ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 5 Αυγούστου 2006
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΕΥΑ ΦΑΜΠΑ
Μουσικό ταξίδι στην Κίνα

Φιλόμουσοι και φίλοι της κιθάρας σε πέντε μεγάλες πόλεις της Κίνας θα έχουν την ευκαιρία να απολαύσουν την κιθαρίστρια Εύα Φάμπα να ερμηνεύει έργα Ελλήνων και άλλων σημαντικών συνθετών, μέσα στον Αύγουστο.

Η εξαίρετη Ελληνίδα σολίστ, προσκεκλημένη από το WU PROMOTION, το μεγαλύτερο καλλιτεχνικό γραφείο της Κίνας, με την υποστήριξη του ΥΠΠΟ και των χορδών SAVAREZ, θα δώσει ρεσιτάλ αύριο στην πόλη Tianjin, 7-10 στην πόλη Jinan, όπου μετέχει στην κριτική επιτροπή του Εθνικού Διαγωνισμού Κιθάρας που διοργανώνει ο Σύλλογος Κιθάρας Κίνας, στο θέατρο Shandong. Στις 11 Αυγούστου παίζει στην πόλη Changsha στο Μεγάλο Θέατρο Tianhan και στις 12 Αυγούστου στο Κέντρο Κουλτούρας και Τεχνών της πόλης Zhongshan.

Αξίζει να σημειωθεί ότι το Πανεπιστήμιο του Πεκίνου έκανε δεκτή την προσφορά της Εύας Φάμπα και θα εμπλουτίσει τη Μουσική του Βιβλιοθήκη με τις εκδόσεις έργων του Δημήτρη Φάμπα. Workshops και σεμινάρια όπου θα διδάξει η Ελληνίδα καλλιτέχνις θα διοργανωθούν σε πολλές πόλεις.

Αφιέρωμα στον Ν. Κεσσανλή

Εκθεση - αφιέρωμα στον Νίκο Κεσσανλή, δύο χρόνια μετά τον απροσδόκητο θάνατό του, οργανώνει (20/9-4/11) και στους δύο ορόφους της η γκαλερί «Α.Δ.» (Παλλάδος 3). Θα παρουσιαστούν ιστορικά έργα από όλες τις περιόδους της δουλιάς του, έτσι όπως δείχτηκαν στην γκαλερί από τις αρχές της δεκαετίας του '90.

Η πρώτη ενότητα περιλαμβάνει ζωγραφικά έργα από τη σειρά «Πουλιά και Λουλούδια» της περιόδου 1956-1957. Εδώ, ο Ν. Κεσσανλής οργανώνει συνθέσεις διονυσιακές με εκρηκτικά χρώματα που μαρτυρούν την ακατανίκητη έλξη του για τη ζωγραφική, την οποία εκλαμβάνει ως κίνηση, αίσθηση, παιχνίδι. Η χειρονομία δομεί έναν κόσμο στον οποίο οι μετακυβιστικές επιρροές καταλήγουν σε φανταστικές μορφές πτηνών και λουλουδιών.

Ακολουθεί μία ενότητα 4-5 έργων, τα οποία αποτελούν αναφορά στις ιστορικές «χειρονομίες» του. Πρόκειται για μία σειρά έργων που έκανε στο Παρίσι από το 1960 έως το 1962 και έχουν παρουσιαστεί σε ιστορικές εκθέσεις στην Ιταλία, τη Γαλλία, την Ολλανδία κ.α. Τα περισσότερα έργα της σειράς αυτής βρίσκονται σήμερα στις συλλογές του ΕΜΣΤ.

Η έκθεση συμπληρώνεται με τα φωτομηχανικά έργα του καλλιτέχνη. Ο Ν. Κεσσανλής - εκ των εισηγητών της «Mec Art» - δημιούργησε τα πρώτα του έργα «Μηχανικής Τέχνης» το 1963. Η δουλιά του αυτή μπήκε στις συλλογές των ευρωπαϊκών μουσείων και τον καταξίωσε στη διεθνή βιβλιογραφία σαν έναν από τους σημαντικούς καλλιτέχνες του ευρωπαϊκού μοντερνισμού. Πάνω στο πανί εκτυπώνονται σκιές από σιλουέτες σε φυσικό μέγεθος. Η μέθοδος επεξεργασίας της εικόνας είναι συνδυασμός του Θεάτρου Σκιών και της φωτογραφίας. Τελευταίο έργο αυτής της σειράς είναι το έργο του Μετρό στην Ομόνοια. Στην έκθεση θα παρουσιαστεί και ένα τρισδιάστατο έργο «μηχανικής τέχνης».


