Οι αλλαγές που προωθούνται διεθνώς στην ακτοπλοΐα αυξάνουν τους κινδύνους για ναυτεργάτες και επιβάτες, πέρα από τα ανθρώπινα λάθη
Με τον αριθμό των θυμάτων να ανεβαίνει δραματικά, ώρα με την ώρα, συνεχίζονται οι έρευνες στο βυθισμένο πλοίο «Σεουόλ», μια βδομάδα μετά τη ναυτική τραγωδία που σημειώθηκε 2,5 σχεδόν ώρες πριν αυτό φτάσει στο νησί Τζεζού μεταφέροντας 476 ανθρώπους, ανάμεσά τους 325 μαθητές λυκείου.
Μέχρι την ώρα που γράφονταν αυτές οι γραμμές, οι νεκροί ήταν 121 και οι αγνοούμενοι ξεπερνούσαν τους 180.
Οι αρχές ανακοίνωσαν ότι απαγγέλθηκαν κατηγορίες για αμέλεια σε πέντε μέλη του πληρώματος, ανάμεσά τους και ο πλοίαρχος, ο οποίος φέρεται να εγκατέλειψε το πλοίο από τους πρώτους, επιλογή απαράδεκτη για κάθε ναυτικό. Επιπλέον, ο καπετάνιος φαίνεται ότι δεν έδωσε (ή έδωσε πολύ καθυστερημένα) εντολή για εκκένωση του πλοίου. Τέσσερα ακόμα μέλη του πληρώματος είχαν συλληφθεί. Η Πρόεδρος της χώρας, Πάρκερ Γουέν-χι, έκανε λόγο για συμπεριφορά που «μοιάζει με φόνο».
Με δεδομένο ότι επίσημες ανακοινώσεις δεν υπάρχουν, τα σενάρια για τα αίτια της τραγωδίας «φουντώνουν». Σε αυτά συγκαταλέγεται και το ενδεχόμενο η ανατροπή να έγινε από τη μετατόπιση του φορτίου που προκάλεσε η αλλαγή στην πορεία του πλοίου (που δεν αποκλείεται να συνδέεται με εντολή της πλοιοκτήτριας εταιρείας για να κερδηθεί ο χρόνος που χάθηκε από την καθυστερημένη αποχώρηση λόγω ομίχλης).
Τα ΜΜΕ έσπευσαν να αξιοποιήσουν λανθασμένους χειρισμούς μελών του πληρώματος για να τραβήξουν τα φώτα της δημοσιότητας μακριά από κρίσιμα ζητήματα, ενώ σε αντίστοιχη κατεύθυνση φαίνεται να πηγαίνουν και οι έρευνες των αρμόδιων αρχών. Το «Ρόιτερς» μετέδιδε χτες πως ξεκίνησε έρευνα για να διαπιστωθεί αν η πλοιοκτήτρια εταιρεία «Chonghaejin Marine Co» είναι ένοχη για φοροδιαφυγή ή οικονομικές ατασθαλίες. Την ίδια στιγμή, βέβαια, αναπάντητα μένουν μια σειρά από ερωτήματα, όπως: Το 24μελές πλήρωμα και συνολικά η οργανική σύνθεση του πλοίου ήταν κατάλληλη για να ολοκληρωθεί με ασφάλεια η εκκένωση του πλοίου σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης (και με δεδομένο ότι τυπικά αυτό προβλεπόταν να μεταφέρει 920 επιβάτες, 180 οχήματα και 152 εμπορευματοκιβώτια); Είχε γίνει σωστή εκπαίδευση για την αντιμετώπιση έκτακτων καταστάσεων; Το πλοίο πληρούσε τις προδιαγραφές ασφαλείας; Γιατί χρησιμοποιήθηκαν μόνο δύο από τις 46 λέμβους;
Τα τελευταία χρόνια προωθούνται διεθνώς αλλαγές που σμπαραλιάζουν και την οργανική σύνθεση και συνολικά τα μέτρα ασφαλείας στα πλοία, γιγαντώνοντας τους κινδύνους για την ασφάλεια ναυτεργατών και επιβατών. Επιπλέον, συνηθισμένη τακτική πολλών εφοπλιστών είναι, π.χ., να γεμίζουν καμπίνες όλο το πλοίο και να μη διατηρούν τη στεγανή υποδιαίρεση, με συνέπεια σε περίπτωση ατυχήματος τα νερά να κατακλύζουν ραγδαία ένα πλοίο.
