ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 6 Νοέμβρη 1996
Σελ. /36
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΦΥΣΙΚΟ ΑΕΡΙΟ
Οι καθυστερήσεις ξεπερνούν τη ... δεκαετία

Νέα προβλήματα προκαλεί η κυβερνητική πολιτική στην προώθηση του έργου του φυσικού αερίου, ενώ από την επόμενη χρονιά θα πρέπει να πληρώνουμε στους Ρώσους τις σχετικές ρήτρες, ακόμα κι αν δε γίνονται εισαγωγές...

Καλό ...2005 θα μπορούμε να μιλάμε για δυνατότητα ουσιαστικής χρήσης του φυσικού αερίου στη χώρα μας, δηλαδή 10 χρόνια μετά τη συμφωνημένη, με βάση τη διακρατική συμφωνία με τους Ρώσους, έναρξη λειτουργίας του έργου. Οσο για τους οικιακούς καταναλωτές στην καλύτερη των περιπτώσεων και σε περιορισμένη κλίμακα, κάποιοι από αυτούς θα μπορούν να καταναλώσουν το νέο καύσιμο στις αρχές του 1998. Η ΔΕΗ, στην οποία ουσιαστικά έχει ανατεθεί από την κυβέρνηση ο ρόλος του αρωγού της ΔΕΠΑ, θα έχει στη διάθεσή της φυσικό αέριο για το σταθμό του Κερατσινίου το 1997, ενώ για τον σταθμό του Λαυρίου η εισαγωγή του προσδιορίζεται για μετά το 1998. Τα ποσοστά του φυσικού αερίου που προορίζονται για βιομηχανική κατανάλωση είναι πολύ μικρά, αφού μόνο 17 επιχειρήσεις έχουν υπογράψει σχετικές συμβάσεις με τη ΔΕΠΑ. Τον Ιούλη του 1997, ημερομηνία ενεργοποίησης της ρήτρας, βάσει της οποίας η χώρα μας ακόμα κι αν δεν κάνει εισαγωγές φυσικού αερίου θα πληρώνει στους Ρώσους το 65% της αξίας των συμφωνημένων προς εισαγωγή ποσοτήτων, οι μοναδικοί καταναλωτές, σύμφωνα με τις πιο αισιόδοξες προβλέψεις, θα είναι κάποιες βιομηχανίες και ο σταθμός της ΔΕΗ στο Κερατσίνι. Η χρήση φυσικού αερίου στις αρχές του 1997 από τους κατοίκους του δικτύου της ΔΕΦΑ, φαίνεται να αποτελεί ευσεβή πόθο της ΔΕΠΑ, αφού ο κλάδος, που θα συνδέει το δίκτυο με τον κεντρικό αγωγό... θα ολοκληρωθεί τέλος Δεκέμβρη, ενώ η ίδρυση των ΕΠΑ εταιριών, που θα διαχειρίζονται το φυσικό αέριο θα προκύψει περί τα τέλη του 1998.

Τα παραπάνω στοιχεία, τα οποία προέκυψαν χτες από την ανοιχτή ενημέρωση των εκπροσώπων των δήμων, που συμμετέχουν στην Περιφερειακή Εταιρεία Διαχείρισης Φυσικού Αερίου (ΠΕΔΦΑ) από τη διοίκηση της εταιρίας και εκπροσώπους της ΔΕΠΑ, σηματοδοτούν το σοβαρό ενδεχόμενο να μετατραπεί μια από τις μεγαλύτερες ενεργειακές επενδύσεις της χώρας σε... προβληματική επιχείρηση, πριν ακόμα αρχίσει η λειτουργία της. Εξέλιξη, η οποία δεν είναι άσχετη από τη μέχρι τώρα κυβερνητική πολιτική στο θέμα αυτό, η οποία εξαντλήθηκε κυρίως στην καλύτερη εξυπηρέτηση των συμφερόντων συγκεκριμένου επιχειρηματία, αλλά και στην ιδιωτικοποίηση του νέου καυσίμου, δημιουργώντας το κατάλληλο θεσμικό πλαίσιο και βάζοντας στο περιθώριο το εθνικό συμφέρον. Οι πιθανότητες για ένα τέτοιο ενδεχόμενο μεγιστοποιούνται, όσο καθυστερεί ακόμη και τώρα ένας συντονισμένος σχεδιασμός των συναρμοδίων φορέων για την ορθολογικότερη χρήση του νέου καυσίμου.

