ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 11 Σεπτέμβρη 2024
Σελ. /28
ΠΑΙΔΕΙΑ
Με όνειρα και πολλές αγωνίες το πρώτο κουδούνι της σχολικής χρονιάς

Με αγωνίες από γονείς, εκπαιδευτικούς, μαθητές, κυβερνητικά μέτρα που τις εντείνουν αντί να ικανοποιούν τις σύγχρονες πραγματικές ανάγκες, αλλά και συλλογικές διεργασίες για την υπεράσπιση των μορφωτικών δικαιωμάτων, χτυπά σήμερα το πρώτο κουδούνι στα σχολεία.

Η εικόνα της νέας σχολικής χρονιάς έχει διαμορφωθεί ήδη μέσα από ένα πλέγμα μέτρων που στο επίκεντρό τους έχουν την αντιμετώπιση των σύγχρονων αναγκών σαν να είναι κόστος, τη θεσμοθέτηση μέτρων που φτωχαίνουν το σχολείο τόσο σε γνώση όσο και σε πόρους. Παρά την προσπάθεια της κυβέρνησης να εμφανίσει εικόνα αναβάθμισης και εκσυγχρονισμού, οι ίδιοι οι φορείς των εκπαιδευτικών και των γονιών έχουν αναδείξει την πραγματικότητα, που περιλαμβάνει:

Χρηματοδότηση της Παιδείας συνολικά πίσω από τις ανάγκες, με αποτύπωμα στις σχολικές υποδομές και στη στελέχωση των σχολείων. Η εφαρμογή του μέτρου κατάργησης των σχολικών επιτροπών για όσους δήμους διαθέτουν κάτω από 100 σχολεία στον χώρο ευθύνης τους, η μη καταβολή της τρίτης δόσης της κρατικής χρηματοδότησης για το 2024 έχουν αποτέλεσμα άδεια ταμεία στα σχολεία, με το πρόβλημα να αναδεικνύεται σε διάφορους δήμους. Για την αντιμετώπιση των γερασμένων σχολικών υποδομών, η κυβέρνηση επιχειρεί να μας γυρίσει 200 χρόνια πίσω, στην εποχή των «μεγαλοευεργετών», τάζοντας χορηγίες αντί για γενναία κρατική χρηματοδότηση.

Οι αντιπαιδαγωγικές συμπτύξεις και συγχωνεύσεις έρχονται ως ένα ακόμα χτύπημα στα μορφωτικά δικαιώματα, με την κυβέρνηση να τις υπερασπίζεται προκλητικά όσο δυναμώνουν οι φωνές που ζητούν να μην προχωρήσουν. Μιλώντας μάλιστα χτες σε τηλεοπτικό σταθμό η υφυπουργός Παιδείας, Ζ. Μακρή, δήλωσε ότι «έχουμε 61.000 τμήματα και ούτε 1.600 δεν είναι αυτά τα οποία θα συγχωνευτούν», λες και είναι λίγα, λες και μπορεί να ονομαστεί «εξορθολογισμός» το στοίβαγμα 25 μαθητών ανά τμήμα στην Πρωτοβάθμια και 27 μαθητών στη Δευτεροβάθμια, ιδιαίτερα όταν ανάμεσά τους υπάρχουν παιδιά με διαγνωσμένες μαθησιακές δυσκολίες, ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες κ.λπ. Μάλιστα, η κυβέρνηση επικαλείται τον περιβόητο ευρωπαϊκό μέσο όρο μαθητών - εκπαιδευτικών, αποκρύπτοντας ότι στην Ελλάδα υπάρχουν γεωγραφικές ιδιαιτερότητες, όπως νησιωτικές και απομακρυσμένες περιοχές με μικρό αριθμό μαθητών στο σχολείο. Ετσι η κυβέρνηση κάνει ένα αυθαίρετο άθροισμα μαθητών - εκπαιδευτικών και στη συνέχεια εμφανίζει ένα παραπλανητικό πηλίκο. Επίσης, επικαλείται το δημογραφικό για να «αιτιολογήσει» τις συγχωνεύσεις τμημάτων και τη σαρδελοποίηση, όταν ο συνολικός αριθμός μαθητών δεν μεταβάλλεται. Αν πράγματι αιτία ήταν το δημογραφικό, τότε θα έπρεπε απλά να δημιουργούνται λιγότερα τμήματα στις πρώτες τάξεις και όχι βέβαια να συμπτύσσονται ήδη υπάρχοντα τμήματα στα ανώτατα όρια που προβλέπει ο απαράδεκτος νόμος.

