ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 28 Φλεβάρη 2001
Σελ. /40
ΕΡΓΑΤΙΚΑ
ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ - ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΕΝΩΣΗ
Ετοιμάζουν νέα ναυάγια

Δημιουργούν οργανισμό «ασφάλειας» των πλοίων, επιτρέποντας στα κράτη - μέλη να παραβιάζουν τις οδηγίες διεθνών οργανώσεων για τη ναυτιλία και την εργασία

Νέα «βόμβα» σε βάρος της ασφάλειας της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα ετοιμάζεται από την Ευρωπαϊκή Ενωση, ενώ η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, πιστή στο «διευθυντήριο», έχει ήδη προσυπογράψει τα επικίνδυνα ευρωπαϊκά σχέδια. Συγκεκριμένα, τα επιτελεία των Βρυξελλών επεξεργάζονται την εφαρμογή συστήματος ...«ασφαλείας» για την προστασία των ευρωπαϊκών εφοπλιστικών συμφερόντων, με το οποίο υποβαθμίζεται παραπέρα η ασφάλεια της ναυσιπλοΐας και μετατρέπεται σε υποψήφιο θύμα όποιος επιβαίνει σε πλοίο! Πρόκειται για την «Ευρωπαϊκή Υπηρεσία Ασφαλείας», της οποίας ο υπό διαμόρφωση Κανονισμός υπονομεύει ευθέως το ρόλο του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού, της Παγκόσμιας Οργάνωσης Εργασίας και άλλων διεθνών οργανώσεων, καθώς δίνει τη δυνατότητα στα κράτη - μέλη να αρνηθούν να συμμετέχουν ή να υπακούουν στις όποιες αποφάσεις των οργανισμών αυτών. Χτες, στη διάρκεια συνάντησης του πρωθυπουργού Κ. Σημίτη με τον υπουργό Εμπορικής Ναυτιλίας Χρ. Παπουτσή, όχι μόνο αποκαλύφθηκε ότι η ελληνική κυβέρνηση έχει συμφωνήσει από το Σεπτέμβρη με τη σύσταση της Υπηρεσίας Ασφαλείας, αλλά αποφασίστηκε η Ελλάδα να διεκδικήσει η έδρα της Υπηρεσίας να είναι στον Πειραιά!

Ειδικότερα, η σύσταση της Ευρωπαϊκής Υπηρεσίας Ασφαλείας αποφασίστηκε με το πρόσχημα της προστασίας της ασφάλειας των πλοίων, την προστασία του περιβάλλοντος και την αναβάθμιση των όρων διαβίωσης και εργασίας στα πλοία. Ομως, οι προτάσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τη διαμόρφωση του Κανονισμού της Υπηρεσίας ενισχύουν τον αντιδραστικό χαρακτήρα της πολιτικής της Ευρωπαϊκής Ενωσης και στον τομέα της ναυτιλίας. Οπως προβλέπεται στο άρθρο 4 του υπό συζήτηση Κανονισμού, η Υπηρεσία έχει σαν σκοπό την υποκατάσταση όλων των επιτροπών για τα ναυτιλιακά από μια και μόνο επιτροπή, η οποία θα τελεί υπό την ομηρία των Βρυξελλών. Με τον τρόπο αυτό, η Κομισιόν θα εποπτεύει καλύτερα τα κράτη - μέλη για λογαριασμό του μεγάλου εφοπλιστικού κεφαλαίου. Επιπλέον, καθιστώντας νόμιμη την άρνηση των κρατών - μελών να συζητήσουν ή να εφαρμόσουν απόφαση των διεθνών οργανισμών, η Ευρωπαϊκή Ενωση υπονομεύει ευθέως το διεθνές δίκαιο που διαμορφώθηκε μεταπολεμικά.

«Ναρκοπέδιο» οι ελληνικές θάλασσες

Το νέο ...ευρωπαϊκό έκτρωμα σε συνδυασμό με τον Κανονισμό 3577/92, που από την 1η Νοέμβρη αίρει το καμποτάζ στις ελληνικές ακτοπλοϊκές θαλάσσιες συγκοινωνίες, έρχεται να διαμορφώσει μια άκρως επικίνδυνη κατάσταση σε Αιγαίο και Ιόνιο. Για την άρση του καμποτάζ, προκειμένου ο Κανονισμός 3577 να εναρμονιστεί με την ελληνική νομοθεσία, το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας έχει ήδη έτοιμο το σχετικό νομοσχέδιο. Χτες ο πρωθυπουργός με τον υπουργό ΕΝ, σύμφωνα με τις δηλώσεις του Χρ. Παπουτσή, επανεξέτασαν τις βασικές του κατευθύνσεις και μέχρι το τέλος της βδομάδας θα έχει σταλεί σε όλα τα κόμματα και τους φορείς, προκειμένου να συζητηθεί. «Είναι ένα μεγάλο νομοθέτημα - δήλωσε ο υπουργός - που αφορά ολόκληρη τη νησιωτική Ελλάδα, την ακτοπλοΐα μας και κυρίως τους πολίτες των νησιών και γι' αυτό το λόγο πρέπει να επιδιώξουμε την ευρύτερη δυνατή συναίνεση»... Ουσιαστικά, η κυβέρνηση αναζητεί συνεργούς στο «έγκλημα» που ετοιμάζεται να διαπράξει, καθώς η ψήφιση αυτού του νομοσχεδίου μετατρέπει τα ελληνικά πελάγη σε «ελεύθερο πεδίο δράσης» των εφοπλιστών, ντόπιων και ξένων, τινάζει στον αέρα 20.000 θέσεις εργασίας των Ελλήνων ναυτεργατών και πλήττει τα κυριαρχικά δικαιώματα της χώρας.

