ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 8 Ιούλη 2000
Σελ. /28
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Η αγορά δεν «αναπνέει » εκπτώσεις

Παγωμένη παραμένει η αγορά της Θεσσαλονίκης παρά τις υψηλές θερμοκρασίες. Η πρόωρη και μεγάλη διάρκεια των εκπτώσεων δε φάνηκε να φέρνει τα προσδοκώμενα αποτελέσματα στους καταστηματάρχες, που και φέτος εμφανίζονται να κάνουν εκπτώσεις μέχρι και 60% στα προσφερόμενα είδη.

Χρόνο με το χρόνο, γίνεται ολοένα και πιο καθαρό το γεγονός πως οι εκπτώσεις τελικά δεν μπορούν να λειτουργήσουν ανασταλτικά στη διαρκή πτώση του τζίρου των καταστημάτων, εφόσον δεν ενισχύεται η αγοραστική δύναμη των καταναλωτών. Ενδεικτικές ήταν οι «αντιδράσεις» του κόσμου τις πρώτες κιόλας μέρες των εκπτώσεων που άρχισαν στις 3 Ιούλη και θα διαρκέσουν μέχρι τις 31 Αυγούστου. Οι περισσότεροι, παρά την αφόρητη ζέστη, έκαναν το πρώτο βήμα, δηλαδή προχώρησαν σε έρευνα αγοράς. Δυστυχώς όμως, παρέμειναν μόνο σ' αυτό. Αν και στην πλειοψηφία τους οι καταναλωτές φέρονται ικανοποιημένοι από τα ποσοστά των εκπτώσεων που στα είδη ρουχισμού φτάνουν μέχρι και το 60%, στα παπούτσια ως και το 30% και στα ηλεκτρικά είδη ως και το 15%.

Το μόνο ενθαρρυντικό στοιχείο, που όμως δεν μπορεί να αναπληρώσει το χαμένο εισόδημα, είναι πως οι καταναλωτές -ως συνήθως- θα προβούν σε αγορές, έστω και περιορισμένες, πριν φύγουν διακοπές. Από την άλλη όμως, αντιστοίχως αρνητικά θα λειτουργήσει το μειωμένο ωράριο από τις 15 Ιούλη μέχρι και τις 15 Αυγούστου, οπότε τα καταστήματα θα λειτουργούν ως τις 3 το μεσημέρι.

«Ο θεσμός έχει πλέον εκφυλιστεί και θα έπρεπε οι εκπτώσεις να έχουν καταργηθεί ήδη. Αφού λόγω της πτώσης του τζίρου οι καταστηματάρχες αναγκάζονται να κάνουν εκπτώσεις σχεδόν όλο το χρόνο. Αυτό βέβαια συνδέεται και με τις πιέσεις που δέχονται οι μικρομεσαίοι από τα πολυκαταστήματα τα οποία με πρόσχημα δήθεν τις προσφορές σε προϊόντα, κάνουν εκπτώσεις διαρκείας», δήλωσε στο «Ρ» ο Γ. Χατζηγεωργίου μέλος του ΔΣ του Εμπορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης και της ΕΣΕΕ.

Μάλιστα, σχολιάζοντας την αντίδραση της πλειοψηφίας του ΕΣΘ, που διαφώνησε με τη δίμηνη διάρκεια των εκπτώσεων, τονίζοντας πως τελικά δε θα ωφελήσει τους καταστηματάρχες, ο Γ. Χατζηγεωργίου σημείωσε πως είναι υποκριτικό: «Δεν μπορούν πλέον να πείσουν κανένα. Το αν ενδιαφέρονται πραγματικά για τα προβλήματα των μικρομεσαίων καταστηματαρχών και εμπόρων, το έχουν αποδείξει με την απλόχερη στήριξη που παρέχουν στις κυβερνητικές επιλογές, που έχουν ως αποτέλεσμα την κρίση στην αγορά».

Στο 2,5% ο πληθωρισμός

Στο 2,5% σταμάτησε ο Δείκτης Τιμών Καταναλωτή τον Ιούνη, σημειώνονται μικρή πτώση σε σχέση με τον προηγούμενο μήνα που ήταν 2,9%. Η μείωση οφείλεται κύρια στο γεγονός ότι εμφανίζονται μειωμένες οι τιμές στα οπωροκηπευτικά, που τον Μάη είχαν σημαντικές ανατιμήσεις, ενώ αυξητικά επέδρασαν και πάλι οι τιμές στα καύσιμα. Ακόμα πιο μικρή ήταν η εικόνα του λεγόμενου δομικού πληθωρισμού που από 1,8% πήγε στο 1,7%.

