ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 13 Απρίλη 2023
Σελ. /20
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΚΡΙΤΙΚΗ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ
Παζολίνι και Τζόουνς... λόγω ημερών

«Το Κατά Ματθαίον Ευαγγέλιο»
«Το Κατά Ματθαίον Ευαγγέλιο»
Αυτήν τη βδομάδα βγαίνουν ελάχιστες ταινίες στις αίθουσες, οι διανομείς τις αφήνουν όλες για την επόμενη βδομάδα... Ας μιλήσουμε για δυο από αυτές... Η κομεντί «Συγγραφέας Κατά Λάθος» του Μάικλ Μάρεν πραγματεύεται την ιστορία ενός μάστορα που τυχαία έχει το ίδιο όνομα με έναν συγγραφέα και καλείται σε ένα λογοτεχνικό συνέδριο, αποδέχεται την πρόκληση... μέχρι που εμφανίζεται ο κανονικός συγγραφέας... και όλα παίρνουν άλλη τροπή... Η ταινία είναι μεν γλυκύτατη, αλλά δεν ξεφεύγει καθόλου από τη μετριότητα των αντίστοιχων κομεντί... Οσο για τον «Μαγικό Αυλό» του Φλόριαν Ζιγκλ, που στηρίζεται στον Μαγικό Αυλό του Μότσαρτ, ακροβατεί μεταξύ εφηβικής ιστορίας και μιούζικαλ, αλλά και μεταξύ πραγματικότητας και μαγείας τόσο έντονα, που παρά τις καλές προθέσεις και το αξιόλογο καστ, θυμίζει Χάρι Πότερ σε μιούζικαλ και όχι με την ίδια αισθητική...

Η βδομάδα που διανύουμε έχει αφήσει το δικό της σημαντικό αποτύπωμα στον κινηματογράφο, το οποίο συχνά απαρτίζεται από ταινίες όχι αυστηρά θρησκευτικού περιεχομένου, που διαδραματίζονται την περίοδο της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας. Ετσι μπορεί να συναντηθούμε, λόγω των ημερών, με σπουδαίες ταινίες όπως ο «Σπάρτακος» του Στάνλεϊ Κιούμπρικ, σε σενάριο του Ντάλτον Τράμπο, μια ταινία που έσπασε τη μαύρη λίστα του μακαρθισμού κάτω από την πίεση του πρωταγωνιστή της, Κερκ Ντάγκλας, που αν και διαδραματίζεται την ίδια περίοδο, δεν έχει σχέση με την ιστορία του Χριστού.

Από την άλλη, ο Χριστός και τα πάθη του έχουν απεικονιστεί σε διάφορες εκδοχές, από άκρως κατανυκτικές έως και σατυρικές κωμωδίες και μιούζικαλ. Από τον «Ιησού από τη Ναζαρέτ» του Φράνκο Τζεφιρέλι και την «Ωραιότερη Ιστορία του Κόσμου» του Τζορτζ Στίβενς μέχρι το «Jesus Christ Superstar» του Νόρμαν Τζούισον, που είναι κινηματογραφική μεταφορά του μιούζικαλ του Αντριου Λόιντ Γουέμπερ, και τον «Τελευταίο Πειρασμό» του Μάρτιν Σκορτσέζε, που έχει στηριχτεί στο ομώνυμο μυθιστόρημα του Νίκου Καζαντζάκη, υπάρχουν πολλές διαφορετικές αντιλήψεις του θείου δράματος.

Η στήλη επέλεξε να παρουσιάσει συνοπτικά δυο από τις πιο ανατρεπτικές ταινίες του παγκόσμιου κινηματογράφου, πολύ διαφορετικές μεταξύ τους, για αυτήν τη βδομάδα. Δυο ταινίες που δεν είναι απαραίτητο να δει κανείς αποκλειστικά αυτές τις μέρες, αφού είναι σπουδή πάνω στον τρόπο που αντικρίζει κανείς τη θρησκεία... «Ενας Προφήτης... Μα τι Προφήτης!» των Monty Python και το «Κατά Ματθαίον Ευαγγέλιο» του Πιέρ Πάολο Παζολίνι, που θα παίζεται σήμερα και αύριο στον κινηματογράφο «STUDIO new star art cinema».

Το Κατά Ματθαίον Ευαγγέλιο / Il Vangelo Secondo Matteo / Πιέρ Πάολο Παζολίνι / 1964 / 137 λεπτά

«Το Ευαγγέλιο μου έβαζε το εξής πρόβλημα: Δεν μπορούσα να το εξιστορήσω σαν ένα κλασικό αφήγημα, γιατί δεν είμαι πιστός, αλλά άθεος. Από την άλλη, ήθελα να διηγηθώ την ιστορία του Χριστού, Υιού του Θεού. Επρεπε λοιπόν να διηγηθώ μια ιστορία στην οποία δεν πίστευα. Δεν μπορούσε λοιπόν να είμαι εγώ εκείνος που εξιστορεί. Ετσι χωρίς να το θέλω οδηγήθηκα στην ανατροπή όλης μου της κινηματογραφικής τεχνικής και γεννήθηκε αυτό το μάγμα ύφους, που είναι χαρακτηριστικό του κινηματογράφου της ποίησης. Γιατί για να μπορέσω να εξιστορήσω το Ευαγγέλιο, έπρεπε να βυθιστώ στην ψυχή ενός που πιστεύει. Εδώ έγκειται ο έμμεσος ελεύθερος λόγος: Απ' τη μια μεριά η αφήγηση βλέπεται με τα δικά μου μάτια και απ' την άλλη με τα μάτια ενός πιστού...».

