ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 9 Σεπτέμβρη 1999
Σελ. /28
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
Αντεργατικά μέτρα με πρόσχημα την απασχόληση

Η Κομισιόν απευθύνει συστάσεις στην ελληνική κυβέρνηση για την ταχύτερη εφαρμογή των μέτρων της "Λευκής Βίβλου"

Αυστηρές συστάσεις απευθύνει η απερχόμενη Ευρωπαϊκή Επιτροπή στην ελληνική κυβέρνηση για την πολιτική στο θέμα της απασχόλησης και την αντιμετώπιση της ανεργίας. Οχι, όμως, γιατί η ανεργία αυξάνει και μάλιστα με ταχύτατους ρυθμούς, αλλά γιατί δεν εφαρμόζονται οι κατευθύνσεις και οι αποφάσεις των κοινοτικών οργάνων. Δηλαδή, η Κομισιόν κατηγορεί την κυβέρνηση γιατί δεν προχώρησε σε μέτρα όπως η κατάργηση της εργοδοτικής εισφοράς για την ασφάλιση των εργαζομένων, η προσφορά νέων φορολογικών "κινήτρων" στους επιχειρηματίες, η μείωση του μισθολογικού και μη μισθολογικού κόστους εργασίας και άλλα. Μέτρα, δηλαδή, που περιλαμβάνονται στην περιβόητη "Λευκή Βίβλο για την ανταγωνιστικότητα και την απασχόληση" και εφαρμόζονται ήδη σε όλες τις χώρες - μέλη της Ευρωπαϊκής Ενωσης. Με λίγα λόγια η Ευρωπαϊκή Επιτροπή απαιτεί από την ελληνική κυβέρνηση να προχωρήσει ταχύτερα και με μεγαλύτερη αποφασιστικότητα στην αξιοποίηση όλων των αντεργατικών μέτρων και ρυθμίσεων που εμφανίζονται σαν μέτρα για την απασχόληση.

Θα πρέπει να σημειώσουμε ότι η Κομισιόν "αδικεί" την ελληνική κυβέρνηση που με ιδιαίτερο ζήλο προωθεί τα μέτρα αυτά. Υπενθυμίζουμε ότι πέρσι, στο θερινό τμήμα της Βουλής η κυβέρνηση έφερε και ψήφισε το νόμο για την κατάργηση του οκταώρου, την κατάργηση των συλλογικών συμβάσεων εργασίας και την προώθηση των "Τοπικών Συμφώνων Απασχόλησης", την αλλαγή των εργασιακών σχέσεων. Στο νόμο αυτό προστέθηκε η πρόσφατη επιχείρηση του υπουργείου Ανάπτυξης για την κατάργηση της κυριακάτικης αργίας με το πρόσχημα της εξυπηρέτησης των τουριστών. Τελευταίο δείγμα του πνεύματος προσαρμογής της ελληνικής κυβέρνησης στις απαιτήσεις του "Διευθυντηρίου" της ΕΕ ήταν το μέτρο της απαλλαγής των εργοδοτών από το 50% της εισφοράς για την ασφάλιση των εργαζομένων τους. Ενα μέτρο που εξήγγειλε ο πρωθυπουργός στα πλαίσια των "παροχών" προς τους εργαζόμενους, σαν προσφορά δήθεν για την αντιμετώπιση της ανεργίας.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εκτιμώντας το βαθμό προσαρμογής των κρατών - μελών στις 22 συστάσεις που υιοθέτησε προ διετίας η Ευρωπαϊκή Ενωση για τη μείωση της ανεργίας, κατατάσσει τα κράτη - μέλη σε τέσσερις - ουσιαστικά - κατηγορίες.

Στην πρώτη κατηγορία ανήκουν τα κράτη που ακολούθησαν τις συστάσεις αυτές και πέτυχαν σημαντική μείωση της ανεργίας. Τα κράτη αυτά είναι η Δανία, η Σουηδία, η Μ. Βρετανία και η Ιρλανδία.

Στη δεύτερη κατηγορία ανήκουν οι χώρες που ως ένα βαθμό ακολούθησαν τις συστάσεις και είναι η Γαλλία, η Ισπανία, η Αυστρία, η Φιλανδία και η Πορτογαλία.

Στην τρίτη κατηγορία ανήκουν οι χώρες που θα πρέπει να καταβάλλουν μεγαλύτερες προσπάθειες, όπως η Γερμανία, η Ολλανδία και το Λουξεμβούργο.

Στην τέταρτη κατηγορία ανήκουν οι χώρες που εμφανίζουν αρνητικό βαθμό προσαρμογής και είναι η Ελλάδα, η Ιταλία και το Βέλγιο.