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις -και ίσως περισσότερο τις επιθυμίες- των αρμοδίων ο δείκτης των τιμών είναι δυνατόν να παρουσιάσει πτωτική τάση και τον Ιούλη, στο βαθμό που δεν υπάρχουν νέες ανατιμήσεις στα καύσιμα, ανεξάρτητα αν αυτές θα προέλθουν από την αύξηση της τιμής του πετρελαίου ή την ισοτιμία της δραχμής με το δολάριο. Κάτι τέτοιο για τους κυβερνώντες είναι σχεδόν υποχρεωτικό, αφού όπως είναι γνωστό ο δείκτης έτσι κι αλλιώς θα πιεστεί το φθινόπωρο, όταν θα κλείσει το δωδεκάμηνο από τη μείωση των έμμεσων φόρων που αποφάσισε πέρσι η κυβέρνηση ειδικά για τη συγκράτηση του πληθωρισμού.

ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΑΓΡΟΤΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ
Στα σκαριά τα νέα αντιαγροτικά σχέδια

Με σκοπό τη διαμόρφωση του ανάλογου κλίματος, ώστε να περάσουν τα νέα αντιαγροτικά σχέδια της κυβέρνησης στο θέμα της διαχείρισης των υδάτινων πόρων, πραγματοποιείται μεθαύριο Δευτέρα το Συμβούλιο Αγροτικής Πολιτικής (ΣΑΠ) στην Αθήνα.

Στην ημερήσια διάταξη του ΣΑΠ, εκτός από τη διαχείριση των υδάτινων πόρων, τίθεται και το κυβερνητικό σχέδιο κατά της απερήμωσης, με στόχο, όχι τόσο να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα αυτό, όσο και όπου υπάρχει, αλλά να υπάρχει ένα ακόμα άλλοθι για τις μεθοδεύσεις του αρμοδίου υπουργείου Γεωργίας και της κυβέρνησης. Ετσι, μετά την περιφορά των κυβερνητικών απόψεων στα περιφερειακά ΣΑΠ, η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Γεωργίας θα γνωστοποιήσει στο φιλοκυβερνητικό ακροατήριο του κεντρικού ΣΑΠ τις σχετικές εισηγήσεις της για να έχει και το άλλοθι του διαλόγου.

Η ουσία, πάντως, είναι ότι η κυβέρνηση, μέσω του υπουργείου Γεωργίας, θέτει σε εφαρμογή ένα σκανδαλώδες σχέδιο, με πρόφαση την απερήμωση και την ορθολογική διαχείριση των υδάτινων πόρων. Και το σχέδιο αυτό μεθοδεύεται έντεχνα, ώστε να γίνει πράξη χωρίς πολλές πολλές αντιδράσεις. Μάλιστα, επιχειρείται να εμφανιστούν ως υπεύθυνοι οι αγρότες για το φαινόμενο της απερήμωσης, ώστε να ληφθούν οδυνηρά μέτρα σε βάρος τους. Ηδη, ο υπουργός Γεωργίας έχει ανακοινώσει ότι θα επιβάλλονται πρόστιμα και θα κόβονται οι επιδοτήσεις σε όσους αγρότες σπαταλούν το νερό.

Οι συγκεκριμένες μεθοδεύσεις της κυβέρνησης, που εκπορεύονται από τις εντολές των επιτελείων των Βρυξελλών και της «Ατζέντας 2000», δεν έχουν ως στόχο τη λύση των προβλημάτων που θα συζητηθούν στο ΣΑΠ. Αποσκοπούν στην υλοποίηση παράλληλων αντιαγροτικών σχεδίων: Την ιδιωτικοποίηση των Οργανισμών Εγγείων Βελτιώσεων και κατ' επέκταση τη διαχείριση των υδάτινων πόρων. Ετσι, οι αγρότες, εκτός από πρόστιμα, θα πληρώνουν και μεγάλα χαράτσια στους ιδιώτες διαχειριστές των υδάτινων πόρων για να μπορούν να ποτίζουν τα χωράφια τους. Και όσοι δεν αντέξουν, θα έχουν την επιλογή ή να περιορίσουν την αγροτική δραστηριότητα είτε να εγκαταλείψουν το αγροτικό επάγγελμα.

Αγροτουριστικά «δολώματα»

Ο αγροτουρισμός απέκτησε την «ΑΓΡΟΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ» του

Την ίδρυση άλλης μιας ανώνυμης εταιρίας, με την επωνυμία «ΑΓΡΟΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΑΕ», ανακοίνωσε χτες ο υπουργός Γεωργίας, κατά τη διάρκεια των αγροτουριστικών εκδηλώσεων της «Επιδαύριας Γης», που διοργανώνει ο «Σύλλογος των Φίλων της Μουσικής».

Υπό το βλέμμα του προέδρου του Συλλόγου Χρ. Λαμπράκη, ο Γ. Ανωμερίτης παρουσίασε τους στόχους του νέου φορέα διαχείρισης αγροτουριστικών προϊόντων, όπως το αποκάλεσε, όπου κύριοι μέτοχοι θα είναι το υπουργείο Γεωργίας και οι εποπτευόμενοί του οργανισμοί (51%) ο ΕΟΤ, η ΑΤΕ, αναπτυξιακές εταιρίες και επιχειρηματικοί φορείς. Το μετοχικό κεφάλαιο της εταιρίας θα είναι 500 εκατ. δραχμές και βασική επιδίωξη είναι να μετατραπεί σε εταιρία Holding.

