Παρέμβαση του δημάρχου Πάτρας Κ. Πελετίδη στο ΔΣ της ΚΕΔΕ
Στην τοποθέτησή του επεσήμανε ανάμεσα σε άλλα:
«Διαφωνούμε με την πρόταση σχεδίου νόμου του ΥΠΕΝ, "Εκσυγχρονισμός του θεσμικού πλαισίου των Υπηρεσιών Υδρευσης και Αποχέτευσης", που οδηγεί σε συγχώνευση των ΔΕΥΑ σε επίπεδο Περιφερειακής Ενότητας και δημιουργεί μεγάλες ανώνυμες εταιρείες.
Τι σηματοδοτεί αυτό το νομοσχέδιο; Δηλώνεται πιο καθαρά η "νέα εποχή" για το νερό, η οποία έχει ως κύριο στοιχείο τη συγχώνευση, θέλοντας έτσι να επιτευχθούν η απαραίτητη συγκεντροποίηση δομών - υπηρεσιών - φυσικών πόρων, οικονομίες κλίμακας και η ενιαία οριζόντια αυστηρή ανταποδοτική πολιτική λειτουργίας των νέων ΔΕΥΑ. Αυτές οι ανώνυμες εταιρείες είναι σχήματα που λειτουργούν με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια και τελικά καλούν τον λαό να πληρώσει το μάρμαρο για δεύτερη φορά για την ικανοποίηση αυτής της βασικής του ανάγκης, μία με την εκτεταμένη υπερφορολόγησή του και μία με την ανάληψη του υπέρογκου κόστους του νερού και της αποχέτευσης. Το νερό σε αυτό το πλαίσιο γίνεται ακόμα πιο ακριβό εμπόρευμα.
Απόδειξη, η τιμολογιακή πολιτική που προωθούν, όπως την έχουμε ήδη δει με την ΚΥΑ για τον νέο τρόπο τιμολόγησης και τα νέα τέλη που κουβαλά, και που μόνο οι δημοτικές αρχές της "Λαϊκής Συσπείρωσης" αντιστάθηκαν. Πολλαπλασιάζει την τιμή του νερού (έχουμε αύξηση τιμολογίων έως και 250% σε κάποιους δήμους) για να διασφαλιστεί στο μέλλον η σίγουρη μέγιστη κερδοφορία των επιχειρηματικών ομίλων.
Στο νομοσχέδιο η "διευκόλυνση" της συνένωσης σε μεγάλες ΑΕ - θελκτικές για τους επενδυτές - πραγματοποιείται και με το καρότο και με το μαστίγιο. Για παράδειγμα, στο νομοσχέδιο έχουν ενσωματωθεί διατάξεις δύο ταχυτήτων όσον αφορά την αποπληρωμή των οφειλών των ΔΕΥΑ, καθώς συνδέεται η οικονομική ενίσχυσή τους μέχρι το ποσό των 250 εκατ. ευρώ, για τα ληξιπρόθεσμα χρέη των ΔΕΥΑ προς τους ενεργειακούς παρόχους, με τη συγχώνευση ή μη των ΔΕΥΑ. Οι ΔΕΥΑ που συνενώνονται λαμβάνουν επιδότηση 70% και 30% δάνειο, ενώ αυτές που δεν συνενώνονται, το αντίθετο. Και αυτό δεν είναι θέμα "άνισης μεταχείρισης", όπως λέει το προεδρείο της ΚΕΔΕ, αλλά μια προγραφή για το τι μέλλει να γίνει, ανεξαρτήτως προθέσεων του κάθε δημάρχου».
Συνεχίζοντας ο Κ. Πελετίδης είπε:
«Το κεφάλαιο και οι κυβερνήσεις του θέλουν:
Καπιταλιστική ανάπτυξη από τη διαχείριση κάθε φυσικού πόρου και ανθρώπινης κοινωνικής ανάγκης, ανοίγοντας τα πεδία ιδιωτικοποίησης - εμπορευματοποίησης σε τομείς που έχουν "καθυστερήσει". Γι' αυτό και το θέμα του νερού ήταν ένα από τα προαπαιτούμενα του Ταμείου Ανάκαμψης. Ο σχεδιασμός τους δεν μπορεί να ικανοποιήσει τις διαρκώς διευρυνόμενες σύγχρονες ανάγκες του λαού. Μπορεί να αποτελέσει εξαίρεση το νερό; Οχι!