Στις αναφορές της για την Ελλάδα η Εκθεση της Επιτροπής, υπογραμμίζει ότι εξαιρετικά ανησυχητική είναι η ανεργία των νέων που στην Ελλάδα είναι στο 12% των νέων εργαζομένων έναντι 9,3% στην ΕΕ, η ανεργία μακράς διαρκείας, καθώς και διαφορά απασχόλησης μεταξύ ανδρών και γυναικών. Παράλληλα, επισημαίνει ότι η Ελλάδα αφιερώνει το μικρότερο - μεταξύ των κρατών - μελών - ποσοστό του ΑΕΠ σε μέτρα που αφορούν στην αγορά της εργασίας και ότι εμφανίζει ιδιαίτερες αδυναμίες στον τομέα της συνεχούς επαγγελματικής κατάρτισης.

Ιδιαίτερες αναφορές υπάρχουν στον τομέα της επιχειρηματικής δραστηριότητας, όπου η Ευρωπαϊκή Επιτροπή επισημαίνει ότι η φορολογική πολιτική, αλλά και η κρατική γραφειοκρατία αποθαρρύνουν την ανάληψη νέων επιχειρηματικών δραστηριοτήτων, που αποτελούν τη βασική προϋπόθεση δημιουργίας νέων θέσεων εργασίας, κυρίως δε στον τομέα των υπηρεσιών. Η Εκθεση αναφέρει ακόμα ότι θα πρέπει να μειωθεί το φορολογικό βάρος και το μη μισθολογικό κόστος της εργασίας, ενώ παράλληλα εισηγείται την εισαγωγή στοιχείων ελαστικότητας στην ελληνική αγορά εργασίας.

Προσχήματα και άλλοθι της υποτέλειας

Oι σχέσεις της Τουρκίας με την Ευρωπαϊκή Ενωση ήταν το αντικείμενο των συζητήσεων στο άτυπο Συμβούλιο των υπουργών Εξωτερικών της ΕΕ, το περασμένο Σάββατο στη Φινλανδία. Κατά τα άλλα, το επίσημο θέμα ήταν η οικονομική ενίσχυση της γειτονικής χώρας για την αντιμετώπιση των συνεπειών από τον καταστροφικό σεισμό. Ομως αποδείχτηκε ότι αυτό το θέμα χρησιμοποιήθηκε σαν άλλοθι για τη συζήτηση σχετικά με την προοπτική ένταξης της Τουρκίας στην ΕΕ, μια στρατηγική επιλογή του "ευρωατλαντισμού" στα πλαίσια των σχεδιασμών για την περιοχή της Νοτιοανατολικής Ευρώπης, της Μέσης Ανατολής και του νότου της πρώην Σοβιετικής Ενωσης.

Βεβαίως μια τέτοια προσχηματική συζήτηση ήταν ό,τι έπρεπε και για την ελληνική κυβέρνηση που ήθελε να αξιοποιήσει το σεισμό για να παρουσιάσει τη συμμόρφωσή της στις απαιτήσεις των Ηνωμένων Πολιτειών και στυς ισχυρούς της ΕΕ σαν ένδειξη αλληλεγγύης και συμπαράστασης στη γειτονική χώρα και το λαό της. Της έδινε, δηλαδή, την ευκαιρία να παρουσιάσει την άρση των αντιρρήσεών της για την ένταξη της Τουρκίας όχι σαν αποτέλεσμα των πιέσεων από ΗΠΑ και ΕΕ, αλλά σαν απόδειξη των καλών της προθέσεων.

***

Oσον αφορά στην οικονομική ενίσχυση της Τουρκίας, την οποία τόση ανάγκη έχει η γειτονική χώρα, οι "εταίροι" αποφάσισαν ότι το μεγαλύτερο μέρος της θα είναι υπό μορφή δανείου από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων. Με δυο λόγια θα πρέπει να πούμε ότι οι "δεκαπέντε" εξάντλησαν την αλληλεγγύη τους σε κάποια μικροποσά (σε σχέση με τις πραγματικές ανάγκες) από τα κοινοτικά ταμεία ενώ με τα δάνεια θα προσθέσουν ένα ακόμη κρίκο στην αλυσίδα της εξάρτησης της Τουρκίας.

Η προνομιακή σχέση που αναπτύσσει η Ευρωπαϊκή Ενωση με την Τουρκία έχει να κάνει με τους σχεδιασμούς των μεγάλων πολυεθνικών επιχειρήσεων, αλλά και των ιθυνουσών δυνάμεων της "νέας τάξης" για τον έλεγχο των δρόμων του πετρελαίου και του νερού αλλά και των εξελίξεων στην ευρύτερη περιοχή, περιοχή ούτως ή άλλως στρατηγικής σημασίας. Η έναρξη αυτής της περιόδου ταυτίζεται με τη διάλυση της Σοβιετικής Ενωσης και την ανατροπή των σοσιαλιστικών καθεστώτων στην Κεντρική και την Ανατολική Ευρώπη και την απώλεια των όποιων γεωστρατηγικών πλεονεκτημάτων διέθετε η Ελλάδα στα πλαίσια της αντισοσιαλιστικής εκστρατείας.

