Στην εφαρμογή της «καρδιάς» του νόμου - πλαισίου προχωρά η Σύγκλητος του ιδρύματος
Πρόκληση αποτελεί η προκήρυξη οργανικής θέσης «γραμματέα», δηλαδή «μάνατζερ» με βάση το νέο νόμο - πλαίσιο 3549, στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, με απόφαση της Συγκλήτου και μετά από πρόταση του πρύτανη του πανεπιστημίου, Αν. Μάνθου. Με την κίνηση αυτή η διοίκηση του Ιδρύματος προσθέτει άλλο ένα κομμάτι του παζλ στην εφαρμογή του νόμου - πλαισίου που προωθεί την ιδιωτικοοικονομική λειτουργία των πανεπιστημίων και των ΤΕΙ. Πρόκειται για εφαρμογή της «καρδιάς» του νόμου, αφού ο «γραμματέας», σύμφωνα με την περιγραφή του νόμου, θα παίζει ακριβώς το ρόλο του «μάνατζερ», θα υποβοηθά και θα προωθεί την ιδιωτικοοικονομική λειτουργία των ιδρυμάτων. Θα είναι αυτός που θα πρέπει να εφαρμόσει τον τετραετή επιχειρησιακό σχεδιασμό, όταν οι επιχειρήσεις θα παρεμβαίνουν άμεσα, θα υπαγορεύουν και θα επιβάλλουν το περιεχόμενο των σπουδών και της έρευνας.
Προφανώς το ΑΠΘ για να προχωρήσει στην προκήρυξη οργανικής θέσης έχει εγκριθεί η αντίστοιχη πίστωση. Υπενθυμίζεται ότι με βάση το Ν.3549 ο μάνατζερ του κάθε πανεπιστημίου και ΤΕΙ έχει τετραετή θητεία για την υλοποίηση του τετραετούς προγραμματισμού. Εχει στην αρμοδιότητά του τις διοικητικές, οικονομικές, τεχνικές υπηρεσίες των Ιδρυμάτων και λειτουργεί στο πλαίσιο του εσωτερικού κανονισμού του Ιδρύματος. Με δυο λόγια, ο ρόλος του μάνατζερ θα είναι να συντονίσει την οργάνωση του πανεπιστημίου - επιχείρηση. Η λειτουργία του πανεπιστημίου θα υποταχθεί στη φιλοσοφία του Ν.3549, στους νόμους της αγοράς, που επιβάλλουν ελαχιστοποίηση του κόστους και μεγιστοποίηση του κέρδους. Επίσης, ο μάνατζερ θα συμμετέχει χωρίς δικαίωμα ψήφου στη Σύγκλητο και στο Πρυτανικό Συμβούλιο (το οποίο έχει πια την αρμοδιότητα να αποφασίζει, εκτός των άλλων, και για ...την άρση του ασύλου). Ειδικά για το ΑΠΘ, σημειώνουμε ότι η απόφαση αυτή έρχεται να προστεθεί στα στημένα σκηνικά που έχουν προηγηθεί, με στόχο τον ευτελισμό και τελικά την άρση του πανεπιστημιακού ασύλου.
Απέναντι σ' αυτή την πρόκληση της εμβάθυνσης της ιδιωτικοοικονομικής λειτουργίας των ιδρυμάτων επιβάλλεται το φοιτητικό - σπουδαστικό κίνημα να δώσει ηχηρή απάντηση, να στείλει μήνυμα αντεπίθεσης και στις δύο εκλογικές μάχες που έχει μπροστά του: Τις φοιτητικές εκλογές στις 13 του Μάη και τις ευρωεκλογές στις 7 του Ιούνη.
Το μοντέλο του ευέλικτου εργαζόμενου παραγγέλνουν οι επιχειρήσεις από τα πανεπιστήμια
Είναι χαρακτηριστική η τοποθέτηση του εκπροσώπου του επιχειρηματικού ομίλου «Siemens», σε επίσημο σεμινάριο της Μπολόνια που διοργανώθηκε το Νοέμβρη 2008, με θέμα: «Απασχολησιμότητα: Η οπτική των εργοδοτών και οι εφαρμογές της», όπου συμμετείχαν εκπρόσωποι επιχειρήσεων, κυβερνήσεων και πανεπιστημίων.
