενη ή συγχωνευόμενες επιχειρήσεις κατά το χρόνο λήψης της απόφασης περί μετατροπής ή συγχώνευσης». Σαν δεύτερη προϋπόθεση τίθεται «ο αριθμός τού κατά τα παραπάνω (;) προσλαμβανόμενου προσωπικού δε μειώνεται λόγω απόλυσης. Δε θεωρείται ως μείωση του αριθμού του προσωπικού η απόλυση κάποιου από τους προσλαμβανόμενους και η αντικατάστασή του εντός του ίδιου μήνα από άλλο προσλαμβανόμενο». Απ' ό,τι φαίνεται σκόπιμα υπάρχει σύγχυση των εννοιών «εργαζόμενοι πριν τη συγχώνευση» και «εργαζόμενοι που προσλαμβάνονται μετά τη συγχώνευση», με αποτέλεσμα σε κάθε περίπτωση οι εργαζόμενοι να βρίσκονται σε κατάσταση ομηρίας του κάθε εργοδότη.
  • δίνει τη δυνατότητα στις συγχωνευόμενες ΑΕ και ΕΠΕ να σχηματίζουν από αδιανέμητα κέρδη αφορολόγητα αποθεματικά για την περίοδο 2002 - 2005.

Στο άρθρο 2 προσφέρεται ουσιαστικά πλήρης φορολογική απαλλαγή στις κερδοσκοπικές Εταιρίες Κεφαλαίου Επιχειρηματικών Συμμετοχών, τις λεγόμενες και εταιρίες «υψηλού κινδύνου» να δημιουργούν νέα Αμοιβαία Κεφάλαια «κλειστού τύπου». Ετσι και το νέο αυτό Κεφάλαιο θα φορολογείται ετησίως με συντελεστή 0,3% επί του Ενεργητικού του, στις πωλήσεις εταιρικών μεριδίων και μετοχών επιβάλλεται πάλι φόρος μεταβίβασης μόλις 0,3%. Δε φορολογούνται τα διανεμόμενα κέρδη του Αμοιβαίου Κεφαλαίου προς τα νομικά πρόσωπα μέλη του. Κατά τη μεταβίβαση μεριδίων σε τιμή ανώτερη της τιμής κτήσης, η διαφορά απαλλάσσεται από κάθε φόρο, τέλος, τέλος χαρτοσήμου, εισφορά, δικαίωμα υπέρ Δημοσίου κλπ. Πλήρης απαλλαγή προσφέρεται και για την πράξη σύστασης του Αμοιβαίου Κεφαλαίου.

Με το άρθρο 3 απαλλάσσονται πλήρως από φόρο μεταβίβασης οι Εταιρίες Επενδύσεων και Αμοιβαίων Κεφαλαίων που αποκτούν ακίνητα, και όχι μόνο. Παράλληλα, απαλλάσσονται από «παντός φόρου τέλους, τέλους χαρτοσήμου, εισφοράς, δικαιώματος ή οποιασδήποτε άλλης επιβάρυνσης υπέρ του δημοσίου, Νομικών Πρόσωπων Δημοσίου Δικαίου και γενικά τρίτων». Πρόκειται για προκλητική φορολογική απαλλαγή προς τις τράπεζες, αλλά και μεγαλοκατασκευαστικές εταιρίες που έχουν ρίξει τη σκιά τους στην «αξιοποίηση» των ακινήτων και στους οποίους χαρίζονται όχι μόνο δεκάδες δισεκατομμύρια φόροι μεταβιβάσεων, αλλά ακόμα και τα έξοδα των υποθηκοφυλακείων. Ετσι, ενώ για την αγορά ενός διαμερίσματος 50 τετραγωνικών, ο κάθε πολίτες υποχρεώνεται σε φόρους και άλλα έξοδα που φτάνουν και ξεπερνούν τα 2 εκατομμύρια δραχμές, αυτοί θα αποκτούν εγκαταστάσεις και κτίρια εκατομμυρίων τετραγωνικών χωρίς να δίνουν δεκάρα. Με τον τρόπο αυτό διευκολύνεται η συγκέντρωση γης από λίγες επιχειρηματικές ομάδες, που ενόψει των έργων για την Ολυμπιάδα του 2004, ή τον αποχαρακτηρισμό των δασικών εκτάσεων έχουν απλώσει σ' ολόκληρη τη χώρα τα πλοκάμια τους.

Με το άρθρο 4 η φορολογία των εφοπλιστών παύει να γίνεται ορατή διά γυμνού οφθαλμού. Οι ελάχιστοι φόροι στα ποντοπόρα πλοία, που με έτος βάσης το 1975, αυξάνονταν με υπουργικές αποφάσεις κατά 4% το χρόνο, επανέρχονται στα επίπεδα του ...1975. Ητοι μείωση φόρου 50%! Εξωφρενικό αλλά πέρα για πέρα αληθινό.

