Η πρόσφατη, αλλά και η παλαιότερη ιστορία των κυβερνητικών παρεμβάσεων στο κεφαλαιώδες ζήτημα της φορολογικής πολιτικής είχε και εξακολουθεί να έχει σαφείς στόχους και σκοπό. Χωρίς να έχει σχεδόν καθόλου διαφορά αν στο πηδάλιο της εξουσίας βρίσκεται ο ένας ή ό άλλος εκλεκτός της άρχουσας τάξης, το φορολογικό σύστημα, σαν εργαλείο αναδιανομής εισοδημάτων, αξιοποιήθηκε με υποδειγματική συνέπεια και συνέχεια. Με νόμους, ρυθμίσεις, αποφάσεις, προεδρικά διατάγματα και ό,τι μπορεί να βάλει ανθρώπου νους, κλιμακώθηκε η φορολεηλασία των λαϊκών στρωμάτων και ταυτόχρονα διευρύνθηκαν τα φορολογικά και άλλα προνόμια προς το μεγάλο κεφάλαιο. Το αποτέλεσμα είναι γνωστό: Η χώρα μας διαθέτει αν όχι το αντιλαϊκότερο, τουλάχιστον ένα από τα πλέον άδικα και αντιλαϊκά φορολογικά συστήματα από όσα ισχύουν στις χώρες της Ευρωπαϊκής Ενωσης, αλλά και στις άλλες καπιταλιστικές χώρες, με δύο κύρια όψεις. Από τη μια η όλο και πιο δυσβάστακτη φοροεπιβάρυνση των λαϊκών στρωμάτων, που στην πραγματικότητα ισοδυναμεί με συνεχή μείωση των εισοδημάτων τους. Από την άλλη έχει γίνει καθεστώς η επίσημη φοροδιαφυγή και η φοροκλοπή κύρια του μεγάλου κεφαλαίου, η θεσμοθετημένη φορολογική ασυδοσία των μεγαλοεπιχειρηματιών, ο παρασιτισμός και η μεγάλων διαστάσεων παραοικονομία των διαφόρων... εισοδηματιών. Η τρομακτική ληστεία φαίνεται σε αδρές γραμμές και από τα παρακάτω εξωφρενικά στοιχεία:
***
***
Για την αποκατάσταση της ελάχιστης κοινωνικής δικαιοσύνης, μέσα από τη φορολόγηση των υψηλών εισοδημάτων, κύρια του μεγάλου κεφαλαίου, των εφοπλιστών και των μεγάλων επιχειρήσεων, προτείνεται η ονομαστικοποίηση του συνόλου των μετοχών των ανώνυμων εταιριών, η αύξηση του συντελεστή φορολογίας των κερδών τους στο 45%. Επίσης, η ελαχιστοποίηση, στην προοπτική της πλήρους κατάργησής τους, ορισμένων κραυγαλέων περιπτώσεων φοροαπαλλαγών του μεγάλου κεφαλαίου, κύρια των ναυτιλιακών εταιριών, του χρηματιστικού και τραπεζικού κεφαλαίου. Η αύξηση του φορολογικού συντελεστή για τα υψηλά εισοδήματα (για εισοδήματα πάνω από 24.000.000 δρχ. συντελεστής 60%) και η προσθήκη δύο φορολογικών κλιμακίων.
***
Γιώργος ΚΑΚΟΥΛΙΔΗΣ
Η πρόσφατη, αλλά και η παλαιότερη ιστορία των κυβερνητικών φορο-παρεμβάσεων δείχνει ότι το φορολογικό σύστημα, σαν εργαλείο αναδιανομής εισοδημάτων, αξιοποιήθηκε με υποδειγματική συνέπεια και συνέχεια, με αποτέλεσμα την κλιμάκωση της φορολεηλασίας των λαϊκών στρωμάτων και την ταυτόχρονη διεύρυνση των φορολογικών προνομίων προς το μεγάλο κεφάλαιο
- Οι ναυτεργάτες επί τρεις μήνες δίνουν τη μάχη, για να υπερασπίσουν το δικαίωμά τους στη δουλιά. Κλιμάκωση των κινητοποιήσεών τους αποτέλεσε η 48ωρη απεργία στα ποντοπόρα πλοία. Τι έχει να αναδείξει αυτός ο αγώνας;
- Σε όλη τη διάρκεια των αγωνιστικών μας κινητοποιήσεων αντιμετωπίσαμε μια επίθεση από τους εφοπλιστές με νέα χαρακτηριστικά. Για παράδειγμα, άλλαζαν την ελληνική σημαία με σημαία ευκαιρίας πριν καταπλεύσουν στα λιμάνια της Ευρώπης και μέσα σε λίγα λεπτά. Σε άλλες περιπτώσεις οι εφοπλιστές εμφάνιζαν ως πλοιοκτήτριες εταιρίες τις ναυλώτριες, που ήταν ξένων συμφερόντων! Ολες αυτές οι ενέργειες από την πλευρά τους, σε συνδυασμό με την τρομοκρατία και τους εκβιασμούς που εξαπέλυσαν, ένα γεγονός έρχονται να καταδείξουν. Οτι φοβούνται τις αγωνιστικές κινητοποιήσεις των ναυτεργατών. Ο αγώνας των ναυτεργατών δεν ήταν μόνο η 48ωρη απεργία. Εχουμε μια σειρά κινητοποιήσεις που έχουν αρχίσει από τις αρχές του Ιούνη. Εχουμε καταφέρει απανωτά χτυπήματα στο δουλεμπόριο, που αποτελεί αναπόσπαστο τμήμα της εφοπλιστικής ασυδοσίας. Οι ναυτεργάτες κατά ομάδες και αιφνιδιαστικά έκλειναν τα γραφεία των δουλέμπορων ναυτιλιακών πρακτόρων. Τέτοιες κινητοποιήσεις ήταν πρωτόγνωρες για το ναυτεργατικό συνδικαλιστικό κίνημα.