Ο λόγος που επικαλέστηκε ο υπουργός Γεωργίας για την ίδρυση της εν λόγω εταιρίας είναι η ανάγκη στροφής σε συγκεκριμένες μορφές αγροτουρισμού και, φυσικά, ...η ανάπτυξη της γεωργίας και της υπαίθρου. Ομως, ο οφθαλμοφανής λόγος που ιδρύεται η «ΑΓΡΟΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΑΕ» είναι να ενισχυθούν οι συγκεκριμένες μορφές αγροτουριστικής επιχειρηματικής δράσης κυρίως του συγκροτήματος Λαμπράκη, που σχεδόν μονοπωλεί και το χώρο αυτό. Στο πλαίσιο αυτό, εντάσσεται και άλλη μια «καινοτομία» που ανακοίνωσε χτες ο υπουργός Γεωργίας και είναι το ηλεκτρονικό εμπόριο αγροτικών προϊόντων, όπου επίσης δραστηριοποιείται το συγκρότημα Λαμπράκη.

Γίνεται φανερό, λοιπόν, ότι ο αγροτουρισμός, όπως τον σχεδιάζει η κυβέρνηση με ατραξιόν του τύπου «τουρισμός μέσα στη φάρμα», αποτελεί το δόλωμα για να μετατραπούν οι αγρότες σε γκαρσόνια - κολίγοι, των διαφόρων μεγαλοεπιχειρηματιών, ντόπιων και ξένων, που μυρίζονται μεγάλα κέρδη από την αγροτουριστική δραστηριότητα.

Μικροκομπιναδόροι

Εχει τόσο πολύ υποβαθμιστεί και υπονομευτεί ο θεσμός των εκπτώσεων που αυξάνονται και πληθύνονται οι περιπτώσεις που διάφορα καταστήματα μετέρχονται παλιές και δοκιμασμένες μικροκομπίνες, για να παραστήσουν ότι οι εκπτώσεις τους είναι φοβερές και τρομερές. Στις μέρες μάλιστα -σε αντίθεση με αυτό που υποστήριζαν οι επιχειρηματικοί φορείς πριν μια δεκαετία- μικροκομπιναδόροι αποδεικνύονται οι μεγαλοεπιχειρηματίες. Τι κάνουν; Είναι πολύ ευτελές και απλό. Αντί να κάνουν πραγματικές εκπτώσεις (με βάση τα ποσοστά που αναγράφουν στις πινακίδες των εμπορευμάτων) έχουν φροντίσει να εμφανίζουν την προ εκπτώσεων τιμή αισθητά πιο φουσκωμένη από αυτή που ίσχυε κι έτσι να δημιουργείται η εντύπωση ότι η μείωση λόγω εκπτώσεων είναι μεγάλη.

Να καταγράψει κανείς στο σύνολο των καταστημάτων τέτοιες εικόνες είναι δύσκολο. Εντοπίσαμε όμως δύο συγκεκριμένες περιπτώσεις και τις αναφέρουμε. Στον ΚΛΑΟΥΔΑΤΟ, για παράδειγμα, σκηνή που πριν από τις εκπτώσεις πουλιόταν με 39.900 δραχμές, η σχετική πινακίδα -που θέλει να μας πείσει ότι η επιχείρηση κάνει μεγάλη έκπτωση- μας ενημερώνει πως είχε τάχα 45.000 και τώρα διατίθεται με 35.900. Ετσι μια έκπτωση της τάξης του 10% εμφανίζεται ως 20%. Αλλο χαρακτηριστικό παράδειγμα, το περιβόητο ΚΟΝΤΙΝΕΝΤ που έχει φουσκώσει την προ εκπτώσεως τιμή στο λεγόμενο «παπούτσι ιστιοπλοΐας» και σε δεκάδες άλλα είδη, για να εμφανίσει ως μεγάλο το ποσοστό της έκπτωσης.

Αυτά όλα υποτίθεται πως εμπίπτουν στις περιπτώσεις της παραπλάνησης του κοινού και οι εταιρίες που εντοπίζονται υπόκεινται σε κυρώσεις. Ομως, αυτά είναι στα λόγια και τα χαρτιά. Γιατί οι μικροκομπιναδόροι μεγαλοεπιχειρηματίες έχουν βρει την αθωωτική τους απάντηση και χωρίς καμιά απολύτως ταραχή στην προσφέρουν στο πιάτο: «Οι τιμές που είχαμε πριν -λένε- δεν ήταν οι κανονικές, αλλά "προσφορά" του καταστήματος, που αυτή την περίοδο δεν ισχύει και άρα το ποσοστό της έκπτωσης υπολογίζεται επί της κανονικής τιμής του εμπορεύματος».

Εμείς με τη σειρά μας... προσφέρουμε την απάντηση στο υπουργείο Ανάπτυξης που υποτίθεται πως ανάμεσα στα άλλα πολλά που κάνει, προστατεύει και τον καταναλωτή από την παραπληροφόρηση και την παραπλάνησή του στην αγορά.


Κ.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