ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 11 Αυγούστου 1998
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
"Σικάγο" στο "Σμαρούλα"

Θέατρο "Σμαρούλα"

Bob Foss & Fred Ebb "Chicago".

Σκηνοθεσία - Χορογραφία: Gillian Gregory

Σκηνικά - Κοστούμια: Terry Parsons.

Μουσική: John Kander.

Μουσική διδασκαλία - Διεύθυνση ορχήστρας: Γιώργος Θεοδοσιάδης.

Φωτισμοί: Nick Richings.

Το μιούζικαλ καταλαμβάνει τελευταία όλο και περισσότερο χώρο στις αθηναϊκές σκηνές. Οφείλουμε δε να ομολογήσουμε ότι η εν γένει παρουσίασή του βελτιώνεται, αν κρίνουμε μάλιστα από τη φετινή μεταφορά του κλασικού "Chicago" στο θέατρο "Σμαρούλα". Φυσικά, λείπουν ακόμα οι κατάλληλες για το είδος φωνές, εφόσον οι ελληνικές δραματικές σχολές δεν προετοιμάζουν τους εκπαιδευόμενους ηθοποιούς για παραστάσεις μιούζικαλ. Στο "Chigago" των B. Foss & F. Ebb, για παράδειγμα, ο μόνος ηθοποιός που ξεχωρίζει, ανταποκρινόμενος στις απαιτήσεις της ιδιαίτερης αυτής σκηνικής γραφής, είναι ο Δάνης Κατρανίδης, ο οποίος κατορθώνει να συγκεντρώνει τις επιμέρους παραμέτρους του θεάματος και να αποδίδει με ακρίβεια το καθόλου: Ο Δ. Κατρανίδης ερμηνεύει, ελέγχοντας την υποκριτική δυναμική του ρόλου του (Μπίλι Φλιν), χορεύει με άνεση και με την ίδια άνεση τραγουδάει, χωρίς να βιάζει τις νότες και χωρίς να "τραβάει από τα μαλλιά" το νόημα του στίχου. Ομως, ο Δάνης Κατρανίδης είναι, μαζί με ελάχιστους Ελληνες ηθοποιούς του θεάτρου, κάτι σαν φαινόμενο ιδιότυπου σκηνικού ήθους, το οποίο δεν ανακαλύπτουμε βέβαια τώρα!

Ωστόσο, η παράσταση του "Σμαρούλα" είναι προσεγμένη σε κάθε της λεπτομέρεια: κλασική στο αφαιρετικό της είτε αναφερόμαστε στα σκηνικά, είτε στα κοστούμια του Terry Parson, είτε ακόμα και στους έξυπνους φωτισμούς του Nick Richings, αφήνει να διαφανεί η ελληνική πρόταση, την οποία διατυπώνει ο Gillian Gregory, με φαντασία και ευρηματικότητα. Η σκηνοθεσία του αθηναϊκού "Chicago" στηρίζεται στους μεστούς ρυθμούς, στις καίριες αλλαγές των καταστάσεων και πιστεύω, ότι με πιο εύκαμπτους φωνητικώς κυρίως ηθοποιούς θα μπορούσαμε να μιλήσουμε για άρτιο θέατρο - θέαμα. Ωστόσο, οι "φιλότιμες" προσπάθειες είναι πολλές. Η Νατάσα Μανίσαλη (Μάμα Μόρτον) σε όλες σχεδόν τις εμφανίσεις της τονίζει με μεγάλη επιτυχία τα δεσπόζοντα χαρακτηριστικά του ρόλου της, προβάλλοντας τη χυμώδη φυσική της πληθωρικότητα. Ο Χρήστος Κάλοου (Μαίρη Σανσάιν) δημιουργεί, επίσης, ιδιαίτερο σύστημα ανεξάρτητης παρουσίας που λειτουργεί στη βάση μιας ενδιαφέρουσας υφολογίας του ρόλου. Ο κ. Κάλοου ενσαρκώνει πράγματι το οξύμωρο της ετερότητας, δίνοντας στο κοινό ενδείξεις και όχι αποδείξεις, προστατεύοντας έτσι το πρόσωπο της αναφοράς από την αναγωγή του σε καρικατούρα.

