ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 9 Αυγούστου 2003
Σελ. /24
ΝΕΕΣ ΤΑΙΝΙΕΣ

Φτωχή κινηματογραφική βδομάδα για όσους έχουν απομείνει στην πόλη. Διαφορετική θεματολογία, αλλά από την ίδια πατρίδα.

Κωμωδία με εξωφρενικές καταστάσεις χαρίζει γέλιο και δροσιά και μια ερωτική περιπέτεια που προσπαθεί να βρει τέλος...

ΝΕΕΣ ΕΚΔΟΣΕΙΣ
ΝΕΕΣ ΕΚΔΟΣΕΙΣ

- «Ινστιτούτο του Βιβλίου - Α. Καρδαμίτσας: Μανόλης Μελάς «Η αρχαιολογία σήμερα (κοινωνική - πολιτισμική θεωρία, ανθρωπολογία και αρχαιολογική ερμηνεία)» πρόλογος Γιώργου Χουρμουζιάδη. Ενδιαφέρουσα μελέτη σχετικά με την αλλαγή της ιδεαλιστικής «φιλοσοφίας» της αρχαιολογίας σε διαλεκτική επιστήμη στον 20ό αιώνα και κυρίως τις τελευταίες τρεις δεκαετίες του, με την ύπαρξη, και επιστημονική και θεωρητική δράση μαρξιστικής αντίληψης αρχαιολόγων).

- Παπαδήμας: Τζορτζ Κένεντι «Ιστορία της Κλασικής Ρητορικής» (μετάφραση Νίκος Νικολούδης, με επίβλεψη του πανεπιστημιακού καθηγητή Ιωάννη Αναστασίου. Το έργο καλύπτει το κενό στην ελληνική βιβλιογραφία των αρχαιοελληνικών φιλολογικών σπουδών σχετικά με την ελληνική και λατινική ρητορική, από τα ομηρικά χρόνια μέχρι την ύστερη αρχαιότητα). Ζακλίν ντε Ρομιγί «Η οικοδόμηση της αλήθειας Θουκυδίδη» (μετάφραση Σταύρου Βλοντάκη. Μια ακόμα σημαντική μελέτη της πολυγραφότατης Γαλλίδας ελληνίστριας και ακαδημαϊκού). Αντζε Κρουγκ «Αρχαία Ιατρική (επιστημονική και θρησκευτική ιατρική στην αρχαιότητα)» (μετάφραση Ελένη Μανακίδου - Θόδωρος Σαρτζής. Μελέτη εικονογραφημένη με 91 εικόνες. 2η έκδοση).

- «Μεταίχμιο»: Πολ Βιρίλιο «Πόλεμος και Κινηματογράφος» (μετάφραση Τιτίκα Δημητρούλια. Ενδιαφέρουσα μελέτη σχετικά με τη χρήση της κάμερας για την εναέρια αναγνώριση κατά τον Α΄ Παγκόσμιο Πόλεμο, τη χρήση της κατά τους νυχτερινούς βομβαρδισμούς στον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο και τη χρήση της στην εποχή μας καθώς τα πεδία βολής μετατρέπονται σε πλατό). Λεονίντ Τσίπκιν «Καλοκαίρι στο Μπάντεν - Μπάντεν» (μετάφραση Σταυρούλα Αργυροπούλου). Ο συγγραφέας παρακολουθεί το ταξίδι του Φιόντορ Ντοστογιέφσκι και της γυναίκας του Ανα Γκριγόριεβα στην Ευρώπη και την παραμονή τους στο Μπάντεν Μπάντεν και στο περίφημο καζίνο του στο οποίο ο Ντοστογιέφσκι είχε παίξει και παλιότερα, εμπειρία που του ενέπνευσε τον «Παίχτη»). Ρίτσαρντ Ρούσο «Ονειρα και αυταπάτες στο Empire Falls» (μετάφραση Ρένα Χατζούχτ μυθιστόρημα), βραβείο «Πούλιτζερ» 2002). Ιαν Ράνκιν «Οι αναστημένοι» (μετάφραση Αλεξάνδρα Κονταξάκη, αστυνομικό μυθιστόρημα). Αλις Μούνρο «Μ' αγαπάει δε μ' αγαπάει» (μετάφραση Σοφία Σκουλικάρη, διηγήματα).