Το «Κατά Ματθαίον Ευαγγέλιο» είναι ίσως η σπουδαιότερη ταινία για τη ζωή και τη διδαχή του Χριστού. Ο Χριστός του Παζολίνι υπερβαίνει τα όρια του θεϊκού και γίνεται ανθρώπινος. Μακριά από τα πρότυπα εξιδανίκευσης, είναι ατελής και γήινος με σάρκα και οστά. Ενας ρακένδυτος διανοούμενος του καιρού του, πολύ μπροστά από την εποχή του, με πύρινο λόγο και εξεγερτική διάθεση, που γεννήθηκε σπλάχνο του λαού του και σε αυτόν αφιέρωσε τη ζωή του. Ο Παζολίνι επιλέγει ερασιτέχνες ηθοποιούς με εκπληκτικές φυσιογνωμίες, σαν πίνακες της πρώιμης Αναγέννησης, και βρίσκει την Παλαιστίνη του Ματθαίου στα μεσαιωνικά τοπία του φτωχού ιταλικού Νότου. Παντρεύει την ποίηση στην κινηματογράφηση με τον ασύγκριτο ρεαλισμό στο τοπίο και τους πρωταγωνιστές και καταφέρνει να μεταφέρει τον θεατή σε εκείνη την εποχή. Ο λόγος του Ματθαίου, όπως αναφέρεται στην ταινία, καταιγιστικός, λιτός, σχεδόν αυτούσιος, προκαλεί τον άθεο να ερμηνεύσει την πίστη και τον ένθεο να συνειδητοποιήσει την ανθρώπινη διάστασή του. Η μουσική που επέλεξε ο ίδιος ο Παζολίνι είναι εξίσου συγκλονιστική με κυρίαρχο ρόλο στην αφήγηση. Κλασικά αποσπάσματα έργων των Μπαχ και Μότσαρτ μπλέκονται με γκόσπελ από την Αμερική, θρησκευτικούς ύμνους της Αφρικής και λαϊκά ρωσικά τραγούδια... Το «Κατά Ματθαίον Ευαγγέλιο» δύσκολα περιγράφεται με λέξεις, είναι μυσταγωγία.

Ενας Προφήτης μα τι Προφήτης / Life of Brian / Τέρι Τζόουνς / 1979 / 94 λεπτά

O Mπράιαν γεννήθηκε σε έναν στάβλο τη μέρα των Χριστουγέννων, ακριβώς δίπλα στον στάβλο που γεννήθηκε o Χριστός... Οι Τρεις Μάγοι με τα Δώρα φτάνουν στον στάβλο του και τα αποθέτουν στα πόδια του, όταν, όμως, το αστέρι προχωρά, καταλαβαίνουν το λάθος τους και παραδίδουν τα δώρα τους στον διπλανό στάβλο. Αυτή είναι η ιστορία της ζωής του Μπράιαν: Πάντα κατά λάθος, όλοι νομίζουν πως είναι ο Μεσσίας. Το πρόβλημα είναι πως εκείνος δεν μπορεί να κάνει τίποτε για να τους πείσει πως δεν πρέπει και να... σταυρωθεί κατά λάθος!

Από πού να ξεκινήσει κανείς για να περιγράψει μια από τις πιο απαγορευμένες, ανατρεπτικές, αιρετικές σατυρικές ταινίες όλων των εποχών, δημιουργημένη από τη «δηλητηριώδη πένα» των Monty Python. Αρχικά πρέπει να παραδεχτούμε ότι οι πανέξυπνοι κωμικοί δημιούργησαν μια ταινία κυριότερα για να σαρκάσουν την κοινωνία του τότε και του σήμερα συνολικότερα και όχι τόσο την πίστη και τη θρησκεία αυτές καθαυτές. Από το μικροσκόπιο δεν ξεφεύγει κανείς, αποκαθηλώνονται όλοι. Ιουδαίοι, Ρωμαίοι, πιστοί, άπιστοι, η Βίβλος, ο θρησκευτικός δογματισμός, τα «αριστερά» κινήματα εκείνης της εποχής, αλλά και τα σημερινά, η εξουσία, η ευπιστία και η ανάθεση στους σωτήρες, το ατομικό συμφέρον... Τίποτα και κανείς δεν μένουν αλώβητα. Και το κυριότερο απ' όλα είναι ότι το έργο σε προβληματίζει σε πολλές παραμέτρους, αλλά τελικά αποπνέει αισιοδοξία. Ακόμα και την ώρα της σταύρωσης, δεν παραδίνεται κανείς, κυριαρχεί η φωτεινή πλευρά της ζωής. Η ταινία, μετά από πολλές περιπέτειες για τη χρηματοδότησή της, γυρίστηκε με χρήματα του θρυλικού «σκαθαριού» Τζόρτζ Χάρρισον και έχει «υποστεί» πολλά κοψίματα σκηνών στο μοντάζ προκειμένου να καταφέρει να παρουσιαστεί στα αντίστοιχα ακροατήρια. Κι όμως «κατάφερε» να απαγορευτεί σε μια σειρά από χώρες, να προκαλέσει έντονες διαμαρτυρίες μέχρι και πολύ πρόσφατα, σχεδόν 40 χρόνια μετά την προβολή της...


