ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 4 Αυγούστου 2011
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΑΚΑΔΗΜΙΑ ΠΛΑΤΩΝΟΣ
«Πανηγυρισμοί»... με «θα»

Τη μελέτη των «μουσειακών αποθηκών και ενοποίησης τμημάτων του αρχαιολογικού χώρου της Ακαδημίας Πλάτωνος», ενέκρινε προχτές το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο, με το ΥΠΠΟΤ... να εκδίδει αυθημερόν ανακοίνωση «πανηγυρικού» ύφους, προσπαθώντας να δημιουργήσει εντυπώσεις με έναν αρχαιολογικό χώρο και μια περιοχή που αποτελούν «μνημεία» διαχρονικής περιφρόνησης του αστικού κράτους!

Αυτό που έκανε το ΚΑΣ ήταν ουσιαστικά μια τακτοποίηση των υφιστάμενων αρχαιολογικών αποθηκών της Γ' Εφορείας Αρχαιοτήτων, που βρίσκονται εντός του αρχαιολογικού χώρου της Ακαδημίας Πλάτωνος. Οπως αναφέρει η ανακοίνωση του ΥΠΠΟΤ θα γίνει «χωροταξική συγκέντρωση του συνόλου του αρχαιολογικού υλικού, αποθήκευση - με βάση τις κατηγορίες μνημείων και τις ιδιαίτερες απαιτήσεις κάθε υλικού - αναβάθμιση συνθηκών φύλαξης για την ασφάλεια των αρχαίων, διευκόλυνση μελέτης του υλικού από επιστημονικό κοινό, με τη δυνατότητα παροχής στοιχείων από τη βάση δεδομένων της Γ΄ ΕΠΚΑ, ενημέρωση του μη ειδικού κοινού με ενημερωτικές πινακίδες και info points, δυνατότητα πραγματοποίησης εκπαιδευτικών προγραμμάτων».

Ολα αυτά είναι, απλώς, τα στοιχειώδη. Γι' αυτό και το υπουργείο τα εμφανίζει ως «προπομπό» του σχεδιαζόμενου Αρχαιολογικού Μουσείου της Αθήνας, το οποίο, ενώ έχει χωροτεθεί στην περιοχή... από το 2000, μέλλεται να σχεδιαστεί...

Υπάρχουν, βέβαια, και άλλα «θα»: «Αρχαιολογικός / πολιτιστικός περίπατος, που θα συνδέει τον Κεραμεικό με την Ακαδημία Πλάτωνος, ανάδειξη του Δημοσίου Σήματος, αποκάλυψη, συντήρηση και ανάδειξη των αρχαιολογικών καταλοίπων εντός του αρχαιολογικού χώρου της Ακαδημίας Πλάτωνος, αναβάθμιση του αρχαιολογικού χώρου, σχεδιαζόμενη ανέγερση του Αρχαιολογικού Μουσείου της Αθήνας».

Ο «Ρ» έχει αναδείξει από το 2008 τους κινδύνους που απειλούν τον αρχαιολογικό χώρο - και πνεύμονα πράσινου - της Ακαδημίας Πλάτωνος, και το ΚΚΕ έχει φέρει το θέμα στη Βουλή. Συγκεκριμένα, ο «Ρ» είχε αποκαλύψει το χτίσιμο τσιμεντένιου, πενταώροφου μεγαθηρίου χιλιάδων τετραγωνικών μέτρων εντός του κηρυγμένου αρχαιολογικού Αλσους της Ακαδημίας Πλάτωνος. Είχε αποκαλύψει ότι στον καθορισμό της ζώνης προστασίας του Αλσους και των όρων χρήσης και δόμησης εντός αυτής, το φθινόπωρο του 2004 - με κοινή υπουργική απόφαση των υπουργών ΠΕΧΩΔΕ και Πολιτισμού - η συγκεκριμένη περιοχή που έχτιζε η εταιρεία, καθώς και όμορες σε αυτήν, χαρακτηρίζεται ως «Βιοτεχνικό Πάρκο», όπου απαγορεύονται μεν οχλούσες δραστηριότητες (μάντρες αυτοκινήτων, φανοποιεία, κ.λπ.), επιτρέπονται δε άλλες επαγγελματικές χρήσεις, γραφεία, εστιατόρια μέχρι και εμπορικές εκθέσεις. Αντιστοίχως, σε άλλα σημεία της «ζώνης προστασίας» επιτρέπονται ξενοδοχεία, τράπεζες, επαγγελματικά εργαστήρια και εμπορικά καταστήματα (πλην υπεραγορών και πολυκαταστημάτων), κ.λπ.

Είχε αποκαλύψει, επίσης, ότι το οικόπεδο «διέφυγε» των προβλέψεων για απαλλοτρίωση, τόσο κατά την επέκταση των ορίων του αρχαιολογικού άλσους, το 2000, όσο και κατά τον καθορισμό χρήσεων γης, το 2004. Μάλιστα, την άνοιξη του 2007 ο τότε υπουργός Πολιτισμού, Γ. Βουλγαράκης, έδωσε την τελική έγκριση για την κατασκευή του κτιρίου, θεωρώντας ότι δεν επηρεάζει αισθητικά τα αρχαία κατάλοιπα!!!