Στο σχολείο συναντιούνται οι μισθοί πείνας των εκπαιδευτικών και των υπόλοιπων εργαζομένων με τις αυξημένες οικονομικές απαιτήσεις της κατά τ' άλλα δημόσιας δωρεάν Εκπαίδευσης. Και προκλητικά στο αίτημα για καλύτερο σχολείο που να μορφώνει, η κυβέρνηση απαντά με «ψηφιακά» σχολεία και φροντιστήρια, επικαλούμενη μάλιστα την ισότητα της πρόσβασης στην Εκπαίδευση.

Στα παραπάνω προστίθεται η προσπάθεια για δημιουργία ενός σχολείου ακόμα πιο ταξικού και κατηγοριοποιημένου, που βρίσκει απέναντί της έναν διαρκή αγώνα από τους εκπαιδευτικούς.

«Τώρα είναι ώρα να προτάξουμε δυναμικά τις ανάγκες των παιδιών»

«Μια νέα σχολική χρονιά ξεκινά και οι μαθητές και οι μαθήτριες θα περάσουν για άλλη μία φορά την πόρτα του σχολείου γεμάτοι όνειρα, αλλά και αγωνίες. Εμείς, οι γονείς τους, τους καμαρώνουμε, αλλά ταυτόχρονα αγωνιούμε μαζί τους», τονίζει η Ανώτατη Συνομοσπονδία Γονέων Μαθητών Ελλάδας (ΑΣΓΜΕ) που, απέναντι στα προβλήματα με τα οποία ξεκινά άλλη μια σχολική χρονιά, καλεί: «Τώρα είναι ώρα εμείς οι γονείς μέσα από τους Συλλόγους Γονέων, τις Ενώσεις, τις Ομοσπονδίες και κάτω από τον πανελλαδικό συντονισμό της ΑΣΓΜΕ, να προτάξουμε ακόμα πιο δυναμικά τις ανάγκες των παιδιών μας για σύγχρονη, ολόπλευρη, ενιαία αποκλειστικά δημόσια και δωρεάν μόρφωση».

Οπως σημειώνει μεταξύ άλλων, «δυστυχώς για άλλη μια χρονιά βρισκόμαστε μπροστά σε μεγάλα εμπόδια. Η υποχρηματοδότηση των σχολείων καλά κρατεί κι όλο μας ζητάνε να βάζουμε πιο βαθιά το χέρι στην τσέπη για να καλύψουμε τις σχολικές ανάγκες των παιδιών μας. Κι όλο η κυβέρνηση "πετάει το μπαλάκι" στους γονείς και στην ατομική ευθύνη για να κρύψει τις δικές της ευθύνες για την ομαλή λειτουργία των σχολείων. Παράλληλα, έχουμε μπροστά μας και την υλοποίηση των αντιεκπαιδευτικών νόμων που κάνουν το σχολείο "οικονομικά ανεξάρτητο" και πλήρως εξαρτημένο από την τσέπη των γονιών και τη μόρφωση αποσπασματική διασπώντας τον ενιαίο χαρακτήρα της, κατηγοριοποιώντας ακόμα και τους ίδιους τους μαθητές. Κλιμακώνεται η επίθεση στις μορφωτικές ανάγκες των παιδιών μας. Ο "κόφτης" στους διορισμούς είναι η ουσία του "ψηφιακού σχολείου". Αντικαθιστούν τη διά ζώσης εκπαιδευτική διαδικασία με ηλεκτρονικά μαθήματα για να μη διορίζουν εκπαιδευτικούς».