Ο εκπρόσωπος της «Siemens» επισημαίνει πως για τους Ηλεκτρολόγους Μηχανικούς, οι τεχνικές εργασίας και η συλλογική δουλειά έχουν 67% σημασία ως δεξιότητες για την εργασία, ενώ το πανεπιστήμιο παρέχει ικανοποιητικά τις παραπάνω δεξιότητες μόνο σε ποσοστό 16%. Αντίστοιχα, η πρακτική γνώση έχει σημασία 76% και παρέχεται σε ποσοστό 9% από τα πανεπιστήμια, η επικοινωνία έχει σημασία 57% και παρέχεται σε ποσοστό 16%, ενώ η επάρκεια θεωρητικής άσκησης έχει σημασία σε ποσοστό 27% και παρέχεται από τα πανεπιστήμια σε ποσοστό 63%!
Γίνεται φανερό από τα παραπάνω ότι οι γνώσεις που απαιτεί η επιχείρηση από τους πτυχιούχους Ηλεκτρολόγους Μηχανικούς αφορούν κυρίως δεξιότητες που δεν έχουν να κάνουν με το επιστημονικό αντικείμενο, με τη θεωρία και εφαρμογή της επιστήμης στην παραγωγή. Γι' αυτό άλλωστε και στο επίκεντρο των αντιδραστικών αναδιαρθρώσεων μπαίνει η αναμόρφωση των προγραμμάτων σπουδών, ώστε να παρέχουν πτυχία - σούπα καταρτίσεων, δεξιοτήτων και ...ολίγες επιστημονικές γνώσεις και η στροφή στη διά βίου μάθηση, ώστε ο πτυχιούχος να πετιέται από την παραγωγή και να κυνηγάει εφήμερες καταρτίσεις εφ' όρου ζωής.
Είναι χαρακτηριστικό ότι ακόμα και από τους κατόχους διδακτορικού διπλώματος, οι επιχειρήσεις απαιτούν δεξιότητες που δεν έχουν να κάνουν με ερευνητική δραστηριότητα. Για την επιχείρηση, τα διοικητικά προσόντα μετρούν 60% (ενώ οι κάτοχοι Διδακτορικού είναι ικανοί κατά 5%), η Διαχείριση σχεδίου μετράει 69% (ενώ είναι ικανοί κατά 17%) και οι ερευνητικές ικανότητες 68% (ενώ είναι 67%)! Είναι δηλαδή φανερό ότι ακόμα και οι κάτοχοι Διδακτορικού Διπλώματος πρέπει να είναι ...πρώτα μάνατζερ και μετά ερευνητές!
Ετσι, ο εκπρόσωπος της «Siemens», αφού επισημαίνει πως τα πανεπιστήμια θα πρέπει να χρησιμοποιήσουν τη Διαδικασία της Μπολόνια για να μεταρρυθμιστούν, προχωράει σε υποδείξεις προς τα πανεπιστήμια, προκειμένου να συνδεθούν με την αγορά εργασίας και να προσανατολιστούν στην παραγωγή ευέλικτων εργαζομένων: Ανάπτυξη νέων προγραμμάτων σπουδών σε στενή συνεργασία με τη βιομηχανία ή τις επαγγελματικές ενώσεις, λαμβάνοντας υπόψη τις απαιτήσεις της αγοράς εργασίας...
«100 χρόνια Γ. Ρίτσος. Ο κομμουνιστής ποιητής, ο ποιητής του λαού μας», είναι ο τίτλος της εκδήλωσης που διοργανώνει η ΝΟ Λακωνίας της ΚΝΕ, την Κυριακή 10 Μάη, στις 6 το απόγευμα, στο Εργατικό Κέντρο Σπάρτης.