- Σάκκουλας: Στη νέα σειρά «Δίκαιο και κοινωνία στον 21ο αιώνα» κυκλοφόρησαν: Λίλιαν Μήτρου «Το δίκαιο στην κοινωνία της πληροφορίας» (μελέτη) Πελοπίδας Δόνος «Η αρχή προστασίας προσωπικών δεδομένων και η επαύξηση της προστασίας δικαιωμάτων» (μελέτη). Μιχαήλ Κ. Βηλαράς «Κοινοτικός δικαστής και αποτελεσματική δικαστική προστασία ιδιωτών: παρόν και μέλλον» (μελέτη. Και οι τρεις μελέτες απευθύνονται σε ειδικούς και μη) «Δελτίο Νομολογίας 2001» (επιμέλεια Φωτεινής Παλαιολόγου. Το δελτίο αυτό περιλαμβάνει περιλήψεις ποικίλων αποφάσεων του Διοικητικού Πρωτοδικείου Θεσσαλονίκης κατά το 2000 για δικονομικά θέματα, αλλά και δημόσια έργα και διοικητικές συμβάσεις). Στέργιου Αλεξιάδη «Ανακριτική» (μελέτη για τα προβλήματα της ανάκρισης του εγκλήματος στην ποινική δίκη. 5η έκδοση). Κώστα Μ. Σταμάτη «Σχολιασμός δικαστικής απόφασης» (μελέτη - σχολιασμός αποφάσεων ως είδος του νομικού λόγου). Ιωάννη Στ. Μακρή «Μεταφορά συντελεστή δόμησης» (μελέτη για την εξέλιξη του νομοθετικού πλαισίου για τη μεταφορά συντελεστή δόμησης, με συγκριτική αξιολόγηση όλων των σχετικών προϋφισταμένων νόμων και Π.Δ). Ιωάννα Κική «Η ελευθερία των οπτικοακουστικών μέσων» (μελέτη για τη συνταγματική κατοχύρωση των ΜΜΕ). Γιάννη Σταύρου «Εκσυγχρονιστικές παρεμβάσεις του ιδιωτικού τομέα στην υπηρεσία της οικονομικής ανάπτυξης (καταγράφονται και παρουσιάζονται φορείς στήριξης επιχειρήσεων, και εθνικοί και διεθνείς οργανισμοί που ασχολούνται με τα Βαλκάνια και έχουν την έδρα τους στη Θεσσαλονίκη). Γεωργίου Νούσκαλη «Η ποινική προστασία του προγράμματος Η/Υ στο Ν. 2121/1993» (μελέτη που αφορά και στην προστασία των πνευματικών δημιουργημάτων γενικά και του Η/Υ ειδικότερα). Κώστα Γαζετά «Παραπλανητική διαφήμιση» (μελέτη για την προστασία του καταναλωτή από τις αυθαιρεσίες της αγοράς).

- Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας: «Modern Greek Writing» (ανθολογία, σε αγγλόφωνη έκδοση, αντιπροσωπευτικών κειμένων πενήντα Νεοελλήνων ποιητών και πεζογράφων, η οποία υπογράφεται από τον καθηγητή Ντέιβιντ Ρικς. Η έκδοση χρηματοδοτήθηκε από το ΥΠΠΟ).

- Εθνικό Μετσόβειο Πολυτεχνείο: Ilya Prigogine «Είναι το μέλλον δεδομένο;» (πρόλογος πρύτανη ΕΜΠ, Θεμιστοκλή Ξανθόπουλου, έκδοση αφιέρωμα στον επίτιμο διδάκτορα του ΕΜΠ φυσικό Ilya Prigogine).