Με βάση τα παραπάνω, απορρίπτουμε το νομοσχέδιο. Επιμένουμε η διαχείριση να γίνει από δημόσιο οργανισμό υδάτινων πόρων, ο οποίος θα διαθέτει περιφερειακά παραρτήματα, κατά υδατικά διαμερίσματα. Ο ενιαίος κρατικός αυτός φορέας θα σχεδιάζει, θα υλοποιεί και θα παρακολουθεί έργα και παρεμβάσεις για την ορθολογική διαχείριση των υδάτινων πόρων, ώστε να εξασφαλίζεται νερό σε επάρκεια, φτηνό και υγιεινό για όλες τις περιοχές, ανάλογα με τις ανάγκες τους. Με αυτόν τον τρόπο αντιμετωπίζονται αποτελεσματικά φαινόμενα όπως τα πλημμυρικά, η διάβρωση των εδαφών, το ξέπλυμά τους από οργανική ύλη, που προκαλεί το φαινόμενο της ερημοποίησης, σε συνδυασμό με την υψηλή στη χώρα μας ηλιοφάνεια.
Επίσης, με αυτόν τον τρόπο θα επιλέγεται η κατάλληλη μέθοδος και τεχνική άρδευσης κατά είδος καλλιέργειας. Δηλαδή, θα υπάρχει κεντρικός σχεδιασμός για το υδάτινο δυναμικό της χώρας. Αυτή η πολιτική θέση είναι ρεαλιστική, γιατί απαντά θετικά στον στόχο ανάπτυξης για τα λαϊκά συμφέροντα, έναν στόχο που αντικειμενικά έρχεται σε σύγκρουση με την καπιταλιστική ανάπτυξη, τους στόχους και τις προτεραιότητές της.
Δεν θα συμβάλουμε στις επιδιώξεις της Ευρωπαϊκής Ενωσης, του κεφαλαίου, που έχουν την αμέριστη στήριξη των μέχρι σήμερα αστικών κυβερνήσεων, να εδραιωθεί η επιπλέον φορολογία στον λαό μας για βασικές ανάγκες του. Ο λόγος τώρα περνά στον λαό, ο οποίος με τους μαζικούς του φορείς πρέπει να ανατρέψει την πολιτική που τον τσακίζει για χάρη του πλούτου που κυριαρχεί».
Κλείνοντας ο δήμαρχος Πάτρας υπογράμμισε:
«Εμείς μαζί με το λαϊκό κίνημα θα συνεχίσουμε τον αγώνα για:
- Να δοθεί έκτακτη επιχορήγηση στις ΔΕΥΑ που να καλύπτει το τεράστιο ενεργειακό κόστος από τις ανεξέλεγκτες αυξήσεις, από την έναρξη έως ότου επανέλθουν οι τιμές στην πραγματική και όχι στη χρηματιστηριακή αξία του σήμερα.
- Αμεση πρόσληψη μόνιμου προσωπικού όλων των ειδικοτήτων στις ΔΕΥΑ και μισθολογική κάλυψη μέσω του κρατικού προϋπολογισμού.
- Κατάργηση του νομοθετικού πλαισίου εφαρμογής της τιμολογιακής πολιτικής για το νερό.
- Χρηματοδότηση από κοινοτικούς και εθνικούς πόρους για την κατασκευή έργων ύδρευσης, αποχέτευσης και αντιπλημμυρικής προστασίας.
- Τιμολόγηση των ΔΕΥΑ από τη ΔΕΗ με βιομηχανικό τιμολόγιο, κατάργηση του ΦΠΑ στην τιμή του νερού.
Ο λαός δεν θα συμφιλιωθεί με την επιχειρηματικότητα και το επιχειρηματικό κέρδος, που προωθούν το κεφάλαιο με τις κυβερνήσεις του και που χωρίς ντροπή διατυπώνουν στα επίσημα κείμενά τους. Θα αναζητήσει τον δρόμο της ανάπτυξης και στήριξης των λαϊκών συμφερόντων, που προϋποθέτει ότι κουμάντο στον τόπο μας θα κάνουν αυτοί που εργάζονται».
