ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 27 Αυγούστου 2006
Σελ. /32
ΠΑΙΔΕΙΑ
ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΩΝ ΒΑΣΕΩΝ ΕΙΣΑΓΩΓΗΣ ΣΤΗΝ ΑΝΩΤΑΤΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Εναρξη νέου Γολγοθά για τις λαϊκές οικογένειες

Eurokinissi

Η ανακοίνωση των βάσεων εισαγωγής στην ανώτατη εκπαίδευση την περασμένη Πέμπτη, έβαλε τέλος στην αγωνία δεκάδων χιλιάδων υποψηφίων και των οικογενειών τους, ταυτόχρονα όμως σηματοδότησε την έναρξη μια νέας περιόδου «σφιξίματος» και προβλημάτων για τις λαϊκές οικογένειες, είτε τα παιδιά τους πέρασαν σε κάποια σχολή είτε όχι.

Ηδη οι τράπεζες άρχισαν να διαφημίζουν τα «πακέτα» εκπαιδευτικών δανείων για σπουδές, είτε στη χώρα μας είτε στο εξωτερικό, αφού είναι γνωστό ότι οι σπουδές απαιτούν έξοδα που φτάνουν ή ακόμα και... ξεπερνούν τον ένα μισθό το μήνα. Θυμίζουμε ενδεικτικά την έρευνα που έγινε στο Τμήμα Ηλεκτρονικών Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών του Πολυτεχνείου Κρήτης, σύμφωνα με την οποία το μέσο κόστος απόκτησης πτυχίου στο Τμήμα φτάνει στα 50.000 ευρώ, ενώ σύμφωνα με την ίδια έρευνα το μέσο κόστος προετοιμασίας των μαθητών για να περάσουν σε κάποιο ΑΕΙ πλησιάζει τα 8.000 ευρώ. Είναι φανερό ότι τα βάρη που σήκωναν μέχρι τώρα οι λαϊκές οικογένειες, δηλαδή μέχρι να ξεμπερδέψουν τα παιδιά τους με τη διαδικασία των πανελλαδικών εξετάσεων, δείχνουν πολύ μικρά αν συγκριθούν με το κόστος των σπουδών μετά.

Παράλληλα, οι νέοι που περνούν στα ΑΕΙ θα βρεθούν αντιμέτωποι με τις αναδιαρθρώσεις που προωθεί η κυβέρνηση, δηλαδή με τον αντιδραστικότατο νόμο - πλαίσιο και την αναθεώρηση του άρθρου 16 του Συντάγματος, με την υποβάθμιση και την εμπορευματοποίηση των σπουδών τους, με την ανάδειξη των κηρυγμάτων του καπιταλισμού σε επιστήμη!

Από την ανακοίνωση των φετινών βάσεων επιβεβαιώθηκε επίσης ότι χιλιάδες παιδιά μένουν εκτός ανώτατης εκπαίδευσης, όπως είχε φανεί από την ανακοίνωση των βαθμολογιών στις αρχές του καλοκαιριού. 16.000 λιγότερα παιδιά από πέρσι μπαίνουν φέτος στα πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ. Αυτοί οι νέοι, παρά τις παραινέσεις του υπουργείου Παιδείας να... μην απογοητεύονται, δεν έχουν άλλη επιλογή για συνέχεια της εκπαίδευσής τους παρά στα ιδιωτικά εκπαιδευτήρια που εμπορεύονται χαμηλού επιπέδου κατάρτιση σε υψηλού επιπέδου τιμές.