Πρώτο αγωνιστικό ραντεβού για τους μαθητές

«Ο υπουργός μίλησε... Τώρα ήρθε η δική μας σειρά!», σημειώνει η Συντονιστική Επιτροπή Μαθητών Αθήνας, που εύχεται καλή σχολική χρονιά και δίνει «το πρώτο αγωνιστικό ραντεβού της χρονιάς» σε κινητοποιήσεις έξω από Διευθύνσεις Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και δήμους την Παρασκευή 13 Σεπτέμβρη.

«Το υπουργείο Παιδείας αλλά και ο πρωθυπουργός μάς προκαλούν, όμως, γιατί ακόμα μια χρονιά λένε πως έχουν πάρει μέτρα και όλα θα είναι καλά στα σχολεία μας. Ομως, τόσα χρόνια, όποιος και να είναι υπουργός και κυβέρνηση, όλο "αλλαγές" ακούμε και μέτρα που παίρνονται και όμως το σχολείο μας κάθε χρόνο ανοίγει χειρότερο από την προηγούμενη χρονιά!», σημειώνει σχετικά με τα 11 μέτρα που ανακοίνωσε για τα σχολεία η κυβέρνηση για τη δήθεν βελτίωσή τους και αντιτάσσει τις ακόμα περισσότερες πραγματικές ανάγκες.

Αναδεικνύοντας τα ζητήματα των συγχωνεύσεων και της κάλυψης των κενών, τα αιτήματα για κατάργηση της Τράπεζας Θεμάτων και της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής, μέτρα για την ασφάλεια των σχολικών κτιρίων και υποδομών, οι μαθητές διεκδικούν επίσης ενισχυτική διδασκαλία «κανονική», live και δωρεάν, δωρεάν σνακ στους μαθητές και μείωση των τιμών στα σχολικά κυλικεία με κατάργηση του ΦΠΑ.

Αγωνιστικές διεργασίες στους εκπαιδευτικούς

«Το "πρώτο κουδούνι" της φετινής σχολικής χρονιάς βρίσκει όλη την εκπαιδευτική κοινότητα ανήσυχη, προβληματισμένη αλλά και οργισμένη, τόσο για την εκπαιδευτική πραγματικότητα που διαμορφώνεται, όσο και για τα μεγάλα οικονομικά και κοινωνικά προβλήματα που απασχολούν κάθε οικογένεια», σημειώνει μεταξύ άλλων η ΔΟΕ. Η Ομοσπονδία των εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης αναφέρεται στην «ακόμα μεγαλύτερη υποβάθμιση που προωθεί η πολιτική των συγχωνεύσεων - συμπτύξεων», στις «ακατάλληλες και σε πολλές περιπτώσεις επικίνδυνες σχολικές υποδομές, πολλές από τις οποίες έχουν πάνω από 20 χρόνια να ελεγχθούν για την αντοχή τους στον σεισμό», «στα μεγάλα κενά και τις ελλείψεις, παρά τους διορισμούς που πανηγυρίζει η κυβέρνηση», «στους εκπαιδευτικούς που κοιμούνται σε αυτοκίνητα και σκηνές σε διάφορες περιοχές της χώρας εν έτει 2024», «στους μισθούς πείνας των 776 ευρώ στους νεοδιόριστους, πιο λίγο και από τον βασικό μισθό στον ιδιωτικό τομέα». Η ΔΟΕ έχει καλέσει σε κύκλο έκτακτων Γενικών Συνελεύσεων των Συλλόγων από 11 έως 27 Σεπτέμβρη και Ολομέλεια Προέδρων στις 30 Σεπτέμβρη, με εισήγηση για απεργιακή απάντηση του κλάδου στις αρχές Οκτώβρη.