Τον περασμένο Δεκέμβρη, το ΚΑΣ γνωμοδότησε να απαλλοτριωθεί ο παραπάνω χώρος (ιδιοκτησίας της εταιρείας ΡΕΝΤ (ΕΛΛΑΚΤΩΡ)), καθώς και άλλες οκτώ ιδιοκτησίες εντός του αρχαιολογικού άλσους ή κοντά του. Το ερώτημα είναι αν προχώρησαν οι απαλλοτριώσεις και αν άλλαξε ο χαρακτήρας της περιοχής πέριξ του αρχαιολογικού άλσους. Διότι, στην αντίθετη περίπτωση, η τακτοποίηση των αρχαιολογικών αποθηκών, όσο αναγκαία και να είναι, θα φαντάζει ως σύντομο ανέκδοτο...

Επιστροφή αρχαιοτήτων σε Αίγυπτο και Τουρκία

Η διεκδικούμενη προτομή της Νεφερτίτης
Η διεκδικούμενη προτομή της Νεφερτίτης
Το Μητροπολιτικό Μουσείο της Ν. Υόρκης επρόκειτο να επιστρέψει (στις 2/8), στην Αίγυπτο 19 αρχαία αντικείμενα, προερχόμενα από τον τάφο του φαραώ Τουταγχαμών, σύμφωνα με το Ανώτατο Συμβούλιο Αρχαιοτήτων Αιγύπτου, που επικαλείται το Associated Press.

Τα αντικείμενα... «βρέθηκαν» στις ΗΠΑ το 1948, οπότε το Μητροπολιτικό Μουσείο διέκοψε την αρχαιολογική αποστολή του στην Αίγυπτο. Εκτοτε το Κάιρο προσπαθούσε να αποδείξει ότι τα αντικείμενα ανήκουν στην πολιτιστική κληρονομιά της Αιγύπτου! Τελικά, τον περσινό Νοέμβρη, οι δύο χώρες συμφώνησαν για επαναπατρισμό των αντικειμένων. Τα αντικείμενα θα εκτεθούν στο ανακαινιζόμενο Μουσείο της Γκίζας, το 2012. Να σημειωθεί ότι τον τάφο του Τουταγχαμών αποκάλυψε το 1922 ο Βρετανός αρχαιολόγος Κάρτερ.

Παρότι το πολιτικό παρασκήνιο της συμφωνίας παραμένει «σκοτεινό», η Αίγυπτος, διά του επικεφαλής του Ανώτατου Συμβουλίου Αρχαιοτήτων, Ζάχι Χαουάς, επιδίδεται τα τελευταία χρόνια σε έντονη διεκδίκηση των θησαυρών της. Ετσι, επέστρεψε και μια αρχαία σαρκοφάγο, που κατασχέθηκε... στα τελωνεία των ΗΠΑ το 2008. Επίσης, η Αίγυπτος διεκδικεί την επιστροφή της προτομής της Νεφερτίτης, από το Βερολίνο, και την πινακίδα της Ροζέτας, από το Βρετανικό Μουσείο.

Στο μεταξύ, η Γερμανία επέστρεψε πριν από λίγες μέρες στην Τουρκία ένα αρχαίο άγαλμα της Σφίγγας, όπως ζητούσε επί πολλά χρόνια η Αγκυρα. «Η Σφίγγα του Μπογκαζκόι, γλυπτό ηλικίας μεγαλύτερης από 3.000 χρόνια, επέστρεψε μετά από 95 χρόνια», δήλωσε ο Τούρκος υπουργός Πολιτισμού, Ερτουγρούλ Γκιουνάι.

Τη Σφίγγα (εποχή του Χαλκού) ανακάλυψαν Γερμανοί αρχαιολόγοι στην αρχαία πόλη των Χετταίων, Χατούσα, ανατολικά της Αγκυρας, και βρισκόταν στο Μουσείο της Περγάμου, από το 1915.

Το γερμανικό ΥΠΠΟ είχε ανακοινώσει ότι η Σφίγγα θα επιστραφεί στην Τουρκία, «στο όνομα της γερμανοτουρκικής φιλίας». Είναι και η «διπλωματία» περί πολιτιστικής κληρονομιάς ένας τρόπος, για να καλύπτονται ιμπεριαλιστικές επιδιώξεις...

Το Μάρτη, ο Γερμανός υπουργός Πολιτισμού, Μπερντ Νιούμαν, υπονόησε ότι μπορεί να επιστρέψει σύντομα η Σφίγγα, μετά τις απειλές της Τουρκίας ότι, αν δεν επιστραφεί, θα απαγορεύσει τις ανασκαφές των Γερμανών αρχαιολόγων στη χώρα. Η Γερμανία γενικά αρνείται την επιστροφή αρχαιοτήτων που έχουν αποκτηθεί... με τον «δέοντα» τρόπο! Δηλαδή, με αποστολές αρχαιολογικών ανασκαφών. Ομως, είναι πασίγνωστο ότι πάντα αυτές οι αποστολές εντάσσονται στο γενικότερο διπλωματικό σχέδιο των χωρών προέλευσής τους. Ειδικά στις αρχές του 20ού αιώνα, αυτές καθόριζαν το ποιος ήταν... ο «κατάλληλος» τρόπος «νόμιμης» εξόδου αρχαιοτήτων από τη χώρα τους.

