ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 19 Αυγούστου 2006
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΕΝΩΣΗ ΜΟΥΣΕΙΩΝ ΤΗΣ ΡΩΣΙΑΣ
«Οχι» στο ξεπούλημα της πολιτιστικής κληρονομιάς!

«Βούτυρο» στο «ψωμί» της ιδιωτικοποίησης της λαϊκής κληρονομιάς είναι, για τα μουσεία της Ρωσίας, η κυρίαρχη προπαγάνδα, με αφορμή τις κλοπές

Με μια σημαντική ανακοίνωση, που αναδεικνύει την ουσία της υπόθεσης των κλοπών - όπως εξελίσσονται σε «επικοινωνιακό» επίπεδο - από το Μουσείο Ερμιτάζ και το Κρατικό Αρχείο Λογοτεχνίας και Τέχνης, κατέληξε η έκτακτη σύσκεψη του προεδρείου της Ενωσης Μουσείων της Ρωσίας (συλλογικός φορέας των ρωσικών μουσείων) που πραγματοποιήθηκε στο Λένινγκραντ.

Απαντώντας στην κυρίαρχη, επιδέξια προπαγάνδα, που προσπαθεί να «θολώσει» το «τοπίο» αναφορικά με τις ικανότητες, ακόμη και το ήθος των εργαζομένων στα μουσεία, ώστε να καλυφθεί η κρατική εγκατάλειψή τους, στην ανακοίνωση τονίζεται ότι: «Χωρίς να αφαιρείται η ευθύνη από τη μουσειακή κοινότητα, τους επικεφαλής των μουσείων, για την υπαρκτή αρνητική εικόνα στη μουσειακή υπόθεση, η Ενωση Μουσείων της Ρωσίας εφιστά την προσοχή στο ότι η διαφύλαξη της πολιτιστικής κληρονομιάς της χώρας αποτελεί συνταγματική υποχρέωση κάθε πολίτη και του κράτους. Το εξελισσόμενο σήμερα "κυνήγι μαγισσών" σχετικά με τα μουσεία της χώρας μπορεί να έχει μόνο ένα στόχο: να αφαιρέσει τα τελευταία εμπόδια στο δρόμο της ιδιωτικοποίησης της πολιτιστικής κληρονομιάς της χώρας και τη μοιρασιά της εθνικής περιουσίας(σ.σ. η υπογράμμιση δική μας). Αν και σε όλα τα μουσεία της Ρωσίας εργάζονται συνολικά μόλις λίγο περισσότεροι από 63 χιλιάδες άνθρωποι, οι οποίοι φυλάνε σχεδόν 79,5 εκατομμύρια αντικείμενα, είμαστε έτοιμοι να κάνουμε τα πάντα, ώστε να αντισταθούμε σε αυτούς τους σκοπούς».

Στην ανακοίνωση σημειώνεται επίσης, πως όντως το επίπεδο της οργάνωσης στη φύλαξη αντικειμένων και συλλογών στα ρωσικά μουσεία δεν είναι το απαιτούμενο, «αλλά η αιτία γι' αυτό δε βρίσκεται μόνο στη μείωση της ποιότητας της δουλιάς των εργαζομένων στα μουσεία, αλλά και η ανυπαρξία ικανής και απαραίτητης χρηματοδότησης και υλικοτεχνικής υποδομής».

Τονίζεται επίσης ότι η Ενωση «διαμαρτύρεται αποφασιστικά» στη συνολική κατηγορία όλων των εργαζομένων στα ρωσικά μουσεία ως κλεφτών μουσειακών αντικειμένων.

Η σύνδεση που κάνουν τα ρωσικά μουσεία μεταξύ της ιδεολογικής - πολιτικής «διαχείρισης» των κλοπών από το κράτος με την εν εξελίξει ιδιωτικοποίηση της ρωσικής πολιτιστικής κληρονομιάς - αρχής γενομένης από τα αρχιτεκτονικά μνημεία - αποτελεί θετικό ποιοτικό βήμα, το οποίο βέβαια αναμένει να βρει τη συνέχειά του.