ΝΕΕΣ ΕΚΔΟΣΕΙΣ

- Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας - Τμήμα Δωδεκανήσου - Υπηρεσία Νεωτέρων Μνημείων και Τεχνικών Εργων Δωδεκανήσου του ΥΠΠΟ. «Ρόδος. Η πόλη εκτός των τειχών 1522-1947 (Αρχιτεκτονική - Πολεοδομία)». Συλλογική μελέτη μελών του Τ.Ε. Δωδεκανήσου, μεταξύ των οποίων και ο πρόεδρός του, Παναγιώτης Βεντέρης, σε συνεργασία με την αρμόδια υπηρεσία του ΥΠΠΟ, φωτογραφίες των Ερρίκου Χατζηνικήτα και Κώστα Χατζηπέτρου και επιμέλεια της Γιώτας Καζάζη. Η μελέτη, εικονογραφημένη με γκραβούρες, παλιούς και νεότερους πίνακες, αρχιτεκτονικά σχέδια μνημειακών και παλιών κτιρίων και πλήθος φωτογραφιών κτιρίων που χτίστηκαν μέχρι το 1947, μετά από σύντομο ιστορικό για την ανθρώπινη παρουσία στο νησί από τα προϊστορικά χρόνια και εντεύθεν, εξετάζει την οικιστική και πολεοδομική του ανάπτυξη στη δεύτερη χιλιετία, παρουσιάζοντας τα γενικά και ειδικά χαρακτηριστικά της αρχιτεκτονικής. Αρχιτεκτονική μεγάλου ιστορικού και αισθητικού ενδιαφέροντος, με έντονη παρουσία της αρχιτεκτονικής των εκάστοτε κατακτητών του νησιού, μεταξύ των οποίων και του Μουσολίνι.

- Καλέντη (Μαυρομιχάλη 11, 210-3601551). Τζούλια Ανάς «Εισαγωγή στην "Πολιτεία" του Πλάτωνα». (Μετάφραση Χρυσούλα Γραμμένου, επιμέλεια Χρήστος Ζαφειρόπουλος - Πάρις Μπουρλάκης. Η πλατωνική «Πολιτεία» απασχολεί τους μελετητές της φιλοσοφίας, φιλολογίας, ιστορίας και πολιτικής ανά τους αιώνες και έχει προκαλέσει δύσκολα και αντιφατικά ζητήματα, επαίνους και επικρίσεις. Η μελετήτρια με αυτό το έργο, συμπυκνώνει τα πολυετή καθηγητικά της μαθήματα για τα ποικίλα νοήματα και τις αντιθετικές ερμηνείες των μελετητών του έργου αυτού).

- Ζήτρος: Αισχύλου «Πέρσαι», «Επτά επί Θήβας», «Ικέτιδες», «Προμηθέας δεσμώτης», «Αγαμέμνων». «Χοηφόροι», «Ευμενίδες». (Μετάφραση Θεόδωρος Γ. Μαυρόπουλος. Ο μεταφραστής προτάσσει εισαγωγή, περίληψη, σχολιασμό και θέματα διδακτικής επεξεργασίας πριν από κάθε τραγωδία. Ο τόμος κοσμείται με δίχρωμα σκίτσα της αρχιτέκτονα - μουσειολόγου Αναστασίας Βαλαβανίδου).

- «Κέδρος»: Αφιέρωμα στον Γιώργο Ιωάννου. «Με τον ρυθμό της ψυχής». (Συλλογικό βιβλίο, με μνήμες λογοτεχνών για τον αλησμόνητο, σπουδαίο, ουσιαστικά νεοτερικό πεζογράφο μας, το συγγραφικό, εκπαιδευτικό και γενικότερο φιλολογικό έργο του, στα πλαίσια έκθεσης εικαστικών έργων εμπνευσμένων από βιβλία του Γ. Ιωάννου, που παρουσιάστηκε στο Μουσείο Μπενάκη).