Οπως τόνισε σε σχετική ανακοίνωσή του το Γραφείο Τύπου της ΚΕ του ΚΚΕ με αφορμή την ανακοίνωση των βάσεων: «Η απάντηση των χιλιάδων μαθητών, παιδιών των λαϊκών στρωμάτων, που μένουν κάθε χρόνο εκτός των ΑΕΙ - ΤΕΙ και των οικογενειών τους, αλλά και των φοιτητών, των εκπαιδευτικών, του ταξικού εργατικού κινήματος, βρίσκεται στον ενωμένο, αταλάντευτο αγώνα ενάντια στις αντιδραστικές αλλαγές στην εκπαίδευση, διεκδικώντας:

  • Καθιέρωση Ενιαίου Δωδεκάχρονου Βασικού Σχολείου, ώστε να αποκτούν όλοι ανεξαίρετα οι νέοι ένα υψηλό επίπεδο γενικής μόρφωσης, απαραίτητο υπόβαθρο για οποιαδήποτε μετέπειτα επιλογή ζωής.
  • Κατάργηση των αδιαβάθμητων και ιδιωτικοποιημένων ΙΕΚ, ΚΕΚ και δημιουργία δημόσιων μεταλυκειακών επαγγελματικών σχολών μέσα στο εκπαιδευτικό σύστημα.
  • Αναδιαμόρφωση μιας πραγματικά Ενιαίας Ανώτατης Εκπαίδευσης, αποκλειστικά δημόσιας και δωρεάν που θα παρέχει πλήρη επιστημονική και επαγγελματική επάρκεια στους αποφοίτους της. Απόσυρση του Νόμου Πλαισίου. Καμία αναθεώρηση στο άρθρο 16 του Συντάγματος. Κατάργηση των Κέντρων Ελευθέρων Σπουδών.
  • Εξασφάλιση σταθερής εργασίας για όλους με πενθήμερο, 7ωρο, 35ωρο.

Αυτός ο αγώνας συνδέεται με την προοπτική της ανατροπής συνολικά της αντιλαϊκής πολιτικής».

ΕΝΑΡΞΗ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΧΡΟΝΙΑΣ
Με το «καλημέρα» το χέρι βαθιά στην τσέπη!

Από την αγορά των σχολικών ειδών ξεκινούν τα βάρη των γονιών και συνεχίζονται μέχρι και το πτυχίο και το μεταπτυχιακό...

ICON

Από την αγορά των σχολικών ειδών ξεκινούν τα βάρη των γονιών και συνεχίζονται μέχρι και το πτυχίο και το μεταπτυχιακό...
«Κάθε κατεργάρης στον πάγκο του» λέει συχνά ο λαός μας αυτή την εποχή που οι μαθητές ξαναγυρνούν στα θρανία. Για να ξεκινήσει όμως ο μαθητής τη σχολική χρονιά, οι γονείς του καλούνται με το «καλημέρα σας» να «ξηλωθούν». Γιατί είναι πλέον δεδομένο ότι το οικονομικό βάρος της κατ' επίφαση δημόσιας και δωρεάν Παιδείας πέφτει στις πλάτες των γονιών.

Τα ελλείμματα του εκπαιδευτικού συστήματος, το καθαρά εξετασιοκεντρικό μοντέλο, γιγαντώνουν την παραπαιδεία, μετατρέπουν τη μάθηση σε «πακέτα» εύκολα εμπορεύσιμων.

Από τα μολύβια και τα στυλό, τα φροντιστήρια και τα γυμναστήρια, όλη η εκπαίδευση των παιδιών περνάει μέσα από το πορτοφόλι του γονιού. Και ο γονιός από τη μεριά του, βλέπει τη μόρφωση του παιδιού του να εξαρτάται από το δικό του εισόδημα και τα όνειρα για ένα παιδί μορφωμένο να ασφυκτιούν στην οικονομική του στενότητα.

Πρώτο κονδύλι τα σχολικά είδη

Είτε ο μαθητής περνάει φέτος για πρώτη φορά το κατώφλι του Δημοτικού είτε βρίσκεται στην τελευταία τάξη του Λυκείου, οι ανάγκες σε σχολικά είδη θα κάνουν το Σεπτέμβρη μήνα της απελπισίας για τους γονείς.

