ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 12 Ιούνη 1999
Σελ. /28
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Η τελευταία Μπιενάλε του 20ού αιώνα

ΒΕΝΕΤΙΑ (Της απεσταλμένης μας Αριστούλας ΕΛΛΗΝΟΥΔΗ). -

Βροχερή η Βενετία στα χτεσινά, επίσημα εγκαίνια του ελληνικού περιπτέρου στην 48η, την τελευταία του 20ού αιώνα, Μπιενάλε, την "ανοιχτή" σ' όλες τις αισθητικές τάσεις φόρμες - μέσα - υλικά, σ' όλες τις ηλικίες καλλιτεχνών και ισότιμης εκπροσώπησης των δύο φύλων. Τα εγκαίνια του εθνικού περιπτέρου έγιναν, υπό βροχή, στις 12.30 μ.μ. από την υπουργό Πολιτισμού Ελισάβετ Παπαζώη, παρούσης της εθνικής επιτρόπου Αννας Καφέτση και των τριών συμμετεχόντων καλλιτεχνών: Των Ευανθίας Τσαντίλα, Δανάης Στράτου καιΚώστα Βαρώτσου. Τριών καλλιτεχνών των νεότερων καλλιτεχνικών γενεών του τόπου μας (οι δύο γυναίκες γεννημένες στη δεκαετία του '60 και ο Κ. Βαρώτσος στη δεκαετία του '50), των οποίων η επιλογή, όπως πιστεύει η υπουργός Πολιτισμού, "εντάσσεται" και "ανταποκρίνεται πλήρως" στο θέμα και το πνεύμα της 48ης Μπιενάλε. Στο "d' APERTutto" όπως λέγεται στα ιταλικά, σηματοδοτώντας τους "ανοιχτούς ορίζοντες" χωρίς αισθητικές και φυλετικές "διακρίσεις", της φετινής διοργάνωσης.

Κατά την Αννα Καφέτση, η επιλογή των τριών καλλιτεχνών μας αντιστοιχεί στην ανάγκη επέκτασης της ελληνικής συμμετοχής "σε νέα καλλιτεχνικά πεδία και πολλές νέες παραμέτρους, όπως αυτές αναδεικνύονται μέσα από τη σύγχρονη καλλιτεχνική παραγωγή". Κριτήριο της επιλογής τους ήταν ότι "και οι τρεις μέσα από τη μεγαλύτερη ή μικρότερη χρονικά εμπειρία και καλλιτεχνική σκέψη τους θέτουν ως κεντρικό πρόβλημα τις διαδραστικές σχέσεις του έργου τέχνης με το δομημένο ή φυσικό, κλειστό ή ανοιχτό χώρο, ανεξάρτητο από τους τρόπους και τα μέσα προσέγγισης".

Η Α. Καφέτση συμπυκνώνει με τα παρακάτω λόγια το ήθος, ύψος και χαρακτήρα των τεσσάρων, συνολικά, έργων των τριών καλλιτεχνών μας: "Κατασκευαστική και με έμφαση στη δημόσια και κοινωνική λειτουργία του χώρου, η προσοικείωση του Κώστα Βαρώτσου, χωρο-χρονική και ποιητική η επέμβαση στον αρχιτεκτονικό τόπο της Δανάης Στράτου, εννοιακή και αυτοστοχαστική η αντίστοιχη της Ευανθίας Τσαντίλα".

Φθάνοντας ο επισκέπτης στον περιβάλλοντα χώρο του ελληνικού περιπτέρου, κτιρίου του 1932, που, χτισμένο με τούβλα, παραπέμπει στην ελληνιστική και βυζαντινότροπη αρχιτεκτονική μας παράδοση - αντικρίζει το υπαίθριο γλυπτό έργο του Κώστα Βαρώτσου. Μια διαφανή γυάλινη κατασκευή "Λαβυρίνθων", που, ανάλογα με την ηλιοφάνεια και την υγρασία της ατμόσφαιρας, σου "παίζει" παιχνίδια φωτός, μέσα από τις αλλεπάλληλες γυάλινες, επικοινωνούσες ή μη, κολόνες.

Διαβαίνοντας τα σκαλιά και την πύλη του κτιρίου, αντικρίζεις το δεύτερο έργο του Κ. Βαρώτσου. Μια τεράστια κατασκευή 12 μ. μήκους και 4 μ. ύψους. Είναι ένα γεφύρι από ιταλικές πλάκες, που θυμίζουν τις πηλιορείτικες.

Περνώντας κάτω από το "γεφύρι" του Βαρώτσου, βλέπει ο επισκέπτης αντικριστά τοποθετημένα τα έργα της Δανάης Στράτου και της Ευανθίας Τσαντίλα να "συνδιαλέγονται" απολύτως μεταξύ τους, με "ψιθύρους" ήχου και φωτός.