- «Κανίσκιον Φιλίας» τιτλοφορείται ο τιμητικός τόμος για τον Γκι - Μισέλ Σονιέ, τον Γάλλο ελληνιστή, λάτρη της ελληνικής δημοτικής ποίησης, της λαϊκής τέχνης και της νεοελληνικής λογοτεχνίας. (Επιμέλεια Εμμανουέλ Μοζέ - Καραγιάννις - Ελευθερία Γιακουμάκη. Το βιβλίο διανέμει το Μουσείο Μπενάκη).

- «Παρασκήνιο»: Ηλίας Στάβερης «Οικοδόμοι (Ηρωικοί αγώνες μιας 7ετίας 1960-1967» (μαρτυρία των συνδικαλιστικών αγώνων των οικοδόμων).

- «Παρουσία» (επιθεώρηση λόγου και τέχνης της Ενωση Αιτωλοακαρνάνων Λογοτεχνών, τεύχος 23).

- «Βιβλιοφιλία (τριμηνιαίο περιοδικό έρευνας και ιστορίας του βιβλίου, τεύχος 100).

ΝΕΕΣ ΕΚΔΟΣΕΙΣ
«Η οικιακή βοηθός»

Ο Ζακ είναι ένας ηχολήπτης που ζει εδώ και μερικά χρόνια σε μια ήσυχη γειτονιά του Παρισιού. Πριν από μερικούς μήνες τον εγκατέλειψε η γυναίκα του. Η νέα ζωή του ως εργένης έχει μπει σε μια μονότονη κατάσταση, καθώς μοιράζει το χρόνο του μεταξύ της δουλειάς του, ενός μπιστρό στη γωνία του σπιτιού του και του ακατάστατου διαμερίσματός του.

Μια μέρα βλέπει μια αγγελία: «Νεαρή γυναίκα προσφέρει οικιακή εργασία». Σε λίγο χρονικό διάστημα βρίσκεται στο σπίτι του να μοιράζεται το χρόνο του με τη Λόρα, μια νεαρή από τα περίχωρα του Παρισιού. Καθώς οι μέρες κυλούν, ο Ζακ ανακαλύπτει ξανά την ομορφιά της ζωής. Με τη Λόρα να μένει στο διαμέρισμά του, ο Ζακ διχάζεται μεταξύ παρόντος και παρελθόντος και αναρωτιέται αν θα πρέπει να ενδώσει σε έναν καινούριο έρωτα. Αν έχει το κουράγιο και τη γενναιοδωρία να ανταποκριθεί, αν είναι πλέον κατάλληλος για ένα τέτοιο φρέσκο ξεκίνημα...

Τα αντίθετα έλκονται ή ο φόβος της μοναξιάς σε κάνει έτοιμο για όλα. Την απάντηση μπορεί να τη δώσει μόνο μια οικιακή βοηθός...

Η ταινία του Κλοντ Μπερί έχει λίγο απ' όλα και σχεδόν τίποτα. Ξεκινάει μια χαρά, φτάνει στη μέση αξιοπρεπέστατα και τερματίζει χωρίς να έχεις καταλάβει τίποτα...

Το «στόρι» είναι απλό, αλλά το έχουμε δει σε πολλές επαναλήψεις. Ενας ώριμος άντρας ερωτεύεται μια πιτσιρίκα. Από τη μία ο Κλοντ Μπερί θέλει να παίξει στην «επιφάνεια» με ωραίες εικόνες και γλυκές ερωτικές στιγμές και από την άλλη θέλει να φτάσει στο βάθος και να λύσει υπαρξιακά προβλήματα. Στο τέλος χωρίζεται στα δύο και κάνει μισά πράγματα...

Η «Οικιακή βοηθός» όλο γλύκα και όλο νάζι (από τα θετικά της ταινίας) έχει καλά στοιχεία και προσεγμένη σεναριακή δομή στο χτίσιμο των χαρακτήρων, αλλά γίνεται κουραστική και φλυαρεί χωρίς λόγο γιατί δεν έχει «κέντρο βάρους».