Ευθύνη απέναντι στα παιδιά μας να παλέψουμε για το σχολείο που έχουν ανάγκη

«Οσα "καλάθια του μαθητή", όσους "διαδραστικούς πίνακες", όσες "ηλεκτρονικές πλατφόρμες" κι αν διαφημίσει η κυβέρνηση, δεν μπορεί να κρύψει ότι - όπως και οι προηγούμενες κυβερνήσεις - υλοποιεί την πολιτική της Ευρωπαϊκής Ενωσης, που δεν έχει ως κριτήριο τις μορφωτικές ανάγκες των παιδιών μας, αλλά τη στήριξη της κερδοφορίας των επιχειρηματικών ομίλων», σχολιάζει μεταξύ άλλων η Ομοσπονδία Γυναικών Ελλάδας (ΟΓΕ) σε ανακοίνωσή της για το άνοιγμα των σχολείων και συνεχίζει: «Με αυτές τις κατευθύνσεις σχεδιάζουν και προχωρούν σε σχολεία πολλών ταχυτήτων, εξαρτημένα από την οικονομική κατάσταση των γονιών, που βάζουν όλο και πιο βαθιά το χέρι στην τσέπη για τη μόρφωση των παιδιών τους. Θέλουν μαθητές πολλών ταχυτήτων για να προετοιμάσουν τους αυριανούς φθηνούς και "ευέλικτους" εργαζόμενους».

«Η ατομική και συλλογική μας ευθύνη απέναντι στα παιδιά μας υπαγορεύει να μη συμβιβαστούμε με αυτήν τη βαρβαρότητα, αλλά μαζί να παλέψουμε για το σχολείο που έχουν ανάγκη», επισημαίνει μεταξύ άλλων η ΟΓΕ.

Αντί η κυβέρνηση να αντιμετωπίσει το τεράστιο κόστος σπουδών γενικεύει τα δίδακτρα

Ανακοίνωση της ΤΕ Πανεπιστημίων Θεσσαλονίκης του ΚΚΕ και της ΠΟ ΑΕΙ Θεσσαλονίκης της ΚΝΕ με αφορμή νέο ξενόγλωσσο προπτυχιακό με δίδακτρα στο ΠΑΜΑΚ

Κοινή ανακοίνωση για την ίδρυση αγγλόφωνου προπτυχιακού προγράμματος σπουδών με δίδακτρα στο Τμήμα Λογιστικής και Χρηματοοικονομικής του Πανεπιστημίου Μακεδονίας εξέδωσαν η ΤΕ Πανεπιστημίων Θεσσαλονίκης του ΚΚΕ και η ΠΟ ΑΕΙ Θεσσαλονίκης της ΚΝΕ.

«To συγκεκριμένο προπτυχιακό πρόγραμμα σπουδών "BSc in Accounting and Finance" (Τμήμα Λογιστικής και Χρηματοοικονομικής) είναι το δεύτερο με δίδακτρα στη Θεσσαλονίκη, μετά από την ίδρυση του αγγλόφωνου προγράμματος στο Τμήμα Ιατρικής του ΑΠΘ το 2021. Τα δίδακτρα μάλιστα για την "αγορά" του τίτλου σπουδών θα φτάνουν το ποσό των 16.800 ευρώ!», αναφέρει η ανακοίνωση και τονίζει πως «η εξέλιξη αυτή έρχεται να επιβεβαιώσει ότι όλοι οι νόμοι των τελευταίων ετών που ψήφισαν οι κυβερνήσεις ΝΔ - ΠΑΣΟΚ - ΣΥΡΙΖΑ, ακολουθώντας τις Οδηγίες της ΕΕ, οδηγούν βήμα - βήμα στην εμβάθυνση της εμπορευματοποίησης της Ανώτατης Εκπαίδευσης. Αποδεικνύεται ότι ο απαράδεκτος νόμος για την ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων θα γενικεύσει τη λειτουργία με όρους ανταγωνισμού και κόστους - οφέλους των ίδιων των δημόσιων ΑΕΙ. Στην παρουσίαση του προγράμματος σπουδών μάλιστα η Πρυτανεία του ΠΑΜΑΚ "περηφανεύτηκε" και για το γεγονός ότι το Ιδρυμα θα καταφέρει να ανταγωνιστεί επαρκώς αντίστοιχα ιδιωτικά, αρκεί "οι κανόνες ανταγωνισμού να είναι κοινοί για όλους"».