Πάντως, η νοτιοκορεατική εφημερίδα «Κορέα Τάιμς» (Korea Times) αναφέρει ότι όταν πριν δυο χρόνια η εταιρεία αγόρασε το πλοίο το ανακαίνισε για να φιλοξενεί ακόμα 150 επιβάτες και 240 τόνους φορτίου. Εκτός από το ενδεχόμενο η σταθερότητα του πλοίου να χάθηκε επειδή προστέθηκαν νέες καμπίνες, δημοσιεύματα έκαναν λόγο για πιθανότητα μηχανικής βλάβης στο πηδάλιο, αλλά και για μια σύντομη διακοπή ρεύματος που ίσως αποδείχθηκε καταλυτική.
Ειδικοί επισημαίνουν ότι η επιχείρηση ανέλκυσης του πλοίου πρέπει να ξεκινήσει σύντομα (ήδη υπολογίζεται ότι θα χρειαστούν 30 μέρες), πριν αυτό «κολλήσει» στον πυθμένα και εκτοξευτεί ο απαιτούμενος χρόνος.
Οπως έγινε γνωστό, το Σαββατοκύριακο αυτοκτόνησε ο υποδιευθυντής του σχολείου όπου φοιτούσαν οι μαθητές που επέβαιναν στο πλοίο.
ΑΓΚΥΡΑ.--
Σε αύξηση της ετήσιας χωρητικότητας του αγωγού «Blue Stream» κατέληξαν «επί της αρχής» Τουρκία και Ρωσία, στο φόντο των ενεργειακών και γεωπολιτικών «ανακατατάξεων» που φέρνουν οι εξελίξεις στην Ουκρανία. Μετά από συνάντηση που έγινε τη Δευτέρα στην τουρκική πρωτεύουσα, ο Τούρκος υπουργός Ενέργειας και Φυσικών Πόρων, Τανέρ Γιλντίζ, και ο αντιπρόεδρος της «Γκαζπρόμ», Αλεξάντερ Μεντβέντεφ, κατέληξαν να αυξηθεί η ετήσια χωρητικότητα του αγωγού από τα 16 δισ. κυβικά μέτρα (κ.μ.) φυσικού αερίου στα 19 δισ.
Ο συγκεκριμένος αγωγός συνδέει τις δυο χώρες μέσω Μαύρης Θάλασσας και ήδη η ποσότητα αερίου που μεταφέρει έχει αυξηθεί σημαντικά τα τελευταία χρόνια (π.χ. το 2010 μετέφερε 8 δισ. κ.μ.). Σήμερα, η Τουρκία (σύμφωνα με το ρωσικό πρακτορείο ITAR-TASS) εισάγει τις μεγαλύτερες ποσότητες φυσικού αερίου μετά τη Γερμανία.
Σε δηλώσεις του, ο Γιλντίζ ανέφερε ότι ενδέχεται να υπογραφεί νέα σύμβαση με τη Μόσχα, για την αγορά φυσικού αερίου «σε λογική τιμή» μέσω της συμμετοχής του ιδιωτικού τομέα.
ΚΑΡΑΚΑΣ.--
Παρά το γεγονός ότι το προηγούμενο διάστημα η κυβέρνηση της Βενεζουέλας, του Νικολάς Μαδούρο, προχώρησε σε διάλογο με την αντιδραστική αντιπολίτευση για να μπει ένα τέλος στις εδώ και 3 μήνες βίαιες συγκρούσεις με 39 νεκρούς, την Κυριακή του Πάσχα συνεχίστηκαν οι εστίες βίας στην αστική συνοικία Τσακάο της πρωτεύουσας Καράκας, με κουκουλοφόρους να επιτίθενται σε αστυνομικούς. Δηλαδή, είναι φανερό ότι συνεχίζεται η προσπάθεια αποσταθεροποίησης της χώρας παρά τη συμβιβαστική διάθεση της κυβέρνησης.