Αν είστε φανατικοί της γαλλικής κουλτούρας, υπάρχει ένας λόγος για να το δείτε, αν όχι, σκεφτείτε το...

«One Femme De Menage». Ερωτική περιπέτεια γαλλικής παραγωγής 2002. Σκην. Κλοντ Μπερί. Με τους: Ζαν-Πιερ Μπακρί, Εμιλι Ντέκεν, Κατρίν Μπρεγιά, Μπριζίτ Κατιγιόν, Ζακ Φραντς, Αλεξ Αμπαντί.

«Γυαλιά - καρφιά»

Τα «Γυαλιά - καρφιά» είναι η ιστορία δύο τύπων, του Μολτ και του δεσμοφύλακά του, Ρέτζιο, και της περιπέτειάς τους που κορυφώνεται όταν ο πρώτος με τη βοήθεια του δεύτερου κερδίζει σε μια λοταρία δεκαπέντε εκατομμύρια.

Στο σκηνικό αυτό μπαίνουν και άλλα πρόσωπα και καταστάσεις, που κάνουν αυτή την ταινία ένα αναπάντεχο ξέφρενο ράλι: Η σύζυγος του Ρέτζιο που πηγαίνει στην Αφρική, ο ορκισμένος εχθρός του Μολτ, Τουρκ, ο σωματοφύλακάς του. Ενας γίγαντας με ατσάλινα δόντια, μια ορδή από εξαγριωμένους Τουαρέγκ, ένα κυνηγητό αυτοκινήτων στην έρημο.

Οπως λέει ο ένας από τους δύο σκηνοθέτες: στο «Γυαλιά - καρφιά» χρησιμοποιούνται φόρμουλες της δεκαετίας του '80, οι οποίες εκσυγχρονίζονται με μια εντυπωσιακή διαπλοκή από στιλ.

Ενα μείγμα από κλασικά στοιχεία γαλλικών κομεντί με σύγχρονους χαρακτήρες, βασισμένα σε μια τρελή ιστορία...

Οι σκηνοθέτες Αλέν Μπερμεριέν και Φρεντερίκ Φορεστιέρ, δένουν με επιδέξιο τρόπο ακραίους χαρακτήρες με συναίσθημα και τρυφερότητα, αν και οι καταστάσεις είναι τραβηγμένες, τα πάντα είναι δικαιολογημένα. Και το ένα δένει με το άλλο, χωρίς η δράση να γίνεται κουραστική και εξωπραγματική.

Το «Γυαλιά - καρφιά» είναι μια κωμωδία παρεξηγήσεων, χτισμένη πάνω σε αντιθέσεις και διαφορετικές κουλτούρες, ήρωες που τραβάνε τα πάνδεινα και κάνουν τα πάντα για να σώσουν τη ζωή τους και τα όνειρά τους... Αν και δεν είναι η κωμωδία που θα σου μείνει για πάντα και θα θυμάσαι τις καυτές ατάκες για πολύ καιρό, διαθέτει μια αξιοπρέπεια και την κάνει αξιοπρόσεκτη, γιατί έχει συναίσθημα και λίγο από μεσογειακό ταμπεραμέντο. Οι δυο πρωταγωνιστές δίνουν τον καλύτερο εαυτό τους και η σκηνοθεσία είναι άψογη...

Το «Γυαλιά - καρφιά» χαλαρώνειν και χαρίζει δυο ευχάριστες ώρες.

«Le Boulet». Κωμωδία γαλλικής παραγωγής 2002. Σκην. Αλέν Μπερμεριέν - Φρεντερίκ Φορεστιέρ. Με τους: Ζεράρ Λανβέν, Μπενουά Πελβούρντ, Χοσέ Γκαρσία, Ρόσι Ντε Πάλμα, Τζίμον Χουνσού, Γκάρι Τιπλέιντι.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