Ειδικότερα στο θέμα της αστικής κατανάλωσης, που απασχόλησε περισσότερο τη χτεσινή σύσκεψη, πέρα από τις καθυστερήσεις που παρατηρούνται στην κατασκευή των δικτύων πόλης, μια τέτοια χρήση συναντά σειρά από σοβαρά εμπόδια που την καθιστούν τουλάχιστον "κουτσουρεμένη". Ενδεικτικά αναφέρουμε ακόμη την καθυστέρηση της ίδρυσης των ΕΠΑ, το κοινοπρακτικό σχήμα, δηλαδή, που επέλεξε η κυβέρνηση, για να παραδώσει την εκμετάλλευση του καυσίμου στους ιδιώτες, οι οποίοι συμμετέχουν με ποσοστό 49%. Ο διαγωνισμός για τη σύστασή τους αναμένεται τον προσεχή Μάρτη, που σημαίνει ότι θα ολοκληρωθεί τέλος του 1997 και η υλοποίησή τους θα είναι δυνατή το 1998. Σε σημαντική εκκρεμότητα παραμένει η υποδομή στις πολυκατοικίες για παροχή φυσικού αερίου, κάτι που οι συναρμόδιοι κυβερνητικοί παράγοντες φαίνεται να αντιμετωπίζουν χλιαρά. Ανοιχτό παραμένει, επίσης, το θέμα της τιμολογιακής πολιτικής, η οποία, όπως διευκρίνισαν χτες οι εκπρόσωποι της ΔΕΠΑ, θα καθορίζεται από τις ΕΠΑ, που σημαίνει από τους ιδιώτες επενδυτές. Η αρχική τιμή θα είναι βέβαια ανταγωνιστική της κατανάλωσης του ηλεκτρικού ρεύματος, αλλά καμία ασφαλιστική δικλείδα δεν υπάρχει από την πλευρά της ΔΕΠΑ για τη διαμόρφωση της τιμής, όταν το έργο θα βρίσκεται σε πλήρη ανάπτυξη, όταν μάλιστα είναι γνωστό ότι η τάση που επικρατεί στις άλλες χώρες είναι η τιμή να ανεβαίνει συνεχώς.

Τέλος, ανοιχτό παραμένει το θέμα του προγραμματισμού της ανάπτυξης του δικτύου μετά το 1997, το οποίο θα γίνεται αποκλειστικά από τις ΕΠΑ και οι ιδιώτες, ως γνωστόν, θα αναπτύσσουν δίκτυα μόνο σε πυκνοκατοικημένες περιοχές, που θα τους εξασφαλίζουν υψηλά κέρδη.

"Εκσυγχρονιστικά" σκάνδαλα

Τι θα έκανε ένας... μη εκσυγχρονιστής νοικοκύρης, που αναγκάστηκε να κληρονομήσει το 1988 μια τράπεζα με "φέσια" πάνω από 33 δισ. δραχμές και τα οποία είχαν ξεπεράσει το 1996 τα 100 δισ. δραχμές; Επειδή αυτός ο νοικοκύρης, σαν "αναχρονιστής" θα ένιωθε ανίκανος να λειτουργήσει την τράπεζα, θα προσπαθούσε να την πουλήσει με στόχο να ξεπληρώσει τα "φέσια" και - είναι βέβαιο - πως θα επιδίωκε να του μείνει και κάτι στην τσέπη. Ομως, αν ήταν ένας "εκσυγχρονιστής" νοικοκύρης, θα προσπαθούσε στην καλύτερη περίπτωση να λειτουργήσει την τράπεζα μόνος του και στη χειρότερη, θα έβρισκε κάποιον συνεταίρο στον οποίο θα πωλούσε ένα πακέτο των μετοχών της, με στόχο να εξοφλήσει στο ταχύτερο δυνατό διάστημα τα "φέσια" των 100 περίπου δισ. δραχμών, ώστε στη συνέχεια να απολαμβάνουν τα παχυλά τραπεζικά κέρδη.