  • Μόνο πέντε μολύβια, πέντε στυλό, πέντε μπλε τετράδια, μια γόμα, μια ξύστρα, ένας διαβήτης και ένα σετ με χάρακες θα κοστίσουν 11,52 - 36,83 ευρώ.
  • Για τα είδη ζωγραφικής το λιγότερο που θα πληρώσει είναι 26,73 ευρώ ενώ μπορεί να φτάσει και τα 56,44 ευρώ.
  • Χώρια η κασετίνα που μπορεί να φτάσει τα 33,90 ευρώ και η σχολική τσάντα που μπορεί να εκτιναχτεί στα 118 ευρώ!

Ο λογαριασμός επηρεάζεται και από το «φιρμάνι» του εκπαιδευτικού, που μπορεί να ζητήσει από συγκεκριμένη μάρκα μαρκαδόρων μέχρι και πολύχρωμα τετράδια! Και βέβαια πρέπει κανείς να λάβει υπόψη πως οι τιμές ανεβαίνουν ανάλογα με το κατά πόσον το προϊόν είναι φανταχτερό, μοντέρνο και «πιασάρικο» στα μάτια του μαθητή.

Ολα αυτά, χωρίς να υπολογίζεται το επιπρόσθετο κόστος που θα προκύψει στο μαθητή (δηλαδή στο πορτοφόλι της λαϊκής οικογένειας) από τις εργασίες και τα «πρότζεκτ» της «Ευέλικτης Ζώνης».

  • Και μαζί με τα νέα βιβλία οι εκδοτικοί οίκοι βρήκαν την ευκαιρία να κερδοσκοπήσουν και από τα «βοηθήματα» των σχολικών βιβλίων. Η τιμή τους κυμαίνεται στα 9 - 20 ευρώ το βιβλίο ενώ στο Λύκειο μπορεί να φτάσει τα 29 ευρώ. Και βέβαια, με ένα βιβλίο δεν ξεμπερδεύεις, καθώς ειδικά στο Γυμνάσιο σε ένα μάθημα μπορεί να αναλογούν πέντε βοηθήματα!
Χαράτσι τα φροντιστήρια

Οσο για την παραπαιδεία, αυτή εξακολουθεί να ανθεί. Η εκμάθηση ξένης γλώσσας θα στοιχίσει στο γονιό από 450 ευρώ το χρόνο για τις προκαταρκτικές τάξεις μέχρι και 1.350 ευρώ το χρόνο στις τάξεις που δίνουν για κάποιο πτυχίο. Και βέβαια, το φροντιστήριο απαιτεί και βιβλία, τα οποία θα αυξήσουν κατά 50 ευρώ τουλάχιστον το οικογενειακό κονδύλι. Στα περισσότερα φροντιστήρια η εγγραφή χρεώνεται επιπλέον, όπως επιπλέον χρεώνεται και η συμμετοχή του μαθητή σε εξετάσεις για κάποιο πτυχίο. Η δε εισαγωγή της διδασκαλίας δεύτερης ξένης γλώσσας στο σχολείο θα σπρώξει ακόμα περισσότερους μαθητές στα φροντιστήρια και για τη δεύτερη γλώσσα, ταυτόχρονα πιθανόν με την πρώτη.

Και επειδή η γυμναστική στο σχολείο δεν αρκεί, αν ο γονιός δε θέλει το παιδί του να... σκεβρώσει από τις ώρες που έτσι κι αλλιώς περνάει μπροστά σε στοίβες ολόκληρες από βιβλία, την ανάγκη - δικαίωμα για άθληση θα την ικανοποιήσει το ιδιωτικό γυμναστήριο, το ιδιωτικό κολυμβητήριο κλπ.

Εκείνοι που πίνουν νερό στο όνομα του εξετασιοκεντρικού εκπαιδευτικού συστήματος και τα ελλείμματά του, είναι οι φροντιστηριάρχες. Στη Β' και τη Γ' Λυκείου, η προετοιμασία του μαθητή κοστίζει γύρω στα 3.500 ευρώ το χρόνο. Ούτε να σκεφτεί κανείς πόσο θα γιγαντωθεί η παραπαιδεία αν το υπουργείο προχωρήσει στο νέο εξεταστικό μαραθώνιο που «μαγείρεψε» το ΕΣΥΠ. Χωρίς βέβαια να ξεχνάμε ότι το εξεταστικό όραμα της κυβέρνησης περιλαμβάνει και τις εξετάσεις από την Ε' και ΣΤ' Δημοτικού.