Η συγκεκριμένη συνοικία είναι προπύργιο της αντιδραστικής αντιπολίτευσης και του κόμματος «Λαϊκή Βούληση», του Λεοπόλντο Λόπες, που βρίσκεται στη φυλακή, αφού παραδόθηκε ο ίδιος μετά από ένταλμα σύλληψης, με την κατηγορία ότι ευθύνεται για προτροπή και στήριξη των βιαιοτήτων που οδήγησαν σε δολοφονίες και παγίδες θανάτου σε οδοφράγματα που έστηναν οπαδοί της αντιπολίτευσης. Στο Τσακάο πραγματοποιήθηκε διαμαρτυρία την Κυριακή, υποτίθεται για την ...ακρίβεια και τις ελλείψεις στην αγορά και τραυματίστηκαν από συγκρούσεις με την αστυνομία 8 άτομα.
Θυμίζουμε ότι το διάλογο κυβέρνησης - αντιπολίτευσης, που έχει συμφωνηθεί με το λεγόμενο συντονιστικό της Δημοκρατικής Ενότητας (MUD, των κομμάτων της αντιπολίτευσης) στηρίζουν και έχουν ρόλο μεσολαβητή οι υπουργοί Εξωτερικών γειτονικών χωρών, του Εκουαδόρ, της Κολομβίας, της Βραζιλίας, ως εκπρόσωποι της Ενωσης των χωρών της Νότιας Αμερικής (UNASUR) και η Καθολική Εκκλησία.
ΡΙΑΝΤ.--
Αποπέμφθηκε χτες, δίχως να επισημοποιηθεί η αιτία, ο Σαουδάραβας υπουργός Υγείας, Αμπντάλα αλ Ραμπία. Ωστόσο, η αποπομπή του φαίνεται πως σχετίζεται άμεσα με την κατακόρυφη αύξηση των κρουσμάτων του οξέος αναπνευστικού συνδρόμου κοροναϊών (σύνδρομο γνωστό ως MERS) στη Σαουδική Αραβία.
Ο Ραμπία αποπέμφθηκε λίγες μέρες μετά την τελευταία περιοδεία του σε νοσοκομεία της Τζέντα, όπου προσπαθούσε να καθησυχάσει τον κόσμο πως η επιδημία «είναι υπό έλεγχο» και ότι δε χρειάζεται πανικός. Ωστόσο, οι νεκροί στη Σαουδική Αραβία από το Σεπτέμβρη του 2012, οπότε διαγνώστηκαν τα πρώτα κρούσματα των μεταλλαγμένων κοροναϊών που προκαλούν το σύνδρομο MERS (αντίστοιχο του SARS), πλέον ανέρχονται σε τουλάχιστον 81 (έπειτα από σημαντική αύξηση των κρουσμάτων τους τελευταίους μήνες).
Το σαουδαραβικό υπουργείο Υγείας έχει καταγράψει επισήμως 261 κρούσματα σε όλη τη χώρα. Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας έχει ανακοινώσει πως έχει ενημερωθεί για 243 κρούσματα, εκ των οποίων τα 93 απέβησαν θανατηφόρα, εντός και εκτός Σαουδικής Αραβίας.
Τα θερμά τους συλλυπητήρια στους συγγενείς των εκατοντάδων θυμάτων στο ναυάγιο του επιβατηγού πλοίου «Σεουόλ» στη Νότια Κορέα εκφράζουν τα ναυτεργατικά σωματεία ΠΕΜΕΝ, «ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ», Μαγείρων, Ρυμουλκών - Ναυαγοσωστικών και ΠΕΣ ΝΑΤ.
Σε ανακοίνωσή τους σημειώνουν:
«Η εξέλιξη του ναυαγίου υπογραμμίζει για άλλη μια φορά ότι οι παραβιάσεις των Διεθνών Κανονισμών Ασφαλούς Ναυσιπλοΐας, και ιδιαίτερα η παραβίαση των κανονισμών που έχουν θεσπιστεί για την εγκατάλειψη του πλοίου, οδηγούν σε τραγικά αποτελέσματα με εκατόμβες νεκρών.
Επιβάλλεται το ανωτέρω ναυάγιο να αποτελέσει μάθημα για την υπεύθυνη αντιμετώπιση και το σεβασμό της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα, από τις κυβερνήσεις και τους Διεθνείς Οργανισμούς (ΙΜΟ)».