***

H ελληνική κυβέρνηση είχε εγείρει τις αντιρρήσεις της για τον χαρακτηρισμό της Τουρκίας ως χώρας υποψήφιας για ένταξη στην Ευρωπαϊκή Ενωση επιχειρώντας να μεταφέρει τις ελληνοτουρκικές διαφορές στην ΕΕ και ελπίζοντας σε υποστήριξη των "εταίρων". Αντίθετα από τους κυβερνητικούς σχεδιασμούς, στο διάστημα που ακολούθησε, οι πιέσεις που ασκήθηκαν δεν είχαν σαν αποδέκτη την Αγκυρα αλλά την Αθήνα. Οι "εταίροι" επανειλημμένα δήλωσαν ότι επιθυμούν τη στενότερη σχέση με την Τουρκία και ζήτησαν από την ελληνική κυβέρνηση να άρει τις αντιρρήσεις της. Στην τελευταία Σύνοδο Κορυφής στην Κολονία, ο προεδρεύων Γερμανός καγκελάριος Γκέρχαρντ Σρέντερ έθεσε το θέμα με τρόπο επιτακτικό ζητώντας να υπάρξει απόφαση των "δεκαπέντε" για το χαρακτηρισμό της Τουρκίας σαν χώρας υποψήφιας για ένταξη. Οι αντιρρήσεις του κ. Σημίτη στη Σύνοδο εκείνη, δεν αφορούσαν στην ουσία του ζητήματος αλλά στο χρόνο. Ζήτησε λοιπόν να του δοθεί μια πίστωση ως τη Σύνοδο του Ελσίνκι, τον ερχόμενο Δεκέμβριο.

Στο άτυπο Συμβούλιο των υπουργών Εξωτερικών του περασμένου Σαββάτου ο υπουργός Εξωτερικών Γ. Παπανδρέου προανάγγειλε στους δεκατέσσερις συναδέλφους του ότι ο δρόμος για τη διαδικασία ένταξης της Τουρκίας άνοιξε και ότι αυτό θα επικυρωθεί στη Σύνοδο του Ελσίνκι. Το γεγονός χαιρετίστηκε από τους υπουργούς Εξωτερικών της Γερμανίας, της Γαλλίας και της Ιταλίας. Για την τήρηση των προσχημάτων ο υπουργός Εξωτερικών συνέδεσε την άρση των αντιρρήσεων με τη δημιουργία ενός σχεδίου που θα προβλέπει τα στάδια μέχρι την ένταξη της Τουρκίας.

Τι στοιχίζει η κυβερνητική πολιτική στους αγρότες

Μέτρα για την προστασία και την ενίσχυση της αγροτιάς εξήγγειλε ο πρωθυπουργός την περασμένη βδομάδα με προεκλογική, προφανώς, σκοπιμότητα. Επανέλαβε μάλιστα ο κ. Σημίτης, στη Θεσσαλονίκη, ότι η κυβέρνηση θα ενισχύσει το εισόδημα των αγροτών. Αναφέρθηκε μάλιστα στην πολιτική της κυβέρνησης για την ανάπτυξη της αγροτικής παραγωγής. Θα υπενθυμίσουμε ορισμένα μόνο από τα στοιχεία που αφορούν στις συνέπειες από την εφαρμογή της κυβερνητικής πολιτικής και της Κοινής Αγροτικής Πολιτικής της Ευρωπαϊκής Ενωσης.

Το καθαρό αγροτικό εισόδημα μειώθηκε δραματικά.Η μείωση προήλθε από το γεγονός ότι το κόστος παραγωγής, δηλαδή ο όγκος και οι τιμές των αγροτικών εφοδίων, μηχανημάτων κλπ., αυξήθηκε με πολύ ταχύτερους ρυθμούς σε σχέση με τον όγκο, τις τιμές και τις επιδοτήσεις της αγροτικής παραγωγής. Στην περίοδο 1990-'97 ο γενικός δείκτης του κόστους παραγωγής αυξήθηκε κατά 102,3%, ενώ ο γενικός δείκτης τιμών και επιδοτήσεων της αγροτικής παραγωγής κατά 86,2%. Το καθαρό αγροτικό εισόδημα μειώθηκε κατά 2,5% το 1996, 4,4% το 1997 και 3,9% το 1998.

Ξεκληρίζεται η μικρομεσαία αγροτιά.Η αρνητική πορεία του καθαρού αγροτικού εισοδήματος είχε ως αποτέλεσμα την περίοδο 1981-1997 να ξεκληριστούν 193.000 μικρομεσαία αγροτικά νοικοκυριά, δηλαδή το 19,3% των νοικοκυριών.Την ίδια περίοδο η απασχόληση στη γεωργία μειώθηκε κατά 317.000 άτομα ή κατά 29,3%.

Φαινόμενα μαζικής χρεοκοπίας αγροτών.Η γενικότερη αγροτική πολιτική στα πλαίσια της ΕΕ και οι τοκογλυφικοί όροι τραπεζικού δανεισμού έχουν ως αποτέλεσμα οι ληξιπρόθεσμες οφειλές χρεών που έχουν ρυθμιστεί να ξεπερνούν το 1 τρισ. δραχμές,ενώ το 30% των αγροτών μόνιμα ή προσωρινά αδυνατεί να πληρώσει εμπρόθεσμα τις οφειλές του.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