Οπως σχολιάζει η Βάνα Τζιαντζή, πρόεδρος της Ανωτάτης Συνομοσπονδίας Γονέων Μαθητών Ελλάδας, «οι καινοτομίες του υπουργείου Παιδείας κάθε φορά προσθέτουν έξοδα και βάσανα στις οικογένειες και λιγοστεύουν τη μόρφωση των παιδιών. Οι γονείς δεν μπορούμε πια να εξασφαλίσουμε ατομικά τα δικαιώματά τους. Χρειάζεται να διεκδικήσουμε αποφασιστικά τη ριζική αλλαγή στο περιεχόμενο και τη λειτουργία του σχολείου, για να απαλλαγούν οι οικογένειες από τα βάρη της εκπαίδευσης και τα παιδιά από τη δεύτερη βάρδια στα φροντιστήρια».

Οι γονείς διεκδικούν δημόσια δωρεάν Παιδεία

«Η φετινή χρονιά είναι κρίσιμη, αφού ετοιμάζονται ακόμα χειρότερα μέτρα», τονίζει η Β. Τζιαντζή και καλεί «να συνεχίσουμε αποφασιστικά τον αγώνα και μαζί με τους μαθητές, φοιτητές, εκπαιδευτικούς, εργαζόμενους να διεκδικήσουμε:

-- Να καταργηθεί η βάση του "10" και οι πανελλαδικές εξετάσεις του Λυκείου και να απεξαρτηθεί το σχολείο από την πρόσβαση στα ΑΕΙ.

-- Καθιέρωση Ενιαίου Δωδεκάχρονου Βασικού Σχολείου, ώστε να αποκτούν όλοι ανεξαίρετα οι νέοι ένα υψηλό επίπεδο γενικής μόρφωσης, απαραίτητο υπόβαθρο για οποιαδήποτε επιλογή ζωής.

-- Δημιουργία δημόσιων μεταλυκειακών επαγγελματικών σχολών μέσα στο εκπαιδευτικό σύστημα.

-- Αναδιαμόρφωση μιας πραγματικά Ενιαίας Ανώτατης Εκπαίδευσης, αποκλειστικά δημόσια και δωρεάν που θα δίνει πτυχία με αξία για εργασία και ζωή με δικαιώματα. Να αποσυρθεί ο Νόμος Πλαίσιο. Καμία αναθεώρηση στο άρθρο 16 του Συντάγματος. Κατάργηση των Κέντρων Ελευθέρων Σπουδών.

-- Διεκδικούμε σχολείο που θα ολοκληρώνει την εργασία του χωρίς ανάγκη φροντιστηρίων και πρόσθετων μαθημάτων επί πληρωμή, θα διαμορφώνει σταθερές προσωπικότητες, ανθρώπους με χαρακτήρα και άλλες κοινωνικές αξίες, για να μπορέσουν να πάρουν τις τύχες τους στα χέρια τους».


Ε.Χ.

ΝΕΑ ΣΧΟΛΙΚΑ ΒΙΒΛΙΑ
Με περιεχόμενο και στόχους στα μέτρα της αγοράς

Η βούληση της άρχουσας τάξης να κάνει τα σχολεία φυτώρια των αυριανών απασχολήσιμων, φορτωμένων με τις δεξιότητες εκείνες που θα τους κάνουν αποδοτικότερους, εκφράζεται με τον καλύτερο τρόπο στα νέα βιβλία που από φέτος θα μπουν στα δημοτικά και γυμνάσια. Με λίγες σελίδες, με πλήθος πολύχρωμων εικόνων, θεματολογία από την καθημερινή ζωή, ενσωμάτωση μοντέρνων παιδαγωγικών θεωριών, η αλήθεια είναι ότι τα νέα βιβλία σε τίποτα δε θυμίζουν τα σχολικά εγχειρίδια που μετρούν πια δύο δεκαετίες στην εκπαίδευση. Ωστόσο, η ελκυστική τους εμφάνιση δεν αλλάζει τη στόχευση του εγχειρήματος: Σε συνδυασμό με μια σειρά άλλων μέτρων, η ανανέωση των σχολικών βιβλίων έρχεται να ενταχθεί στην προσπάθεια οικοδόμησης του λεγόμενου ευέλικτου σχολείου που όλο και απομακρύνεται από τις λαϊκές ανάγκες. Σηματοδοτούν το πέρασμα στο σχολείο παροχής των δεξιοτήτων που το μεγάλο κεφάλαιο θέλει να έχουν οι αυριανοί εργαζόμενοι.