«Αντί η κυβέρνηση και το υπουργείο Παιδείας να μεριμνήσει για το τεράστιο κόστος σπουδών που βαραίνει τους φοιτητές και τις οικογένειές τους. Αντί να πάρει μέτρα για τη στέγαση των φοιτητών (στις εστίες του ΠΑΜΑΚ υπάρχουν 108 κλίνες διαθέσιμες για περίπου 14.000 φοιτητές), τη φοιτητική μέριμνα, ή το κτιριακό πρόβλημα (που ειδικά στο ΠΑΜΑΚ είναι ιδιαίτερα οξυμένο)», σημειώνεται μεταξύ άλλων και υπογραμμίζεται ότι το ΚΚΕ και η ΚΝΕ θα πρωτοστατήσουμε στον αγώνα για:

-- Να μπορούν να σπουδάζουν όλοι οι φοιτητές χωρίς εμπόδια, για αποκλειστικά δημόσιες σύγχρονες σπουδές, για Παιδεία κοινωνικό αγαθό και όχι εμπόρευμα.

-- Την κατάργηση των διδάκτρων στο ξενόγλωσσο πρόγραμμα προπτυχιακών σπουδών.

-- Την κατάργηση όλων των διδάκτρων στα μεταπτυχιακά προγράμματα σπουδών.

Δυναμώνουμε τη διεκδίκηση και την οργάνωση για ένα ριζικά διαφορετικό πανεπιστήμιο, που να μορφώνει ολοκληρωμένα με βάση τις σύγχρονες εξελίξεις στα επιστημονικά αντικείμενα, με το πτυχίο να αποτελεί μοναδική προϋπόθεση για δουλειά με σύγχρονα δικαιώματα».

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Μια μέρα πριν τον αγιασμό ενημερώθηκαν ότι αλλάζουν σχολείο!

Το υπουργείο Παιδείας δεν ενέκρινε τα ολιγομελή τμήματα προσανατολισμού σε έξι ΓΕΛ και μετακινεί τους μαθητές σε άλλα ΓΕΛ

Στα κάγκελα βρίσκονται γονείς και μαθητές 6 Γενικών Λυκείων του δήμου Θεσσαλονίκης, μετά την απόφαση του υπουργείου Παιδείας και των υπηρεσιών του να μην εγκρίνουν ολιγομελή τμήματα προσανατολισμού στη Β' και Γ' Τάξη, επιβάλλοντας στους μαθητές τη μεγαλύτερη ποινή του σχολικού κανονισμού: Αυτή της αλλαγής σχολικού περιβάλλοντος.

Στο όνομα του κόστους και του «εξορθολογισμού» το υπουργείο Παιδείας διώχνει τους μαθητές από τα σχολεία τους και συγκεκριμένα από το 2ο, 3ο, 4ο, 11ο, 16ο και 17ο ΓΕΛ. Οι Διευθύνσεις των σχολείων ενημερώθηκαν αργά το βράδυ της Δευτέρας και χτες μέχρι το μεσημέρι ενημέρωσαν με τη σειρά τους τους γονείς των μαθητών. Δηλαδή, λιγότερες από 24 ώρες πριν την έναρξη της σχολικής χρονιάς, το υπουργείο και οι υπηρεσίες του κάνουν άνω κάτω τις ζωές δεκάδων μαθητών και των γονιών τους.