Η Γερμανία έχει μακρά αρχαιολογική παράδοση στις μεσογειακές χώρες. Το 1910 κατασκεύασε στο Βερολίνο το Μουσείο της Περγάμου, για να στεγάσει τη ζωφόρο του μεγάλου βωμού της Περγάμου, στη δυτική Τουρκία, που ανακαλύφθηκε μεταξύ 1878 και 1886.

Ατομική έκθεση στο Ζαγόρι

Την πρώτη ατομική έκθεση της ζωγράφου Αλεξίας Τάγκα θα φιλοξενήσει (12-17/8, 11π.μ. - 2μ.μ., 5 - 8μ.μ.) το Παλιό Σχολείο στο Κουκούλι Ζαγορίου. Η έκθεση περιλαμβάνει ζωγραφικά και χαρακτικά έργα μεγάλων και μικρών διαστάσεων, εμπνευσμένα από τον τόπο καταγωγής της δημιουργού. Το βλέμμα της «απαθανατίζει» ανθρώπινες φιγούρες σε ασπρόμαυρους τόνους, που συνδιαλέγονται με τη μνήμη και την παράδοση του τόπου. Η έκθεση διοργανώνεται υπό την αιγίδα της Αδελφότητας Κουκουλιωτών «Ευγένιος Πλακίδας» και του Δήμου Ζαγορίου.

Η ζωγράφος γεννήθηκε στην Αθήνα (1979), αλλά μεγάλωσε στα Γιάννενα. Μαθήτευσε στο εργαστήρι ζωγραφικής των Ε. Γκόντου και Α. Κέλλη (1995 - 1998). Συνέχισε τη μαθητεία στο σχέδιο και χρώμα στις Βρυξέλλες. Σπούδασε ζωγραφική, χαρακτική και σκηνογραφία στη Σχολή Βακαλό (1998 - 2001). Παρακολούθησε σεμινάρια αισθητικής αγωγής και δράματος στην εκπαίδευση (2003 - 2006) στο Μουσείο Ελληνικής Παιδικής Τέχνης (ΜΕΠΤ). Συνεργάστηκε με το ΜΕΠΤ ως υπεύθυνη εικαστικών εκπαιδευτικών προγραμμάτων (2004 - 2008). Εργα της παρουσιάστηκαν σε ομαδικές εκθέσεις, μεταξύ άλλων και στην έκθεση «Ανθρωποι - Χρώμα - Σίδερο» στη Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη Περάματος, το 2006. Ζει και εργάζεται στην Αθήνα.

«Ερως - Ηρως»

Η πειραματική σκηνή του ΔΗΠΕΘΕ Καβάλας παρουσιάζει στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Φιλίππων Θάσου, σήμερα και αύριο, στο Κάστρο, την παράσταση «Ερως - Ηρως», βασισμένη σε διηγήματα του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη, με Καβαλιώτες ερασιτέχνες που παρακολούθησαν θεατρικά σεμινάρια. Ανεβαίνοντας στο κάστρο και ξεκινώντας από την παλιά μουσική, οι θεατές θα έχουν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν μια σειρά από δρώμενα - μικρές σκηνοθεσίες, που δημιούργησαν όσοι παρακολούθησαν το πεντάμηνο σεμινάριο σκηνοθεσίας. Δωρεάν είσοδος για τους άνεργους, με την επίδειξη της κάρτας. Σκηνοθεσία - διασκευή: Ελένη Μποζά. Διδασκαλία κίνησης: Γρηγόρης Γαϊτανάρος. Ωρα έναρξης: 8.30 μ.μ. «Θέατρο καθ' οδόν», 9.30 μ.μ. Κάστρο.

Περισσότεροι από 3.000 απλοί άνθρωποι, κάθε ηλικίας, παρακολούθησαν στις 29/7, ημέρα γενεθλίων του Μίκη Θοεδωράκη, τη γιορταστική συναυλία της Λαϊκής Ορχήστρας που φέρει το όνομά του, για τα γενέθλιά του. Συναυλία που έγινε στην παραλία Βραχατίου (δωρεάν για το κοινό), με τους τραγουδιστές Σοφία Παπάζογλου, Παναγιώτη Πετράκη και Κατερίνα Παπουτσάκη, με πολλά πολυαγαπημένα τραγούδια του κορυφαίου συνθέτη. Τραγούδια και ερμηνείες που ενθουσίασαν το ακροατήριο, που κράτησε την ορχήστρα και τους τραγουδιστές ένα επιπλέον μισάωρο επί σκηνής.

Η Τζία Γιοβάνη, που επιμελείται τη στήλη της κριτικής κινηματογράφου, απουσιάζει λόγω της καλοκαιρινής άδειάς της.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