- Η Πανελλήνια Ναυτική Ομοσπονδία αποφάσισε να μην κλιμακώσει την απεργία. Πώς το σχολιάζετε;
- Πρόκειται για απόφαση των συνδικαλιστών των ΠΑΣΚΕ - ΔΑΚΕ, που αποτελούν την πλειοψηφία της διοίκησης της Ομοσπονδίας και εκτελούν διατεταγμένη αποστολή, δηλαδή στρώνουν το έδαφος για να περάσουν τα αντιναυτεργατικά μέτρα κυβέρνησης και εφοπλιστών. Την ίδια υπονομευτική τακτική ακολουθεί και ο πρόεδρος της Ενωσης Ναυτών, ο οποίος κοροϊδεύοντας τους ναυτεργάτες πρότεινε ...απεργία, στο αόριστο μέλλον μόνο στα φορτηγά πλοία, χωρίς την συμμετοχή των ναυτεργατών στα ακτοπλοϊκά, τουριστικά πλοία και πορθμεία! Μέρος της αποστολής της πλειοψηφίας δεν αποτέλεσε μόνο να σταματήσει την απεργία -όταν οι καταστάσεις επέβαλλαν να "ριχτούν" στον αγώνα οι ναυτεργάτες όλων των κατηγοριών πλοίων - αλλά να υπονομεύσουν την προετοιμασία και την περιφρούρηση της απεργίας. Κανείς από αυτούς δε συμμετείχε στις αντιπροσωπείες για την ενημέρωση των ναυτεργατών και για την περιφρούρηση της απεργίας στα λιμάνια του εσωτερικού. Η μάχη δόθηκε από τους συνδικαλιστές της ΠΕΜΕΝ και του ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ. Η πλειοψηφία της ΠΝΟ συνέχισε τις προκλήσεις και την επόμενη μέρα, όταν υπέγραψε με την Ενωση Ελλήνων Εφοπλιστών τη Συλλογική Σύμβαση Εργασίας της ντροπής.
- Τι θα γίνει από εδώ και πέρα;
- Τα ναυτεργατικά σωματεία ΠΕΜΕΝ και ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ συνεχίζουμε τον αγώνα για το κυνήγημα των δουλέμπορων ναυτιλιακών πρακτόρων, το κλείσιμο των γραφείων τους και τον καθημερινό αποκλεισμό του Γραφείου Ευρέσεως Ναυτικής Εργασίας. Ο αγώνας μας θα επεκταθεί και κατά των εφοπλιστικών γραφείων που δεν απασχολούν Ελληνες ναυτεργάτες. Οσο εφοπλιστές και κυβέρνηση θα διώκουν τους Ελληνες ναυτεργάτες από τα καράβια τόσο οι ναυτεργάτες θα συσπειρώνονται αγωνιστικά για το "ξήλωμα" των γραφείων των εφοπλιστών. Καλούμε όλους τους ναυτεργάτες κάθε ειδικότητας να συσπειρωθούν γύρω από τις δυνάμεις που αντιστέκονται και αγωνίζονται. Οι ναυτεργάτες έχουν να διαλέξουν, μεταξύ του δρόμου της επαιτείας και της εξαθλίωσης, που τους οδηγούν τα κυβερνητικά - εφοπλιστικά μέτρα και του δρόμου του αγώνα. Ο αγώνας αυτός είναι άμεσα συνδεδεμένος με την αλλαγή των συσχετισμών στην Ομοσπονδία, για τον εκδημοκρατισμό του ναυτεργατικού συνδικαλιστικού κινήματος.
Α. Ζ.