Το βιβλίο - προϊόν

Με τα νέα βιβλία, εγκαινιάστηκε η δημιουργία των σχολικών βιβλίων από ιδιώτες, κάτι που ξεκίνησε η προηγούμενη κυβέρνηση, του ΠΑΣΟΚ, και ολοκληρώνει τώρα η κυβέρνηση της ΝΔ. Μετά από διαγωνισμό, η συγγραφή τους ανατέθηκε σε - μεγάλους - εκδοτικούς οίκους, οι οποίοι συγκρότησαν τις συγγραφικές ομάδες για τα νέα βιβλία, εισπράττοντας γενναία ποσά σαν προεκτυπωτές. Ανέλαβαν παράλληλα την προώθησή τους, με τους εκπαιδευτικούς να τρέχουν από σεμινάριο σε σεμινάριο προκειμένου να ενημερωθούν για το περιεχόμενό τους. Η κατεύθυνση για ιδιωτικοποίηση των πάντων υπερίσχυσε και στο θέμα των βιβλίων αντί για τη συνένωση όλων των πνευματικών δυνάμεων του τόπου για τη συγγραφή βιβλίων σύγχρονων και κατανοητών, που θα επικεντρώνουν στα πιο ουσιώδη στοιχεία της γενικής παιδείας και θα βοηθούν τους μαθητές να διαμορφώνουν κριτήριο για την πραγματικότητα και τη ζωή.

Τα νέα βιβλία δε σχεδιάστηκαν ξεκομμένα από τα υπόλοιπα μέτρα που προωθούνται από φέτος πιο αποφασιστικά στην εκπαίδευση, οικοδομώντας το σχολείο της αγοράς. Πίσω από το περίβλημα, συναντά κανείς την ίδια προσπάθεια καλλιέργειας στους νέους προτύπων, συμπεριφορών και ιδεολογημάτων που χωρούν στα στενά πλαίσια του συστήματος. Οχι μόνο δεν εξαλείφεται, αλλά ενισχύεται η ιδεολογική μονομέρεια, η αντιεπιστημονικότητα, ο μυθολογικός - θεολογικός τρόπος προσέγγισης της πραγματικότητας, η καλλιέργεια της «κοινωνικής συναίνεσης», της ατομικής ευθύνης προκειμένου να αποσιωπηθεί κάθε ευθύνη του καπιταλιστικού συστήματος για τα προβλήματα.

Στην προσπάθεια βέβαια αυτή ιδεολογικής χειραγώγησης, δεν επιστρατεύονται μόνο τα σχολικά εγχειρίδια αλλά και τα διάφορα ευρωπαϊκά προγράμματα, η «ευέλικτη ζώνη», η δομή των αναλυτικών προγραμμάτων, με τους εκπαιδευτικούς να «επιμορφώνονται» τελικά στο πώς θα υλοποιήσουν καλύτερα αυτή τη λογική μέσα στο σχολείο.

Ξεφυλλίζοντας τα νέα βιβλία, μπορεί να εντοπίσει κάποιος πλήθος «μαργαριταριών» που συνηγορούν στη διαπίστωση ότι τα νέα σχολικά βιβλία εντάσσονται στο γενικότερο σχεδιασμό της άρχουσας τάξης για ένα σχολείο που θα δίνει δεξιότητες και θα διαμορφώνει συγκεκριμένες αντιλήψεις, πολλές φορές με προκάλυμμα προοδευτισμού.