***

Το δίλημμα είναι πιο απλό, αν ληφθεί υπόψη ότι λόγος γίνεται για την Τράπεζα Κρήτης. Και είναι πιο απλό, γιατί η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ με πρωθυπουργό τον Ανδρέα Παπανδρέου ψήφισε ένα νόμο, με τον οποίο: Εσπασε την παλιά Τράπεζα Κρήτης σε δυο κομμάτια. Το "άρρωστο", με τα "φέσια" των 100 δισ. δραχμών, το κληροδότησε στο δημόσιο. Στο "υγιές" που -εκτός από τα 86 υποκαταστήματα, ακίνητα και κινητά περιουσιακά στοιχεία, πελατεία με καταθέσεις 280 δισ. δραχμές και χορηγήσεις 170 δισ. δραχμές - έδωσε και "προίκα" 38 δισ. δραχμές, με τη μορφή κρατικών τίτλων και ομολόγων.

***

Σ' αυτή την περίπτωση, όπως έγινε με την Τράπεζα Κρήτης και τις συγκεκριμένες επιλογές του ΠΑΣΟΚ, ακόμη κι αυτός ο "αναχρονιστής" νοικοκύρης θα εξαργύρωνε την "προίκα" των κρατικών ομολόγων εισπράττοντας το ποσό των 38 δισ. δραχμών και θα επιδίωκε να εισπράξει τουλάχιστον άλλα τόσα από την πώληση των 86 ακινήτων που στεγάζονται τα υποκαταστήματα της Τράπεζας Κρήτης, τις διάφορες μετοχές που έχει στο χαρτοφυλάκιό της, καθώς και άλλα κινητά και ακίνητα περιουσιακά στοιχεία. Αν μάλιστα είχαμε κάποιον "εκσυγχρονιστή" νοικοκύρη, πιστεύουμε ότι θα ακριβοπλήρωνε ορισμένα στελέχη και θα συνέχιζε την - απαλλαγμένη από χρέη και προικισμένη με τα 38 δισ. και τα άλλα περιουσιακά στοιχεία - Τράπεζα Κρήτης, ώστε να εξασφαλίσει τα μέγιστα δυνατά κέρδη από τη λειτουργία της.

Ομως, ο "εκσυγχρονιστής" πρωθυπουργός της κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ, Κώστας Σημίτης, επέλεξε να ακολουθήσει το δρόμο του "αναχρονιστή" νοικοκύρη. Συνεχίζοντας την πολιτική του "αναχρονιστή" - υποτίθεται - Ανδρέα Παπανδρέου, βγάζει στο "σφυρί" τη νέα "υγιή" Τράπεζα Κρήτης, με τίμημα 40 δισ. δραχμές.

***

Στην ουσία, με την επιχειρούμενη εκποίηση της Τράπεζας Κρήτης από την κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ με πρωθυπουργό τον Κώστα Σημίτη, έχουμε ένα νέο - σε παραλλαγή - σκάνδαλο διασπάθισης του δημόσιου χρήματος, που είναι χειρότερο και μεγαλύτερο από το σκάνδαλο Κοσκωτά, το οποίο εκκολάφτηκε και εκδηλώθηκε στην περίοδο διακυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ με πρωθυπουργό των Ανδρέα Παπανδρέου.Αυτός είναι ο "εκσυγχρονισμός", που πρεσβεύει ο πρωθυπουργός Κώστας Σημίτης. Θαυμάστε τον!