Μαθητές, γονείς και εκπαιδευτικοί προετοιμάζουν κινητοποιήσεις σήμερα το πρωί την ώρα του αγιασμού στα σχολεία τους και προσανατολίζονται σε συντονισμένη κινητοποίηση στη Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ανατολικής Θεσσαλονίκης.

Με τις μετακινήσεις μαθητών στα σχολεία υποδοχής θα δημιουργηθούν μεγάλα τμήματα γενικής παιδείας και κατεύθυνσης τόσο στη Β' όσο και στη Γ' Λυκείου, στο πλαίσιο της πολιτικής του υπουργείου για 25άρια και 28άρια τμήματα.

«Είμαι ο Βασίλης, η Σίσσυ, ο Κωστής, η Δέσποινα, ο Γιώργος, ο Κωνσταντίνος, η Ελπίδα, η Βίκυ και αγωνίζομαι να μην γίνω ένας αριθμός... (...) είναι πραγματικά εξωφρενικό. Μας βάζουν στη διαδικασία να επιλέξουμε ανάμεσα στην αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος ή στην αλλαγή κατεύθυνσης. (...) Είμαστε μαθητές τρίτης Λυκείου, πράγμα που σημαίνει ότι ήδη βρισκόμαστε σε μια πολύ δύσκολη θέση ψυχολογικά αλλά και σωματικά. Αυτή η απόφαση μας επιβαρύνει ακόμα περισσότερο, φέρνοντάς μας σε μια ακόμη πιο δυσάρεστη θέση», επισημαίνουν γλαφυρά οι μαθητές του τμήματος ανθρωπιστικών σπουδών της Γ' τάξης του 2ου ΓΕΛ.

ΚΛΕΙΣΤΑ ΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ ΣΗΜΕΡΑ ΣΤΗΝ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΑΝΑΤ. ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ - ΘΡΑΚΗΣ
Με το «καλημέρα σας»... ομολογία για την έλλειψη αντιπλημμυρικών έργων

Με το καλημέρα σας... κλειστά θα παραμείνουν σήμερα Τετάρτη, πρώτη μέρα λειτουργίας, τα σχολεία σε ολόκληρη την Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης.

Με έκτακτη απόφαση του περιφερειάρχη Χριστόδουλου Τοψίδη, ανακοινώθηκε χτες ότι τα σχολεία όλων των βαθμίδων Εκπαίδευσης στην Ανατ. Μακεδονία και Θράκη δεν θα λειτουργήσουν σήμερα, λαμβάνοντας υπόψη το επικαιροποιημένο δελτίο επικίνδυνων καιρικών φαινομένων για την Ανατ. Μακεδονία και Θράκη, που εξέδωσε η Εθνική Μετεωρολογική Υπηρεσία, το οποίο προβλέπει «επιδείνωση του καιρού με κατά τόπους ισχυρές βροχές και καταιγίδες, οι οποίες θα συνοδεύονται τοπικά από μεγάλη συχνότητα κεραυνών, χαλαζοπτώσεις και ισχυρούς ριπαίους ανέμους».

Η απόφαση, πάντως, αν μη τι άλλο αποτελεί την πλήρη ομολογία των τοπικών αρχών για την παντελή έλλειψη έργων ουσιαστικής αντιπλημμυρικής προστασίας των κατοίκων και των λαϊκών οικογενειών, στο πλαίσιο μιας πολιτικής που δεν δίνει προτεραιότητα στις λαϊκές ανάγκες και αντιμετωπίζει ως «κόστος» τα μέτρα που προστατεύουν την ανθρώπινη ζωή από τα φυσικά φαινόμενα των πλημμυρών και των πυρκαγιών.

Κάπως έτσι η έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς στην Περιφέρεια μεταφέρεται για αύριο, ενώ αναστέλλεται κατά τόπους και η λειτουργία παιδικών και βρεφονηπιακών σταθμών.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