ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 24 Νοέμβρη 1998
Σελ. /32
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
"ΜΕΓΑΛΑ ΕΡΓΑ"
Ερχονται νέα υπέρογκα διόδια

Την Ιόνια Οδό, τον άξονα Μέτσοβο - Ελασσόνα και το Μετρό της Θεσσαλονίκης εντάσσει η κυβέρνηση στο Γ' ΚΠΣ, αλλά τα έργα θα αποπληρωθούν με την παράδοση της εκμετάλλευσης σε ιδιωτικές εταιρίες

Με υπέρογκες αυξήσεις των διοδίων, τα οποία θα δοθούν για μακροχρόνια εκμετάλλευση σε ιδιωτικές εταιρίες, θα επιχειρήσει η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ να ολοκληρώσει τους αυτοκινητόδρομους που βρίσκονται υπό κατασκευή, αλλά και νέους οι οποίοι αναμένεται να ενταχθούν στο Γ' Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης (ΚΠΣ).

Σύμφωνα με πληροφορίες του "Ρ", στο Γ' ΚΠΣ πρόκειται να ενταχτούν για κατασκευή και τα ακόλουθα έργα: α) Η Ιόνια Οδός που θα ξενικά από το Ρίο - Αντίρριο, θα φτάνει μέχρι τα αλβανικά σύνορα. Εκεί προγραμματίζεται να συνδεθεί με αυτοκινητόδρομο που μέσω Αλβανίας θα φτάνει στην Αυστρία. Το κόστος του έργου που θα γίνει στα όρια της χώρας, αποτιμώμενο σε σημερινές τιμές, αναμένεται να ξεπεράσει τα 800 δισ. δραχμές. β) Μία διαγώνια οδική αρτηρία που θα ενώνει την Ιόνια Οδό και την ΠΑΘΕ (Πάτρα - Αθήνα - Θεσσαλονίκη - Ειδομένη). Η αφετηρία της θα ξεκινά από το ύψος του Μετσόβου και θα καταλήγει στην Ελασσόνα. γ) Η κατασκευή του Μετρό της Θεσσαλονίκης το οποίο, ως γνωστό, έχει ανατεθεί να κατασκευαστεί από τη γαλλική "Μπουίκ", ως αντιστάθμισμα του αποκλεισμού της τελευταίας από το έργο της κατασκευής του Αεροδρομίου των Σπάτων, το οποίο κατακυρώθηκε στη γερμανική "Χόχτιφ". Ετσι επέρχεται... ισορροπία στο γαλλογερμανικό άξονα, η οποία είχε ανατραπεί το 1994, όταν η ελληνική κυβέρνηση λειτούργησε υπέρ των γερμανικών συμφερόντων.

Κατά τ' άλλα βασικοί άξονες πάνω στους οποίους θα στηριχτεί το Γ' ΚΠΣ είναι:

  • Η πολύ μεγάλη ενίσχυση επιλεγμένων κλάδων της βιομηχανίας, η όποια όμως ενίσχυση θα παρουσιαστεί σαν πρόταση ενίσχυσης... των Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων με προσωπικό μέχρι 500 άτομα. Η ΕΕ αποδέχεται ως ΜΜΕ τις επιχειρήσεις που απασχολούν μέχρι 500 άτομα, στοιχείο που χρησιμοποιούν οι ελληνικές κυβερνήσεις για να μεταφέρουν χρήματα στις μεγάλες επιχειρήσεις.
  • Η ενίσχυση τομέων που αφορούν την επανεκπαίδευση προσωπικού για αλλαγή επαγγέλματος κλπ., που στην προκειμένη περίπτωση λειτουργούν σαν ασπιρίνες για την αντιμετώπιση της ανεργίας, στα πλαίσια των προωθούμενων καπιταλιστικών αναδιαρθρώσεων. Πρόκειται για μέτρα προσαρμοσμένα στη λογική του... απασχολήσιμου.
Οι παλιοί και οι νέοι οδικοί άξονες

Η φιλοσοφία κατασκευής και των νέων οδικών αξόνων (Ιόνια Οδός, Μέτσοβο - Ελασσόνα), είναι η ίδια με αυτή που οδήγησε την ελληνική κυβέρνηση (με την υψηλή εποπτεία της ΕΕ) να προωθήσει την υλοποίηση της ΠΑΘΕ και της Εγνατίας Οδού. Στόχος παραμένει η κατασκευή ενός κρίσιμου οδικού πεδίου υποδομών, ώστε η Ελλάδα να μπορεί να διαδραματίσει ρόλο διαμετακομιστικού κέντρου του πολυεθνικού κεφαλαίου προς την περιοχή της Βαλκανικής και τις παρευξείνιες (πετρελαιοφόρες) περιοχές της πρώην Σοβιετικής Ενωσης. Των περιοχών δηλαδή, όπου το εδαφικό και οικονομικό μοίρασμα συνεχίζεται ανάμεσα στις ιμπεριαλιστικές δυνάμεις της Ευρωπαϊκής Ενωσης (Γερμανία, Γαλλία, Μ. Βρετανία, Ιταλία) και των ΗΠΑ, οι οποίες έχουν ήδη δημιουργήσει στρατιωτικά προγεφυρώματα στην ευρύτερη περιοχή. Η επιλογή της μετατροπής του ελληνικού χώρου σε εδαφικό προγεφύρωμα (οικονομικό αλλά και στρατιωτικό) του πολυεθνικό κεφαλαίου, που θα επιδιώξει να εξορμήσει στις χώρες αυτές από την ελληνική οδό, αποτελεί "μονόδρομο" για την αστική τάξη της χώρας, η οποία εποφθαλμιά κάτι να αρπάξει και αυτή από τη λεία, παράλληλα όμως μεταφέρει την Ελλάδα στην επικίνδυνη περιοχή των οικονομικών και στρατιωτικών συγκρούσεων, με ό,τι αυτό συνεπάγεται.