Θα μπορούσαν επίσης να ενταχθούν στα θετικά της παράστασης οι Μπέσσυ Μάλφα (Βέλμα Κέλι) και Κερασία Σαμαρά (Ρόξι Χαρτ), αν είχαν λάβει την κατάλληλη μουσικοχορευτική φωνητική παιδεία. Αμφότερες παρουσιάζουν σκηνικό ενδιαφέρον σε ό,τι αφορά ειδικώς στη δυναμική του ταμπεραμέντου και στην αισθητική των εκφραστικών κινήσεων. Εντούτοις, η Μπ. Μάλφα καταφεύγει σε υπερβολικούς λαρυγγισμούς - γρυλίσματα, για να "εκτελέσει" ένα ωδικό μέρος του ρόλου της, ο οποίος θα ήθελε ίσως μια λιγότερο ευτραφή ηθοποιό. Η Κ. Σαμαρά δεν κατορθώνει, εξάλλου, να συνταιριάσει υποκριτική αλήθεια φωνητικές επιδόσεις και χορό. Ο σκηνοθέτης τη βοηθάει εμφανέστατα να συνυπάρξει με το θίασο και να "διορθώσει" βασικές φωνητικές κυρίως αδυναμίες, αλλά το εγχείρημα "πέφτει στο κενό" και η ηθοποιός καταφεύγει συχνά στο σχηματικό για να καλύψει μια αδικαιολόγητη, προφανή υποτονικότητα.

Αξιοπρόσεκτη είναι επίσης η παρουσία του Κοσμά Ζαχάροφ, στο ρόλο του Εϊμος Χαρτ, ρόλο τον οποίο ο σκηνοθέτης αδίκως δεν εκμεταλλεύεται αδικώντας, εκ παραλλήλου, έναν ευαίσθητο ηθοποιό, ικανό να ερμηνεύσει με τον τρόπο του το διαφορετικό της παράστασης, μεταφραζόμενο σε κοινή ανθρώπινη αμηχανία.

Κριτική: Μαρίκα ΘΩΜΑΔΑΚΗ

Βήματα χειμερινής θεατρικής περιόδου

Εν μέσω της καλοκαιρινής σεζόν και ο πυρετός των συζητήσεων έχει για τα καλά ανάψει. Πολλοί καλλιτέχνες και σχήματα έχουν ήδη αποφασίσει για το χειμερινό τους ρεπερτόριο.

  • Παρών επιτέλους την ερχόμενη θεατρική περίοδο θα είναι ο Θύμιος Καρακατσάνης.Αυτό που μέχρι τώρα είναι γνωστό είναι το θέατρο "Μπροντγουαίη" και η συνεργασία του με την Αννα Βαγενά.Σύντομα θα ανακοινωθεί και το ρεπερτόριο που πρόκειται να παρουσιάσουν όχι μόνο το χειμώνα, αλλά και το ερχόμενο καλοκαίρι, με πιθανότερο το ανέβασμα της κωμωδίας του Αριστοφάνη "Εκκλησιάζουσες".
  • Ολοκληρώνεται η προετοιμασία για το ανέβασμα της Σαιξπηρικής κωμωδίας"Οι εύθυμες κυράδες του Ουίνσδωρ",στο θέατρο "Τζένη Καρέζη".Το έργο ανεβαίνει σε σκηνοθεσία Λεωνίδα Τριβιζά,μετάφραση Παύλου Μάτεσι και μουσική Διονύση Σαββόπουλου.Μέχρι στιγμής το σίγουρο είναι ότι θα παίζουν ο Κώστας και ο Κωνσταντίνος Καζάκος.
  • Στο θέατρο "Αλίκη" θα βρίσκεται το χειμώνα ο Σπύρος Παπαδόπουλος με ένα σπουδαίο έργο του διεθνούς ρεπερτορίου, μια θεατρική υπερπαραγωγή.
  • Τη "Μαντάμ Σουσού" του Δημήτρη Ψαθά θα ανεβάσει στο θέατρο "Βρετάνια" η Αννα Παναγιωτοπούλου,σε σκηνοθεσία Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου,σκηνικά - κοστούμια Γιώργου Ασημακόπουλου,μουσική Βασίλη Δημητρίου και στίχους Μαριανίνας Κριεζή.
  • Ο Δημήτρης Ποταμίτης ετοιμάζει, στο "Θέατρο Ερευνας" το έργο του Ρίτσαρσον "Ασωτία και αθωότητα",που θα ανέβει στην Κεντρική Σκηνή, καθώς και το έργο "Ενα δέντρο που το λένε Νικόλα" των Ποταμίτη - Πιτσούνη,για την Παιδική Σκηνή.
  • Μετά από πέντε χρόνια επιστρέφουν στο θέατρο "Αλφα" ο Στέφανος Ληναίος και η Ελλη Φωτίου,ανεβάζοντας την κοινωνική σάτιρα του Τζον Πρίσλεϊ "Ανοιχτοί λογαριασμοί",σε ελεύθερη απόδοση και σκηνοθεσία Στέφανου Ληναίου,σκηνικά - κοστούμια Νίκου Σαριδάκη,μουσική επιμέλεια Ιάκωβου Δρόσου.Μαζί τους οι Χρήστος Πάρλας, Τάκης Παπαματθαίου, Στέφανος Ιατρίδης, Κατερίνα Μουτσάτσου.
  • "Ο κλήρος του μεσημεριού" του Πολ Κλοντέλ θα ανέβει στο θέατρο "Ιλίσια",από τον Οκτώβρη μέχρι τον Δεκέμβρη, σε μετάφραση Τζούλιας Τσακίρη,σκηνοθεσία Βαρβάρας Μαυρομάτη,σκηνικά - κοστούμια Λίλης Πεζανού.Παίζουν: Στάθης Κακαβάς, Ολια Λαζαρίδου, Αρης Λεμπεσόπουλος, Στέλιος Μάινας.
Περιοδεύουν ανά την Ελλάδα