Γνώση... με αποστολή

Τα προγράμματα και τα βιβλία είναι σχεδιασμένα ώστε να εφαρμόζουν μέσα στην εκπαίδευση, από μικρές ηλικίες, τις αλλαγές εκείνες που το μεγάλο κεφάλαιο έχει επιβάλει προκειμένου να διατηρήσει και να ενισχύσει την κυριαρχία του. Ενα μεγάλο μέρος της λειτουργίας του σχολείου αφιερώνεται στους τέσσερις βασικούς πυλώνες της διά βίου μάθησης ή αλλιώς στις αποκαλούμενες «κοινωνικές δεξιότητες» τις οποίες καθορίζει η Εκθεση της «Ουνέσκο» για την Εκπαίδευση τον 21ο αιώνα και είναι οι εξής:

  • «Μαθαίνω να μαθαίνω», εκγυμνάζομαι δηλαδή στο πώς θα καταρτίζομαι στην υπόλοιπή μου ζωή, αντί να κατακτώ τη γνώση
  • «Μαθαίνω να ενεργώ», να διαχειρίζομαι δηλαδή «χωρίς πανικό» τον εφιάλτη της ζωής - λάστιχο που με περιμένει
  • «Μαθαίνω να συμβιώνω», να σέβομαι και να υποτάσσομαι στην κάθε είδους εξουσία, εργοδοτική ή κυβερνητική, εθίζομαι στη συνεννόηση και την ταξική συνεργασία
  • «Μαθαίνω να ζω με αυτονομία», να θεωρώ υπεύθυνο τον εαυτό μου αποκλειστικά για κάθε πρόβλημά μου, όπως η ανεργία, η αρρώστια, η φτώχεια κλπ., χωρίς να διεκδικώ κοινωνικά δικαιώματα και άλλα τέτοια «αναχρονιστικά στερεότυπα».

Αν τα νέα βιβλία αλλά και όλο συνολικά το περιεχόμενο και η αποστολή του σχολείου ιδωθεί μέσα από το πρίσμα των αλλαγών που επιχειρούνται με τις ανατροπές στις εργασιακές σχέσεις, το πισωγύρισμα στα ατομικά και κοινωνικά δικαιώματα, για μια ακόμα φορά προκύπτει η ανάγκη για αλλαγές προς όφελος του λαού. Για μια Παιδεία που θα απελευθερώνει και δε θα εγκλωβίζει τα παιδιά μέσα στα στενά όρια του βάρβαρου καπιταλιστικού συστήματος.


Μ.Κ.

ΠΑΜΕ - ΤΑΞΙΚΑ ΣΥΝΔΙΚΑΤΑ
Παράσταση αύριο στο υπουργείο Παιδείας

Για την κατάργηση από την κυβέρνηση των 61 απογευματινών ΤΕΕ

Παράσταση διαμαρτυρίας στο υπουργείο Παιδείας, για την κατάργηση 61 απογευματινών ΤΕΕ από την κυβέρνηση, πραγματοποιούν τη Δευτέρα 28 Αυγούστου στις 11 π.μ., η Γραμματεία Αθήνας του ΠΑΜΕ και τα Συνδικάτα Μετάλλου, Κλωστοϋφαντουργίας - Ιματισμού - Δέρματος, Οικοδόμων, Ηλεκτροτεχνιτών, Ιδιωτικών Υπαλλήλων και Επισιτισμού. Οι ταξικές δυνάμεις εκφράζουν την έντονη αντίθεσή τους στην κατάργηση των απογευματινών ΤΕΕ, με την οποία «η κυβέρνηση σπρώχνει χιλιάδες μαθητές παιδιά εργατικών λαϊκών οικογενειών στην ιδιωτική εκπαίδευση, στην ψευτοκατάρτιση, αναγκάζοντας τις οικογένειες των εργατών να βάλουν ακόμα πιο βαθιά το χέρι στην τσέπη, για να θησαυρίσουν ακόμα περισσότερο οι μεγαλοεπιχειρηματίες».



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