Το πρόβλημα όμως δεν έγκειται μόνο στο γεγονός ότι κυβέρνηση και μεγαλοεπιχειρηματίες σέρνουν τη χώρα σε επικίνδυνες περιπέτειες, όπως είναι το μοίρασμα των πετρελαιοπαραγωγών χωρών της πρώην ΕΣΣΔ. Το θέμα είναι ότι σε πολύ μεγάλο βαθμό τα συγκεκριμένα έργα θα κληθεί να τα αποπληρώσει ο ελληνικός λαός.

Τόσο οι νέοι οδικοί άξονες, όσο και τμήματα των παλιών (ΠΑΘΕ - Εγνατία) θα κατασκευαστούν με την καθ' όλα αποικιοκρατική μέθοδο της "αυτοχρηματοδότησης". Θα αναλάβουν, δηλαδή, την κατασκευή τους μεγάλες ιδιωτικές κατασκευαστικές εταιρίες, οι οποίες στην όλη δαπάνη του έργου συμμετέχουν συνήθως με ένα μικρό ποσοστό (10% ή και λιγότερο, όπως η περίπτωση της "Χόχτιφ") ενώ τα υπόλοιπα κεφάλαια θα δοθούν από τον κρατικό προϋπολογισμό, τα διαρθρωτικά ταμεία της Ευρωπαϊκής Ενωσης και από τραπεζικό δανεισμό. Για να... "αποζημιωθούν" οι εταιρίες αυτές, θα αναλάβουν τη μακροχρόνια εκμετάλλευση, είτε του έργου που κατασκευάστηκε, είτε άλλου ήδη ολοκληρωμένου. Και στην προκειμένη περίπτωση, η εκμετάλλευση του έργου ισοδυναμεί με την παράδοση των διοδίων σε ιδιωτικές εταιρίες. Είναι ήδη γνωστό ότι τα διόδια το επόμενο διάστημα πρόκειται να απογειωθούν, ώστε το τίμημα να γίνει ελκτικό για την προσέλκυση ιδιωτικών κεφαλαίων. Βρισκόμαστε δηλαδή στα πρόθυρα της ιδιωτικοποίησης των εθνικών αξόνων, της μακροχρόνιας εκμετάλλευσής τους από ιδιωτικές εταιρίες, τις οποίες θα χρυσοπληρώσουμε για έργα που θα κάνουν με χρήματα τρίτων...

Θ. Κ.

ΤΕΛΗ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ
Από την 1η Δεκέμβρη το ειδικό σήμα

Ξεκινά από την επόμενη Τρίτη η χορήγηση του ειδικού σήματος τελών κυκλοφορίας για το έτος 1999, διαδικασία που θα διαρκέσει μέχρι και την 1η Φλεβάρη 1999. Σχετικές οδηγίες για τη διαδικασία χορήγησης παρέχονται σε εγκύκλιο που απέστειλε ήδη το υπουργείο Οικονομικών προς τις αρμόδιες υπηρεσίες του.

Οπως προκύπτει και από την εγκύκλιο, οι κάτοχοι ΙΧ και μοτοσικλετών θα μπορούν από την 1η Δεκέμβρη - εφόσον έχουν λάβει το σχετικό ειδοποιητήριο από την Εφορία τους - να απευθύνονται για την παραλαβή του ειδικού αυτοκόλλητου σήματος κυκλοφορίας στις τράπεζες Αγροτική, Εθνική, Ιονική και ALPHA Πίστεως.

Υπενθυμίζεται ότι τα ειδικά σήματα διακρίνονται σε 7 κατηγορίες ανάλογα με τον κυβισμό του οχήματος και η αξία τους κυμαίνεται ανάλογα με την κατηγορία από 2.000 δρχ. (για τα απαλλασσόμενα οχήματα) μέχρι 130.000 δρχ. (για οχήματα κυλινδρισμού κινητήρα άνω των 2.358 κ. ε. ).