Η Δανάη Στράτου παρουσιάζει ένα έργο με τίτλο "Προοπτική νερού". Πρόκειται για μια γλυπτική κατασκευή, βάρους 8 τόνων, που αποτελείται από επάλληλους ανοξείδωτους σωλήνες βάθους 3 μ. τοποθετημένους σε ένα δωμάτιο διαστάσεων 6 μ. βάθους και 4 μ. πλάτους, με κλειστές τις τρεις πλευρές του. Πίσω από τους σωλήνες, από το βάθος του δωματίου προβάλλεται ένα βίντεο που έκανε η καλλιτέχνης, "εικονογραφώντας" αντανακλάσεις του φωτός στο νερό και "ηχογραφώντας" την κίνηση του νερού.

Απέναντι ακριβώς από το χώρο της Δ. Στράτου, βρίσκεται το σκοτεινό "δωμάτιο" της Ευανθίας Τσαντίλα. Ενας χώρος, σχεδόν απόλυτου σκοταδιού, όπου η καλλιτέχνης τοποθέτησε 4 μικρές "εστίες" ακτίνων λέιζερ, που αντανακλώνται σε μικρούς καθρέφτες και μέσα από δύο πολύ μικρές τρύπες στον ένα τοίχο "εξέρχονται" και "εισέρχονται" στο χώρο, σε μια αέναη, αμφίδρομη ροή. Πρόκειται για ένα έργο δουλεμένο με κομπιούτερ και λέιζερ. Ενα έργο διαλογισμού γύρω από τη λειτουργία της φύσης και του ανθρώπου, από το σκοτάδι στο φως, και αντίστροφα.

Σημειώνουμε ότι, στα πλαίσια της Μπιενάλε, ο διευθυντής της, Χάραλντ Ζίμαν, διοργάνωσε στο "Αρσενάλε" (στο χώρο του ναυπηγείου) μια τεράστια, επίσης, δικής του επιλογής έκθεση έργων, σε έκταση τεσσάρων στρεμμάτων, με θέμα επίσης το "d' APERTutto. Τη συμπυκνωτική, θα λέγαμε, "ματιά" της τέχνης του 20ού αιώνα, που ανοίγει τα "βλέφαρά" της στον 21ο. Μέσω ποιου, βραβευμένου από τη φετινή Μπιενάλε, καλλιτέχνη θα δοθεί η σκυτάλη στον 21ο αιώνα, θα γίνει γνωστό στα σημερινά επίσημα εγκαίνια της Μπιενάλε από τον δήμαρχο της Βενετίας.

Φωτογραφικές ματιές

"ΡΟΥΑΝΤΑ, να ζεις" είναι ο τίτλος της έκθεσης φωτογραφίας του Γιώργου Τσαρμπόπουλου,που εγκαινιάζεται στις 17 Ιουνίου (7.30μμ) στο Πνευματικό Κέντρο του Δήμου Αθηναίων (Ακαδημίας 50).

Οπως σημειώνει ο Γ. Τσαρμπόπουλος: "Τη μακρινή Ρουάντα τη γνωρίσαμε μέσα από τη φρίκη της γενεοκτονίας ενός εκατομμυρίου ανθρώπων, τα καραβάνια των προσφύγων, την καταστροφή. Σήμερα η Ρουάντα φαντάζει μακρινός απόηχος του παρελθόντος. Οι εικόνες της κάθε τραγωδίας ξεθωριάζουν, καθώς τα φώτα των μέσων ενημέρωσης στρέφονται στο επόμενο δράμα. Θα μένουν πάντα οι άνθρωποι. Της κάθε Ρουάντας. Μόνοι, στον απολογισμό και στην επιστροφή στην καθημερινότητα".

""Ρουάντα να ζεις", ή αλλιώς εικόνες που επιχειρούν να φέρουν στο προσκήνιο τη ζωή που πασχίζει πάνω από τα συντρίμμια. Οπως αυτή καθρεφτίζεται στα βλέμματα των ανώνυμων πρωταγωνιστών της. Βλέμματα άλλοτε αδιαπέραστα, βουβά, πλημμυρισμένα φόβο ή αγωνία, κι άλλοτε χαραμάδες ελπίδας που διεκδικούν μια θέση στο φως".

Στα εγκαίνια της έκθεσης θα μιλήσουν οι: Μίρκα Γόντικα, Παύλος Τσίμας, Βασίλης Καρκατσέλης.Στο πλαίσιο της φωτογραφικής αυτής παρουσίασης στις 22/6 (7μμ) θα πραγματοποιηθεί στρογγυλό τραπέζι με φωτογράφους - φωτορεπόρτερ και θέμα "Ο ανθρώπινος πόνος στην εικόνα".Η έκθεση φωτογραφίας του Γ. Τσαρμπόπουλου θα διαρκέσει έως τις 4 Ιουλίου.