Π. Α.


ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΟ ΚΟΜΜΑ ΕΛΛΑΔΑΣ
Πραγματοποιήθηκε συνάντηση με εκπροσώπους του Σωματείου Εργαζομένων στον Χώρο του Χορού

Η εργασιακή και εκπαιδευτική πραγματικότητα που βιώνουν οι χορευτές, οι επιτακτικές ανάγκες του κλάδου βάσει των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών του, αλλά και τα αιτήματα των εργαζομένων στον χορό ήταν η βάση της συνάντησης που είχε η Ελένη Μηλιαρονικολάκη, μέλος της ΚΕ του ΚΚΕ και υπεύθυνη του Τμήματος Πολιτισμού της, με αντιπροσωπεία του Σωματείου Εργαζομένων στον Χώρο του Χορού (ΣΕΧωΧο) που εκπροσωπούνταν από την πρόεδρό του, Μίνα Ανανιάδου, την γενική γραμματέα του, Στάλη Συμεών, και την αναπληρώτρια γγ, Αννα Λιανοπούλου. Στη συνάντηση συμμετείχε ακόμα η Βιβή Σιώρα, Γραμματέας της ΤΟ Καλλιτεχνών της ΚΟ Αττικής του ΚΚΕ και μέλος της ΕΠ της ΚΟΑ.

Στη συνάντηση τονίστηκε ότι ο χώρος του χορού είναι ένας κλάδος που πλήττεται δραματικά και είναι, ίσως, ο πιο «παραμελημένος» σε σχέση με τους άλλους κλάδους των παραστατικών τεχνών, που και αυτοί βέβαια βιώνουν την εχθρική πολιτική του κράτους.

Χαρακτηριστικά, όπως αναφέρθηκε, ο σύγχρονος χορός έχει πολύ ισχνή, έως και ανύπαρκτη παρουσία στις κρατικές και δημοτικές σκηνές, με μόλις 400.000 ευρώ επιχορήγηση, χωρίς πανεπιστημιακές σπουδές - ούτε καν σε θεωρητικό επίπεδο όπως ισχύει σε άλλες Τέχνες - και χωρίς επαγγελματική αναγνώριση των σπουδών τους στην Ανώτερη Εκπαίδευση, όπως και όλων των άλλων αποφοίτων καλλιτεχνικών σχολών. Επίσης, είναι η μόνη Τέχνη που δεν έχει κάποια κρατική στέγη, όπως συμβαίνει με το θέατρο, τη μουσική, τα εικαστικά, ενώ απουσιάζει και από τον προγραμματισμό των εποπτευόμενων θεατρικών φορέων.

Οι εκπρόσωποι του ΣΕΧωΧο στάθηκαν και στην εργασιακή αβεβαιότητα και ανασφάλεια που κυριαρχούν στον κλάδο, στην απουσία εργασιακών δικαιωμάτων, Συλλογικών Συμβάσεων, ενώ επισήμαναν και το εξαιρετικά προβληματικό Συνταξιοδοτικό, αφού το όριο ηλικίας συνταξιοδότησης για έναν χορευτή βρίσκεται στα 67 χρόνια!

Αναφέρθηκαν και στα συνολικά αιτήματα του κλάδου, που είναι η ίδρυση Κρατικής Στέγης Χορού, η σταθερή παρουσία του χορού στους εποπτευόμενους φορείς, η στήριξη της σύγχρονης καλλιτεχνικής παραγωγής και η αύξηση επιχορηγήσεων παραγωγών χορού. Αναφέρθηκαν, επίσης, και στο αίτημά τους για ίδρυση Πανεπιστημιακού Τμήματος Χορού, αλλά και ένταξη του χορού στις εκπαιδευτικές βαθμίδες, ενώ παλεύουν παράλληλα και για υπογραφή Συλλογικών Συμβάσεων.

Η αντιπροσωπεία του ΚΚΕ δεσμεύτηκε ότι θα προβάλει τα δίκαια αιτήματά τους και μέσα και έξω από τη Βουλή.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