MotionTeam |
Μέρα με τη μέρα νέα προβλήματα έρχονται καθημερινά στην επιφάνεια για το επιβατικό κοινό, στον απόηχο της κυβερνητικής φιέστας των εγκαινίων.
Τα προβλήματα εξαιτίας της κακοκαιρίας διαδέχθηκε η διακοπή λειτουργίας των ανελκυστήρων στους σταθμούς, οι σταματημένοι συρμοί και οι απίστευτα μεγάλες ουρές αναμονής στα εκδοτήρια των σταθμών.
Και χτες, πρώτη μέρα λειτουργίας του Μετρό με εισιτήριο, εκτός λειτουργίας είχαν τεθεί οι ανελκυστήρες σε δύο από τους 13 σταθμούς (Πανεπιστήμιο και Νέα Ελβετία).
Το πρωί της Τρίτης, ενώ γινόταν το αδιαχώρητο, επιβάτες αναφέρουν ότι έμειναν σταματημένοι μέσα στους συρμούς (με τις πόρτες ανοιχτές) για τουλάχιστον 10 λεπτά στον σταθμό του «Ευκλείδη». Ανάλογο πρόβλημα προέκυψε και στον σταθμό «Σιντριβάνι», με τους επιβάτες να μένουν μέσα στους συρμούς για τουλάχιστον 5 λεπτά. Σε ερώτηση των επιβατών προς τους υπεύθυνους για ποιον λόγο σημειώνεται αυτή η καθυστέρηση, δόθηκε η απάντηση ότι ένας εκ των συρμών αντιμετώπιζε κάποιο πρόβλημα. Αποτέλεσμα ήταν πολλοί επιβάτες να αποβιβαστούν εντέλει και να συνεχίσουν τη διαδρομή τους με τα πόδια.
Ακόμη μεγαλύτερες σε σχέση με τις προηγούμενες μέρες ήταν χτες οι ουρές στα εκδοτήρια των σταθμών του Μετρό. Σε αρκετούς σταθμούς, όπως Βούλγαρη, Μαρτίου, Ανάληψη και Παπάφη, σχηματίζονταν τεράστιες ουρές από πολίτες που περίμεναν να εκδώσουν τις προσωποποιημένες κάρτες και τα εισιτήριά τους. Ιδίως στην Ανάληψη, οι μεγάλες ουρές αφορούσαν και τα αυτόματα μηχανήματα.
Κάποια από τα ηλεκτρονικά μηχανήματα έβγαιναν εκτός λειτουργίας, με τους υπεύθυνους τεχνικούς να τρέχουν να τα επισκευάσουν.
Προβλήματα παρουσιάστηκαν και σε κάποια ακυρωτικά μηχανήματα (κυρίως κατά την έξοδο από τους σταθμούς), τα οποία «κολλούσαν», με τους υπαλλήλους να ανοίγουν τις θύρες με τις δικές τους κάρτες για να περάσει το επιβατικό κοινό.
Επιπλέον, οι επιβάτες είναι υποχρεωμένοι να πληρώνουν αποκλειστικά με μετρητά, ενώ τα αυτόματα μηχανήματα δέχονται μόνο χαρτονομίσματα των 5 και 10 ευρώ, καθώς σύμφωνα με πληροφορίες η δυνατότητα πληρωμής με χρεωστική και πιστωτική κάρτα φαίνεται πως θα είναι διαθέσιμη από τα τέλη Ιανουαρίου.
Την ίδια ώρα «βροχή» έπεφταν, από το πρωί χτες, από την Τροχαία, οι κλήσεις σε σταθμευμένα αυτοκίνητα στον τερματικό σταθμό Μετρό της Νέας Ελβετίας, όπου ακόμα δεν έχουν ολοκληρωθεί οι εργασίες διαμόρφωσης του χώρου και δημιουργίας χώρων στάθμευσης. Οι πολίτες που ερχόμενοι από την περιοχή της Ανατολικής Θεσσαλονίκης επέλεξαν να ακολουθήσουν τις «συστάσεις» για την κυκλοφοριακή αποσυμφόρηση του κέντρου της πόλης και στάθμευσαν τα οχήματά τους για να πάρουν το Μετρό, θα πληρώσουν ακριβά τη μετακίνησή τους.