Το «Λαύριο» επιστρέφει

Ο εξαιρετικός δίσκος που σύστησε στο πλατύ κοινό τον λαϊκό δημιουργό Βαγγέλη Κορακάκη, το «Λαύριο», επανακυκλοφόρησε δεκατρία χρόνια μετά την πρώτη ηχογράφησή του και ύστερα από αρκετά χρόνια απουσίας του από τα δισκοπωλεία. Οι δισκογραφικές «Τροχός» και «Δίκτυο» παραδίδουν ξανά στους φίλους του καλού λαϊκού τραγουδιού ένα ιστορικό άλμπουμ, που είναι πλημμυρισμένο από υπέροχα, αυθεντικά λαϊκά τραγούδια, τα οποία μας έχουν προσφέρει πολλές συγκινήσεις. Τα ερμηνεύουν οι Γεράσιμος Ανδρεάτος, Αφεντούλα Ραζέλη, Αλκης Μαύρος, Ελένη Τσαλιγοπούλου και ο συνθέτης, ο οποίος ως δώρο στους φίλους της μουσικής του τραγουδά ο ίδιος το «Πρώτο Φθινόπωρο» (σε καινούρια ηχογράφηση) με τη συνοδεία μπουζουκιού και πιάνου. Για την ιστορία να θυμίσουμε τη σύνθεση της ορχήστρας που συνόδευε τον Β. Κορακάκη: Μανόλης Πάππος, Σπύρος Γκούμας, Θανάσης Σοφράς, Ηρακλής Βαβάτσικας, Αργύρης Σταμούλος, Σπύρος Χατζηνικολάου. Η ενορχήστρωση ήταν του Αλέξη Βάκη.


ΝΕΕΣ ΕΚΔΟΣΕΙΣ

- Καστανιώτης: Μάρκος Αυγέρης «Από την αιχμαλωσία (κατά το ημερολόγιο του αιχμαλώτου αεροπόρου Β.Κ.)» (εισαγωγή Γιώργος Ζεβελάκης μυθιστορηματικό χρονικό. Βιωματική μαρτυρία του Μ. Αυγέρη από την αιχμαλωσία του στη Μ. Ασία και τη Μικρασιατική Καταστροφή. Το βιβλίο ανυπόγραφο κυκλοφόρησε το 1923 και τώρα αποκαλύπτεται ο συγγραφέας του). Μήτσος Κασόλας «Η άλλη Αμερική» (μυθιστόρημα, από την παραμονή του συγγραφέα στις ΗΠΑ την περίοδο της δικτατορίας). Παύλος Μάτεσις «Εκθεσις ιδεών» (συλλογή διηγημάτων). Βαγγέλης Κάλιοσης «Και τώρα τι θα γίνουμε χωρίς τρομοκράτες» (μυθιστόρημα). Ερνεστ Χεμινγουέι «Μέσα απ' το ποτάμι και στα δέντρα» (μετάφραση Μιχάλης Μακρόπουλος. Ενα ακόμα μυθιστόρημα του κορυφαίου νομπελίστα συγγραφέα, με εισαγωγή του Κωστή Καλογρούλη και την εργοβιογραφία του Χεμινγουέι. Το μυθιστόρημα διαδραματίζεται στη Βενετία, μετά την απελευθέρωση). Τεμίλ Τουράν «Η νύχτα που έβλεπε τη μέρα» (διηγήματα του Κούρδου συγγραφέα - δημοσιογράφου, ο οποίος ζει και εργάζεται στην Ελλάδα).