- Στέλλα Βογιατζόγλου - Χριστίνα Χατζηβασιλείου «Τσικλιντάν». (Θεατρικό έργο, βραβευμένο από το ΥΠΠΟ το 2004 και παρουσιασμένο από το ΚΘΒΕ).

- Λιλιάνα Χαμπιάνοβιτς - Τζούροβιτς «Το φτερό του παγονιού». (Μετάφραση Σλαταντιλάριτς, μυθιστόρημα που διαδραματίζεται στη Θεσσαλονίκη, με ηρωίδες Σέρβες δημιουργούς και θέμα τη διαλυμένη Γιουγκοσλαβία).

- Μάσιμο Καρλότο «Το μυστήριο του Μαντζαμπάρκε». (Μετάφραση Παναγιώτη Σκόνδρα, μυθιστόρημα).

- Κώστας Παπασπήλιος «Αρχαίων ήχων άρμοσις». (Περιήγηση στα αρχαία ελληνικά όργανα, βασισμένη σε έρευνα, μελέτη και κατασκευή ομοιωμάτων αρχαίων οργάνων από τον Νικόλα Μπρας. Το βιβλίο εικονογραφείται με όργανα που κατασκεύασε ο προαναφερόμενος).

- Αλεξάνδρα Μπίζη «Το φάντασμα του πρίγκιπα Γελαστρόνι». (Εικονογράφηση Βασίλης Παπατσαρούχας, παραμύθι).

- Σόφη Ζάχου «Η ιστορία της ομπρέλας». (Εικονογράφηση Κατερίνα Βερούτσου, παραμύθι).

- «Κέδρος»: Ρόμπερτ Λούις Στίβενσον «Το νησί των θησαυρών», με εικόνες του Ρόμπερτ Ινγκπέν. (Διάσημο, πολυμεταφρασμένο παιδικό - εφηβικό μυθιστόρημα, για ένα χάρτη, ένα θησαυρό, μια ανταρσία, μια σκούνα, τον πυργοδεσπότη Τριλόουνι, ένα γιατρό κι ένα μονοπόδαρο μάγειρα. Μια περιπέτεια, γραμμένη από τον Αυστραλό συγγραφέα του «Δόκτωρ Τζέκιλ και κύριος Χάιντ» και άλλων έργων, σε μια καλαίσθητη έκδοση, 192 σελίδων).

- «Μεταίχμιο»: Στέφανος Ροζάκης «Walter Benzamin - Η ιεροποίηση του αποσπάσματος». (Μελέτη για τη διάθεση του μεγάλου μαρξιστή διανοητή Βάλτερ Μπένζαμιν να «ιεροποιεί» κείμενα φιλοσοφίας και ιστορίας, να τα μεταμορφώνει σε αντικείμενα «απεικόνισης» του κόσμου, της ιστορίας και πορείας της ανθρώπινης κοινωνίας). «Ο πειρασμός της αυτοκρατορίας» (επιμέλεια κειμένων από τους πανεπιστημιακούς καθηγητές Πολυμέρη Βόγλη, Ιωάννα Λαλιώτου, Γιάννη Παπαθεοδώρου. Πολύπτυχα δοκίμια για την πολιτική της ιμπεριαλιστικής pax Americana). Ινα Αναγνωστοπούλου, Λίλα Μπουσούνη - Γκέσουρα «Το λέμε σωστά; Το γράφουμε σωστά;» (οδηγός σωστής χρήσης - νοηματικής και ορθογραφικής - λέξεων και ρήσεων, με επισήμανση των λαθών που συχνά γίνονται στο γραπτό και προφορικό λόγο). Ιβον Βέρα «Φλεγόμενη πεταλούδα» (μετάφραση Μανόλης Πολέντας, μυθιστόρημα). Ελι Βιζέλ «Ο καιρός των ξεριζωμένων» (μετάφραση Γιώργος Ξενάριος, μυθιστόρημα).

- «Φωτοχώρος»: Πλάτων Ριβέλλης «50 φωτογραφίες - 50 κείμενα» (Λεύκωμα πανέμορφων ασπρόμαυρων καλλιτεχνικών φωτογραφιών).