  • Εγκαινιάζεται στις 16 Ιουνίου στο Ζάππειο το "5ο Πολιτιστικό Φωτογραφικό Πενθήμερο '99",που διοργανώνει η "Λέισα Ακάντεμι". Εκτός από τις φωτογραφικές εργασίες των σπουδαστών οι οποίες θα αναπτυχθούν σε θεματικές ενότητες, το πενθήμερο περιλαμβάνει και μια σειρά από άλλες πολιτιστικές δραστηριότητες όπως, μουσικές βραδιές, ηχοράματα με επίκαιρα θέματα και πολλές εκπλήξεις.
Ροκ βραδιά

Ντυμένη στα "χρώματα" του ροκ η αποψινή βραδιά, στο γήπεδο του Απόλλωνα, στη Ριζούπολη, όπου θα δώσουν συναυλία οι "Μετάλλικα".Το γνωστό συγκρότημα του σύγχρονου ροκ, στο πλαίσιο της ευρωπαϊκής περιοδείας του, κάνει μια στάση στην Αθήνα για να παρουσιάσει ένα δυναμικό σόου, αφιερωμένο στους φίλους της μουσικής του. Εξι χρόνια μετά τη μεγάλη συναυλία, που είχαν δώσει οι "Μετάλλικα" στη χώρα μας, επιστρέφουν για να παρουσιάσουν ένα πρόγραμμα με κομμάτια καινούρια και παλιότερα. Το πρόγραμμα της συναυλίας θα καλύψει όλη τη 17χρονη πορεία του γκρουπ, με τραγούδια απ' όλους τους δίσκους του και αρκετές διασκευές, που προέρχονται από το τελευταίο άλμπουμ τους. Οι πόρτες του γηπέδου θ' ανοίξουν στις 6.30μμ. Στη σκηνή (έκτασης 700 τ.μ.), πρώτοι θ' ανεβούν οι "Μάνστερ Μάγκνετ", που επισκέπτονται για πρώτη φορά τη χώρα μας κι έχουν επιλεγεί από τους "Μετάλλικα" για να τους συνοδεύσουν στην περιοδεία. Τα εισιτήρια, μάλλον "αλμυρά" για το κοινό που απευθύνονται, κοστίζουν 8.500 δραχμές.

Την ερχόμενη Τρίτη και Τετάρτη, 15 και 16 Ιουνίου, στις 10 το πρωί, στο Εθνικό Θέατρο (Αγ. Κωνσταντίνου 24 - 26) θα πραγματοποιηθεί ακρόαση για νέους άνδρες ηθοποιούς, με σκοπό την κάλυψη της διανομής του έργου "Ο Βασιλικός" του Μάτεσι, που θα παρουσιαστεί από το Εθνικό κατά την ερχόμενη χειμερινή περίοδο, σε σκηνοθεσία Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου.

Το έργο της Δ. Στράτου "Κολόνες Νερού", με το οποίο συμμετέχει στη 48η Μπιενάλε

Ελληνική διάκριση

Το Α' Βραβείο απέσπασε ο Αντώνης Μυρωδιάς στο 7ο Διεθνές Συμπόσιο Γλυπτικής σε πέτρα, που πραγματοποιήθηκε τον περασμένο μήνα στην κεντρική Γαλλία. Το συμπόσιο που γίνεται κάθε δύο χρόνια, συγκεντρώνει το ενδιαφέρον γλυπτών από όλες τις χώρες του κόσμου. Εννέα γλύπτες (Ισπανία, Γαλλία, Ιρλανδία, Βέλγιο, Ιαπωνία, Γεωργία, Ελλάδα), επιλέχτηκαν για να πραγματοποιήσουν σε μεγάλες διαστάσεις το γλυπτό τους, διαγωνιζόμενοι για ένα από τα δύο μεγάλα βραβεία και το βραβείο κοινού. Θέμα του συμποσίου ήταν "Ποιο θα είναι το παιχνίδι στον 20ό αιώνα;".Ο Αντ. Μυρωδιάς παρουσίασε μια γλυπτική σύνθεση, με αφαιρετικά, εξπρεσιονιστικά στοιχεία, που αποτελείται από έξι μορφές, στην προσπάθειά τους να ανασηκώσουν έναν τεράστιο οφθαλμό.

Ελληνοπακιστανική Φιλία

Καλλιτέχνες από την Ελλάδα και το Πακιστάν ενώνουν τις φωνές τους σήμερα στο Στάδιο Ειρήνης και Φιλίας, σε μια εκδήλωση που διοργανώνουν ο Πολιτιστικός Σύνδεσμος Ελλάδας - Φιλίας και ο Πολιτιστικός Οργανισμός "Μπολάν" υπό την αιγίδα της Πακιστανικής Πρεσβείας.

Στη διάρκεια της εκδήλωσης, θα τιμηθούν Ελληνες καλλιτέχνες, δημοσιογράφοι, καθώς και φορείς. Ανάμεσά τους οι: Μίκης Θεοδωράκης, Ιδρυμα "Μελίνα Μερκούρη", Γιώργος Νταλάρας, Γιώργος Χατζηνάσιος, Θανάσης Πολυκανδριώτης κ.ά.

Το βραβεία θα απονείμουν ο υφυπουργός Εξωτερικών Γρηγόρης Νιώτης και ο υφυπουργός Πολιτισμού του Πακιστάν Μοχάμεντ Αλι.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