ΑΝΕΚ - ΜΙΝΩΙΚΕΣ ΓΡΑΜΜΕΣ
Αστρονομικά κέρδη το 2000

Τζίρος δεκάδων δισ. δραχμών και ανάλογου μεγέθους καθαρά κέρδη για τα δυο από τα τρία μεγαθήρια της ακτοπλοΐας

Νέα κέρδη ήρθαν να προστεθούν το 2000, στα ήδη αστρονομικά ποσά που έχουν συσσωρεύσει στα θησαυροφυλάκιά τους τα τρία ακτοπλοϊκά εταιρικά μεγαθήρια «Επιχειρήσεις Αττικής», «Μινωικές Γραμμές» και ΑΝΕΚ που εκμεταλλεύονται τις ελληνικές θάλασσες, με τις «διευκολύνσεις» που τους παρέχει η κυβερνητική πολιτική.

Σύμφωνα με χτεσινό δελτίο Τύπου των «Μινωικών Γραμμών» τα καθαρά κέρδη της εταιρίας το 2000 ανήλθαν σε 3 δισ. δραχμές, ενώ ο συνολικός κύκλος εργασιών στα 46,6 δισ. δραχμές. Οπως αναφέρεται στο δελτίο η αύξηση των κερδών επιτεύχθηκε «παρά τη μεγάλη και μη αναμενόμενη αύξηση των τιμών των καυσίμων που επιβάρυνε τις δαπάνες λειτουργίας των πλοίων κατά 5 δισ. δραχμές περίπου». Οσον αφορά το μερίδιο της εταιρίας στην αγορά αναφέρεται ότι παρουσιάστηκε σημαντική αύξηση της κίνησης, που ανήλθε σε 17,5% για τους επιβάτες και σε 24% για τα οχήματα. Ειδικότερα σε ό,τι αφορά την Αδριατική επισημαίνεται ότι: «Στα λιμάνια που οι "Μινωικές Γραμμές" δραστηριοποιούνται (Αγκόνα, Βενετία) απέσπασαν σε όλες τις κατηγορίες διακίνησης, για μια ακόμα φορά, την πρώτη θέση, με μερίδια αγοράς που ξεπερνούν το 42% σε επιβάτες, 48% σε ΙΧ και σε 32% σε φορτηγά οχήματα». Τα κέρδη της εταιρίας για το 2001 αναμένεται να ανέλθουν στα 19,5 δισ. δραχμές, λόγω της δρομολόγησης 5 νεότευκτων πλοίων - τα τρία στην Αδριατική.

Με κύκλο εργασιών αυξημένο κατά 14,9% έκλεισε το 2000 και για την ΑΝΕΚ. Τα καθαρά κέρδη της εταιρίας σε σχέση με το 1999 είναι αυξημένα κατά 1,289 δισ. δραχμές. Σε ανακοίνωσή της σημειώνει για το μερίδιο κίνησης: «Στη γραμμή Ηράκλειο - Πειραιάς διατηρήθηκε σε υψηλά επίπεδα, με ποσοστά 65% σε επιβάτες, 61% σε ΙΧ αυτοκίνητα και 55,5% σε φορτηγά, ενώ στη γραμμή Κρήτης Θεσσαλονίκης, το μερίδιο σε όλες τις κατηγορίες ανέρχεται σε 80%».

Σε αναμονή για δεδουλευμένα και αποζημιώσεις

Τα δεδουλευμένα και τις αποζημιώσεις τους διεκδικούν, αρχικά με κινητοποιήσεις και στη συνέχεια δικαστικά, οι 61 απολυμένοι του εργοστασίου «ΕΛΛΕΝΙΤ» στο Βαθύ Αυλίδας, από το Νοέμβρη του 1999, που αυτό έκλεισε.

Μετά τον πλειστηριασμό των περιουσιακών στοιχείων του εργοστασίου - που περιήλθαν στην κατοχή της Εθνικής Τράπεζας - τα χρήματα κατατέθηκαν στο Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων. Ωστόσο, παρ' ότι οι απολυμένοι έχουν προτεραιότητα για την εξόφλησή τους, δεν μπορούν να πάρουν τα χρήματά τους επειδή η Εθνική Τράπεζα και η ΔΟΥ Χαλκίδας κατέθεσαν αίτηση ανακοπής, η οποία εκδικάζεται αύριο στη Χαλκίδα.

Οι ιδιοκτήτες του εργοστασίου Τσακίρης - Λαλιώτης είναι «εξαφανισμένοι». Τα χρέη τους απέναντι στους εργαζόμενους φτάνουν τα 270 εκατομμύρια, καθώς περιλαμβάνονται σε αυτά δυόμισι μηνιάτικα, το Δώρο των Χριστουγέννων και οι αποζημιώσεις, ενώ μόνο στην Εθνική Τράπεζα χρωστούν 400 εκατομμύρια. Ανάλογα χρέη έχουν και σε άλλες τράπεζες.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