Το "Θέατρο Τέχνης - Κ. Κουν" παρουσιάζει, σήμερα και αύριο, στο Ηράκλειο Κρήτης, στο Κηποθέατρο "Νίκος Καζαντζάκης" τον "Ορέστη" του Ευριπίδη,που ανεβαίνει σε μετάφραση Γιώργου Χειμωνά,σκηνοθεσία Μίμη Κουγιουμτζή,σκηνικά - κοστούμια Δημήτρη Μυταρά,μουσική Θάνου Μικρούτσικου και χορογραφία Κωνσταντίνου Ρήγου.Παίζουν: Γιώργος Κιμούλης, Ρένη Πιττακή, Γιάννης Δεγαϊτης, Περικλής Καρακωνσταντόγλου, Παντελής Παπαδόπουλος, Μιράντα Ζαφειροπούλου κ. ά. Ακολουθούν παραστάσεις: στα Χανιά, στο θέατρο "Τάφρου" (13/8) και στο Ρέθυμνο στο θέατρο "Ερωφίλη" (14/8).

  • Το έργο του Γρηγορίου Ξενόπουλου "Μαριτάνα" παρουσιάζει η Κατερίνα Βασιλάκου,σε πόλεις της Μακεδονίας και Θράκης. Συγκεκριμένα, στις 17 Αυγούστου θα βρίσκεται στο Δημοτικό Θέατρο Αλσους "Μελίνα Μερκούρη" στη Βέροια, στις 18/8 στη Σίνδο, στις 19/8 στην Αλεξάνδρεια, στις 22/8 στην Καλαμαριά, 23/8 στη Νεάπολη, 24/9 στην Ξάνθη κ.α. Το έργο ανεβαίνει σε σκηνοθεσία Δημήτρη Πετρόπουλου,σκηνικό Ιωσήφ Χατζηπαυλή,επιμέλεια κουστουμιών Δημήτρη Ρουσόπουλου,μουσική Δ. Πετρόπουλου και τραγουδά η Φωτεινή Σαββατιανού.Παίζουν: Κ. Βασιλάκου, Φ. Σαββατιανού, Α. Τουμαζάτου, Γ. Μπασιάκος, Σ. Γεωργουλάς.

Η "Ιφιγένεια εν Αυλίδι" του Ευριπίδη είναι η καλοκαιρινή θεατρική παραγωγή του Καλλιτεχνικού Οργανισμού "Μορφές Εκφρασης" και του Ινστιτούτου Δημήτρη Ροντήρη και είναι αφιερωμένη στη μνήμη και στα 100 χρόνια από τη γέννηση του μεγάλου δασκάλου του θεάτρου Δ. Ροντήρη. Η παράσταση ανεβαίνει σε σκηνοθεσία Θωμά Κινδύνη,σκηνικά - κοστούμια Πολυτίμης Μαχαίρα και μουσική Ιωάννας Κιρκιλέση.Παίζουν: Μαρία Παπαλάμπρου, Θωμάς Κινδύνης, Χρύσα Κουλουφάκου, Χάρης Καστανιάς κ. ά. Στις 22 και 23 Αυγούστου θα παρουσιαστεί στην Κω, στις 29 στο Λυκαβηττό, στις 6/9 στο Βεάκειο, στις 8/9 στο θέατρο "Αιξωνή", στις 10/9 στο θέατρο Ρεματιάς κ. α.

Ο Θ. Καρακατσάνης με την Α. Βαγενά στο Θέατρο "Μπρόντγουεϊ"

"Οι εύθυμες Κυράδες του Ουίνσδορ" στο Θέατρο "Τζένη Καρέζη"

Η Ρ. Πιττακή, Ηλέκτρα στον "Ορέστη"



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