- «Κέδρος»: Ηλία Πετρόπουλου «Ελλάδος κοιμητήρια (με την εγκάρδια συμπαράσταση του Κώστα Τσόκλη)» (λεύκωμα με κοιμητήρια, όπου από έφηβος περιδιάβαινε, σχεδίαζε και στοχαζόταν ο Ηλίας Πετρόπουλος και για τα οποία συνέλεγε εικονογραφικό, πληροφοριακό και λογοτεχνικό υλικό, σχετικά με την ιστορία, τη γλώσσα, τις πολιτιστικές εκφράσεις των ανθρώπων. Για το θέμα αυτό σχεδίαζε μια τρίπτυχη έκδοση. Το συγκεκριμένο λεύκωμα το σχεδίασε πλήρως, ως αφιέρωμα στη μνήμη του Αρη Αλεξάνδρου). Κλάιβ Μπάρκερ «Abarat II (Μέρες μαγείας, νύχτες πολέμου)» (μετάφραση Μαίρη Περαντάκου - Κούη. Το δεύτερο μέρος του φανταστικού μυθιστορήματος, για παιδιά κάθε ηλικίας). Κωστούλα Τωμαδάκη «Ενα τραγούδι για την Ελένη» (εικόνες Γιώργος Δημητρίου, παραμύθι). Σοφία Μαντούβαλου «Οι φορεσιές του φεγγαριού» (εικονογράφηση Αντρέας Καράμπελας, παραμύθι). Αμάντα Λάμρι - Λόρα Χάρβιτς «Τίγρεις στο Τεράι» και «Διάσωση στον Αμαζόνιο» (στη σειρά παραμυθιών «Οι περιπέτειες του Ράιλ», εικονογράφηση Σάρα Μακιντάιρ).

- «Ελληνικά Γράμματα»: Κώστας Μουρσελάς «Βαμμένα κόκκινα μαλλιά» (οριστική έκδοση, του γνωστού από την τηλεοπτική σειρά μυθιστορήματος, με διορθώσεις του συγγραφέα και εισαγωγή του Αρη Μαραγκόπουλου).

- Πατάκης: Μιγκέλ ντε Θερβάντες «Δον Κιχώτης» (παιδική εκδοχή του αριστουργηματικού μυθιστορήματος, σε μετάφραση - διασκευή Αγαθής Δημητρούκα και εικονογράφηση Βασίλη Παπατσαρούχα).

- «Πολύτροπον»: Τζέιμς Σάναχ - Μάικλ Μόργκαν «Η τηλεόραση, η πραγματικότητα και το κοινό» (μετάφραση Γιώτα Καραμπίνη, επιμέλεια Γιώργος Πλειός, μελέτη στη σειρά βιβλίων «ΜΜΕ - Κοινωνία - Πολιτισμός»).

- Σαββάλας: Φρανσουά Χαρτό «Μνήμη Οδυσσέα (Διηγήσεις για το σύνορο στην αρχαία Ελλάδα)» (μετάφραση Δημήτρη Κοσμίδη. Ιστορική - πολιτισμική μελέτη, μέσα από «ταξίδια» και «ταξιδιώτες», με πρώτο τον Οδυσσέα, στον αρχαίο κόσμο). Μπράια Ντ. Παλμρ «Κουλτούρες της νύχτας (Νυχτερινές περιηγήσεις στις ιστορίες παράβασης από το μεσαίωνα μέχρι σήμερα)» (μετάφραση Τρισεύγενη Παπαϊωάννου. Ιστορικο - κοινωνικο - πολιτισμική μελέτη για την ελευθεριότητα και παραβατικότητα).

- Α.Α. Λιβάνης: Μαργαρίτα Ισγκόνη «Πολυαγαπημένη μου Μυρτώ» (Βιογραφικό βιβλίο για τον Μίκη Θεοδωράκη, και την σύζυγό του Μυρτώ Αλτίνογλου, μέσα από αλληλογραφία, διηγήσεις και εξομολογήσεις του συνθέτη. Πρόλογος Θεοδόση Πυλαρινού). Κωστούλα Παράσχου - Κουρή «Κοντά στο παιδί μου» (αφήγηση μιας μητέρας για το μεγάλωμα του παιδιού της).

- Ηλίας Ι. Μπαρτζουλιάνος (Σοφοκλέους 5, Αθήνα, 10559): Γιάννης Ζευγώλης «Λογοχανείο» (χιουμοριστικά διηγήματα με την καθημερινή γλώσσα των δρόμων και χώρων όπου κινούνται διάφοροι τύποι ανθρώπων).