Τα πρόστιμα για όσους δεν προμηθευτούν το ειδικό σήμα στο διάστημα από την 1η Δεκέμβρη μέχρι την 1η Φλεβάρη, ανέρχονται σε 10.000 δρχ. για τους κατόχους οχημάτων κυλινδρισμού κινητήρα μέχρι 300 κυβικά, ενώ για τις υπόλοιπες κατηγορίες στο ισόποσο της αξίας του σήματος.

Δάνειο 4 δισ. στην ΠΥΡΚΑΛ

Δάνειο συνολικού ύψους 4 δισ. δραχμών θα πάρει η "ΑΕ Ελληνικό Πυριτιδοποιείο & Καλυκοποιείο" (ΠΥΡΚΑΛ ΑΕ) από την Ελληνική Τράπεζα Βιομηχανικής Ανάπτυξης (ΕΤΒΑ). Το ελληνικό δημόσιο έδωσε την εγγύησή του στην ΕΤΒΑ για τη χορήγηση του συγκεκριμένου δανείου στην ΠΥΡΚΑΛ, προκειμένου η εταιρία να το χρησιμοποιήσει "για την αντιμετώπιση άμεσων και επιτακτικών αναγκών" της. Η διάρκεια του δανείου είναι 4 χρόνια με περίοδο χάριτος ένα έτος και το επιτόκιο ορίστηκε στο ύψος του επιτοκίου ATHIBOR προσαυξημένο κατά 0,425% του δημοσίου. Η σχετική απόφαση του υπουργείου Οικονομικών, με την οποία χορηγήθηκε η εγγύηση του ελληνικού δημοσίου, δημοσιεύτηκε πρόσφατα στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης (ΦΕΚ/1177Β/12-11-98).

Και από το Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο, θα μπορούν να εισπράττουν στο εξής το μισθό ή τη σύνταξή τους οι δημόσιοι υπάλληλοι (των υπουργείων που έχουν υπαχθεί στο σύστημα πληρωμής των αποδοχών τους μέσω τραπεζών) και οι συνταξιούχοι του δημοσίου. Αυτό προκύπτει από σχετική απόφαση του υπουργείου Οικονομικών, που δημοσιεύτηκε στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης (ΦΕΚ 1189/Ββ/18 - 11 - 98).

Με την απόφαση αυτή, εγκρίθηκε η συμμετοχή του Ταχυδρομικού Ταμιευτηρίου στη διαδικασία πληρωμής των αποδοχών και συντάξεων των υπαλλήλων και συνταξιούχων αντίστοιχα του Δημοσίου και Νομικών Προσώπων Δημοσίου Δικαίου, μέσω του Διατραπεζικού Συστήματος πληρωμής αποδοχών (DIASPAY).

Αρχίζει η μοιρασιά μετοχών του Χρηματιστηρίου

Αρχίζουν αύριο και ολοκληρώνονται την Παρασκευή οι διαδικασίες για την... προσφορά του 15% των μετοχών του Χρηματιστηρίου της Αθήνας σε "επιλεγμένους επενδυτές". Πρόκειται για τη δεύτερη φάση της ιδιότυπης ιδιωτικοποίησης του ίδιου του Χρηματιστηρίου της οδού Σοφοκλέους, που δε γίνεται με τον παραδοσιακό τρόπο των δημοσίων εγγραφών, όπου κάθε ενδιαφερόμενος μπορεί να εκδηλώσει το ενδιαφέρον του για την απόκτηση μετοχών, αλλά με απευθείας συναλλαγή της κυβέρνησης με τους λεγόμενους θεσμικούς επενδυτές. Στην πραγματικότητα, όπως επισημαίνουν αρμόδιοι παράγοντες, πρόκειται για ένα δώρο που κάνουν οι κυβερνώντες στις εμπλεκόμενες με τις χρηματιστηριακές συναλλαγές επιχειρήσεις, μοιράζοντάς τους ουσιαστικά το 15% των μετοχών του Χρηματιστηρίου. Σχετική απόφαση των υπουργών Οικονομικών και Ανάπτυξης, που δημοσιεύτηκε ήδη στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης, προβλέπει ότι η τιμή πώλησης των μετοχών θα κυμανθεί μεταξύ 14 και 17 χιλιάδων δραχμών, ενώ τα ποσά που θα συγκεντρωθούν θα αποδοθούν στο Δημόσιο. Ενδεικτικό των σκοπιμοτήτων που θέλει η κυβέρνηση να υπηρετήσει με μία τέτοιου είδους μετοχοποίηση δημόσιου φορέα, είναι ότι, παρά το γεγονός ότι τις διαδικασίες για την προώθηση των μετοχών τις έχουν αναλάβει ως χρηματοοικονομικοί σύμβουλοι της κυβέρνησης η ΕΤΕΒΑ και η Τράπεζα Πίστεως, "σε κάθε περίπτωση - όπως αναφέρεται στη σχετική απόφαση - ο υπουργός Οικονομικών έχει την ευχέρεια να αποφασίσει κατά την απόλυτη κρίση του την τελική τιμή και την κατανομή των μετοχών, να αλλάξει τους όρους διάθεσης ή και να ματαιώσει την πώληση".



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