Λάμπρος ΤΟΚΑΣ

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΕΠΕΝΔΥΣΕΩΝ 1996
"Σενάρια" περικοπής για συγκράτηση των ελλειμμάτων

Αντί για 1.200 δισ. δραχμές, που είχε προϋπολογιστεί να δοθούν φέτος για την εκτέλεση έργων που έχουν ενταχθεί στο ΠΔΕ, θα δοθούν το πολύ μέχρι 1.150 δισ. δραχμές

Και με περικοπές των κονδυλίων, που είχαν εγκριθεί για την εκτέλεση διαφόρων επενδυτικών έργων του δημοσίου και είχαν ενταχθεί στο φετινό Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ), σχεδιάζει να συγκρατήσει η κυβέρνηση τις παρατηρούμενες υπερβάσεις στα ελλείμματα του κρατικού προϋπολογισμού. Με βάση τον κρατικό προϋπολογισμό του 1996, που ψηφίστηκε πέρσι το Δεκέμβρη από τη Βουλή, προβλεπόταν να δοθούν φέτος από τα ταμεία του κράτους 1.200 δισ. δραχμές για την υλοποίηση έργων, που είχαν ενταχθεί στο ΠΔΕ. Πληροφορίες όμως αναφέρουν ότι μέχρι στιγμής υπάρχει σημαντική καθυστέρηση στην εκταμίευση των κονδυλίων από τα ταμεία του κράτους, για τη χρηματοδότηση αυτών των έργων (είτε αυτά επιχορηγούνται από την Κοινότητα είτε είναι εθνικής σημασίας και χρηματοδοτούνται μόνο από το ελληνικό δημόσιο).

Το γεγονός ότι η εκταμίευση κονδυλίων από τα ταμεία του κράτους για την υλοποίηση των έργων που έχουν ενταχθεί στο φετινό ΠΔΕ, γίνεται με το σταγονόμετρο, φαίνεται ότι θα αξιοποιηθεί και φέτος για το σφαγιασμό των δημόσιων επενδύσεων. Σύμφωνα με πληροφορίες, στο οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης, έχουν συζητηθεί διάφορα σενάρια συγκράτησης των κρατικών ελλειμμάτων όσο γίνεται πιο κοντά στους αρχικούς στόχους. Τα σενάρια αυτά, προβλέπουν την περικοπή των κονδυλίων του ΠΔΕ 1996, κατά μερικές δεκάδες δισ. δραχμές (από 50 μέχρι και 150 δισ.).

Παράγοντας του οικονομικού επιτελείου, δήλωνε πως στην καλύτερη των περιπτώσεων, φέτος θα δοθούν μέχρι 1.150 δισ. δραχμές (από τα 1.200 δισ. δραχμές που είχαν εγκριθεί από τη Βουλή με τον προϋπολογισμό του 1996), γεγονός που σημαίνει ότι απλά συζητείται το ύψος των κονδυλίων που θα περικοπούν. Να θυμίσουμε, ότι οι κυβερνώντες - οι οποίοι τόσο κόπτονται για τις επενδύσεις και την ανάπτυξη - κάθε χρόνο αποφασίζουν την περικοπή των κονδυλίων για τις δημόσιες επενδύσεις (πότε 50, άλλοτε 100 και άλλοτε 200 δισ. δραχμές), για να καλύψουν τη διεύρυνση της "μαύρης τρύπας" των κρατικών ελλειμμάτων, που προκαλεί η πολιτική τους.

Εκτός από την περικοπή των κονδυλίων για της δημόσιες επενδύσεις, η κυβέρνηση σχεδιάζει να εμφανίσει μικρότερα τα ελλείμματα του φετινού κρατικού προϋπολογισμού κατά 200 δισ. δραχμές, με τη γνωστή τακτική μετάθεσης πληρωμής τόκων του δημοσίου για τα επόμενα χρόνια.

Αποψη από τα έργα της Ρεβυθούσας που βρίσκονται σε εξέλιξη



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