- «Μεταίχμιο»: Τάσος Αποστολίδης Σοφοκλή «Αντιγόνη» (διασκευή της αρχαίας τραγωδίας σε κόμικ, με σχέδια του Κώστα Αρώνη. Στην ίδια σειρά κυκλοφόρησε και η ευριπιδική «Ιφιγένεια στην Αυλίδα», σε διασκευή Τ. Αποστολίδη και σχέδια του Γιώργου Τραγάκη).

- Σ. Ι. Ζαχαρόπουλος: Γιώργος Παναγουλόπουλος «Στον τελικό της ήττας» (ποιητική συλλογή).

- «Χελάνδιον» (Καρνεάδου 9, 106 75 Αθήνα, 210-9029.800): Μ. Γ. Βαρβούνη «Οι μονές της Σάμου» (εικονογραφημένο λεύκωμα για τις μονές της Σάμου).

- Σύλλογος Αιτωλοακαρνάνων Περιστερίου «Κοσμάς ο Αιτωλός»: «Μετερίζι Αιτωλών και Ακαρνάνων» (τριμηνιαίο εικονογραφημένο περιοδικό, με ιστορικά και σύγχρονα θέματα της Αιτωλοακαρνανίας).

- Σωτηρία Τριαντάρη - Μάρα «Η συμβολή του ελληνικού πνεύματος στην εξάπλωση της ευρωπαϊκής ιδέας» (μελέτη, σε συνεργασία της Διεθνούς Σοροπτιμιστικής Ενωσης Ελλάδας. Εκδόσεις Αντ. Σταμούλη).

- «Φηγός» (λογοτεχνικό - πολιτιστικό περιοδικό της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης Ιωαννίνων, τεύχος 20).

- «Highlights» (περιοδικό για τις τέχνες και τον πολιτισμό. Τεύχη 21, 22, 23, 24).

- «Εύγερος Κεφαλονιάς» (περιοδικό του Συλλόγου Φαρακλάδων «Εύγερος» Κεφαλονιάς. Τεύχος 5).

- «Monthly Review» (μηνιαία πολιτική επιθεώρηση, τεύχος 15, 16, 17).

Φεστιβάλ αρχαίου δράματος

Με μια επιστημονική ημερίδα για το αρχαίο δράμα ξεκινά τη Δευτέρα στις Μοίρες Κρήτης, το 1ο Φεστιβάλ Αρχαίου Δράματος «Θαλήτας ο Γορτύνιος», το οποίο πραγματοποιείται σε συνεργασία με το Κέντρο Ερευνας και Πρακτικών Εφαρμογών του Αρχαίου Ελληνικού Δράματος «Δεσμοί». Τα θέματα της ημερίδας, που θα γίνει στο Πολύκεντρο Μοιρών (7.30 μμ), είναι: «Εισαγωγή στη μουσική του αρχαίου δράματος» (ομιλητής Γιώργος Μπουντουβής), «Αναζητώντας το πρόσωπο που θα πει την αλήθεια» (ομιλητής Μάνος Ποντικάκης), «Επ-ενδύοντας το αρχαίο ελληνικό δράμα» (ομιλήτρια Τόνια Τσαμούρη). Ακολουθούν τρεις θεατρικές παραστάσεις: 22/8 «Εκάβη» του Ευριπίδη από τη Θεατρική Ομάδα Σάμου, σε σκηνοθεσία Στέλιου Μάρκου, 23/8 «Λυσιστράτη» του Αριστοφάνη από τη Θεατρική Ομάδα Δήμου Ιλίου Αττικής, σε σκηνοθεσία Κώστα Κινή και 24/8 «Ιφιγένεια εν Αυλίδι» του Ευριπίδη από τη Θεατρική Ομάδα του Δήμου Μοιρών - «Θέατρο Δίχως Ονομα», σε σκηνοθεσία Γιώργου Χρηστινίδη.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