- Σάκκουλας: Κωνσταντίνου Γ. Παπαγεωργίου «Το φορολογικό καθεστώς των θρησκευμάτων (μελέτη). Σοφίας Παγώνη «Η εξουσία της επιτροπής κεφαλαιαγοράς» (μελέτη των σχετικών νόμων και κοινοτικών οδηγιών). Σπύρου Ρεπούση «Διαχείριση χαρτοφυλακίου και προϋπολογισμοί» (μελέτη). Βασιλείου Δ. Τουντόπουλου «Η σύμβαση της χρηματιστηριακής παραγγελίας» (μελέτη). «Εφημερίδα Διοικητικού Δικαίου» (νομικό περιοδικό, τεύχος 1).

- «Πόρφυρας» (λογοτεχνικό περιοδικό της Κέρκυρας, τεύχος 119, με αξιόλογες συνεργασίες. Μεταξύ των άλλων κειμένων περιλαμβάνεται και το ανέκδοτο στα ελληνικά θεατρικό έργο του Λούις Μακνίς «Ο σκοτεινός πύργος», σε μετάφραση Μαρίας Ασπιώτη).

- «Monthly Review» (πολιτικό περιοδικό, τεύχος 14).

- «Ιστορία εικονογραφημένη» (ιστορικό περιοδικό, τεύχος 452).

Σε ποιο μουσείο ανήκει;

Ενα μοναδικό έργο μνημειακής πλαστικής η «Κυρά της Καλύμνου», που ανασύρθηκε από τη θαλάσσια περιοχή της Καλύμνου το 1995 και το οποίο συντηρήθηκε στα εργαστήρια της Εφορείας Εναλίων Αρχαιοτήτων και εν συνεχεία μεταφέρθηκε για περαιτέρω συντήρηση και αποκατάσταση στο Εθνικό Αρχαιολογικό, αποτελεί πλέον το μήλον της έριδος ανάμεσα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο και την ΚΒ΄ Εφορεία Αρχαιοτήτων.

Η Εφορεία υποστηρίζει ότι το χάλκινο άγαλμα πρέπει να εκτεθεί στο νέο αρχαιολογικό μουσείο της Καλύμνου, ενώ το Εθνικό Αρχαιολογικό ότι πρέπει να παραμείνει στο μουσείο, καθώς δεν είναι καλύμνιο, αλλά προέρχεται από βυθισμένο πλοίο με το οποίο μεταφερόταν πιθανότατα από τη Μ. Ασία.

Για το θέμα επρόκειτο να αποφασίσει το ΚΑΣ, αλλά ύστερα από εισήγηση του γενικού γραμματέα του ΥΠΠΟ Χρήστου Ζαχόπουλου, η λήψη της απόφασης αναβλήθηκε «προκειμένου το ζήτημα να εξεταστεί στο πλαίσιο μιας γενικότερης μουσειακής πολιτικής».

Φτωχότερη η ζωγραφική

Χτυπημένος από την επάρατο νόσο έφυγε σε ηλικία 61 χρόνων ο γνωστός ζωγράφος και χαράκτης Βασίλης Καζάκος, καθηγητής στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών του Πανεπιστημίου της Αθήνας. Ο Βασίλης Καζάκος άφησε την τελευταία του πνοή την Πέμπτη στην ιδιαίτερη πατρίδα του, τα Γιάννενα, όπου είχε αποσυρθεί τους τελευταίους μήνες και όπου τάφηκε χτες.

Τα πρώτα μαθήματα σχεδίου και ζωγραφικής τα πήρε κοντά στον πατέρα του, Γεώργιο Καζάκο, και τον Πάνο Σαραφιανό. Σπούδασε χαρακτική με δασκάλους τον Κωνσταντίνο Γραμματόπουλο, τον Νίκο Νικολάου στην ΑΣΚΤ Αθηνών, ενώ ταυτόχρονα παρακολούθησε μαθήματα σκηνογραφίας στο εργαστήριο του Βασίλη Βασιλειάδη. Το 1968 πήρε το τρίτο βραβείο ζωγραφικής νέων του Φιλολογικού Συλλόγου «Παρνασσός». Από το 1977 δίδασκε στην ΑΣΚΤ, στο Β΄ εργαστήριο Χαρακτικής.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