Τέλος, με το άρθρο 5 επεκτείνεται η έκπτωση των δωρεών από το φορολογητέο εισόδημα και για τους ερευνητικούς και τεχνολογικούς φορείς του δημοσίου, αλλά και του ιδιωτικού τομέα.


ΕΠΙΣΗΜΟΣ ΠΛΗΘΩΡΙΣΜΟΣ
Στο 3,8% «έκλεισε» τον Αύγουστο

Στο 4% ο «ευρωτιμάριθμος». Ολα τα στοιχεία δείχνουν ότι αποτελεί «όνειρο θερινής νυκτός» ο στόχος για συγκράτηση του πληθωρισμού στο 2,4%, που είχε θέσει η κυβέρνηση, και επιβάλλεται η χορήγηση διορθωτικού ποσού σε μισθούς και συντάξεις

Με γοργούς ρυθμούς, εξακολουθούσε να «τρέχει» και τον προηγούμενο μήνα Αύγουστο, ο επίσημος τιμάριθμος, με συνέπεια να αδειάζουν γρηγορότερα οι τσέπες των εργαζόμενων νοικοκυριών και να γεμίζουν ταχύτερα τα θησαυροφυλάκια των μεγαλοεπιχειρηματιών, που έχουν το πάνω χέρι στη διαμόρφωση των τιμών. Αυτό προκύπτει από τα επίσημα στοιχεία της της Εθνικής Στατιστικής Υπηρεσίας της Ελλάδας (ΕΣΥΕ) και της Eurostat, που δόθηκαν χτες στη δημοσιότητα και καταγράφουν τις επίσημες εξελίξεις στο κόστος ζωής. Με δεδομένο, ότι ο δωδεκάμηνος ρυθμός αύξησης του πληθωρισμού τον Αύγουστο ήταν 3,8%, είναι βέβαιο πως ο κυβερνητικός στόχος για πληθωρισμό γύρω στο 2% φέτος αποδεικνύεται «όνειρο θερινής νυκτός». Και καθώς είναι βέβαιο ότι στο τέλος του χρόνου ο πληθωρισμός θα κλείσει γύρω και πάνω από 3% (δηλαδή πολύ πάνω από τις ονομαστικές αυξήσεις που πήραν οι μισθωτοί και συνταξιούχοι με την εισοδηματική πολιτική του 2001), τίθεται επί τάπητος θέμα «διορθωτικού ποσού».

Από τα αναλυτικά στοιχεία της ΕΣΥΕ, προκύπτουν τα εξής:

Πρώτον, φέτος τον Αύγουστο, ο πληθωρισμός εμφανίζει σε δωδεκάμηνη βάση (σύγκριση Αυγούστου 2001 με Αύγουστο 2000), αύξηση 3,8%, έναντι αύξησης 3% την αντίστοιχη περσινή περίοδο (Αύγουστος 1999/2000). Οι μεγαλύτερες αυξήσεις τιμών, καταγράφηκαν στα είδη της κατηγορίας «Αλκοολούχα ποτά - Καπνός» (11,5%) και ακολουθούν τα «Είδη διατροφής» (5,9%). Πάνω από το μέσο όρο αύξησης των τιμών (3,8%) ήταν οι ανατιμήσεις επίσης στα είδη των κατηγοριών «Ξενοδοχεία - Καφεστιατόρια» (4,5%),

Δεύτερον, με ταχύτερο ρυθμό, αυξανόταν τον Αύγουστο (σε δωδεκάμηνη βάση) ο «ευρωτιμάριθμος». Τα στοιχεία δείχνουν ρυθμό αύξησης 4%, έναντι ρυθμού αύξησης 2,9% το αντίστοιχο δωδεκάμηνο πέρσι (Αύγουστος 1999/2000).

Τρίτον, μέσα στο μήνα Αύγουστο (σύγκριση τιμών Αυγούστου με τον Ιούλιο του 2001) ο επίσημος τιμάριθμος έμεινε αμετάβλητος, ενώ πέρσι είχε παρουσιάσει αύξηση 0,2%.

Με γοργούς ρυθμούς, αυξάνονται και οι τιμές στο χονδρεμπόριο, που αποτελούν προάγγελο των ανατιμήσεων που θα περάσουν μετά από κάποιο διάστημα στη λιανική και το βάρος θα κληθούν να πληρώσουν οι τελικοί καταναλωτές. Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΣΥΕ, ο τιμάριθμος χονδρικής τον Ιούλη του 2001 ήταν αυξημένος κατά:

  • 4,5% συγκριτικά με τον Ιούλη του 2001, ενώ το προηγούμενο δωδεκάμηνο (Ιούλης 1999 - 2000) είχε αυξηθεί 7,7%.
  • 4,9% σε μέσα επίπεδα (σύγκριση 7μήνου, Γενάρη - Ιούλη 2001, με Γενάρη - Ιούλη 2000), έναντι αύξησης 7,3% την προηγούμενη περίοδο.
  • 1,7% συγκριτικά με το Δεκέμβρη του 2000, έναντι αύξησης 3,9% την αντίστοιχη περσινή περίοδο.


Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